אתמול שוחחתי עם עמיתה שלי על עתידי בבית הספר

ai27

Well-known member
התקדמו מאז. היום מבקשים לענות רק על השאלה, ולא להוסיף מה שאינו נחוץ. גם תשובה של חצי עמוד תתקבל.
מאז שראיתי איך נראות הבחינות בבריטניה, נפקחו לי העיניים.
ומריחה של חצי עמוד לכל שאלה עוד נשמעת לך מעט...
זאת לא התקדמות בכלל.
 

אבח"י

Well-known member
מאז שראיתי איך נראות הבחינות בבריטניה, נפקחו לי העיניים.
ומריחה של חצי עמוד לכל שאלה עוד נשמעת לך מעט...
זאת לא התקדמות בכלל.
יש הבחנה ברורה בין "מריחה" לבין תשובה לענין.
תשובה לענין פותחת בהצגת "מטרת התשובה", אחר כך היענות כלשהי לשאלה [ציטוט, הסבר, דוגמה, מסקנה + התיחסות ליצירת הספרות], סיכום [אפשר גם שורה אחת].
לענ"ד תשובה כזו תיקח בערך חצי עמוד = 10 - 20 שורות.
אם זו מריחה, אז אין לי מושג על מה אתה מדבר.
 

ai27

Well-known member
יש הבחנה ברורה בין "מריחה" לבין תשובה לענין.
תשובה לענין פותחת בהצגת "מטרת התשובה", אחר כך היענות כלשהי לשאלה [ציטוט, הסבר, דוגמה, מסקנה + התיחסות ליצירת הספרות], סיכום [אפשר גם שורה אחת].
לענ"ד תשובה כזו תיקח בערך חצי עמוד = 10 - 20 שורות.
אם זו מריחה, אז אין לי מושג על מה אתה מדבר.
אתה, כמומחה למקצוע שקיים רק בבתי הספר, מבין את הציפיות, ואת הכללים האיזוטריים לפיהם מנקדים או מורידים נקודות.
התלמיד, לא.
התלמיד אינו מומחה לתחום האיזוטרי של ספרות תיכונית, מבין שהוא צריך למרוח יותר, אבל לא מבין למה ואיך. כמובן שלא טורחים ללמד זאת.
זה לא בחומר.

החלופה היא לזנוח את אומנות המריחה העתיקה, שקיימת רק בלימודים, ולא באף מקום אחר,
ולשאול הרבה שאלות קצרות הבודקות ידע והבנה
 

אבח"י

Well-known member
אתה, כמומחה למקצוע שקיים רק בבתי הספר, מבין את הציפיות, ואת הכללים האיזוטריים לפיהם מנקדים או מורידים נקודות.
התלמיד, לא.
התלמיד אינו מומחה לתחום האיזוטרי של ספרות תיכונית, מבין שהוא צריך למרוח יותר, אבל לא מבין למה ואיך. כמובן שלא טורחים ללמד זאת.
זה לא בחומר.

החלופה היא לזנוח את אומנות המריחה העתיקה, שקיימת רק בלימודים, ולא באף מקום אחר,
ולשאול הרבה שאלות קצרות הבודקות ידע והבנה
צר לי לאכזב אותך.
שום אני חולק על מושג "המריחה". כנראה אינך מבין את סגנון הכתיבה של "מדעי הרוח", וזה בסדר גמור.
אין שום דבר איזוטרי במודל הרטורי הקלאסי מימי אריסטו, ותלמידים לומדים איך לקרוא שאלות וגם איך לענות עליהם.
אנא, הבא לי דוגמה ממשית, מהשנתיים האחרונות לדבריך, או הסבר לי מה קורה במבחן בהיסטוריה אצל האנגלים, במיוחד לאחר ומאחר שאני קורא הרבה מאמרים ב"מדעי הרוח" באנגלית[מבריטניה הגדולה, אמריקה הענקית או אוסטרליה].
 

