בלעדיות למתווך.
לפני שאתייחס למקרה הספציפי שלך, בו נתת בלעדיות למתווך, אתייחס לתגובה הפשטנית של ולריו, אשר הציע לך "לזרוק מודעה ליד 2".
החלטה להשתמש במתווך בתהליך מכירת דירה, אינה כדי שהוא יפרסם במקומך את הדירה, אלא שיתן ערך מוסף לך הבעלים, היות אם לא כך, אז המטרה מפוספסת.
אציג לך את התהליך המשמש אותי טרם קבלת החלטה האם לקבל נכס לשיווק ע"י משרדי עם בלעדיות או בלעדיו.
1. אני מגיע לנכס לסקור אותו במטרה לראות את הקיים, טעון שיפוץ ומצב כללי של הדירה.
2. הפקת מסמכים רלוונטיים לדירה (כדי לראות שאני איני מבזבז את הזמן על דירה שאין אפשרות למכור אותה). לי חשוב לוודא שאין חריגות בניה, הנכס רשום על שם מי שמבקש ממני לטפל בה, לוודא שבדירות ירושה, כל היורשים בדיעה אחת (וכולם גם חותמים).
3. אני מנתח מחירי דירות זהות/דומות שנמכרו, שלא הצליחו לקבל מחיר נדרש, אבל בשונה מהנתונים היבשים ברשות המיסים, אני גם מכיר את מצב הדירות שנמכרו ויכול לשקלל את הפערים בין איכויות הדירות השונות.
4. לאחר שאני מעריך את שווי הדירה (טווח המחירים שהדירה אמורה להימכר), אני מוודא שבעלי הדירה מקבלים את המסקנות.
5. כאשר ישנה הסכמה על המחיר המבוקש, ניתן להתחיל בתהליך השיווק של הדירה.
אלה רק חלק מהתהליכים המקדימים תהליך שיווק על ידי.
הערה: בדיוק אותה עבודת ניתוח אשר משרתת את המוכרים, עשוייה להביא את הקונים הפוטנציאלים להחלטה שאכן מבקשים על הדירה מחיר ריאלי ולא מוגזם.
אז היכן טעית ?
1. קבעת את המחיר שרירותית ללא בדיקה, אשר ייתכן שהוא גבוה בהרבה מהמחיר הריאלי.
2. הפעלת מתווך לא מקצועי שאינו יודע את המחיר הריאלי, אך הפיתוי לבלעדיות גרם לו לבזבז זמנו על דירתך (כן יש מתווכים שלוקחים בלעדיות על דירות שלא ניתן למכור).
3. הופעלה עליך מערכת פיתוי אקטיבית - אתה ביקשת מחיר X. המתווך שאל לתומו, האם תסכים לתת בלעדיות לחצי שנה אם ישיג לך מחיר X ועוד 15% מעל המחיר המבוקש. ייתכן גם שהוא יסכים לעבוד חינם עבור בלעדיות.
לסיום וישירות למקרה שלך,
מתווך אשר מקבל בלעדיות לשיווק נכס, חייב לנקוט במספר אמצעי שיווק (לפי החוק לפחות 2 אמצעי שיווק מוכחים) לפרסם את הדירה.
שאל את המתווך מה תוכנית השיווק אשר נקט בה לטובת מכירת דירתך (דרך אגב, אתה אמור לקבל ממנו מסמך כזה שבו אתה נותן הסכמתך לאשיטות השיווק שינקוט ואתה אמור לחתום עליו)