בזן- מרווח זיקוק

בורסה 2008

Well-known member
שוב קפיצה במרווח בימים האחרונים. מנסיון, בתנאי שהקפיצה לא תקוזז בימים הקרובים, בדרך כלל בזן מגיבה לזה בטווח זמן הקצר.

לא ממליץ
 

yel5

Well-known member
ממש בלי רצון להשבית את השמחה, בודאי לא מצד מי שמחזיק באגח פטרו 1, המרווח הלבנטי לבזן הוא מרווח יחוס אזרי בלומברג ממוצע.
אני כן זוכר שבשיחת הועידה האחרונה דיברו שהמרווח האזרי נע בתחילת מרץ סביב 4.5$.
 

בורסה 2008

Well-known member
ממש בלי רצון להשבית את השמחה, בודאי לא מצד מי שמחזיק באגח פטרו 1, המרווח הלבנטי לבזן הוא מרווח יחוס אזרי בלומברג ממוצע.
אני כן זוכר שבשיחת הועידה האחרונה דיברו שהמרווח האזרי נע בתחילת מרץ סביב 4.5$.
קודם כל, לבזן יש גמישות בהסתמכות על סוגי המרווחים לפי הכדאיות, והמרווח שהבאתי הוא אכן לא הרלוונטי, אך הם נעים בקורלציה דיי גבוהה כך שהוא אינדיקציה טובה(לא מכיר מקור מידע על המרווח האזרי ברמה יום יומית).
 

jsphs

Well-known member
הממשלה פועלת לסגירת בזן כחלק מתהליך להכשרת דיור באזור + תעסוקה:


"על השטח המשתרע על פני 36.5 אלף דונם יוקמו 100 אלף יחידות דיור וכ־2 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה לצד פארק מטרופוליני בשטח של 7,000 דונם"

"כולל ההיבט התעסוקתי: כ־1,300 עובדים המועסקים בבתי הזיקוק שיאבדו את עבודתם עם סגירת המפעלים"

אמנם הכתבה בכלותה דנה בפיקנטריה של תככים פוליטים בין כלכלנים, אבל לב העניין הוא מעבר לרכב חשמלי בקצב גובר והולך, הקטנת הצורך בבתי זקוק שעיקר תפוקתם היום נמכרת לטורקיה. פירוק עיקר בזן, טיהור הקרקע שנמצאת בסמוך לצק פוסט - אזור מסחר ראשי במטרופולין חיפה. הגדלת קרקע לבניה כשהיא מטוהר ומסחר.

כעת מי ששאל מי דואג שמחיר בזן יהיה נמוך כאשר החברה בקצב הנוכחי תהיה ללא חוב בעוד 5 שנים - יכול לשאול את עצמו שוב (לא לי התשובה).
 
נערך לאחרונה ב:

yel5

Well-known member
בזן תזקק עוד הרבה נפט במשך שנים לרווחת מחזיקי ני"ע הרלבנטיים עד שיקרה משהו ממשי. לא לשכוח שעד שיהפכו החלטות זמניות להחלטות סופיות ואח"כ לתוכניות ולמעשים יחלפו שנים. בינתיים נהנה מעוד גאות אחת לפחות בתעשיית הזיקוק והפטרוכימיה.
 

jsphs

Well-known member
בזן תזקק עוד הרבה נפט במשך שנים לרווחת מחזיקי ני"ע הרלבנטיים עד שיקרה משהו ממשי. לא לשכוח שעד שיהפכו החלטות זמניות להחלטות סופיות ואח"כ לתוכניות ולמעשים יחלפו שנים. בינתיים נהנה מעוד גאות אחת לפחות בתעשיית הזיקוק והפטרוכימיה.
yel,

בהחלט, יקח עוד די הרבה זמן עד שיקרה, בפועל על מנת לממש משהו צריך לקבל החלטה לפחות כמה שנים קודם.
על מגרש של דונם וועדות התכנון לוקחות שנים - על אלפי דונמים בלב אזור מסחר של מטרופולין חיפה עם כל התשתיות הקשורות יש לקבל לפחות עשור קודם. אם יצרניות הרכבים, משאיות, אוטובוסים, רכבות מודיעות שהם יפסיקו לייצר רכבים על בסיס מנוע בעירה פנימית סביב 2030 - זה בדיוק הזמן לקבל החלטה האם אפשר לפנות את השטח שהקימו הבריטים על מנת להקים 100,000 יחידות דיור + מסחר ושירותים בלב ליבו של מטרופולין חיפה + פארק לרווחת התושבים.

