בונים אצטדיון וקניון בלי תחבורה ציבורית אליהם
בונים אצטדיון וקניון בלי תחבורה ציבורית אליהם
כל הנסיונות להבין איזה תחבורה ציבורית תגיע אל האצטדיון והקניון (והקולנוע) שנבנים במורדות הדרומיים על כביש 4 בחיפה
עלו בתוהו. העירייה לא דנה בתחבורה למקום שיכול לסתום את כביש 4 וצמתים מרכזיות אליו (צומת מת"ם, חורב) בכל פעם
שיהיה במקום משחק. הציר הזה למרות מנהרות הכרמל ובגלל שהן יקרות מאד - נותר סתום בעיקר בשבתות לכל מי שיורד
אל חופי דדו, דדו דרום וכרמל. יש פקקים לעיתים של חצי שעה בירידה ובעלייה בפרויד, בהעדר תחבורה ציבורית לחופי הים
בשבת (למרות המיתוסים על חיפה, יש אולי קו כל שעתיים, 3 פעמים בהלוך ו-3 פעמים בחזור ושטויות כאלה)
ככה שאל הפקקים לחופי הים הולכים להצטרף עוד עשרות אלפי מכוניות שינסו להגיע לאצטדיון.
באצטדיון עם כל הקיצוצים הרבים והדחיות והעלויות הדבר העיקרי שבו קיצצו היה מקומות חניה. לפי תקן אופ"א, צריך מקום
חניה אחד לכל 7 מושבים. בחשבון פשוט באצטדיון של 30 אלף מושבים צריך כ-4000 מקומות חניה. כמובן שאם יש מטרו
או קוי אוטובוס שפועלים לאצטדיון אז אפשר הרבה פחות. ברור שקשה לספק את כולן ליד האצטדיון ולכן ברוב האצטדיונים
בעולם יש 2000 מקומות חניה ועוד חניונים רחוקים יותר במרחק עד 300 מטר שאפשר ללכת ממנו. גם בחיפה בונים על
חניונים בחופים וליד מרכז הקונגרסים. הנה הבעיה: כדי להגיע לחניונים האלו יווצרו בדיוק אותם פקקים שדיברנו עליהם בציר
פרויד, צומת חורב, צומת מת"ם, לכל הכיוונים. הדבר קורה בארועים הרבה יותר קטנים שנערכים בחוף הסטודנטים. בפעם
האחרונה שהיה שם פסטיבל בירה, שמשך 10 אלף איש, המשטרה נאלצה להתערב ונוצרו פקקים של 40 דקות לכל הכיוונים
במשך שעתיים עם קריאות לא להגיע לאזור. זה הקהל המינימלי שצפוי בכל שבת באצטדיון הזה בנוסף לזה שיורד לחופים
וכבר ממלא את החניונים בחופים כל שבת בקיץ וגם בחורף, אז איך בדיוק בונים על החניונים האלה?
באצטדיון נבנים רק 1500 מקומות חניה. במקום מתוכנן קומפלקס קולנוע עם 20 מסכים, שאמור למשוך בנוסף עוד אלפי
אנשים באותם סופי שבוע שבהם יערכו המשחקים. איך זה יעבוד? מתוך 1500 מקומות החניה, בערך שליש יהיו תפוסים
על ידי שחקנים, תקשורת, סדרנים, הנהלה, והאלף הנוספים ימכרו עם תאי הצפייה היוקרתיים ובעלי הכרטיסים היקרים ביציעי
היהלום והכסף וכד'. איפה יחנו מי שיבואו לקניון שאמור לפעול במקביל לאצטדיון? ולקולנוע שגם אמור לפעול במקביל?
האם משפחה שתרצה לראות סרט תבוא באוטובוס ותרד במרחק 600 מטר הליכה מהקולנוע וחזרה בלילה לחניון רחוק?
ברור שלא. אז מה התשובות שהחברה הכלכלית חיפה והעירייה מספקות? הן לא מספקות שום תשובות, ולא דנות בזה.
בחזרה לתחבורה הציבורית. העירייה לא דרשה מאגד להוסיף בשינויים האחרונים קוי אוטובוס שיעצרו דרך האצטדיון. למעשה הם
בונים על זה שקוים קיימים, עם תחנה במרחק 500 מטר משם ליד קניון חיפה ותחנת המטרונית מהעבר השני בצומת מת"ם
"יספיקו" להביא אוהדים לאצטדיון. הקוים האלו כמובן לא פועלים בשבתות בזמן להגיע לאצטדיון ואין קוים מאספים משכונות ציר
הרכס בכרמל, אזור של 100 אלף אוהדים שמהווה שליש מהאוהדים שבאים למשחקים (שליש מהקריות ושליש מערים אחרות).
