בוקר נפלא חורזים.

nothing but the truth

Well-known member
זה הרבה יותר מורכב...
א. אם נבחן רק את הכתוב כמות שהוא, הרי שנאמר "גדי בחלב אמו".
וכידוע, אין שום התייחסות להפרדת בשר וחלב, ולכן, כל מי שפירש את הדברים כ"מראית עין" הלך רחוק ממה שנאמר במפורש.
אז אם לא לאכול גדי בחלב "דודתו", כי זה באמת חלב ובשר של אותו סוג של בהמה, למה אסרו הפרשנים גם לאכול עוף בחלב העז?
והרחיקו עוד יותר האחרים, שטענו גם שלא תאכל דג בחלב פרה. ואללה. למה?

ב. האם לקחת את אברהם אבינו כדוגמא?
והלוא כיום, אסור לבעל לשאת את אחות אשתו, כל זמן שאשתו חיה.
הוא יוכל לשאת את אחותה, לאחר מות אשתו, בתנאי כמובן שאחותה תהיה פנויה ובתנאי שהוא "יהיה בריא".
אבל יעקב, נכדו של אברהם, אותו סבא רבא, שאכל חלב אם עם בשר היילוד, נשא את לאה ולאחר כמה שנים, הוא נשא גם את רחל אחותה.
אז עזבו את זילפה ובלהה, שהיו רק שפחות זרות לנשותיו. אבל הנה, אב של על עם ישראל נשא 2 אחיות, בהיותן חיות, ובעצם, הן היו נשותיו בו זמנית.

אז מה הקשר בין אלה לבריאות? לדעתי אין, כשם שאין כנראה סממני בריאות במילת היילוד. אבל מה? היו חייבים לחפש מתחת לאדמה הסברים, שישכנעו את המתנגדים להאמין, שבונה עולם רמז כי יש לבצע את הקטעים הללו, ולא רק מטעמי מצפון, אלא גם כי "ככה בריא לחיות". למה? ככה.

א. אם כבר רצית להיכנס לעניין - הציווי לא תבשל גדי בחלב אימו נכתב בתורה מספר פעמים, מה שמעיד על חשיבות העניין. אבל ככל הנראה האיסור לא קשור דווקא באכילה. כשהתורה מדברת על איסור בעלי חיים טמאים לאכילה (אם בהמות, או עופות) היא דואגת לפרט את זה בצורה מאוד ברורה, ולא במשפט מוזר כמו - לא תבשל גדי בחלב אימו. והסיבה היא שמדובר כנראה בפולחן עבודה זרה שנעשה ע"י עמי האזור.
התורה , וגם התנ"ך מדגישה מאוד את התבדלות עם ישראל לעומת עמים אחרים בכל הקשור לפולחן, ובעיקר הסלידה מפולחן כדוגמת הפולחן למולך, ששם היה נהוג להקריב את הילדים.
זה בא לידי ביטוי בעקדת יצחק, וגם בירמיהו. גם חטא העגל רומז לכך, שכן למולך היה ראש בדמות שור. גדי בחלב אימו שייך לאותה קטגוריה.

