בימים האחרונים ...

אטיוד5

Active member
בימים האחרונים ...

לאחר דיון מתיש ומפרך בפורום אחר בפלנטה שלנו אני מנסה לגבש ניסוח נכון לגבי התרבות הסביבתית של הישראלי המצוי, אם בכלל יש כזה דבר. היה מדובר שם על איסוף פירורים במסעדה. נניח שאתם יושבים במסעדה ונשמטים לכם פירורים ביד רחבה על הספה שבה התיישבתם. האם אתם אוספים אחריכם? משאירים למלצרית? ברור שהמלצרית או איש השולחנות יאסוף את הפירורים האלו במסגרת תפקידו אם השארתם לו את המלאכה הזאת. common courtesy, לפחות בתרבויות מערביות מסוימות, מכתיב שהבן-אדם הנורמלי בא לקראת המלצרית, או שיש בו שמץ מחויבות נקיונית, ואוסף לפחות חלק מהשיירים האלו בעצמו. בתרבויות אחרות הסועד יאמר לעצמו "בשביל מה אני משלם שירות?" ולא יאסוף בכלל. אם לקחת את זה קצת יותר רחוק, אז אם המוטו הוא "קיבלת נקי, תחזיר נקי" - אולי הסועד אמור גם לגשת למטבח ולשטוף את צלחתו. נכון? נו, בטח שלא נכון. אז איפוא עובר פה הגבול? אותו דבר בחדר המלון - אדם סביר לא יסדר את המצעים בשביל החדרנית. אם מפני שבזה הוא בעצם מטיל עליה עבודה כפולה - גם לפרק את הסדר שהוא יצר וגם לסדר מחדש, או מפני ששוב "בשביל זה שילמתי". אותו דבר ברמזור. אדם סביר לא ישליך החוצה פחית קולה או קופסת סיגריות. אדם לא סביר יאמר לעצמו "בשביל מה שילמתי מיסים? שינקו אחרי". ואולי זה לא אותו דבר. אז זהו, שאני מנסה למצוא ניסוח הולם לְמה סביר ומה לא סביר ואיפה אנחנו גולשים מהתנהגות למופת, אולי אובר-מופתית, להתנהגות של הישראלי המכוער.
 
תאוריה ופרקסיס

תאוריות מנסות לקבוע כללים חד משמעיים על בסיס שיקולים לוגיים מוקפדים. אלה הן התאוריות. הפרקסיס, האופן בו ניתן לחיות את חיי היומיום, לא חי בשלום עם מערכות סגורות וחד ערכיות, כי החיים אינם מערכת כזאת אלא אוסף של דברים רבים שאינם קשורים זה לזה ושסותרים זה את לעתים קרובות. סורן קירקגור כתב ברקע הפילוסופיה האקזיסטנציאליסית שלו, שהוא הגיע אליה כאשר לאחר שחי במשך שנים לאור תורתו של פרידריך הגל ראה שאין בה מה שיגיד לו אם אליו לשאת את ארוסתו לאישה או לדבוק בחירות שלו כפי שהוא תופס אותה. במלים פשוטות, אין תשובות חד משמעיות, יש גישה מוסרית של כל אחד (שמישתנה מאיש לאיש) ולצידה צרכים, מבנה אישיות, שריטות ומה לא, ובשורה התחתונה כל אחד קובע את הגבול איפה שהוא באמצע וגם את זה הוא ישנה מפעם אחת למישנה. זה החומר ממנו עשויים החיים. וזה לא אומר שמותר לך לגנוב ברזים מבתי מלון. הבנת?
 

אטיוד5

Active member
איזה לגנוב?

אני רק לוקח את מה שמגיע לי. הרי שילמתי, ובית המלון לוקח בחשבון שיווצר נזק משימוש בחדריו. לא ככה? גם בבית הקפה שילמתי ומגיע לי ללכלך ושינקו אחרי. זה כלול בשרות. אותו ענין על רצף של אי התחשבות בזולת.
 

If6Was9

New member
עוד נגיע למצב בו מי שנשפך לו קצת

קפה או יין על המפה במסעדה ייקח אותה לכביסה או ניקוי יבש.
 

נץ666

New member
"הסביר" קשה מאוד לניסוח

אני למשל חושב שלזרוק זבל המכונית החוצה בטענה שאני משלם מסים - היא סוג של גסות רוח. לגבי השאר - לא הייתי חדרן ולא מלצר - לא יודע. אני יודע איך אני מתנהג
 

אטיוד5

Active member
נו, איך?

אתה אוסף חלק מהפירורים שנשרו מהעוגה שהגישו לך אל הספה שהתיישבת בה?
 

