מסכים איתך, יקרה
שמי שלא מבין שלשיר יש יותר מפירוש נכון אחד לוקה כנראה בקיבעון ובקיפאון וחסרה לו איזושהי שלהבת פנימית שתוציא אותו מקיפאונו... ומכל הדברים היפים שכתבת נגע לליבי הדיבור האישי שאמרת: לדעתי דרוש איזון בין הסדר לתוהו, ואני, אני באתי ממלכות התוהו, ובבוא היום עוד אחזור לשם. וברצוני להגיב עליו בשיר אישי: לשוב בחזרה *********** רציתי ללכת ממקום כואב למקום פחות כואב כשעזבתי מקום מוכר ופניתי למקום זר... ממפלי החרדה לכף התקווה הטובה; הלכתי במדבר הבדידות, חציתי את ג'ונגל האימה, ובהקיפי יבשה לא נודעת - התגעגעתי לשוב בחזרה... מהמקום שהזרות מתגלגלת בו מרחוב לרחוב, ממדרכה למדרכה, מהחליפות המחוייטות באור היום ועד הגופות הערומים בחשכת הלילה; אתה מסוגל להתגעגע אפילו לעלבונות ישנים, לא להירתע מרגשות אשמה, ונמשך לחזור ככלב השב אל קיאו... לחזור חזרה למקום שממנו ברחת... חשבתי שכבר שכחתי את המקום, חשבתי שאולי כבר לא אכירהו. אמנם לא הייתי בטוח שחיצוניותו השתנתה אבל הייתי משוכנע שפנימיותו השתנתה, שרוח אחרת שורה עליו. הרי עבר כל כך הרבה זמן! וכל מה שרציתי זה לשוב בחזרה... וכאשר סוף סוף שבתי אל המקום שממנו ברחתי ידעתי שמהמקום הזה אני חייב שוב פעם לברוח... ב לאן עכשיו ? העולם לא השתנה. לא התחלפו המקומות, חמשת היבשות לא זזו ממקומן וכף התקווה הטובה, לא שהיא טובה ולא שהיא רעה, התגלתה בכל עירומה; לשון יבשה המלחכת את פני הים הדרומי והים הדרומי איננו הים שבורא את חיי... ג לא הבריחות ולא התחליפים בוראים חיים, והצעצועים אינם אהבה. חזור לעצמך. חטט בתוך הקופסה שממנה יוצאים השדים, האין זאת קופסת התכשיטים המפוארת שהשרצים הללו מתוכה הם יוצאים...? גם אם התכשיטים מנצנצים בשעת הדימדומים ונראים לפעמים כיצורים מתוקים מהחלום, אל תשלה את עצמך ביחס למה שהקופסה מכילה - לא הכל בתוכה תכשיטי זהב ויהלום... "אוי דוס א-תכשיט..." הייתה אומרת עלי סבתי ע"ה. המרגיש את חיבתה היה יודע שהתכוונה לתכשיט והשומע את קולה היה נדמה לו שדברה על משחית... ברבות הימים ידעתי שעל מנת להוציא את המשחית צריך לגלות את התכשיט. זאת הייתה צוואתה בשבילי. אך צוואה שלא מילאתי- היות שמהמקום הכואב הזה רציתי רק לברוח למרות שהסבתא הייתה חוזרת ואומרת: שמקום הבעיה הוא מקום הפתרון ! היא אמרה את המילים שלה ואני שמעתי את המילים שלי. היא באה עם כל הביטחון שבתוכה ואני התנגדתי עם כל החרדה שבתוכי. אמרתי בלבי: אין זה כי המקום רע כי קיללת המקום עלי ואיך אחזיר את הקללה לנדנה ? ואיך אשנה את מוצא הפה ? מכאן והלאה: לעולם אהיה עוזב כי כל האדם כוזב. ד כבר לא