ב. אברהם אבינו עשה דברים חמורים יותר מאשר לשאת את אחות אשתו. כשירד למצרים הוא שידל את שרה לומר שהיא אחותו ולא אשתו, ורק כדי להציל את עורו. פרעה נתן לו תמורתה כסף רב (למעשה אברהם פעל כסרסור לכל דבר - איזה בעל מקסים). כשפרעה מגלה את זה הוא לא הורג את אברהם, ואפילו לא לוקח חזרה את מה שנתן לו (הייתי מצפה מאברהם כשונא מתנות להחזיר לבד). העניין שאברהם החליט לחזור על הטריק הזה שוב עם אבימלך מלך גרר - אם זה עבד פעם אחת, למה לא שיעבוד שוב , וכך לגזור עוד קופה. כנראה שהוא לא כזה צדיק כמו שעושים ממנו. אז מה זה כבר לאכול בשר עגל עם חמאה וחלב?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
א. אם כבר רצית להיכנס לעניין - הציווי לא תבשל גדי בחלב אימו נכתב בתורה מספר פעמים, מה שמעיד על חשיבות העניין. אבל ככל הנראה האיסור לא קשור דווקא באכילה. כשהתורה מדברת על איסור בעלי חיים טמאים לאכילה (אם בהמות, או עופות) היא דואגת לפרט את זה בצורה מאוד ברורה, ולא במשפט מוזר כמו - לא תבשל גדי בחלב אימו. והסיבה היא שמדובר כנראה בפולחן עבודה זרה שנעשה ע"י עמי האזור.
התורה , וגם התנ"ך מדגישה מאוד את התבדלות עם ישראל לעומת עמים אחרים בכל הקשור לפולחן, ובעיקר הסלידה מפולחן כדוגמת הפולחן למולך, ששם היה נהוג להקריב את הילדים.
זה בא לידי ביטוי בעקדת יצחק, וגם בירמיהו. גם חטא העגל רומז לכך, שכן למולך היה ראש בדמות שור. גדי בחלב אימו שייך לאותה קטגוריה.

ב. אברהם אבינו עשה דברים חמורים יותר מאשר לשאת את אחות אשתו. כשירד למצרים הוא שידל את שרה לומר שהיא אחותו ולא אשתו, ורק כדי להציל את עורו. פרעה נתן לו תמורתה כסף רב (למעשה אברהם פעל כסרסור לכל דבר - איזה בעל מקסים). כשפרעה מגלה את זה הוא לא הורג את אברהם, ואפילו לא לוקח חזרה את מה שנתן לו (הייתי מצפה מאברהם כשונא מתנות להחזיר לבד). העניין שאברהם החליט לחזור על הטריק הזה שוב עם אבימלך מלך גרר - אם זה עבד פעם אחת, למה לא שיעבוד שוב , וכך לגזור עוד קופה. כנראה שהוא לא כזה צדיק כמו שעושים ממנו. אז מה זה כבר לאכול בשר עגל עם חמאה וחלב?
תודה לך על ההסברים. אבל אברהם צדק. אשתו ממילא לא הצליחה להרות וללדת. אז אם אפשר ליהנות ממנה רק לתשמיש, הרי שנשאלת השאלה, למה לא בעצם?
 

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
א. אם כבר רצית להיכנס לעניין - הציווי לא תבשל גדי בחלב אימו נכתב בתורה מספר פעמים, מה שמעיד על חשיבות העניין. אבל ככל הנראה האיסור לא קשור דווקא באכילה. כשהתורה מדברת על איסור בעלי חיים טמאים לאכילה (אם בהמות, או עופות) היא דואגת לפרט את זה בצורה מאוד ברורה, ולא במשפט מוזר כמו - לא תבשל גדי בחלב אימו. והסיבה היא שמדובר כנראה בפולחן עבודה זרה שנעשה ע"י עמי האזור.
התורה , וגם התנ"ך מדגישה מאוד את התבדלות עם ישראל לעומת עמים אחרים בכל הקשור לפולחן, ובעיקר הסלידה מפולחן כדוגמת הפולחן למולך, ששם היה נהוג להקריב את הילדים.
זה בא לידי ביטוי בעקדת יצחק, וגם בירמיהו. גם חטא העגל רומז לכך, שכן למולך היה ראש בדמות שור. גדי בחלב אימו שייך לאותה קטגוריה.

