בחינה לדוגמה + תשובון - היסטוריה א'

היסטוריה ב' - בחינה לדוגמה ותשובון

שלום לכולם, לרשות תלמידי היסטוריה ב', הועלו מבחן ותשובון, באדיבות הגימנסיה העברית הרצליה בהתאם למיקוד קיץ 2010. אני עדיין צריך לעבוד על עיצוב חלק מדפי התשובון (בעיקר חלק ד'). בהמשך היום או מחר אעלה גם מבחן ותשובון להיסטוריה א'.
 

GnarledCynic

New member
שאלה מספר 2

התקשתי להבין את התשובה בתשובון. האם הקושי הנוסף שהוצג הוא הקושי של המבוגרים? (בובר התייחס לקושי 1, מצוקה חברתית פסיכולוגית של הילדים, וקושי 2 ע"פ התשובה הוא אותו קושי - גם אצל מבוגרים?) כשקראתי את השאלה, היה נדמה לי שהכוונה ב"קושי נוסף", הוא קושי שלא מתייחסים אליו בקטע. אמנם בובר לא אומר את זה בפירוש, אבל אפשר להבין שבמידה רבה הוא מתייחס גם למצוקה החברתית בקרב המבוגרים והשתקפותה של זו בילדיהם. (מסיבה זו הנחלת המורשת היהודית למבוגרים כפיתרון הוצגה פעמיים בתשובה, לכאורה בהקשרים שונים). אם למשל, הייתי עונה על השאלה באופן הבא: הייתי מסבירה את הציטוט, כותבת ומסבירה על הבידוד והמצוקה החברתית כבעיה כללית, ושל הילדים בפרט. מסבירה על הפתרון שמציע בובר, ומציינת את הרשות להנחלת ההשכלה היהודית ואת הפעילות של הנציגות הארצית בעניין. כקושי נוסף, הייתי מפרידה את הקושי בתחום הכלכלי של היהודים, לא בהקשר ישיר לבידוד חברתי אלא כבעיה בפני עצמה, וכותבת על הפעילות של הנציגות בתחום הזה (סעד והסבה מקצועית). הייתי מקבלת ניקוד מלא? (אני פשוט מנסה להבין אם מלכתחילה מטרת השאלה הייתה להציג את כל הידע של הנשאל בנוגע לנציגות הארצית, או שכן יש כאן מקום לפרשנויות.) (ואם אפשרות א' היא הנכונה, אודה אם יוסבר לי, כיצד ניתן היה להבין זאת מן השאלה?) שאלה נוספת, בתשובה לגבי השפעות מלחמת ששת הימים על הערבים - היה פירוט על מלחמת ההתשה. באיזו מידה יש צורך לפרט עליה? האם מספיק רק לציין שנאצר בעקבות כך וכך החל בהפגזות יומיומיות על בסיסי צה"ל, "מלחמת ההתשה"?
 
תשובה מס' 2

העובדה שהקושי השני מתייחס למבוגרים הוא רק במרכיב אחד בהבדל. הקושי של הילדים/נוער מוגדר כקושי חברתי-פסיכולוגי בעוד הקושי של המבוגרים מוגדר אינו רק קושי חברתי אלא מתווספים אליו קשיים כלכליים ותרבותיים. את צודקת בראיה שאילו ההפרדה הייתה רק על בסיס גיל, התשובה לא הייתה מספיקה - אך התשובה מוסיפה לעניין הגיל גם תחומים נוספים הקשורים לפרנסה ואובדן מעמד בכיר בתחומים שונים בחברה. לגבי ההצעה שלך, התשובה היא כן, בהחלט. אפשר להפריד את התחום הכלכלי מהחברתי כדרך להבדיל בין שני הקשיים ואז להמשיך בכיוון שהצגת כדרך התמודדות. הניקוד המלא כפוף מעבר לזאת רק לרמת התשובה (דיוק ופירוט). לגבי מלחמת ששת הימים, התשובה היא לא. לאור העובדה, שמילת ההנחייה בשאלה של השפעות מלחמת ששת הימים היא הסבר - יש להעמיק מעבר למה שציינת.
 
בחינה לדוגמה + תשובון - היסטוריה א'

באדיבות הגימנסיה העברית הרצליה, להלן דגם של מבחן מתכונת + תשובון, בהתאם למיקוד קיץ 2010.
 
למעלה