ai27

Well-known member
צר לי לאכזב אותך.
שום אני חולק על מושג "המריחה". כנראה אינך מבין את סגנון הכתיבה של "מדעי הרוח", וזה בסדר גמור.
בהחלט לא. ולפי מה שאני מכיר משאר בוגרי מערכת החינוך, זה ממש לא ייחודי או מפתיע.
אין שום דבר איזוטרי במודל הרטורי הקלאסי מימי אריסטו, ותלמידים לומדים איך לקרוא שאלות וגם איך לענות עליהם.
זה שלא לומדים מהו אותו "מודל קלאסי" ולא איך מנקדים את השאלות - ברור לחלוטין.
מעולם לא לימדו חומר זה. מצפים שהתלמיד, יבין לבד.
אנא, הבא לי דוגמה ממשית, מהשנתיים האחרונות לדבריך, או הסבר לי מה קורה במבחן בהיסטוריה אצל האנגלים, במיוחד לאחר ומאחר שאני קורא הרבה מאמרים ב"מדעי הרוח" באנגלית[מבריטניה הגדולה, אמריקה הענקית או אוסטרליה].
קרא הסבר זה, נסה להבין, ושאל שאלה ממוקדת לגבי מה שלא הבנת
 

אבח"י

Well-known member
בהחלט לא. ולפי מה שאני מכיר משאר בוגרי מערכת החינוך, זה ממש לא ייחודי או מפתיע.

זה שלא לומדים מהו אותו "מודל קלאסי" ולא איך מנקדים את השאלות - ברור לחלוטין.
מעולם לא לימדו חומר זה. מצפים שהתלמיד, יבין לבד.

קרא הסבר זה, נסה להבין, ושאל שאלה ממוקדת לגבי מה שלא הבנת
מהמקור שלך -
Essay writing: for Humanities, Social Sciences, many Business School modules as well as Geography and Psychology, this is the standard exam format. You have to write an essay within a limited time frame, usually one essay during one hour or two essays during two hours. Normally, there is a set of 3-8 questions, out of which you have to choose one or two. Of course, this essay doesn’t have to be as long as the one you’d write for your coursework but you’re required to follow a clear structure and have a clear argument nonetheless.​
במה זה שונה ממה שאני הסברתי, ולוקח חצי עמוד בערך?!
אותן הנחיות מופיעות בדש הפותח את מחברת הבחינה, כל בחינת בגרות.
המודל הרטורי הקלאסי נלמד היטב בשיעורי לשן [ הם קוראים לזה: טקסט טיעוני ], תלמיד לומד בדיוק מהי טענה, איך מבססים אותה, וכן לכתוב סיכום, מעין מש"ל. הדבר היחיד שלא נלמד [ לענ"ד זה פוליטי] הוא לכתוב טיעון נגדי על מנת להפריכו או להשתמש בו כמסייע להוכחה/ביסוס וכו' של הטיעון השלם שלך.
והרשה לי להביא את הציטוט הבא, שסותר את היומרה שלך להציג "מודל נכון ואנטי מריחתי" -
Short answers: you may be asked to provide two or three sentences long answers for a series of questions. This format aims to assess your factual knowledge and usually appears at exams in combination with the essay writing format. For example, you may be asked to answer three short questions and also write an essay about a topic within one hour.
ואחרון מבחינתי -
גם בבחינה בספרות תלמידים נדרשים לענות שאלת עובדות, שאח"כ מתמזגת-משתלבת-משתזרת[וזו מריחה אשכרה, שלוש מלים נרדפות] עם שאלת המסה. בהיסטוריה, בתנ"ך ובאזרחות אין בכלל נטייה למריחה, אין כתיבת "מסות", יש דרישה ברורה לכתיבה מדויקת, מסודרת ומאורגנת.
יאק, כמה מים זרמו בירדן מאז תלמיד נדרש לכתוב לפחות עמוד וחצי, ושני שליש הוא הקדיש לכתיבת תוכן היצירה. היום מורידים נקודות על "מריחה" . רק שתדע.
 