אבל שוב מדובר בהטעייה: לא רק שקוי אגד לא קיימים בשבתות רוב תקופת משחקי הליגה, קו מטרונית שלם בקריות לא פועל.
וגם, בחורף קשה להניח שאוהדים ילכו ברוחות שם אל המגרשים, אנשים פשוט יבואו ברכב הפרטי, וינסו לחנות איפה שרק
ימצאו מקום: על המדרכות, יסגרו נתיב בכביש 4 סביב האצטדיון.
הדוגמה הכי עגומה היא היכל רוממה. שם מדובר בפקקים ענקיים כל פעם שיש ארוע גדול שממלא את האולם שהכיל 3 אלף
מקומות. עכשיו הוסיפו אלפיים מקומות, בלי להוסיף קוי אוטובוס בימי משחקים או שאטלים. הפתרון של שאטלים (בתשלום)
היה פותר הרבה בעיות ומוריד אלפי רכבים מהצורך להגיע לאצטדיון וחזרה לכרמל. שאטלים בצירי הכרמל (מוריה, חורב, נוה שאנן)
היו מאפשרים לאנשים להשאיר רכב בבית ולנסוע לראות משחקים בלעדיו. פשוט - עולים על השאטל ויורדים באצטדיון. עולים
בסוף המשחק באצטדיון ויורדים בכניסה לשכונה. שם הולכים ברגל או באוטו שממתין הביתה.
אבל אצלנו תכנון מראש זאת מילה גסה. הנסיון לברר אם הולכים לעשות תחנות אוטובוס ליד האצטדיון לא צלח. כנראה שבשלב
הראשון לא יהיו תחנות, ורק קו או שניים "יסתובבו" בו לפני שיעלו לכרמל או ירדו לתחנה המרכזית בחוף הכרמל. זה ממש לא פתרון
וגם יכשיל מסחרית את המקום. ואכן ניסו לשווק את הקניון לאנשי עסקים ולמרות תאוות הקניונים הגדולה בארץ, אף יזם גדול
לא קפץ וקנה. הקניון "יופעל על ידי החברה הכלכלית" שלא הצליחה למכור אותו. אחד הסיכונים הגדולים היה העדר מספיק
מקומות חניה, והסמיכות לאצטדיון בימי משחקים. כנראה שגם לאנשי העסקים ששאלו לגבי נגישות בתחבורה ציבורית לאזור,
החברה הכלכלית לא יכלה לענות על השאלה: איך כל זה יעבוד ביחד, ואיך אנשים יגיעו לשם בנוחות. אין דיבור על שאטלים לא
מחניוני החופים ולא מאזורים בכרמל, נשר, טירת כרמל ועוד מקומות מהם באים מאות אוהדים - ברכב הפרטי, בלית ברירה.
חלק מהשכונות בחיפה ובטירת כרמל דווקא די קרובות לאצטדיון. רוב האוהדים הם צעירים. מה היה אפשר לעשות? מערכת שבילי
אופניים משכונות כמו נוה דוד ושער עלייה, שכונות טירת כרמל אל האצטדיון. אפילו מקרית אליעזר ניתן להגיע באופניים לאורך
כביש החוף אל האצטדיון. אז מה עושה עיריית חיפה? כלום. אין שבילי אופניים לאצטדיון. אין גם תוכנית לקשר אותו בשבילי
אופניים וגשר הולכי רגל מעל כביש 4 וכביש החוף והרכבת, דבר שיאפשר ללכת ברגל מהחופים אל האצטדיון. אין גם תוכנית
להוסיף באצטדיון הענק עם השטחים הריקים איזה חניון אופניים שיאפשר למי שבא לאחסן את האופניים ולחזור איתם. שוב- כלום.
במובן מסויים צריך להצטער שהאצטדיון לא הסתיים והבנייה שלו תידחה בשנה שלמה. כי היה טוב לראות את הכאוס המוחלט
של הפתיחה שלו, כפי שקרה בנתניה רק כפול 3, ולהציג באור אמיתי את התכנון הכושל של העירייה, שעסוקה בטקסים לעצמה.