אם נשערך את עלות הקרקע לבניה ב- 500,000 ש"ח ליחידת דירה משמע רק הדיור למגורים שווה 50B ש"ח ל- 100,000 דירות. אם נניח שעלות הקרקע למסחר 2M תכסה את עלות טיהור הקרקע - מדובר בסכומים עצומים שבזן שווה לפני דברנו על מתקנים שניתן אולי למכור לצד שלישי.

בזן הופרטה לפי מחיר של כפי 2.6 ממחירה דהיום - תאר לך שהמדינה תקנה את בזן כולה במחיר הזה (נניח ללא הצמדה למדד מלפני כחצי דור) - במחיר של 300+ אגורות למנית בזן - אתה פורע את כל החובות של הפטרוכימים כולם ובמועדם. אתה מייצר רווח יפה לחברה לישראל שקבלה דוידנדים לאורך השנים וכעת מקבלת את הקרן שהשקיעה במלואה. היא אולי משאירה גם כסף לבעלי המניות של הפטרוכימים. היא מייצרת רווח הוני לתיקי הפנסיה של מר וגברת ישראלי שמחזיקים שנים בנאמנות במניות בזן בקרנות פנסיה, גמל והשתלמות. היא תייצר 100,000 דירות בלב אזור ביקוש מטרופוליני. אתה מייצר פארק גדול ויפה למטרופולין ואתה מייצר אוויר נקי לרווח מפרץ חיפה והמטרופולין כולו.

בפשטות, זה נהנה וזה לא חסר.
 
נערך לאחרונה ב:

Reem88

Well-known member
אז אתה אומר שסגירת בזן בפורמט המוצע זה חדשות טובות לבעלי המניות של בזן?
אולי אפילו טוב יותר מזיקוק ?
 

jsphs

Well-known member
אז אתה אומר שסגירת בזן בפורמט המוצע זה חדשות טובות לבעלי המניות של בזן?
אולי אפילו טוב יותר מזיקוק ?
reem,

בזן ב- 2007 (כמדומני) נמכרה לפטרוכימים ולחברה לישראל לפי כ- 6.5B ש"ח. בזן חילקה מיליארדי ש"ח של דוידנד על פני תקופה של כ- 15 שנים. בבזן בוצעו השקעות בפצחן מימני שנועד לפעול טוב יותר מאשר הפצחן (אולי מימי הבריטים). כיום מחיר השוק של בזן הוא 2.5B ש"ח. רק על מנת לחזור לאותו שווי שוק שלפני 15 שנה. מניית בזן צריכה לעלות ב- 160% קרי למחיר של כ- 210אג.

אם עלות הקרקע לבניה היא 50B ש"ח (הנחתי שעלות הקרקע למסחר ושירותים בהיקף של 2M מטר^2 יכסה את עלות שיקום הקרקע) והנחתי 0 שווי למתקנים עצמם ברור שיש מספיק על מנת לשלם לכולם. אם ניקח מחיר דירה של 1M ש"ח ל- 100מ^2 כשחצי מהמחיר הוא עלות הקרקע - הסכום הזה יכניס המון למדינת ישראל. תחת הנחה שבעתיד יספיק מתקן זקוק אחד באשדוד ולאט - לאט פחות ופחות בנזין, סולר ומזוט ידרשו ויותר ארומטיים לתהליך הפלסטיקה. יתכן וניתן לפרק את הקבוצה ולמכור את הציוד + התקנה מחדש באשדוד.

בבזן בוצעו השקעות שטרם החזירו את עצמן ולא נעשו כל כך מזמן.

האם הצעד טוב או רע לבעלי המניות של בזן?
אם מי שמוכן למכור היום במחיר השוק של פחות מ- 80אג לקבל 210אג זו עסקה טובה.
החברה לישראל קיבלה דוידנדים וכך גם הפטרוכימים.
לקבל את הכסף בחזרה במתקן שהדרישה העולמית לתוצרתו סביר כי תדעך לאורך זמן - לא נשמע רעיון כל כך גרוע.

תושבי מטרופולין חיפה - יוכלו לקבל מסחר, שירותים, תעסוקה + פארק ליד הבית במקום מתקן מזהם.

