בדיקת חומצת חלב/צח"מ

esegal

New member
בדיקת חומצת חלב/צח"מ

אשמח לשמוע את דעתכם בקשר לתועלות המתקבלות מביצוע בדיקות חומצת חלב/צח"מ אני טריאתלט מתחיל ( 4 חודשים) , בן 49 מתאמן 3 פעמים בשבוע תודה אלי
 

wheel

New member
דעתי

צח"ם: צריכת החמצן עולה בצורה קווית עם העלייה בעצימות המאמץ, עד ערך מרבי. צריכת חמצן זו מכונה צריכת חמצן מרבית, צח"מ, ומשמשת מדד להספק אירובי מרבי (הקצב המרבי שבו מסוגל הנבדק להפיק אנרגיה מחומרי המזון בתהליכים האירוביים). צח"ם מבטאת את כשירותו הפיזיולוגית של הנבדק ומשקפת את תפקודן של מערכות רבות בגוף, אשר פגם או חולשה של כל אחת מהן יכולה להגביל את הצח"מ. (פיזיולוגיה, מקראה למאמנים בספורט\ פרופסור דרור שגיא). אוקיי..... מה זה אומר לנו? זאת נקודת המעבר בין המנגנון האירובי לאנארובי... ככל שרמה זו עולה, עולה גם היכולת האירובית, אבל בדיקה זו לפי דעתי מיותרת אם אין סימנים לבעיה כלשהי, משום שבדיקה כזאת מבטאת את היכולת המקסימלית של הגוף להשתמש באויר, דבר שאף פעם לא יכול לקרות בטריאטלון, משום שמאמץ אנאירובי לא יכול להיות ארוך יותר מ2 דקות תקנו אותי אם אני טועה. בקשר לבדיקת חומצת חלב זאת בדיקה מיותרת אף יותר שכן אין החומצה הלקטית מצטברת בגוף במאמצים אירוביים אלא רק אנאירוביים. מקווה שהמידע יעזור לך......
 

shohat

New member
אל תבלבל

בין הצח"מ (vo2max) לבין סף חומצת החלב (lactate threshold). בשני המקרים - מדובר במדדים פיזיולוגיים שיש להם חשיבות להערכת הכושר הגופני, פוטנציאל שיפור (במידה מסויימת), וקביעה נכונה של קצבי אימון. ר' הקישור שלמטה להסבר פשוט יחסית. הצח"מ הוא כמות החמצן המקסימלית שמערכת הלב-ריאה יכולה להעביר, ושהשרירים יכולים לעשות בה שימוש. כמובן שלמדד הזה יש רלוונטיות להערכת רמת הכושר. את הצח"מ ניתן לשפר במידה ניכרת, בעיקר בחודשי האימונים הראשונים, וכן על-ידי הורדת משקל. אולם לשיפור הצח"מ יש מגבלה גנטית. במובנים פרקטיים - עבור האתלט החובב - מעבר לסקרנות אין ערך מעשי רב לנתון הזה מבחינת בניית תכנית אימונים וכו'. בדיקת חומצת חלב, לעומת זאת, מאפשרת להעריך באיזו רמת דופק ובערך באיזה קצב ריצה נמצא "סף חומצת החלב". זו הנקודה שבה הגוף עובר מעבודה שהיא בעיקרה אירובית, בה הגוף מסוגל לפנות את חומצת החלב מן השרירים, לעבודה אנאירובית, שבה מצטברת חומצת חלב המגבילה את משך הפעילות באותה רמה. למדד הזה ישנה חשיבות גם בהערכת רמת כושר נוכחית, גם לקביעת קצבי אימון ולעתים גם תחרות. את סף חומצת החלב ניתן לשפר באופן דרמטי במהלך אימונים. האם זה אומר שחשוב לבצע בדיקת מעבדה? למעט עבור רצים מקצוענים שמאמינים בבקרה מדעית על רמת האימונים שלהם, ספק אם הדבר נחוץ. קיימות דרכים אחרות (אמנם פחות מדוייקות, אבל מספיק טובות) להעריך את הקצב התואם את סף חומצת החלב, או את רמת הדופק המתאימה (בתור אחוז מהדופק המירבי). ר' הלינק השני להסבר פשוט ולא מתוחכם של הנושא. לדעתי האישית, הבדיקות האלה לא נחוצות ובטח לא הכרחיות. הן מעניינות בעיקר מבחינת הנסיון לחקור ולהבין את הסיבות להישגים של ספורטאים מעולים ולהסיק מסקנות, או לצורך קיום בקרה מדעית מדוייקת אחר ההתקדמות של אתלט כזה ויעילות האימונים. משה - כרגיל, אתה מוזמן "לנפץ" את כל מה שכתבתי. וכולנו נחכים.
 