יכולתי יותר לחיות בתחתונים אך לחיות בעליונים לא הייתי מסוגל, מלמטה קפצתי כמו צפרדע שהטבילוה ברותחים מלמעלה נבעטתי ככדור שנבעט משער יריב; כך מוקפץ ונבעט, נבעט ומוקפץ חייתי בריב עם חיי... ה מי יודע מראש מתי הבריחות והתחליפים מקצרים חיים ומתי הם בוראים חיים ? אולי הבריחה מאפשרת איזשהו מקום כשאין שום מקום ? וגם אם בבריחה אני מחסיר חלק מעצמי; אולי מוטב להחסיר חלק מעצמי מאשר להיות כל כולי בחלק הכואב ? בסופו של דבר, יכול להיות – לפעמים בסיוע הארץ, לפעמים בסיוע השמים- שאחזור בחזרה שלם יותר. אך מי יודע מראש ? אולי, בכל זאת, סופי להתאכזב ולעולם ועד להיות עוזב. ו על כף-הקלע שמעת ? זהו השומקום האמיתי שהוא איננו גנעדן ואיננו גיהינום, הוא המקום של הנשמה הטועה, בו היא ממשיכה לתעות לנצח בדרכי האינמוצא. לשם מגיעים כל החרדים מהחיים, האדוקים רק לעצמם, אשר חרף חרדותיהם (חרדות שעושות את המוות בחיים)- לא ויתרו ! ושעמדו ועמדו שנים על גבי שנים ליד שער האושר. עד שהשער שנועד להם, אותו שער שקפקא תארו, מעומק יסוריו, נסגר עבורם. שנים על שנים חיפשתי שערים, וכל פעם שמצאתי - מיד יצאתי. לאבי ולאמי נשבר הלב על דרכי להיות עוזב. וכמו האיש הקפקאי, במקום לשבור את המנעול – שברתי את עצמי. כמה עצוב שאדם פוחד לשמוע ללב וממשיך להיות כוזב. ז אלמלא רבנית-הנפש שעשתה כל ימיה נפשות לנשר הגדול (הרמב"ם)– שידע את הצלילה התחתונה וידע את הנסיקה העליונה והטיף לדאייה האופקית- הייתי מאבד את עצמי בנסיקות וצלילות כטייס מוטרף מהוורטיגו של החיים. עיניים של חכם קדמון לך, רבנית הנפש, ואת הבעת פניך אי אפשר לשכוח. ואת אדוקה כל כך אדוקה בדתך, כל חייך אחוזים בה, כי בשבילך: היא הבעל, היא הילד, היא הזמן, היא הנפש, היא הלב... דת שלפעמים מעבירה אותך על דעתך ואת מדברת באדיקות דיבורים החוזרים על עצמם כמו תפילות, אפילו שעם הדיבורים האלה ריפאת אותנו כשיצאנו מדעתנו והחזרת אותנו לדעתנו. כשנתת לנו לדעת שבחיים האופקיים הנחיתה היא התארגנות פנימית והנסיקה היא הכרה חדשה. ושלא חשוב איזה מרחק עשית וכמה דלק בזבזת – ההגעה היא מהמקום בו אתה נמצא. ח *** אבל, נסיך הספק והאמונה - שלא ידע את נפשו מרוב ספק אך ידע את הנפשות הפועלות בסיפוריו מרוב אמונה. שעשה צדק עם המובסים: מוכי האשמה העצמית, אמני התענית, אנשי החרקים - הראה שאפשר גם בתבוסה, וגם עם רגש אשמה, אפשר ! שבתענית ללא תכלית, אפשר, שאף בהתגלמות לחרק, אפשר, ושבכל מצבי ההוויה, אפשר. ט ולא חשוב לאיזה שער אתה נכנס מפני שכל השערים שמצאת נפתחים לאותו הבית - מה שחשוב הוא שתישאר תחת קורתו ותהיה בו בן- בית. פרי מגדים