מדינת ישראל שתתקרב ל- 15M איש, אישה וילד\ה סביב הזמן שבו כנראה בזן יפורק תקבל חזרה קרקע בשווי של 50B ש"ח בעבור כ- 13% מהסכום. הקרקע תנוקה (הנחתי שהנדלן למסחר יממן את הניקיון של הקרקע) גם אם מדינת ישראל תהיה נדיבה קצת יותר ותתן נניח 20% קרי 10B ש"ח זו לא עסקה רעה ומצויינת לכל השאר.

אני מרים עינים מגובה מסכי הבורסה, ומסתכל על מדינת ישראל של 2030 ואילך. מדינת ישראל צפויה להיות אחת המדינות הצפופות בעולם עם אוכלוסיה שרואה את המיליון ה- 15 מול עיניה. לא ירחק היום ולא רק שתפנה אתרים ישנים שמיצו את עצמם - אתה תזדקק להקים איים מלאכותיים בים - הן למגורים אבל בעיקר לתשתיות.

אני לא פוסל הקמת אי בים שישמש כנמל תעופה בינלאומי עם מנהרה מתחת שיתחבר לקו הרכבת חיפה-ת"א (מי שיצא מהמנהרה באוטובוס חשמלי יוכל בהמשך לעלות לקו רכבת חיפה-ת"א באחת התחנות).

יש המון מתחמי מגורים שנבנו בשנות ה- 50-70 שעודם משמשים למגורים. כשיש לך כבר כיום 185,000 לידות בשנה אל מול 45,000 פטירות - לפעמים 5-6 דירות על דונם במתחמים ישנים. בסמיכות לצירי תנועה עקריים. עם תשתיות של קוי מתח ותקשורת בסביבתם. לא ירחק היום ולא תהיה ברירה אלא להרוס את כל הסלאמס הזה בצורה יזומה על ידי מדינת ישראל (בניגוד לרשויות המקומיות שיש להן אינטרסים מקומיים), לתכנן ולבנות לגובה.

זה כולל את הישובים הערביים שהפכו לעיירות של 20,000 איש. מה שהיה נכון לישוב של 2,000 איש וצפיפות כלי רכב נמוכה לא מתאים למציאות הקיימת דהיום - יש להרוס, לבנות בצורה מתוכננת ומסודרת ועם רישום מיהמן של מיקום תשתיות, מיקום לכבישים, מיקום למסחר ומגורים כולל רישום בעלות כחוק על כל אלו.
 

Reem88

Well-known member
אני שואל, אם זה טוב לכולם למה זה לא קורה היום?

אם בעלי המניות יסכימו לקבל X כסף, לא יהיו התנגדויות ומלחמות על השטח הזה אל מול התושבים בחיפה וסביבתה
 

jsphs

Well-known member
אני שואל, אם זה טוב לכולם למה זה לא קורה היום?

אם בעלי המניות יסכימו לקבל X כסף, לא יהיו התנגדויות ומלחמות על השטח הזה אל מול התושבים בחיפה וסביבתה
לדעתי,

כי המדינה לא מנוהלת ע"י הממשלה אלא ע"י ביהמ"ש שמתערב בהכל.

לקחת החלטה כמו לסגור את בזן בעוד 10 שנים (בזמן הזה בזן תפרע את מלוא חובותיה הבנקאים והאג"חיים ואף יצטבר מיליארדים בקופה במזומן אם לא יחולקו דוידנדים לאורך הדרך) בתזמון בו רב הנסיעה תחדל להיות על דלקים כמו בנזין-סולר-מזוט (לאוניות) לא יהיה כנראה צורך בשני בתי זקוק פעילים בישראל ולכן יהיה נכון לפעול למזג את שניהם (נניח באשדוד) - זו החלטה ממשלתית שרק ממשלה שראיה ארוכה יכולה וחייבת לקחת.

