באיזו תדירות צריך להרטיב בטון אחרי יציקה וכמה

avi5199

New member
באיזו תדירות צריך להרטיב בטון אחרי יציקה וכמה

ימים צריך לעשות את זה ?
 

avi5199

New member
בבקשה מישהו יודע ? זה די דחוף לי

עשו לי יציקה אתמול ומחר שבת אני צריך לדעת כמה פעמים להשקות את הבטון.
 

mol3

New member
אשפרה

מאד משמעותית להתקשרות נכונה של הבטון. תלוי בטמפ' חיצונית. לפעמים יש צורך גם להניח יריעות ניילון כדי למנוע התאדות מהירה מדי. אשפרה לא נכונה עלולה לגרום לכך שהבטון לא יתקשר נכון. רצוי מאד שתמצא מישהו שמבין שיעזור לך עם זה. אם אין, הרטב עם צינור מספר פעמים ביום. אם תוכל להוסיף פרטים באיזה איזור נמצאת היציקה, איזו יציקה זו (של איזה אלמנט), מה העובי, מתי נוצקה, מהיכן הבטון (מובא, עצמי) יוכלו לעזור לך יותר לגבי התדירות ומספר ימי האשפרה.
 

avi5199

New member
מדובר ביציקת יסודות ורצפה בבית דו קומתי

בזכרון יעקב הבטון נרכש מסולל בונה, הרצפה בעובי 20 ס"מ משולב בבלוק איטונג ורשתות ברזל. היציקה בוצעה על קופסאות קלקר שהונחו על האדמה ומעליהם רשתות הברזל והאיטונג. היציקה היא רצפת מסד של קומת קרקע, שאמורה להיות מרוצפת במרצפות בעתיד. היציקה של הריצפה היתה ביום חמישי, למחרת היציקה היה יום חס מאד והבטון התיבש כל הזמן למרות שהשקו אותו מידי פעם, ביום שיש שבת דאגתי שהבטון ישאר רטוב כל הזמן ,עי השקייה כל שעה שעתיים, אבל בגלל החום וההתיבשות המהירה יש מקומות שעל פני השטח יש קצת סדקים קטנים, השאלה אם יש לי מקום לבא בטענות אל הקבלן, לדרוש תיקון, או שזה "לא נורא" כפי שאמרו לי הקבלן והמפקח ( מדובר במפקח מנוסה שהוא הנדסאי בניין במקצועו, האם כדאי לשאול אנשי מקצוע נוספים ?). השבוע כנראה שיוצקים את הממד, האם כדאי לשים ממטרות, או ניילון כמו שכתבת ?
 

בינא

Member
האשפרה הייתה בסדר. אין צורך בנילון

יש לך מפקח שמשום מה אתה לא סומך עליו...למה? סדיקה קטנה בבטון היא תוצאה של תהליך רגיל של התכווצות ואינה מהוווה בעיה. לפי מה שתיארת, כמות המים שבה הושקה הבטון הייתה מעבר לנדרש. תן לאנשים לבצע את העבודה...נסה לסמוך על המפקח. בניילון משתמשים כאשר אין מים בשטח בכלל, או כשצריך אשפרה איטית מאוד בבטונים מיוחדים. ביציקות של קירות הממ"ד, יש רק לדאוג לבצע עם בטון ללא "פוליה" (סוגהחצץ הגדול) ולוודא שיש ויברטור לציפוף הבטון בתהליך היציקה, כך שלא תהיה "סגרגציה" (הפרדה בין חלקי הבטון - החצץ ללא תערובת של חול ומלט) וכדי שיהיה מילוי מלא של סף החלון וגליפיו וסף הדלת והגליפים (צידיה) שלה. בתקרת הממ"ד ייתכנו סידקי התכווצות קטנים, כמו גם ברצפות בטון, ואת אלה סותמים יום אחרי עם תערובת טיט עם ביץג'יץבונד, 24 שעות מגמר היציקה לאחר ההשקייה.
 