נערך לאחרונה ב:

ai27

Well-known member
מהמקור שלך -
Essay writing: for Humanities, Social Sciences, many Business School modules as well as Geography and Psychology, שונה ממה שאני הסברתי, ולוקח חצי עמוד
בערך?!​
1. זו לא שאלה, ולא טוענים שזו שאלה שיש למרוח אותה על עמוד.
2. זה חיבור או מאמר, essay. ז'אנר ספציפי שחייבים ללמד את הפורמט שלו. לא סוד ליודעי ח"ן. לא משהו שולי שנגמר הזמן אז לא מלמדים, בחלק זה, דווקא הידע הוא שולי: התלמיד בוחר את תחום הידע שנוח לו.
3. בהתאם לכך, המטרה אינה הפגנת ידע, יש 8 שאלות מתוכם בוחרים נושא או 2 (בהתאם לאורך המבחן)
4. המבחן אינו רק לכתוב אינסוף חיבורים, למעשה זה רק חלק קטן מהמבחן. החלק המרכזי הוא הפגנת ידע
והרשה לי להביא את הציטוט הבא, שסותר את היומרה שלך להציג "מודל נכון ואנטי מריחתי" -
Short answers: you may be asked to provide two or three sentences long answers for a series of questions. This format aims to assess your factual knowledge and usually appears at exams in combination with the essay writing format.
5. לא סותר. מחזק.
מספר שאלות ידע קצרות, בתוספת חיבור בודד, זה מבנה נכון יותר.
ואחרון מבחינתי -
גם בבחינה בספרות תלמידים נדרשים לענות שאלת עובדות, שאח"כ מתמזגת-משתלבת-משתזרת[וזו מריחה אשכרה, שלוש מלים נרדפות] עם שאלת המסה. בהיסטוריה, בתנ"ך ובאזרחות אין בכלל נטייה למריחה, אין כתיבת "מסות",
6. אם שאלות לבדיקת ידע עובדתי לא בוחנת ידע בנושאים שונים, אלא רק מהוות הכנה לחיבור,אז אתה אמור להבין שזו שאלה אחת עם מספר סעיפים.
הבעיה היא, שהמבחן מפוקס כמעט לחלוטין על כתיבת אוסף חיבורים. בכל המקצועות שתיארת.

7. בכל אלו,
העברת הדגש מכתיבת המוני חיבורים, לשאלות ידע (מקסימום בתוספת חיבור בודד, עם דגש על לימוד הפורמט המצופה),
יאפשר מתאם טוב יותר בין הבנת החומר , לציון.
בין ציפיות הציבור מהמקצוע (צבירת ידע והבנת מושגים)
לבין האופן בו מלמדים ובוחנים.
 
נערך לאחרונה ב:

אבח"י

Well-known member
1. זו לא שאלה, ולא טוענים שזו שאלה שיש למרוח אותה על עמוד.
2. זה חיבור או מאמר, essay. ז'אנר ספציפי שחייבים ללמד את הפורמט שלו. לא סוד ליודעי ח"ן. לא משהו שולי שנגמר הזמן אז לא מלמדים, בחלק זה, דווקא הידע הוא שולי: התלמיד בוחר את תחום הידע שנוח לו.
3. בהתאם לכך, המטרה אינה הפגנת ידע, יש 8 שאלות מתוכם בוחרים נושא או 2 (בהתאם לאורך המבחן)
4. המבחן אינו רק לכתוב אינסוף חיבורים, למעשה זה רק חלק קטן מהמבחן. החלק המרכזי הוא הפגנת ידע

5. לא סותר. מחזק.
מספר שאלות ידע קצרות, בתוספת חיבור בודד, זה מבנה נכון יותר.

6. אם שאלות לבדיקת ידע עובדתי לא בוחנת ידע בנושאים שונים, אלא רק מהוות הכנה לחיבור,אז אתה אמור להבין שזו שאלה אחת עם מספר סעיפים.
הבעיה היא, שהמבחן מפוקס כמעט לחלוטין על כתיבת אוסף חיבורים. בכל המקצועות שתיארת.

7. בכל אלו,
העברת הדגש מכתיבת המוני חיבורים, לשאלות ידע (מקסימום בתוספת חיבור בודד, עם דגש על לימוד הפורמט המצופה),
יאפשר מתאם טוב יותר בין הבנת החומר , לציון.
בין ציפיות הציבור מהמקצוע (צבירת ידע והבנת מושגים)
לבין האופן בו מלמדים ובוחנים.
לא ממש צלחת את מבחן ההסבר, לצערי.
כל תשובה היא "ESSAY" . כאן מתחיל ונגמר הכל.
10 - 20 שורות, חצי עמוד גג, וזהו.
אני מציע לך לכתוב תשובה בת 3 שורות במקום ESSAY ולראות איזה ציון תקבל.
 

ai27

Well-known member
לא ממש צלחת את מבחן ההסבר, לצערי.
כל תשובה היא "ESSAY" . כאן מתחיל ונגמר הכל.
10 - 20 שורות, חצי עמוד גג, וזהו.
אני מציע לך לכתוב תשובה בת 3 שורות במקום ESSAY ולראות איזה ציון תקבל.
זאת הבעיה. בארץ.
אם אלו יכולות ההבנה של מורה מנוסה, מה ניתן לצפות?