ב. אברהם אבינו עשה דברים חמורים יותר מאשר לשאת את אחות אשתו. כשירד למצרים הוא שידל את שרה לומר שהיא אחותו ולא אשתו, ורק כדי להציל את עורו. פרעה נתן לו תמורתה כסף רב (למעשה אברהם פעל כסרסור לכל דבר - איזה בעל מקסים). כשפרעה מגלה את זה הוא לא הורג את אברהם, ואפילו לא לוקח חזרה את מה שנתן לו (הייתי מצפה מאברהם כשונא מתנות להחזיר לבד). העניין שאברהם החליט לחזור על הטריק הזה שוב עם אבימלך מלך גרר - אם זה עבד פעם אחת, למה לא שיעבוד שוב , וכך לגזור עוד קופה. כנראה שהוא לא כזה צדיק כמו שעושים ממנו. אז מה זה כבר לאכול בשר עגל עם חמאה וחלב?
לך קל מאד לבקר את אברהם,
כי אתה יושב על כיסא נוח כשכולך מסתתר מאחורי צג גדול של מחשב ובטח גם מקיש עם עט על הקלידים של המקלדת.
מבטיח לך שאילו חייך היו על כף המאזניים ואתה היית זה שעומד מול פרעה שם במצרים, אז היית מדבר ומתנהג אחרת.
גיבורי מקלדת יש לנו למכביר פה בארץ, ברוך ה'.|חיוךרחב|
 

nothing but the truth

Well-known member
לך קל מאד לבקר את אברהם,
כי אתה יושב על כיסא נוח כשכולך מסתתר מאחורי צג גדול של מחשב ובטח גם מקיש עם עט על הקלידים של המקלדת.
מבטיח לך שאילו חייך היו על כף המאזניים ואתה היית זה שעומד מול פרעה שם במצרים, אז היית מדבר ומתנהג אחרת.
גיבורי מקלדת יש לנו למכביר פה בארץ, ברוך ה'.|חיוךרחב|

אני דווקא לא הייתי מסרסר באישתי, אבל ללא קשר אינני מתיימר להיות צדיק בדרגת המוניטין שקבל אברהם. מצד שני, הייתי מצפה מאדם שאמונותו באלוהים כל כך גדולה, עד שאפילו היה מוכן להקריב את בנו (כפי שהסתבר בהמשך) שישים את מבטחו באל שישמור עליו . ולא שיזדרז לאפשר למרבה במחיר להשחיל את אשתו...
 

ריקי זו אני

Well-known member
למה "עזבו סיבות דתיות"? :-/
אנחנו כיהודים צווינו בפירוש על ידי התורה להפריד בין אכילת בשר לחלב ואכן כך נעשה.
לא מעניינותי מכל השאר.
בוא נתחיל בכמה עובדות שאין עליהן שום מחלוקת...
1. אנחנו מקיימים הוראות בלי לשאול. דאוריתא דרבנן...
לא אוכלים בשר מבושל בחלב נקודה. יש צווי.
2. מאחר וכך אנחנו לא מחפשים הצדקה. לא מוסרית ולא בראיאותית...

ולפשט. לא יודעת למה כתוב 'גדי בחלב עימו' וכי עגל בחלב כבשה מותר. לא.
נניח והיה נהוג באיזה מקום לבשל גדי בחלב עז... למה הבעיה בחלב אימו???
ושאלה נוספת שאשאל... מה גדי???
 

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
בוא נתחיל בכמה עובדות שאין עליהן שום מחלוקת...
1. אנחנו מקיימים הוראות בלי לשאול. דאוריתא דרבנן...
לא אוכלים בשר מבושל בחלב נקודה. יש צווי.
2. מאחר וכך אנחנו לא מחפשים הצדקה. לא מוסרית ולא בראיאותית...


ולפשט. לא יודעת למה כתוב 'גדי בחלב עימו' וכי עגל בחלב כבשה מותר. לא.
נניח והיה נהוג באיזה מקום לבשל גדי בחלב עז... למה הבעיה בחלב אימו???
ושאלה נוספת שאשאל... מה גדי???
זה מה שאמרתי כל הזמן.-
 

Harrington

Well-known member
מנהל
ושאלת היום.

