בוא נבטל את הכבישים הציבוריים, ולמה שהמדינה תיתן רישיונות?
בוא נבטל את הכבישים הציבוריים, ולמה שהמדינה תיתן רישיונות?
הבסיס למאמר הוא בהנחה שגויה שכל אדם יכול לנהוג כאשר יש שכבות גיל מסוימות שלא מסוגלות לנהוג, וקבוצות אוכלוסייה שלא מסוגלות לכך בגלל מגבלה פיזית או כלכלית ועדיין הן צריכות להתנייע.
 
כמו כן, אדם כמוני עם רישיון מטסט ראשון ורכב גרמני שאינו וולקסוואגן או טרבאנט עדיין משתמש בתשתית ציבורית הדורשת תחזוקה שוטפת כך שהאשלייה לפיה המכונית היא רכב פרטי לחלוטין אינה נכונה -הנהג עדיין תלוי בתשתית הציבורית.
 
המאמר לא מתייחס לבעיות הנגרמות מעודף כלי רכב פרטיים: פקקים והיעדר חנייה (או אכיפת חנייה דרקונית). בעיות אלו פתרונן (למי שאין לו חנייה צמודה ביעדו) באמצעי תחבורה ציבוריים יותר - כך למשל תושב הפרברים מסביב ללונדון יסע בתח"צ למקום עבודה במרכז העיר אך ישתמש ברכב הפרטי לקניות בסופר או בחנויות המחסן שבצירים ההיקפיים, ומי שמדבר על נסיעה במכונית למרכז העיר (גם לפני תקופת מס הגודש, ואפילו בערב אחרי פקיעתו ב18:00) נחשב קצת משוגע. בעיר תיירות מובהקת כמו באת' שהיא נקודה בתוך אזור כפרי יש פתרון אחר - חנה וסע. העיר עצמה לא היתה עומדת בעומס של כל הרכבים שהיו רוצים להכנס אליה והפתרון היעיל הוא מקום חניון גדול במרחק אוטובוס סביר ממנה.
 
יתרונה העיקרי של התחבורה הציבורית היא בחישורים אל המרכז וממנו וחסרונה הגדול הוא במסלולים ההיקפיים בין הפרברים, אזורי התעשייה והמסחר הפרבריים, וכן במעבר בין רשויות שכנות באותו האזור כאשר התיכנון בנוי על הגבול העירוני במקום על צרכי הנוסעים. ועדיין - מספיק לראות את הכאוס בכבישים כשיש שביתה בתחתית של לונדון (בפריס נהוג לא לגבות תשלום אך להפעיל את השירות ) כדי לראות עד כמה התח"צ חיונית בהורדת העומס מהכבישים.
 
ובאשר לאופניים: זהו כלי תחבורה המסוגל לנסוע 16 ק"מ בשעה בשטח עירוני ללא תשתית ייעודית. בנסיעה רציפה ללא עצירה על תשתית בינעירונית או שביל נפרד ללא צמתים כמו פארק המסילה בירושלים או טיילת כלי תחבורה זה מסוגל לנסוע ב30 קמ"ש. התשתית הנחוצה לציר אופניים נפרד ומהיר תהיה זולה בהרבה ותפריע פחות מתשתית דומה למכוניות ותשחרר מקום בכביש שכל מכונית שמורידים ממנו תשפר את העומס שבו. הזכרת את ברלין - גשר אופניים נוסח גשרי ה U-Bahn הרבים בשדרות שם יעלה שמינית או אף עשירית משום שלא ישא משקל דומה ואין צורך שיהיה רחב יותר ממה שצריכה רכבת אחת או נתיב אחד. למרכזי הערים שבאזורי אני רוכב כי מדובר ב 15-20 דקות (תלוי לאן) וכשאחנה את האופניים לא תהיה בעיית חנייה / גבייה / דוחות. מסיבות שלא ארחיב התחבורה הציבורית התדירה נמצאת 20 דק' הליכה מביתי ולכן אינני משתמש בה או בקו השעתי שטוענים שעובר כאן אך אם היתה תדירות סבירה ברור שהייתי משתמש בה כפי שהשתמשתי בה בלונדון, או אפילו כפי שאני משתמש לעיתים בקו החצי שעתי בספרד. בלונדון עצמה האופניים לא היו "רומנטיות" אלא מהירות יותר מהמכוניות שעמדו בפקקים (ניצחתי במירוץ של 5 ק"מ מול BMW שלא נתנה לי לעבור נתיב בגבול אזורים 2-3 ונפרדתי מהנהגת בתוך פקקי אזור 1 טיפה אחרי כביש הטבעת הפנימית).
 
ככלל - ככל שיותר מרכזי ויותר עמוס כך עדיפה התחבורה הציבורית, אך ככל שפרברי או כפרי כך מתגלות חולשותיה והרכב הפרטי ממלא את החורים - אבל אל תשכח שגם הוא תלוי בתשתית ציבורית.