בעיה במחשבון הטכניון

misterdude

New member
יופי... עכשיו כל אלה שהוציאו 700+

יתחילו להגיד שהפסיכומטרי זה המבחן הכי משקף בעולם, ואלה שלא הצליחו יגידו שזה לא משקף בכלל...
 
אוו, שנבדוק מחקרים על מיתאם סטטיסטי

(בקצרה: פסיכומטרי בשילוב עם בגרויות מניב את המיתאם החיובי החזק ביותר בין הצלחה מנובאת לבין ממוצע ציונים. הבגרויות בעייתיות במידה רבה בגלל תופעת העתקות נפוצה, הפסיכומטרי קצת חלש בניבוי הצלחה עבור עולים חדשים -- שלא בניגוד לבגרויות למי שמתעניין במספרים אגב, מקדם המיתאם המשולב עומד על משהו בסביבות 0.6, והוא מנבא הצלחה בצורה הגרועה ביותר דווקא למקצועות החופשיים, בניגוד לטענה הפופולרית ש"אין שום קשר" בין היכולת לפתור שאלות הסתברות מטופשות ובין היכולת להתמודד עם תואר בפסיכולוגיה). http://www.unifr.ch/ztd/ems/berichte/b2/translating.htm יצא לי במקרה קצת לעסוק בעניין עקב וויכוח, בהזדמנות...
 

qet1

New member
אני חושב שהבעיה המרכזית היא

המגנים שנקבעים בצורה שרירותית שתלויה במורה, בבית-הספר ובכל מיני פרמטרים לא רלוונטיים ולא בצורה אחידה לכולם.
 

DS9

New member
אני לא יודע

אם פסיכומטרי משקף או לא מכיוון שהוא גם מבחן בסך הכל שפשוט דורש יותר למידה (כל עוד אין מגבלות שפה כמובן). אולם, לדעתי, הוא בהחלט משקף יותר טוב את הרמה של האדם מפני שבו אתה יודע שלא העתיקו, ואם כן העתיקו ולא נתפסו אז אתה יכול להיות בטוח שמדובר באדם מוכשר.
 

tomer65538

New member
יפה. אולי עוד משהו :

בן אדם שהתאמץ כל כך בשביל להתקבל לאוניברסיטה גם ישקיע הרבה כשהוא יהיה בפנים... ולכן הוא יצליח. אחרי הכל, הבחינה הפסיכומטרית אינה מתיימרת להעיד על אי התאמה אלא רק על התאמה ורק על אחוזים גבוהים יותר שיהיה מתאים יותר.
 

חייסוס

New member
הפסיכומטרי ולמידה

הנחה נפוצה היא שהפסיכומטרי הוא מבחן שהציון בו - פונקציה של כמות הלמידה לקראתו. הנחה זו אינה נכונה לגמרי! הפסיכומטרי הוא מבחן שבודק איכויות מחשבתיות בקרב נבחנים שמכירים את המבחן. לאמור: יכין עצמו הנבחן לפסיכומטרי על-מנת שהלה יבדוק נכונה את כישוריו. לא יכין עצמו - ירה לעצמו ברגל. אך מה אופן הלימוד השכיח, ומהי אותה מוכנות? המוכנות אליה יש להגיע, על-מנת שהמבחן יוכל בכלל לבדוק את היכולות המחשבתיות של אדם, מתמצה בהכרת סוגי השאלות השונים וקבלת אומדן אישי לגבי משך הזמן המוקצב לצורך פתרון שאלה. ניתן להגיע למוכנות על-ידי השתתפות בקורס, או לבד. משהגיע אדם למצב בו הוא מכיר את מהות הבחינה - מיצה את למידתו ואין תועלת בלמידה נוספת. בנוסף ללמידה לקראת מוכנות, ישנו גם הכביש העוקף ידע-אישי. זהו מכלול הטריקים שמציעים לך בקורסים השונים, בד"כ בתור גלולת קסם. קשה להאמין שהטריקים האלה עובדים בצורה טובה, שכן בחיים אין פתרונות קסם. אפשר ללמוד מילים מכרטיסיות (למרות שיש גבול לכמות המילים שניתן לשנן), אפשר ללמוד טריקים במתמטיקה - אבל שום דבר לא יחליף את החשיבה המתמטית, הלוגיקה והיקף הידע הלשוני בעברית ואנגלית. אבסורד נפוץ הוא שאנשים משקיעים את כל זמן בלמידת הטריקים השונים, ולא משקיעים את הזמן הדרוש בהכנה לבחינה עצמה. הכנה זו מתרחשת, בצורה הטובה ביותר, בעת שפותרים מתכונות. נתקלתי באנשים שתלו תקוותיהם בדרכים העוקפות שהציעו להם הקורסים (בין אם באשמתם או לא), ולא טרחו לקחת את הזמן להכין עצמם באמת למבחן. התוצאה - בהתאם.
 

