בואו נדבר בזכות פיט

ניר4819

New member
בואו נדבר בזכות פיט

נורא קל לרדת עליו ולשנוא את ה"אנטי דון" שלנו, ובדיוק בגלל זה אני מציע לפתוח שרשור חדש - ה"פרו-פיט". בואו נציין את התכונות הטובות שלו וכמה המעשים הטובים שהוא עשה לאורך הסדרה.

אני אפתח, ברשותכם... בעונות האחרונות הוא מתגלה כמקצוען היחיד בכל סטרלינג קופר ושות', היחיד שלוקח את העבודה שלו ברצינות ומחזיק את החברה על הרגליים. הוא גם רוצה שיעריכו אותו בזכות עצמו ובזכות הכישורים שלו, ולא בזכות השם המשפחתי או הכסף (כשהוא ואחרים חשבו שלמשפחה שלו יש כסף רב) - אני מעריך אותו מאד על זה. אהבתי גם את האהבה המאד ברורה שלו לאישתו של הווארד, ששכחתי כרגע את שמה, והסצינות האחרונות שלהם בפינאלה של העונה החמישית היו נוגעות ללב והראו פיט אנושי כמעט. עכשיו תורכם... איפה אתם רואים תכונות טובות ומעשים יפים בפיט?
 

lollapalooza

New member
קשה למצוא משהו טוב בפיט, ובכל זאת -

אני חושבת שהוא הקדים את זמנו מבחינה מקצועית - למשל כשהוא מגלה את הפוטנציאל בציבור השחורים כקהל יעד, בזמן שהאחרים לא מתייחסים לציבור הזה בכלל. הוא בהחלט היחיד שלוקח את עצמו ואת העבודה שלו ברצינות, כמו שכתבת, בעיני זה נכון מאוד. זה אמנם גורם לו להגיע למקומות לא להיט, כמו למכור את אביו המת תמורת תקציב פרסום, או לסרסר בג'ואן, אבל אני כן חושבת שמבין כל החברים שמסתובבים במשרד ומתנהגים כמו ילדים קטנים, הוא מפגין מקצועיות בצורה די נדירה.
אגב, יש קטע שבו פיט רואה את הכלב של דאק פיליפס וחושב שהם צריכים להביא כלב למשרד - זה נראה כאילו תמוה אבל היום זה קטע כזה במשרדי פרסום שאנשים מביאים את הכלבים שלהם לעבודה כל הזמן, ככה שהוא הקדים את זמנו אפילו במובן הזה.
 

ניר4819

New member
זוכרת את השיחה שדון משכנע את פיט להצטרף

אליו בחברה החדשה שהוא עומד להקים? דון מציין בדיוק את הנקודה הזו, היכולת של פיט לזהות מגמות לטווח ארוך שאף אחד אחר לא רואה אותם. לגבי עניין לקיחת העבודה ברצינות, חשוב לזכור שהמטרה של פיט היא שיעריכו אותו בזכות הכישורים ובזכות המעשים שלו, לא בזכות זה שהוא קמפבל, על כל מה שמשתמע מזה. לכן, הוא חייב מבחינתו להשקיע אקסטרה מאמץ בעבודה ולהיות מקצועי יותר מכל אחד אחר. אין דרך אחרת, מבחינתו, שהוא יכול לגרום לאנשים אחרים - נקרא לילד בשמו, לדון - להעריך אותו במקום להתייחס אליו כמו לילד מפונק שנולד עם כפית זהב. כמובן שמה שפיט לא מבין, זה שדון, כשהוא מדבר אליו בעוינות ומצהיר שהוא שונא אותו כי הוא ילד מפונק שנולד עם כפית זהב ומעולם לא נאלץ לעבוד קשה למחייתו, בעצם מקנא בו. אני חושב שבאיזה מקום, דון לא היה מתנגד בכלל לגדול כמו פיט. הדרך היחידה שלו לשמור על כבודו ולהתמודד עם הקנאה הזו, היא להציג את זה שפיט נולד למשפחה עשירה בתור איזה פשע וחטא מוסרי. להציג את פיט כפחות גבר בגלל שהוא לא נאלץ להתחיל מלמטה ולבנות את עצמו, בדומה לדון. אני חושב שהאמת היא שדון היה מת להיות פיט, אבל פיט לא מבין את זה (הטענה הזו מופיעה מן הסתם בעבודה שלי על הסדרה, שהתחלתי לכתוב בימים האחרונים).
 

lollapalooza

New member
אני לא מרגישה שדון מקנא בו.