ליאור י

New member
כמעט נאמר הכל ו...

הנה לינק לאתר ממש נחמד עם המון נוסחאות וחישובים מדוייקים יותר ופחות. ניתן גם להזין זמן תחרות ולקבוע פחות או יותר את VO2MAX אבל לא הייתי מסתמך על זה יותר מידי.
 

shohat

New member
מאוד מפוקפק

לא הלינק כולו, אלא ה"חישוב" של vo2max לפי זמן תחרות. די בכך ש - vo2max הוא נתון פיזיולוגי-מעבדתי, לעומת זמן תחרות שמשתנה בכפוף להרבה נתונים משפיעים אחרים, כולל משתנים מנטליים, כדי להפריך את הקשר (הרי אף אחד לא רץ את אותה תוצאה באופן קבוע). חשוב יותר - אין קשר ישיר בין vo2max גבוה יותר לבין איכות הזמן (וגם הקשר ה"כללי"-סטטיסטי הוא לא אותו קשר לכל מרחק ריצה. שני רצים עם אותו vo2max לעתים רחוקות יגיעו להישגים זהים (יש כל כך הרבה משתנים נוספים). רץ עם vo2max נמוך יותר יכול להצליח לפעמים יותר מרץ עם vo2max גבוה יותר וכו'. דוגמאות לא חסרות גם, ואולי בעיקר, בקרב רצי עלית. משתנים אחרים נחשבים כיום למנבאים טובים הרבה יותר להצלחה תחרותית (אין כאן כוונה לומר של - vo2max אין חשיבות. בוודאי קיטלוג של פוטנציאל הצלחה יחסי יהיה תלוי גם בנתון זה). בהינתן רמה של vo2max, ישנה חשיבות גדולה מאוד למהירות בסף הלקטי (velocity at ltvo2max); ל - running economy; ל - fatigue resistance; ליכולות מנטליות: כל אלה משתנים ומשתפרים לאורך זמן באמצעות אימונים.
 

erezn

New member
נחשון, מה עם טבריה

אתה מתאמן? מה שלום המקומיים ברפיח?
 

shohat

New member
היי נועם

סיימתי מילואים. היה חרא (אופס...) אבל היה... ארוך. העיקר שנגמר ועבר בשלום. אני מקווה שיהיה טעם מבחינתי להגיע לאימונים אצל רפי בקרוב כי בינתיים, הכושר ירד דרסטית (עם עליית משקל לא קטנה) וזה מורגש. הגוף חורק. אז עד שנבנה את הבסיס מחדש... מרתון טבריה פשוט קרוב מדי בשביל לחשוב על התקדמות נוספת. אני כנראה ארשם למרתון פריס - 4.4.04. אתה כבר מחמם מנועים? איך הולכים האימונים?
 

erezn

New member
אני

פצוע במפשעה. כנראה שהלך על טבריה. דווקא חבל כי כבר היו לי אחלה אמונים וקילומטראז טוב. אני מקווה שאני אצא מזה מספיק מהר כדי להשתתף לפחות בעין גדי ושאר מרוצי הכביש. מרתון פריז נשמע טוב. גם התאריך מעניין. לא תרצה לנסוע לרוטרדם?
 

shohat

New member
שניהם באותו יום

פריס פשוט מאפשרת להפוך את העניין לחגיגה משפחתית (שזה גם כיף גדול בפני עצמו, וגם מעלה את רף הסובלנות המשפחתי כלפי האימונים, אני מקווה). אם זה הכיוון - אז יהיה גדול אם תצטרף. צריך להחליט בימים הקרובים כי ההרשמה המוזלת היא עד סוף החודש, ואחרי זה בדרך כלל לא נשארים מקומות. הפציעה שלך משביתה או שזה פנצ'ר קטן בדרך? בסך הכל עוד יש לך הרבה זמן עד טבריה. אז מצד שני, אל תתייאש עדיין. בכל מקרה, אני מצרף קישור לאתר של מרתון פריס. המסלול אמור להיות די מהיר (כמה רצים עשו שם סביב 2:06:30 בשנה שעברה).
 

edank

New member
בדיקת חומצת חלב/צח"מ

קרא בעיון את המאמר המצורף. הזכויות כמובן שמורות למחבר.
 
למעלה