בונים אצטדיון וקניון בלי תחבורה ציבורית אליהם
כל הנסיונות להבין איזה תחבורה ציבורית תגיע אל האצטדיון והקניון (והקולנוע) שנבנים במורדות הדרומיים על כביש 4 בחיפה
עלו בתוהו. העירייה לא דנה בתחבורה למקום שיכול לסתום את כביש 4 וצמתים מרכזיות אליו (צומת מת"ם, חורב) בכל פעם
שיהיה במקום משחק. הציר הזה למרות מנהרות הכרמל ובגלל שהן יקרות מאד - נותר סתום בעיקר בשבתות לכל מי שיורד
אל חופי דדו, דדו דרום וכרמל. יש פקקים לעיתים של חצי שעה בירידה ובעלייה בפרויד, בהעדר תחבורה ציבורית לחופי הים
בשבת (למרות המיתוסים על חיפה, יש אולי קו כל שעתיים, 3 פעמים בהלוך ו-3 פעמים בחזור ושטויות כאלה)
ככה שאל הפקקים לחופי הים הולכים להצטרף עוד עשרות אלפי מכוניות שינסו להגיע לאצטדיון.
באצטדיון עם כל הקיצוצים הרבים והדחיות והעלויות הדבר העיקרי שבו קיצצו היה מקומות חניה. לפי תקן אופ"א, צריך מקום
חניה אחד לכל 7 מושבים. בחשבון פשוט באצטדיון של 30 אלף מושבים צריך כ-4000 מקומות חניה. כמובן שאם יש מטרו
או קוי אוטובוס שפועלים לאצטדיון אז אפשר הרבה פחות. ברור שקשה לספק את כולן ליד האצטדיון ולכן ברוב האצטדיונים
בעולם יש 2000 מקומות חניה ועוד חניונים רחוקים יותר במרחק עד 300 מטר שאפשר ללכת ממנו. גם בחיפה בונים על
חניונים בחופים וליד מרכז הקונגרסים. הנה הבעיה: כדי להגיע לחניונים האלו יווצרו בדיוק אותם פקקים שדיברנו עליהם בציר
פרויד, צומת חורב, צומת מת"ם, לכל הכיוונים. הדבר קורה בארועים הרבה יותר קטנים שנערכים בחוף הסטודנטים. בפעם
האחרונה שהיה שם פסטיבל בירה, שמשך 10 אלף איש, המשטרה נאלצה להתערב ונוצרו פקקים של 40 דקות לכל הכיוונים
במשך שעתיים עם קריאות לא להגיע לאזור. זה הקהל המינימלי שצפוי בכל שבת באצטדיון הזה בנוסף לזה שיורד לחופים
וכבר ממלא את החניונים בחופים כל שבת בקיץ וגם בחורף, אז איך בדיוק בונים על החניונים האלה?
באצטדיון נבנים רק 1500 מקומות חניה. במקום מתוכנן קומפלקס קולנוע עם 20 מסכים, שאמור למשוך בנוסף עוד אלפי
אנשים באותם סופי שבוע שבהם יערכו המשחקים. איך זה יעבוד? מתוך 1500 מקומות החניה, בערך שליש יהיו תפוסים
על ידי שחקנים, תקשורת, סדרנים, הנהלה, והאלף הנוספים ימכרו עם תאי הצפייה היוקרתיים ובעלי הכרטיסים היקרים ביציעי
היהלום והכסף וכד'. איפה יחנו מי שיבואו לקניון שאמור לפעול במקביל לאצטדיון? ולקולנוע שגם אמור לפעול במקביל?
האם משפחה שתרצה לראות סרט תבוא באוטובוס ותרד במרחק 600 מטר הליכה מהקולנוע וחזרה בלילה לחניון רחוק?
ברור שלא. אז מה התשובות שהחברה הכלכלית חיפה והעירייה מספקות? הן לא מספקות שום תשובות, ולא דנות בזה.
בחזרה לתחבורה הציבורית. העירייה לא דרשה מאגד להוסיף בשינויים האחרונים קוי אוטובוס שיעצרו דרך האצטדיון. למעשה הם
בונים על זה שקוים קיימים, עם תחנה במרחק 500 מטר משם ליד קניון חיפה ותחנת המטרונית מהעבר השני בצומת מת"ם
"יספיקו" להביא אוהדים לאצטדיון. הקוים האלו כמובן לא פועלים בשבתות בזמן להגיע לאצטדיון ואין קוים מאספים משכונות ציר
הרכס בכרמל, אזור של 100 אלף אוהדים שמהווה שליש מהאוהדים שבאים למשחקים (שליש מהקריות ושליש מערים אחרות).