לקחת עשרות אלפי דונמים של קרקע מזוהמת, לשנות להם יעוד שיאפשר מגורים ותעסוקה לחצי מיליון איש (100,000 יחידות דיור), להפסיק לזהם את האוויר במפרץ חיפה, לבנות פארק ענק לרווחת תושבי כל האזור כולו על פני אלפי דונמים, להמיר תעשייה "ישנה" באזור למסחר, שירותים והיטק, ביטק, יאפשר להעסיק גם את מאות אלפי האנשים הללו ועם גידול האוכלוסין שצפוי בישראל - זו החלטה נדרשת - את ההחלטה הזו במדינה "סבירה" יקבלו מקבלי ההחלטת כהחלטת ממשלה - עם לוחות זמנים בהם יתחילו לפרק את המתקן, מתי ישווקו הקרקעות הדרושות טיהור ויש את הידע הזה נניח באנגליה איך לוקחים קרקע של תעשייה פטרוכימית ומכשירים אותה לבניה. ברור לך שאם מגה מתחם של אלפי דונמים יעבור פנוי-טיהור-בנוי אתה כבר תשים רכבת תחתית, פריסה של צנרת מים וביוב, קוי מתח חשמלי תת קרקעי, פריסה של סיבים אופטיים, מתחם תת קרקעי ענק למחסנים נניח למזון לחירום - ממשלה סבירה יכולה להוציא מכרז שנניח בצועו יתחיל ב- 2030, המציעים, יקנו את הקרקע, יטהרו אותה, יפרסו רכבת תחתית עם חבור גם לנמל וגם לקו הקיים וכחלק מהפרויקט יקבלו ל- 25 שנים מתחמי מסחר ומשרדים באזור הרכבת התחתית - כשגברת כהן שחוזרת מהעבודה בערב תראה סופר או חנות בגדים או מספרה בדרך מהרכבת לביתה - היא תסתפר ותסדר צפורניים, תקנה שמלה לילדה וכמה דברים בסופר - כל שלושת החנויות הללו ישלמו 25 שנים סחירות לקבוצה שהקימה את הרכבת. הקבוצה תבנה ותשווק 100,000 דירות - מרווחות, בטוחות עם ממד ועמידה בתקני רעידת אדמה.

אתה מבין שלכל הפחות מדובר בפרויקט של 50B ש"ח עם משך בצוע של לא פחות מ- 5 שנים.

דברנו על מגה פרויקט של 50B אפילו יותר, מה זה דורש? שהמציעים ישלמו נניח 10B ש"ח לבעלי הקרקע בעוד 10 שנים. מנהל מקרקעי ישראל שיסדיר את הנושא התכנוני והחוזי של הבעלות על הקרקע.

ב- 10B ש"ח בעוד 10 שנים אתה נותן יופי של שווי למניות החברה לישראל והצבור בבזן, אתה מאפשר לפרוע במלואו את אג"ח הפטרוכימים - נניח ע"י הסדר בו קבוצת המשקיעים שכוללת את המערכת הבנקאית והמוסדיים בישראל יכנסו כמה שנים קודם בנעלי הפטרוכימים על מנת שאג"ח הפטרוכימים לא ימשיך לצבור 6.5% ריבית שנתית על פני 10 שנים - ריבית שלא יהיה איך לפרוע אותה באותה העת.

כשם שכביש 6 דרש מיליארדים וחוזי BOT - גם כאן דרושה ראיה ממשלתית ארוכה.

עד עתה דברתי על הרצוי.

כעת נדבר על המצוי, עיריית חיפה וחלק מהקריות, חלק מבעלי המניות בבזן יפנו לביהמ"ש וההליכים יתמשכו 5 שנים.
חלק מבעלי המניות יטענו כי הם מקבלים רק 20% משווי של הפרויקט ומגיע להם יותר.
עיריית חיפה תטען שהשטח חייב להיות שלה וכל ארנונה עתידית תגבה על ידה.
הקריות יטענו שהשטח קרוב אליהן וכל אחת מהן דורשת את השטח לעצמה - כשביהמ"ש יתבקש להורות על חלוקה של גבולות מוניציפאלים במקום שמשרד הפנים יחליט. חלק מהמציעים במכרז שלא יזכו יטענו שההצעה שלהן מיטבית וביהמ"ש המחוזי יתבקש להורות כנגד עמדת גורמי התכנון - בהמשך זה יגיע גם לביהמ"ש העליון.

במקום שהפרויקט יהיה של 50B ש"ח על פני 5 שנים בהם ניתן לטהר את הקרקע, לפרק את המתקנים, להעתיקם נניח לאשדוד, לחפור רכבת תחתית ולהניח תשתיות, להתחיל לבנות בניה למסחר, תעסוקה ושירותים + 100,000 יחידות דיור חדישות ומרווחות במחיר שווה לכל נפש - ההליך יקח 20 שנים ויעלה 200B ש"ח. חלקו יבנה ויהרס בצו של ביהמ"ש.