אולי דון מקנא בזה שאנשים אחרים בונים את עצמם בלי לגנוב זהות של מישהו אחר, אני לא יודעת, אבל בשום שלב בסדרה לא הרגשתי שדון מקנא בפיט. הוא בז לו, ובפרט נראה לי שאחרי פרשת ג'ואן והיגואר זה התחזק, ובאותו זמן הוא גם מעריך אותו מקצועית, אבל מקנא בו? אני ממש לא רואה את זה. פיט אולי לא היה צריך לסבול כדי להגיע לאן שהגיע, אבל מצד שני הוא גם עדיין מתנהג כמו ילד מפונק לפעמים, הוא עדיין חוצה קווים שדון לא היה חוצה לעולם והוא עדיין בלתי נסבל רוב הזמן. לא רואה שום שמץ של קנאה.
 

ניר4819

New member
אז איך את מסבירה

שדון ורוג'ר חברים טובים? הרי את כל הדברים שדון מאשים בהם את פיט הוא יכול להאשים גם את רוג'ר. והוא לא. אם דון שונא את כל המיוחסים והמכובדים עם כפיות הזהב בפה, למה אין לו בעיה עם רוג'ר? אני חושב שהרגש האמיתי של דון כלפי בעלי כפית הזהב (אם זה קנדי, רוג'ר או פיט), הוא לא שנאה אלא קנאה על כך שהוא לא כמוהם.

אולי לא הסברתי עצמי טוב - אני חושב שדון מקנא בפיט בגלל הדברים שהוא מאשים אותו בהם. כלומר, אני חושב שהוא היה שמח לגדול למשפחה עשירה ומכובדת כמו זו של פיט. ובאיזה מקום הוא מבואס מכך שהוא לא - זה ההסבר שלי להתקפה שלו על פיט בעונה הראשונה. כי זו התקפה כל כך לא מוצדקת - האם פיט אשם שהוא נולד למשפחה עשירה ומכובדת? האם הוא אשם בכך שלהורים שלו היה לתת לו מה שדון מעולם לא קיבל ממשפחתו? - שאני חושב שהמניע היחיד שלה יכול להיות קנאה: דון היה רוצה להיווד למשפחה מיוחסת ועשירה. מכיוון שלא, הוא הופך את פיט - שכן נולד למשפחה כזו - לאויב המר שלו, ומציג אותו כמי שעצם הולדתו למשפחה כזו הופכת אותו לפחות גבר. הוא לא יכול לעשות אותו דבר עם רוג'ר, בגלל המעמד של רוג'ר בחברה, ובגלל שבאופי שלו רוג'ר יותר נחמד ואנושי מפיט, אבל אלמנט הקנאה נמצא גם שם.

ואגב, כשדון אומר לפיט שהוא נולד עם כפית זהב בפה ושהוא מעולם לא היה צריך לעבוד קשה כדי לכלכל את עצמו, הוא אומר לו ספציפית שהוא לא בנה את עצמו. שהוא קיים בזכות אחרים ועל כתפי אחרים - המשפחה שלו, על כל מה שנובע מזה.
 

lollapalooza

New member
דון ורוג'ר חברים טובים? ממתי?

הם לא חברים, לדעתי דון גם די לא סובל אותו. כן, הם שותים ומעשנים ויוצאים לארוחות ביחד, אבל זה מעולם לא נראה לי בקטע חברי. די ברור לאורך כל הסדרה שדון לא ממש סובל את רוג'ר מבחינה אישית, הוא גם די אומר את זה לא מעט פעמים.