אבל שוב מדובר בהטעייה: לא רק שקוי אגד לא קיימים בשבתות רוב תקופת משחקי הליגה, קו מטרונית שלם בקריות לא פועל.
וגם, בחורף קשה להניח שאוהדים ילכו ברוחות שם אל המגרשים, אנשים פשוט יבואו ברכב הפרטי, וינסו לחנות איפה שרק
ימצאו מקום: על המדרכות, יסגרו נתיב בכביש 4 סביב האצטדיון.
הדוגמה הכי עגומה היא היכל רוממה. שם מדובר בפקקים ענקיים כל פעם שיש ארוע גדול שממלא את האולם שהכיל 3 אלף
מקומות. עכשיו הוסיפו אלפיים מקומות, בלי להוסיף קוי אוטובוס בימי משחקים או שאטלים. הפתרון של שאטלים (בתשלום)
היה פותר הרבה בעיות ומוריד אלפי רכבים מהצורך להגיע לאצטדיון וחזרה לכרמל. שאטלים בצירי הכרמל (מוריה, חורב, נוה שאנן)
היו מאפשרים לאנשים להשאיר רכב בבית ולנסוע לראות משחקים בלעדיו. פשוט - עולים על השאטל ויורדים באצטדיון. עולים
בסוף המשחק באצטדיון ויורדים בכניסה לשכונה. שם הולכים ברגל או באוטו שממתין הביתה.
אבל אצלנו תכנון מראש זאת מילה גסה. הנסיון לברר אם הולכים לעשות תחנות אוטובוס ליד האצטדיון לא צלח. כנראה שבשלב
הראשון לא יהיו תחנות, ורק קו או שניים "יסתובבו" בו לפני שיעלו לכרמל או ירדו לתחנה המרכזית בחוף הכרמל. זה ממש לא פתרון
וגם יכשיל מסחרית את המקום. ואכן ניסו לשווק את הקניון לאנשי עסקים ולמרות תאוות הקניונים הגדולה בארץ, אף יזם גדול
לא קפץ וקנה. הקניון "יופעל על ידי החברה הכלכלית" שלא הצליחה למכור אותו. אחד הסיכונים הגדולים היה העדר מספיק
מקומות חניה, והסמיכות לאצטדיון בימי משחקים. כנראה שגם לאנשי העסקים ששאלו לגבי נגישות בתחבורה ציבורית לאזור,
החברה הכלכלית לא יכלה לענות על השאלה: איך כל זה יעבוד ביחד, ואיך אנשים יגיעו לשם בנוחות. אין דיבור על שאטלים לא
מחניוני החופים ולא מאזורים בכרמל, נשר, טירת כרמל ועוד מקומות מהם באים מאות אוהדים - ברכב הפרטי, בלית ברירה.
חלק מהשכונות בחיפה ובטירת כרמל דווקא די קרובות לאצטדיון. רוב האוהדים הם צעירים. מה היה אפשר לעשות? מערכת שבילי
אופניים משכונות כמו נוה דוד ושער עלייה, שכונות טירת כרמל אל האצטדיון. אפילו מקרית אליעזר ניתן להגיע באופניים לאורך
כביש החוף אל האצטדיון. אז מה עושה עיריית חיפה? כלום. אין שבילי אופניים לאצטדיון. אין גם תוכנית לקשר אותו בשבילי
אופניים וגשר הולכי רגל מעל כביש 4 וכביש החוף והרכבת, דבר שיאפשר ללכת ברגל מהחופים אל האצטדיון. אין גם תוכנית
להוסיף באצטדיון הענק עם השטחים הריקים איזה חניון אופניים שיאפשר למי שבא לאחסן את האופניים ולחזור איתם. שוב- כלום.
במובן מסויים צריך להצטער שהאצטדיון לא הסתיים והבנייה שלו תידחה בשנה שלמה. כי היה טוב לראות את הכאוס המוחלט
של הפתיחה שלו, כפי שקרה בנתניה רק כפול 3, ולהציג באור אמיתי את התכנון הכושל של העירייה, שעסוקה בטקסים לעצמה.