ביולוגיה

......

כאשר נכנס מזון לקיבה, תאים מיוחדים בדפנות מפרישים חמוצה ואינזימי עיכול, תאי-חישה מיוחדים, קולטים את רמת החומציות הגבוהה, ושולחים מסר למוח, המוח מגביר את זרימת הדם למערכת העיכול, במטרה לספק את החומרים והחמצן לנשימה התאית ולפעולות המתבצעות במערכת העיכול. לכן כאשר אנו אוכלים ארוחה עשירה, מוקצית הרבה אנרגיה למערכת העיכול. מצב מוזר מתרחש בזמן שאנו מבצעים גם פעילות גופנית, כאשר גם התאים הללו (בדרך כלל הגפיים), דורשים יותר אנרגיה(בדרך עקיפה ע"י חיישנים הרגישים לרמת פח"מ גבוהה, ובעזרת הורמונים כגון אדרנלין), ולכן אנו מתקשים לאחר ארוחה שכזו לבצע פעילות גופנית, ואף עלולה להגרם הקאה, מכיוון שגם השרירים דורשים הרבה דם, אנרגיה וחמצן, וגם מערכת העיכול=בלאגן!!
 

Tambourine Man

New member
טוב.... עוד שאלה!

1. ביצורים רבים (וביניהם האדם) יש במערכת העיכול אנזימים שמפרקים רב-סוכר לתרכובות פשוטות יותר. מה היתרון שיש ליצורים מקיומם של אנזימים אלה? 2. שמישהו יסביר לי פעם אחת ולתמיד (ויפה שעת אחת קודם כי עוד 12 שעות הבגרות) מזה תמיסה היפרטונית מזה תמיסה היפוטונית ומהי תמיסה איזוטונית מה היא מכילה למה היא מכילה ומה הקשר הכימי לזה? (דיפוזיה ואוסמוזה)
 

רן88

New member
בנוסף, ארוחה עשירה גורמת להפרשה

של הורמון הנקרא סֶרוֹטוֹנִין שגם הוא מגביר את תחושת העייפות (את זה יש לכתוב בנוסף לכל מה שכבר כתבו לך, הקטע עם ההורמון פחות חשוב).
 

rebeldechika

New member
אוקי, אז כמה דברים...

תמיסה איזוטונית-תמיסה שבה ריכוז המומסים שוה לריכוז המומסים שבתא הנמצא בתמיסה זאת. במצב כזה, תא(אנימלי), שנמצא בתמיסה שכזו לא יקרה לו כלום, מים ייכנסו וייצאו ממנו ך לא יהיה שינויים בצורה ובמבנה שלו. תמיסה היפרטונית-תמיסהשבה ריכוז המומסים גבוה מאשר ריכוז המומסים שבתא שנמצא בה. אני זוכרת את זה כך, היפרטונית, זה היפר, הרבה כלומר הרבה מומסים, תא אנימלי הנמצא בתמיסה שכזו, יתכווץ, כיוון שמים ייצאו מתוך התא החוצה על מנת להשוות ריכוזים ע"פ חוקי מפל הריכוזים. תמיסה היפוטונית- תמיסה שבה ריכוז המומסים בתמיסה קטן מזה שבתא שנמצא בתוך תמיסה זו. האסוסיאציה שלי היא כך(קצת מפגרת אבל עוזרת), היפו קיצור של היפופוטם שהוא לבד בתוך אגם גדול :). במצב כזה, תא אנימלי שר נמצא בתמיסה היפוטונית, יתפצץ, כיוון שמים ייכנסו כל הזמן לתוך התא על מנת להשוות ריכוזים ע"פ מפל הריכוזים ולכן בסופו של דבר התא יתפוצץ. מקווה שעזרתי...
 

rebeldechika

New member
אני חולקת על נסי בנוגע למשהו...

בנוגע לשאלה עם הפיוניות בצמח ואחוזי הלחות. כאמור, בדיוק כמו בבני האדם, כאשר אחוז הלחות בסביבה גבוה בהשוואה לזה שבגוף האדם, רמת ההזעה וההתאדות של מים מגוף האדם תהיה נמוכה יותר... אותו הדבר בצמח, כאשר ההפרש בין אחוז הלחות בסביבה החיצונית לאחוז הלחות שבצמח קטן יותר, כך שיעור הדיות יהיה גם כן נמוך יותר.. לכן, מדוע כתבת שכאשר הסביבה בחלק התחתון של הצמח לחה אז הדיות תגבר? אני בטוחה שאתה מסכים עם מה שאמרתי פה, יכול להיות שזו טעות בניסוח השאלה? מה אתם אומרים? זו רק אני, או שבאמת כנראה הניסוח לוקה בחסר?
 