הילדים שיזדקקו לדירות הללו נניח סביב 2035 כבר נולדו ומסתובבים ביננו, במדינה נורמאלית התכנון לטובת מדינה של 15M נפש היה כבר מזמן מתחיל.

במקום שהחל משנת 2030 תושבי מפרץ חיפה לא ינשמו עוד פליטות של תוצרי נפט גולמי (וכל מי שעובר ליד מחלף שמן מריח את הרייח האופייני) המתקן ימשיך לעבוד עד 2045. תוצרתו תמכר למדינות עולם שלישי שימשיכו להשתמש במכוניות יד 2 שירכשו במדינות העשירות.

כל זאת לא ימנע מראש העיר של חיפה לטעון לנצחון גדול או של ראשי העיריות של הקריות ושל שאר קבוצות האינטרסים.
 

בורסה 2008

Well-known member
מחזור עצום היום בבזן, הרבה בגלל עסקה של 22M~ ש"ח. מעניין מאד!

חוץ מזה, מלחמה על שער 80. מרווח הזיקוק מהקישור שהבאתי בשיא של כמעט שנה. בלי תקלות מיוחדות, פריצה לדעתי היא רק עניין של זמן.

מחזיק
 

בורסה 2008

Well-known member
אגב, המנכ"ל קנה אתמול מניות. כמות קטנה מאד אמנם, אבל הבעת אמון סימבולית.
 

yel5

Well-known member
לובלין מאי.בי.אי צופה לבזן אפסייד של 29% ל 100 אג'.
הייתי רק מזכיר לו שבזן החלה מהלך של תיקון עוד לפני שהכין את האנליזה.
מחזיק פטרו1.

 

בורסה 2008

Well-known member
שימו לב- מרווח הזיקוק ממשיך לעלות וכבר מגיע לערכים "נורמליים" לחלוטין. לשם השוואה- בתחילת 2019 ותחילת 2020 המרווח נע בערך סביב הערכים הנוכחיים ובזן נסחרה בתקופות האלה בין 160 ל-180. היום היא מדשדשת סביב 80. אז אמנם הייתה שנה לא קלה לבזן, אך אם המרווחים יתייצבו סביב הערכים הנוכחיים, אני מאמין שיש לבזן אפסייד גדול מאד והיא הופכת אטרקטיבית מיום ליום ככל והמרווחים רק ישמרו על יציבות והחזרה לשיגרה תימשך.

*המרווח הנ"ל הוא לא הרלוונטי, אך הקורלציה בין המרווחים חיובית חזקה מאד לפי ההיסטוריה כך שאני מרשה לעצמי להעריך מגמות על פיו.

מחזיק ולא ממליץ
 

yel5

Well-known member
לדעתי, מרווח נורמלי הוא כפול מהיום ונע סביב 6
 

Reem88

Well-known member

לפי הכתבה יש תכניות לפנות את בזן כבר בשנת 2025
 

jsphs

Well-known member

לפי הכתבה יש תכניות לפנות את בזן כבר בשנת 2025
אני בספק אם צי הרכב המאוד גדול בישראל כבר ב- 2025 יכול לוותר על בזן. המכוניות, המשאיות, הרכבות, האוטובוסים, האוניות שצורכות בנזין, סולר ומזוט כבר נעות בכבישי ישראל. יתכן ומי שמתכנן כזו פעולה מניח יבוא של תזקיקים - והפעולה צפויה לצאת לפועל ב- 2025 לאור חשיבות לאומית?
 

Reem88

Well-known member

jsphs

Well-known member
גם במאיה:

לעניות דעתי, פעולה מתבקשת בארץ כה צפופה כמו ישראל. בעוד עשור נראה את המיליון ה- 15 מול העיניים.

מפרץ חיפה, מטרופולין שלישי בחשיבותו בארץ אחרי גוש דן וירושלים.

סה"כ, טוב שעובדים על זה.
 

בורסה 2008

Well-known member
ומי שחשב שתכנית הפינוי ב-2025 זה מה שמכביד על המניה, קיבל היום ירידה במניה(לדעתי בלי קשר בכלל) ביום שבו מסכימים עם דחיה של 7 שנים בתכנית.
 
למעלה