ושוב, אני לא רואה איפה הקנאה אצל דון כלפי פיט. גם אני הייתי מתמרמרת על מישהו שנולד למשפחה עשירה וקיבל הכל בלי להתאמץ, וברור שיש עניין של קנאה בזה שאנשים משיגים את מה שאתה יכול רק לחלום עליו, אבל אם מישהו משיג דברים רק כי הוא מגיע מאיזו משפחה, זה די עלוב בסך הכל ואני אישית מתעבת דברים כאלה. לא מופרך בעיני שגם אנשים אחרים יחשבו ככה.
 

ניר4819

New member
אולי הגזמתי כשדברתי על חברות טובה...

אבל אני לא זוכר שדון אי פעם אמר במפורש שהוא לא סובל את רוג'ר. בטח לא בפניו. והוא בוודאי לא התבטא, לא כלפיו ולא לגביו, באופן קרוב לזה שהוא מתבטא כלפי פיט בסוף העונה הראשונה. אפשר להסביר את זה בכך שהוא לא רוצה להרגיז את האדם שיכול להעיף אותו מהחברה, ושכל ההסתודדויות שלהם, העישון והארוחות וכל זה, זו סתם הצגה מצידו של דון וניסיון להישאר על הצד הטוב של רוג'ר בגלל המעמד של רוג'ר. אבל אז, למה דון לא מסיר את המסכות ברגע שהוא מקים את החברה החדשה? עוד יותר, ברגע שרוג'ר מאבד את לאקי סטרייק והופך בפועל לנטל על החברה? לא זכור לי שהוא אי פעם התנפל על רוג'ר כמו על פיט. וכן, אני חושב שהוא מחבב אותו באיזה מקום, בעיקר על הישירות שלו ועל כך שהוא אומר בדיוק מה שהוא חושב. זו אולי לא חברות מושלמת וטובה, אבל אני כן חושב שאפשר לדבר על דון ורוג'ר כסוג של חברים, מה שמראה שלדון אין בפועל שום דבר נגד אנשים עם כפית זהב בפה. הבעיה שלו היא ספציפית עם פיט, בגלל מי ומה שהוא פיט.

נדמה לי, שבסופו של דבר את מסכימה איתי שיש אלמננט של קנאה ביחס של דון כלפי פיט. השאלה היא המידתיות ועד כמה האלמנט הזה מכריע ומעצב את השאר. אני חושב שמאד. ואני לא מכחיש שיש כאן גם בוז ותיעוב, אבל זה בא ממקום של עליונות מוסרית שהיא לא בהכרח נכונה - האם בגלל שפיט נולד עם כפית זהב ולא נאלץ לעבוד קשה וכל זה, האם בגלל זה הוא בהכרח מגלה "a deep lack of character", כמו שדון אומר לו? האם דון בהכרח טוב יותר מוסרית מפיט רק כי הוא יכול להצהיר על עצמו שהוא self made man? כי זו המשמעות של ההתקפה שלו על פיט, ואני לא חושב שהמשוואה שדון יוצר פה בהכרח נכונה.

מבחינה מקצועית, לפחות, פיט מראה שגם מי שנולד עם כפית זהב בפה יכול להיות חרוץ, משקיען, ועם הרבה אופי ויכולת. זה כאילו שדון מנסה למצוא דרך להפוך את השורשים העלובים שלו ליתרון, ואת זה הוא עושה כשהוא מצהיר שהשורשים האלו, ומה שהוא עבר בדרך למעלה, בנו לו אופי שאין לפיט. האם הראיה הזו בהכרח נכונה או שהיא סוג של מיתוס (כלומר, שתפיסת ה-self made man כעליון מוסרית ואנושית נועדה לשרת צורך נפשי - לאמור, להפוך את החיסרון של דון, השורשים שלו, ליתרון, והיא בעצם שקר, כי הסדרה מראה - גם דרך פיט, אבל יותר מכך דרך קנדי, עוד איש שנולד עם כפית הזהב - שאתה יכול להיות בעל אופי, מוסר וכל זה אפילו אם אתה מגיע ממשפחה עשירה ומיוחסת)?
 