נץ666

New member
ד היום לא זכיתי לשבת על ספה

בבית קפה, כל שמעולם לא נצרכתי לסוגית הניקוי הזו בבית קפה. השאלה אחרת שמטרידה אותי, והיא נמשכת אחר שאלת "סידור החדר" במלון: מגיע המלצרית ומייד הצלחות נאספות על ידי יושבי השולחן. מה עובר לו בראש, לדעתך? יתנו טיפְּ או אולי לא יתנו, בגלל שהם עוזרים/מפנים את השולחן? האם עלינו לעשות זאת? האין אנחנו מפגינים פרובינציאליות משוועת בהתנהגות הזו? ומהי ההתנהגות הסבירה במצב כזה?
 
לזרוק זבל מהמכונית החוצה היא עבירה

על החוק שאמורה לגרור קנס של מאות שקלים. האכיפה - זה כבר סיפור אחר. אבל גם מי שעובר באדום לא תמיד נתפס ונענש.
 
אם כולם היו כמוך לא היתה פה סמטוכה

ניסוח הולם לדעתי להתנהגות סבירה: איך הסביה היתה נראית אם עוד אנשים היו מתנהגים כמוני. אם נתחיל כולנו ללקט פירורים מכסאות המסעדות דבר לא ישתפר בהיגיינה או באסטטיקה של המסעדה אבל אם נמנע מהשלכת פסולת מהמכונית הסביבה תהיה יפה יותר.
 

מוגג

New member
ואני עדיין לא מבין

את ההשוואה בין פירורי המסעדה לפחית הנזרקת. ברור שלזרוק זבל מהחלון זו התנהגות גסה ואינה דומה לאי איסופירורים במסעדה. השאלהיא, לדעתי, האם להתכופף ולהרים פחית/שקית/נייר, שאחרים "השאירו" ברחוב, זו התנהגות סבירה או אולי זו כבר דרך חסידות.
 

אטיוד5

Active member
שניהם נמצאים על רצפים ...

בסולמות של התחשבות בזולת, הגיינה אישית ברשות הרבים, גסות רוח.
 

מוגג

New member
שניהם נמצאים על הרצפה

אני עדיין מתעקש לא להבין השוואה בין שני קצוות. הושטת יד לשלום והחטפת סטירה גם נמצאים על רצף נימוס-גסות רוח ובכל זאת לא נראה לי שאדם סביר ישאל על סבירות הסטירה.
 

אטיוד5

Active member
לא הרחקתי לכת עד כדי כך

האנלוגיה נימוס - גסות רוח איננה דומה לדעתי לאנלוגיה אי איסוף פירורים - השלכת פחיות בצומת. כי אי איסוף פירורים לא נראה לי מאוד מנומס. אבל אולי לך כן. וזאת היתה השאלה.
 

If6Was9

New member
אפשר גם להצטרף ל"פראיירים"

שלובשים מין חולצות כאלה שכתוב עליהן שזה אכן מה שהם, ומנקים את החופים.
 

גנגי

New member
אם כולם היו כמוהו

לא היה פה תוהו ובוהו. (תודה שנתת לי הזדמנות לענות כמו שצריך.)
 

גנגי

New member
ולעצם השאלה שנשאלה:

אני משאירה אחריי נקי, גם בחדר במלון. נקי ומסודר. זה לא אומר שאני מסדרת את המיטה כמו שהחדרנית עושה, זה רק אומר שהמצעים שלי לא מבולגנים ולא על הרצפה. הם מסודרים ומקופלים, כי לא נעים לי שייכנסו אחריי לחדר מבולגן ומלוכלך. ואגב, עזוב מלון: כשחברים ישנים אצלי, יש כאלה שמשאירים לי לנקות אחריהם את האמבטיה ולקפל אחריהם את המצעים, ויש כאלה שמשאירים אחריהם אמבטיה נקייה, כמו שקיבלו ממני, ומצעים מקופלים. תנחש איזה חברים אני אוהבת יותר לארח. ותנחש לבד איך אני מתנהגת כשאני מתארחת אצל אחרים.
 
אין הנדון דומה לראיה.

עם כל הכבוד, חברים שמתארחים אצלך בבית לא דומים לאורח בבית מלון. את יודעת מה? גם אורח בצימר לא דומה לאורח בבית מלון. גם בקטע של הסדר והנקיון, וגם בזה שבמלון אני לא אטרח לחפש את המנהל בשביל להגיד לו "נהניתי מאד מארוחת הבוקר ומהאירוח" (אלא אם כן זה באמת יוצא דופן, וכבר היו דברים מעולם שטרחתי)
 
למעלה