בואינג, איך?

בואינג, איך?

היום חזרתי מחו"ל ושמתי לב ל-3 דברים שמציקים לי.... 1. למה הבואינג 747-400 מוריד מדפים בקדימה של הכנף? ליצור שפת התקפה להמראה? 2. שמתי לב שהכנף של הבואינג (אולי עוד) נורא קצרה ביחס לגוף הענק ובכלל לא אווירודינמית, מדוע? (או שהיא כן ואני טועה...) 3. האם לאחר הנחיתה הטייס משנה את זווית הלהבים של המנוע כדי שייעצר? שמתי לב שנפתחים פתחים בצידי המנוע, האם הם כתוצאה מכך? תודה מראש, אורן.
 

maayan i

New member
היי אורן

אם אתה זוכר הייתה שאלה לפני המון זמן על מדפים במטוסים. נתתי שם פירוט מלא על המדפים במטוסים כמו ה747. בעיקרון, מקדימה שפת ההתקפה נמשכת קדימה עוד- והחלק האחורי יורד ונמשך אחורה- בעצם ע" כך שטח הכנף גדל- הפרופיל של הכנף משתנה, והכנף מייצרת עילוי רב יותר. העילוי הזה דרוש מכוון שמהירות המטוס יורדת. כמובן שאפשר לכוון את הזווית של המדפים. עד כמה שידוע לי- אכן זוית הלהבים משתנה ואולי מתהפכת, ומטוס מאיט ע"י הבלמים והמנוע. בקשר לאורך הגוף לעומת הכנף אין לי מושג. אם טעיתי באיזה מקום- תקנו אותי.
 

naor4

New member
תשובה לאורן

בקשר לפתחים הזווית של הלהבים לא משתנה ,הפתחים שראית שנפתחים משנים את כיוון הזרמת האוויר,האוויר פוגע בפתחים ובמקום לתת דחף אחורה הוא נותן דחף קדימה.
 

לשד

New member
הכל נכון - רק השלמה.....

החלקים הקדמיים שיוצאים לקידמת הכנף נקראים SLOTS תפקידם לאפשר למטוס לגשת לנחיתה בזווית התקפה גבוהה ועדין לאפשר זרימת אוויר חלקה על פני הכנף תוך כדי הגברת הגרר. המדפים של ה 747 נקראים TRIPLE SEGMENTS FLAPS הם מחולקים לשלושה סגמנטים, כאשר בזווית מקסימאלית הסיגמנט האחרון נושק לסילון האויר היוצא מהמנועים. בזמן נגיעת המטוס במסלול באופן אוטומטי כל מעצורי האוויר מתרוממים כדי לשבור את כח העילוי של הכנפים שבזמן הנגיעה עדיין גדול, וגם כדי להצמיד את הגלגלים חזק למסלול כדי שלא יחליקו. לסיום, לא הופכים את זויות כנפי המניפות, אלה משנים את כיוון זרימת האוויר על ידי פתיחת פתח בצד המנוע,ושבירת זרם הסילון. בברכה עמרם
 

YHS

New member
מדפים

יש הבדל בין מדפי שפת ההתקפה (שקיימים משני סוגים - רגילים ו"קרוגר") שפועלים כמו מדפים ומשנים את פרופיל הכנף להגברת העילוי לבין "כנפונים קדמיים נעים" ( SLATS ולא SLOTS) שמשמשים להסדרת הזרימה בזויות התקפה גבוהות בד"כ במטוסי קרב. מדף קדמי שומר על המשך פרופיל הכנף וה SLATS יוצרים מרווח בינם לבין הכנף ומשמשים גם לטיסה במהירויות גבוהות יותר. קיימים SLATS קבועים, כמו במספר פאנטומים וקיימים SLATS משתנים, אם רצונית ע"י הטייס כמו בפאנטומים או בבואינג או שיוצאים באופן עצמאי בהתאם לזרימת האוויר כמו בסקייהוק. בבואינג 707 לדוגמא נמצאים מדפי שפת התקפה בין המנועים הפנימיים לגוף ו- SLATS בהמשך הכנף.
 

לשד

New member
תודה על התיקון - SLATS

אגב - יש סיפור מפורסם על התרסקות של BOEING 727 שלאחר חקירת התאונה שנמשכה שנים התגלה כי טייסים בחברת תעופה מסויימת בארה"ב היו מורידים קצת את SLATS מס 7 ומס 2 כאשר המטוס היה מגיע לגובע שיוט כדי להרוויח קצת מהירות ויעילות (דלק) במהירות גבוהה. הסיפור ארוך וכן החקירה בעקבות התאונה כאשר הטייסים מן הסתם ניסו להשמיט את פרטי הסיפור של ה SLATS. הסיפור מתואר באריכות וכן תאונות וחקירתן של מטוסי נוסעים בספר Emergency in cockpit - ספר חובה לכל טייס. בברכה ושלא נדע. עמרם
 

YHS

New member
תיקון קטן

הם היו מורידים מעט מדפים כדי להגביר את העילוי וכדי שהמדפים הקדמיים לא ירדו היו מוציאים את הלחיץ שלהם. מהנדס הטיסה שהלך להשתין חזר ולא הבין למה הלחיץ בחוץ או לא היה מודע לכך. בלי לחשוב הוא הכניס את הלחיץ והמדפים הקדמיים ירדו, כצפוי בצורה לא סימטרית, מה שהפך את המטוס על גבו ברול מהיר. הם איבדו כמה אלפי רגל לפני שהבינו מה קורה. מה לעשות וכל מיני אנשים ממציאים כל מיני המצאות. לעיתים גם טובות.
 