La Gamba

New member
איני מסכים

ציון הפסיכו שלי היה גבוה ב20-25 נק' לו הייתי משקיע שבוע שבועיים נוספים בחרישת מילים ותרגול התחום המילולי
 

La Gamba

New member
לא בדיוק

יותר קל להוציא 110+ בבגרויות מאשר 700+ בפסיכו
 

qet1

New member
"מאז ומתמיד"

דווקא לא, הטכניון עובד לפי הנוסחא הזו כבר שנים... עדיין לא הבנתי איך הגעת לזה שהמשקל של הפסיכומטרי תלוי במקצוע, הוא תלוי רק בציונים של המועמד.
 
אדוני לעניות דעתי

אתה צריך פחות להתרכז בשאלות איך ציון הסכם מתחלק בין הפסיכומטרי ובגרויות, פחות בשאלה מדוע קובעים את ציון הקבלה בתור 700 להנדסת חשמל ויותר באיך להגיע לציונים שיאפרו לך להתקבל. אתה יכול להרהר הכרבה מאד זמן בשאלות פילוספיות ולהתחבט בסטטיסטיקה, מה זה יתן לך? כלום
 

tomer65538

New member
היית פעם במצב שהיה לך שאלה

שאף על פי שהיא לא גורלית, הציקה לך ורצית לדעת מה התשובה? דיטו
 
הייתה, ואפילו יותר מפעם אחת

אבל כאשר אני רואה שהדבר גוזל ממני זמן, ולא מקדם אותי לשום מקום, אני מוותר. מציע גם לך לנהוג כמוני, במיוחד לאור העובדה שזאת לא השאלה הפילוסופית החישובית הראשונה שמפריעה לך וגם לא השניה.
 

tomer65538

New member
אז מעט סובלנות. אם לך יש אופי

שמאפשר לך לא לקבל תשובה אז כל הכבוד לך. נניח שלי אין, תרדוף אותי על כך? זו זכותי לשאול. אני מודה לך על העצה בכל אופן
 
אזהרה: הסבר ארוך ומייגע.

כן, זה רק אתה. הכול עניין של הפרשים נניח שהטווח של ציוני הבגרויות של המעומדים לטכניון הם: 122-90 והטווח של ציוני הפסיכומטרי הם: 800-430. ההפרש בין הציון הנמוך בבגרויות לציון הגבוהה הוא:בערך 27%. ההפרש בין הציון הנמוך בפסיכומטרי לציון הגבוהה הוא בערך 83%. עכשיו אם נבדוק את התרומה של הציונים הנ"ל לסכם (תוך התעלמות מה-21- בנוסחה) התרומה של הבגרויות הם: 74.5-55 ושל הפסיכומטרי: 49.28-26.1 כלומר התרומה של בגרויות גבוהות מאוד לעומת בגרויות נמוכות מאוד היא 19.5 לעומת התרומה של פסיכומטרי גבוהה מאוד לעומת פסיכומטרי נמוך מאוד היא 23.18 כלומר, הפסיכומטרי חשוב יותר מהבגרויות מכיוון שההפרשים בין ציוני הפסיכומטרי של אנשים שונים גדולים בהרבה ממהפרשים בין ציוני הבגרות של אנשים שונים.
 
../images/Emo45.gif

כמעט נכון, רק שלא מסתכלים על המקסימום והמינימום על על התפלגויות, והמדד הוא יחס בין השונות (ואריאנס) של הפסיכומטרי כפול המשקל היחסי, לשונות של הבגרויות כפול המשקל היחסי, כאשר ההתפלגות היא על המועמדים לפקולטות השונות (ולכן באופן תאורטי ייתכן כי המשקל היחסי, כאשר מדובר על חתכי קבלה שונים, הוא שונה). כאשר ההתפלגות היא נורמלית ההפרש בין המקסימום למינימום הוא פרופורציוני לשונות. אני לא יודע בדיוק איך ההתפלגויות של הפסיכומטרי והבגרויות אצל מועמדים לטכניון, אבל אני מניח שהן די קרובות לנורמליות כך שבמקרה הזה מה שאתה אומר קרוב מאוד לאמת.
 

חייסוס

New member
הן לא יכולות להיות ממש נורמליות

שכן מדובר בציונים חסומים. עם זאת, בכל מקרה מדובר בהתפלגות "פעמונית", ורלוונטיות של מדידה ביח' של סטיית תקן מהתוחלת. בסופו של דבר אתה צודק.
 

tomer65538

New member
או בקיצור לסמוך עליהם שהם יודעים

לעשות את זה כך שכשהם אומרים 50 50 זה אכן כך :D כשאלמד תחומר אבין. תודה לשניכם על הארה
 
למעלה