../images/Emo45.gif

אני גם לא הבנתי נכון את השאלה.... זה קשור או ללחץ הטורגור של התאים שליד הפיוניות, או לקוהזיה של מול' המים, יש מישהו שיודע פה?
 

רן88

New member
תיקון + תשובה לשאלה הראשונה...

לגבי תמיסה היפוטונית, לא כל תא אנימלי שיהיה בתמיסה היפוטונית יתפוצץ, זה תלוי בגודל של מפל הריכוזים (מפל ריכוזים קטן מאוד לר יגרום לפיצוץ התא). דיפוזיה היא תנועה נטו של חלקיקים ממקום שבו ריכוזם גבוה למקום שבו ריכוזם נמוך. תחשוב שאם ריכוז המים מחוץ לתא גדול יותר אז המים ירצו להיכנס לתוכו, כדי לצמצם את מפל הריכוזים. אוסמוזה הוא מקרה פרטי של דיפוזיה הנוגע למים בלבד. לגבי השאלה הראשונה, אם אני אחדיר לך עמילן (או כל רב-סוכר אחר) הגוף שלך לא ידע מה לעשות איתו. הסביבה הפנימית מקבלת את העמילן לאחר שכבר פורק ע"י אנזימים ליחידות של גלוקוז. הגלוקוז הוא זה שנספג בדם, שנמצא בדם ושמגיע לתאים לצורך הנשימה התאית. התאים לא יודעים לנצל עמילן לשם פעולה זו. מקווה שעזרתי ושהבנת, בהצלחה מחר לכולנו.
 

רן88

New member
יש לזה אזכור בספר "פרקים באקולוגיה"

לא נראה לי שצריך ממש לדעת על זה הרבה....
 

November Rain2

New member
שאלה לי

מחזור ליזוגני ומחזור ליטי... מישהו יכול להסביר לי על זה קצת יותר...? תודה..(=
 

November Rain2

New member
בהחלט...(=

אוף אני לא רוצה ללכת לישון...כי אני מרגישה שלא למדתי מספיק..אבל אין לי כוח ללמוד יותר.. אני מקווה שלא ידפקו מחר שאלות על איזה אצה או משהו לא קשור לעולם הזה כמו שמורי הביולוגיה כל כך כל כך אוהבים לעשות!
 
...

זה נאמר בהקשר של נגיפים התוקפים חיידקים-פאג'ים: מסלול ליטי= הנגיפים משלבים את החומר התורשתי שלהם בגרעיני תאי הפונדקאים, החומר התורשתי בא לידי ביטוי בכך שנוצרים נגיפים חדשים, הנגיפים החדשים פורצים את התאים והורסים אותם ומדביקים תאים אחרים. מסלול ליזוגני= מעין שלב סמוי כזה, מאוד מוכר ממחלת האיידס-נשאים, מצב שבו החומר התורשתי של הנגיף קיים בתאים, ואף מוכפל בחלוקות התא, אך הוא לא בא לידי ביטוי, ומספר הנגיפים שנוצרים הוא זניח, המעבר למסלול ליטי נגרם ע"י שינוי סביבתי כלשהוא, או שינוי אחר, לדוגמא קרינה... וואי זה מחר בגרות אחרונה, 33 יחידות לימוד נחתמות מחר, לא דורך יותר בבית ספר, אההההההההההההה... בהצלחה לכולם!!
 

danihashamen

New member
בעעע איזה בגרות מגעילה ../images/Emo7.gif

לא הלך לי בכלל טוב. המורה המטומטמת שלי שתשרף אמן, לא הכינה אותנו בכלל לבגרות כמו שצריך. כמעט כל מה שלמדנו, ועשינו עליו "מבחני הכנה" ושטויות כאלה לא היה. ראבק, אני שונא אותה ! עכשיו בטוח אני עובר לקבוצה השנייה שנה הבאה -_-;
 
למעלה