לשד

New member
אני רואה שאתה בעניינים.

היו כמה איסידנטים בעניין זה. אם זכור לי נכון המקרה שאתה מציין קרה למטוס של חברת JAL או CHINA מעל לאוקיינוס השקט. אגב האם יש לך את הספר? אם כן מה אתה אומר אל ה L1011 שהמריא מפלורידה וכל 3 מנועיו כבו? בברכה עמרם
 

YHS

New member
727

המקרה קרה למטוס 727 של AA (נדמה לי) במרכז ארה"ב. על איזה ספר אתה מדבר?? ותאונות התעופה יש הרבה, לצערנו. קשה לזכור את כולן. אלא אם היה שם משהו מאד מיוחד, או מטופש כמו ה- 727 שהתאמץ להמריא מוושינגטון DC עם קרח על הכנפיים וסיים בנהר. למזלנו בטיסנים אין קרח על הכנפיים, מכסימום בצידנית של הבירה.
 

לשד

New member
לי יש קולה או פטל בקרח.

אישתי לא מרשה לי בירה, וגם שאני מתחמן ומחביא, הבת שלי לוקחת לי בסופי שבוע כשהיא חוזרת מהצבא. בברכה עמרם
 

YHS

New member
L1011

התאונה היתה ב 5/5/83 בהנמכה המנועים התחילו לכבות אחד-אחד בגובה 4000 הצליחו להניע את אחד המנועים וככה נחתו. הסיבה - אבדן שמן בשל או-רינג לא תקינים. באמת דבר נדיר.
 

maayan i

New member
המלצה

למי שיש YES אני ממליץ לראות ערוץ "סאי טרק" (37), הערוץ עוסק בעיקר בתעופה וחלל- אבל גם באופן כללי במדע. אמנם זה לא מאוד מקצועי, אבל יש תוכניות ממש מרתקות- ותורמות רבות. אני הייתי צופה מושבע של ערוץ 8- עד שערקנו ל YES. הייתה תוכנית לפני מספר חודשים- על התרסקויות מטוסים. זכור לי התרסקות של מטוס בוושגטון שישר אחרי ההמראה התרסק על גשר- ונפל לתוך אגם קפוא, מרבית הנוסעים נהרגו יחד עם אנשים שחצו את הגשר ברכביהם- מזעזע. שלא נדע מצרות. בברכת שבוע טוב ובטוח לכולנו.
 
מקרה יותר מעניין PERU A/L

מטוס של חברת התעופה של פרו המריא לפני מספר שנים לאחר תיקוני פח וצבע. כאשר בא לנחיתה,הבחין הטייס בחוסר התאמה בין ה RADIO ALTIMETER (מד הגובה האלקטרוני) לבין קריאת הגובה של הפתחים הסטטים במטוס. משום מה החליט הטייס להתעלם מכך,והתרסק בים. בחקירה עלה כי חתיכת מסקנטייפ שהושארה על אחד הפתחים הסטטיים במטוס גרמה לעיקוב בקריאת הגובה, (עד שנבנה הלחץ האמיתי במכשיר,קיבל הטייס קריאת גובה גדולה בהרבה מהאמיתית ) למישהו יש טיסה קרובה ב PERU A/L ?
 

YHS

New member
אייר פרו

המקרה קרה לאחר המראה. הבעיה היתה רק אצל הקברניט והיו הבדלים בינו לבין טיס המשנה. כאשר חזרו לנחיתה נכנסו לים. (נדמה לי ב -96 או 97 כאשר רחצו את המטוס במים וסבון אטמו את הפתחים הסטטיים. שכחו לפתוח. מה שמלמד שלאחר כל כניסה ל"מוסך" יש לבצע בדיקות מלאות ומסודרות. גם בטיסנים ואולי במיוחד בטיסנים כי מקובל בטיסנים שלא עובדים עם צ´ק-ליסט כתוב ובדוק.
 

לשד

New member
מקרה ה L1011

באמת הלכו לו כל המנועים במהלך הטיסה. הסיבה התבררה לאחר סיום הפרשה כאשר טכנאי לילה החליף את מדי לחץ השמן בכל מנוע בטיפול שוטף. כל חלק אמור להגיע עם אטם בשקית חתומה. בשל החושך לא ראה הטכנאי כי האטמים חסרים. כאמור השמן דלף החוצה וכל המנועים כבו. מה שמעניין הוא שהמנוע הראשון החל להראות סימנים של לחץ שמן נמוך, והטייסים כיבו אותו באפן יזום. רק לאחר שכבו שני המנועים הנותרים, ניסו הטייסים להניע את הראשון במה שנקרא התנעת אוויר. לצורך כך צריך לדאוג שהמניפה תסתובב במהירות מסויימת הניקבעת לפי שיעור ההנמכה של המטוס ואז להזריק דלק ולהצית. הטייסים לא הצליחו כיוון שבספר התפעול של המטוס שהיה בידיהם, מספר הסל"ד הדרוש להנעת אוויר היה שגוי. הטעות אובחנה על ידי צוות טכני של חברת התעופה שישב במרכז הבקרה וניסה לעזור לטייסים. המטוס נחת 20 דקות לאחר שהצליחו להתניע את המנוע הראשון. מיד לאחר שנחת עוד לפני שהספיק לעצור לגמרי נפח המנוע האחרון את נשמתו. עמרם
 
למעלה