ניר4819

New member
עוד משהו, להבהרה

את אומרת ש"אם מישהו משיג דברים רק כי הוא מגיע מאיזו משפחה, זה די עלוב בסך הכל ואני אישית מתעבת דברים כאלה." האם היית אומרת את אותו המשפט אם היית מישהו שמגיע מאיזו משפחה עשירה ומיוחסת? איך היית מתייחסת אז לאנשים כמו דון - או כמוך - שאומרים מה שאת ודון אומרים? התשובה, ואני חושב שאת יודעת מה אני הייתי אומר בנושא, מראה שהכל נמצא בזווית הראיה. אין אמת מוחלטת. המיתוס של ה-self made man נועד, בין השאר, לשרת צורך נפשי.

אז אני מודה שאני מקנא במישהו כמו פיט, שלא נאלץ לעבוד למחייתו ושהייתה לו את כפית הזהב המפורסמת. ואם אני פיט, הייתי מסתכל לדון בעיניים אחרי ההתקפה המפורסמת שלו בסוף העונה הראשונה, ואומר לו מילה אחת: קנאי. ומוסיף - היית מת להיות כמוני. בגלל שאתה לא, אתה מוציא את התסכולים, הקנאות והמרמור שלך עלי. מה דון היה יכול לענות על זה? רק דבר אחד, שלו יש אופי ואילו לפיט אין, וזה בגלל הדרך השונה של כל אחד מהם למעלה. על כך, אם אני פיט, הייתי צוחק לו בפרצוף. הייתי אומר לו, אם ככה נוח לך לחשוב - סבבה. אתה פשוט משקר את עצמך.
 
אני רואה המון דברים טובים בפיט

אחרי הכול הוא אחת הדמויות הכי אהובות עלי במד מן, אני לא יודע למה אתה חושב ש"נורא קל לשנוא ולרדת עליו" אני אהבתי אותו מהרגע הראשון שהקיבוצים שלנו לא מצאו חן בעיניו, לי אישית אין בעיה עם קיבוצים הוא פשוט נורא הצחיק אותי. אממ אני זוכר שהראו את פיט למשל מקריא לבת שלו סיפור בעדינות וברוגע. זכורה לי השיחה על בט ההיא עם קריין זכור לי איך הוא אמר לשוטר או סדרן או מה שהיה ברכבת לסתום את הפה והוא קיבל מכות על זה אבל הוא לא התבכיין על זה הוא קיבל את זה כמו שצריך הוא ידע שהוא עשה מה שהוא הרגיש לנכון והתמודד עם התוצאות של זה. אני רואה בו המון דברים טובים. אני בכלל לא רואה קנאה של דון בפיט. אם כבר הפוך, אני רואה בפיט מישהו שעושה אדילזאציה לדון וסוגד לו. באיזשהו מקום הקשר בין דון לפיט מזכיר לי את הקשר בין ניק לגטסבי בגטסבי הגדול. גם ניק מעריץ את גטסבי ויודע דברים על עברו ה"אפל" כמובן שמהצד של פיט יש לו הערצה לדון שמוערבבת עם המון קנאה בדון אבל זו עדיין הערצה לכן הוא גם לא נתן שיעלו על זה שדון גנב זהות, זה יותר מדאגה לחברה, זו האיכפתיות כלפי דון. אני לא אגיד שדון מת על פיט, אבל אני חושב שדון מודע ל"סגידה" הזאת שיש לפיט
כלפיו ונהנה ממנה. לפעמים הוא מנצל אותה, לטובתו ולפעמים הוא מנצל אותה כדי להשפיע על פיט לטובה ועוד לא פיענחתי לגמרי את היחס של דון כלפי פיט זה הרבה יותר מורכב מאיך שהצגת את זה.
 
אני לא סובלת אותו

או לפחות לא סבלתי אותו
משהו אצלו פשוט דוחה אותי, בהתנהגות שלו, באופי שלו, בידיעה שהוא התחתן עם מישהי שהוא כנראה לא רצה להתחתן איתה ( עד כמה שהיא נוראית בפני עצמה).
אבל אחרי העונה האחרונה שיניתי לגמרי את מה שאני מרגישה כלפיו ועכשיו כל פעם שאני חושבת עליו אני מלאה ברחמים והוא נראה לי אחת הדמויות הטרגיות ביותר אי פעם על המסך
 
למעלה