אגב ארגזי קלקר מתחת ליציקת הרצפה

האם אפשר להחליף אותם בפלטות קלקר בעובי 5 ס"מ? המחיר של הפלטות זול בהרבה לעומת הארגזים
 

בינא

Member
לוחות קל-קר אינם תחליף לארגזי קל-קר

הסיבה היא צורתם המיוחדת של ארגזי הקל-קר, הבנויים כדי "לקבל" את משקל הבטון ביציקה בלי לקרוס ומצד שני "לקבל" את חצי הקרקע בלי להעביר אותם אל רצפת הבטון, או עם העברה חלקית בלבד שאינה גורמת לסדיקה. לוחות הקל-קר מבודדים אבל אם יונחו על הקרקע והקרקע תתפח, כל הלחץ יועבר לרצפה היצוקה והיא תיסדק. התחליף לארגזי קל-קר הם כוורת קרטון בתוך נילון, המיועדת בדיוק לאותה מטרה והיא יותר זולה. ניתן לרכוש את הכוורות האלה אצל כל ספקי חומרי הבניה. ב-2 במקרים יש למתוח יריעות פוליאתילן בעובי 0.2 מ"מ על כל שטח היציקה, כדי למנוע מבר בטון בין הארגזים של הקל-קר או ארגזי קרטון הכוורת.
 

mol3

New member
לבינא - בנוגע לניילון

קשה לי להבין כיצד מכאן, אתה יכול לתת עיצות מבלי לראות את הסדיקה. ניילון לא שמים כאשר "אין מים בשטח", כי אם באקלים חם, על מנת למנוע ייבוש מהיר מקצב התקשרות הבטון. אני מפנה אותך לספר של ד"ר יצחק סורוקה, (חלק א') עמוד 323 - סדקים של הצטמקות פלסטית.
הוא במיוחד מדגיש את הצורך ליישם יריעות פוליאתלין. בנגב, ביום חם מאד, צריך לשים יריעה ומי שלא עושה כך.. סבבה לו. מכל מקום, קיימים מספר סוגים של סדיקה ואי אפשר לקבוע ללא מידע נוסף (טמפרטורה בסיום היציקה, יחס מים צמנט בתערובת, צורת הסדיקה, שעת היציקה, שעת שחרור הבטון מהמפעל וכד'... אי אפשר לדעת כלום).
 

בינא

Member
ל-mol3 בנוגע לסדיקות וספרי לימוד

את הספר של פרופסור סורוקה למדתי בע"פ לפני כ-35 שנה וגם אז הוא היה בן 35 כבר... הייתי אחראי על אלפי קוב של יציקות בימים הכי חמים באזורים החמים ביותר בארץ ללא מים ואז השתמשו באשפרה עם יריעות פוליאתילן כדי לחסוך במים או בגלל שהמים מהברזים היו מליחים מידי...כך שעם כל הכבוד, החום שהיה לפני שבוע בארץ לא היווה בעיה, בודאי שלא באזור המרכז. נכון שיש סדיקות מסיבות שונות, אבל הניחוש שלי הפעם היה שהיות והבטון היה מובא, היציקות הראשונות במבנה ויש מפקח טוב עם ניסיון בשטח...הסדקים שנראו למרות ההשקייה המרובה היו סידקי התכווצות... היות וזהו פורום דיוני, אני בהחלט מקבל את המידע הנכון שהוספת ובוחר לסמוך על המפקח בשטח.
 

avi5199

New member
תודה לשניכם. ליתר בטחון בקשתי מהמנדס

המתכנן לבדוק, וגם הוא ראה, בדק, ואישר שזה בסדר, בתיקרה הבאה אנחנו נקפיד יותר על ההרטבה. תודה.
 

mol3

New member
אף אחד לא אמר שלא בסדר

רק היה לנו דיון זוטא. גם אם היו נימים קלים עקב ייבוש מהיר מדי של פני השטח, זה עדיין לא אומר שזה לא בסדר. הסר דאגה מלבך. ואכן, בפעם הבאה הקפד על אשפרה נכונה.
 
למעלה