גם משתנה בין מסגרת למסגרת
וזו בעיה שמציקה לי, כעוסקת בתחום הגיל הרך. יש מסגרות שקשובות לשונות בין הילדים, ומאפשרות לרוצים לישון בגן, לישון, ולאלה שאינם רוצים, מפנים חלל אחר, המאפשר פעילות שקטה בלבד. לעומת זאת, הגנים הציבוריים בסביבתי, שהחלךו לפני שנתיים לקלוט באופן מסיבי את קבוצת טרום - טרום חובה, בבת אחת , נעו מהילדים את האפשרות לישון, משום תפיסה מועית( כפי שהם מניחים לגבי גמילה מטיטולים) ) - שילדים בני שלוש לא זקוקים יותר לשינת צהריים, ולכן לא מאוגנים פיזית לכך. בוגרת של המשפחתון שלי, הלכה לגן בגיל שלוש. אצלי ישנה כשעתיים שלוש, אבל היתה מסוגלת עם גירויים מסביב, לא לישון. זה מה שכמובן קרה בגן הציבורי. בשעה 16.00 אביה האוהב לקח אותה מהגן, ובשעה 17.00 היא נשפכה לישון. היא התרגלה, אבל אפילו היום, , בדרך לכתה א´, בשבתות, היא ואמה הולכות באופן טבעי(האמא בטח) לישון. כתבתי כאן לפני כמה ימים, בדיון על הלייוי המקצועי של מסגרות חינוכיות, והזכרתי משפחתון שילדים בני השנה + הולכים כולם לישון בשעה 11 וקמים בשעה2.30. כל המסגרות הלא גמישות, פועלות בהתאם לצרכי המסגרת ולא בהתאם לצרכי הילד(גם המשפחתון הנ"ל). תודה, דסי