"לא תבשל גדי בחלב אימו".
מה בא קודם, הציווי המוסרי או הציווי הבריאותי ?
(עזבו סיבות דתיות).
עובדתית הציווי המוסרי. השאלה הבריאותית נדונה (אלפי) שנים מאוחר יותר לראשונה וגם היום איננה ודאית. לעומת זאת הציווי המוסרי (שאין מה לעשות ועל אף הסוגריים שלך, הינו ציווי דתי) ניתן לנו בתחילת האנושות פחות או יותר או בתחילת היהדות אם תרצי, ללא כל התייחסות בריאותית.
 

SupermanZW

Well-known member
ושאלת היום.

"לא תבשל גדי בחלב אימו".
מה בא קודם, הציווי המוסרי או הציווי הבריאותי ?
(עזבו סיבות דתיות).
הציווי המוסרי אינו ההלכה הנהוגה כיום אלא דווקא לא לבשל גדי בחלב עז, בתנאי שאותה עז היא אמו, דהיינו לא כל עז, זאת על מנת שלא לגרום צער לאם. האיסור לערבב בשר וחלב אינו אלא טעות נגררת שנמשכת יותר מדי זמן ואין בה שום היבט מוסרי או בריאותי.
 

SupermanZW

Well-known member
כבודו כמובן למד עשרות שנים תורה שהסמיכו אותו לקבוע את הנ"ל :).
האיסור לערבב הוא לא מה שכתוב בתורה. בתורה כתוב ״לא תבשל גדי בחלב אמו״, דהיינו איסור לבשל בשר גדי בחלב של אמו, לא כתוב ״לא תערבב בשר בחלב״, זו המצאה של חז״ל שהקשר בינה לבין הציווי התורני מקרי.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
האיסור לערבב הוא לא מה שכתוב בתורה. בתורה כתוב ״לא תבשל גדי בחלב אמו״, דהיינו איסור לבשל בשר גדי בחלב של אמו, לא כתוב ״לא תערבב בשר בחלב״, זו המצאה של חז״ל שהקשר בינה לבין הציווי התורני מקרי.
אין לי מה להוסיף על תשובתי הקודמת. אשריך שלמדת עשרות שנים תורה שאתה גורם מוסמך ובקי בתחום.
 

משתפרת1

Well-known member
הציווי המוסרי אינו ההלכה הנהוגה כיום אלא דווקא לא לבשל גדי בחלב עז, בתנאי שאותה עז היא אמו, דהיינו לא כל עז, זאת על מנת שלא לגרום צער לאם. האיסור לערבב בשר וחלב אינו אלא טעות נגררת שנמשכת יותר מדי זמן ואין בה שום היבט מוסרי או בריאותי.
והעז ממש יודעת שמשתמשים בחלב שלה לבשל את הגדי שלה... ומצטערת... באמת...
מסוגלת להבין צער של עז/כבשה/פרה או כל חיה אחרת שמטפלת בצאצאיה כשלוקחים ממנה את פרי בטנה הצעיר. אם חולבים את העז אין לה שום דרך לדעת אם הכינו מהחלב שלה תוספת לקפה, יוגורט, גבינה או רוטב לצלי.
 

SupermanZW

Well-known member
והעז ממש יודעת שמשתמשים בחלב שלה לבשל את הגדי שלה... ומצטערת... באמת...
מסוגלת להבין צער של עז/כבשה/פרה או כל חיה אחרת שמטפלת בצאצאיה כשלוקחים ממנה את פרי בטנה הצעיר. אם חולבים את העז אין לה שום דרך לדעת אם הכינו מהחלב שלה תוספת לקפה, יוגורט, גבינה או רוטב לצלי.
אפשר להניח זאת אך אי אפשר לדעת בודאות. בדרך כלל אנו מעריכים בחסר אינטיליגנציה של בעלי חיים וכדאי לקחת זאת בחשבון.
 
למעלה