בארץ כל התשובות זה "חיבורים". מודל גרוע, שלא מקדם ידע והבנה.
במדינות אחרות, המודל אחר.
 

סופהו 1

Well-known member
בארץ כל התשובות זה "חיבורים". מודל גרוע, שלא מקדם ידע והבנה.
במדינות אחרות, המודל אחר.

אז מה הסוף?

essay, an analytic, interpretative, or critical *literary composition usually much shorter and less systematic and formal than a dissertation or thesis and usually dealing with its subject from a limited and often personal point of view.


AI27 - " זה חיבור או מאמר, essay. ז'אנר ספציפי שחייבים ללמד את הפורמט שלו"
"בארץ כל התשובות זה "חיבורים"

אז מה זה ESSAY אם לא חיבור?
 

ai27

Well-known member
אז מה הסוף?

AI27 - " זה חיבור או מאמר, essay. ז'אנר ספציפי שחייבים ללמד את הפורמט שלו"
"בארץ כל התשובות זה "חיבורים"

אז מה זה ESSAY אם לא חיבור?
נכון, זה חיבור, לא "שאלה"
מתחיל בעילגות של משרד חינוך, שלא מסוגל להבדיל בינהם.

המודל בחו"ל, מבוסס על מספר שאלות ידע (לא מספר חיבורים), וחיבור בודד,
לא על מספר חיבורים.
באמת שזה לא קשה.
 

סופהו 1

Well-known member
נכון, זה חיבור, לא "שאלה"
מתחיל בעילגות של משרד חינוך, שלא מסוגל להבדיל בינהם.

המודל בחו"ל, מבוסס על מספר שאלות ידע (לא מספר חיבורים), וחיבור בודד,
לא על מספר חיבורים.
באמת שזה לא קשה.
נדמה לי (מרוב דובים לא רואים את היער) שמדברים פה בחיבור.
אבח"י מתאר כתיבת חיבור במענה לשאלה.
אתה טוען שבארץ כל התשובות הן חיבורים.
עייפתי.
 

אבח"י

Well-known member
זאת הבעיה. בארץ.
אם אלו יכולות ההבנה של מורה מנוסה, מה ניתן לצפות?

בארץ כל התשובות זה "חיבורים". מודל גרוע, שלא מקדם ידע והבנה.
במדינות אחרות, המודל אחר.
ברור הרי שתתקוף את האדם כדי לבסס איזו "עליונות" מפונטזת שלך.
עשה מבחנים באנגליה, הגש להם 3 שורות כ- ESSAY ןאז חזור לשוחח אתי.
 

ai27

Well-known member
ברור הרי שתתקוף את האדם כדי לבסס איזו "עליונות" מפונטזת שלך.
עשה מבחנים באנגליה, הגש להם 3 שורות כ- ESSAY ןאז חזור לשוחח אתי.
יכול להיות שנדבקת בטמטום של המב"רים שאתה מלמד?
הרי אתה מבין שהציון במקצוע שאתה מלמד חסר משמעות - ולכן אתה מחלק ציון 100 לתלמידים שבקושי מצליחים לקרוא.


מדברים איתך על מודל חליפי, שקיים בהמון מדינות בעולם המערבי, ופתאום התפתחה אצלך איזו דיסלקציה סלקטיבית והבנת הנקרא שלך ירדה לרמה מזעזעת.
צריך להסביר שוב, ושוב, ושוב - ועדיין איכשהו, אתה מצליח לא להבין.
יש שאלות ידע - שהן קצרות, עד 3 שורות.
ויש essay. חיבור.
זה לא אותו דבר.
אתה מצליח להבין את זה, או שעדיין מסובך לך מדי?
 
נערך לאחרונה ב:

קלייטון.ש

Well-known member
הצעירים לא רוצים עבודה
הצעירים רוצים עבודה, רק לא את העבודה שהזקנים מציעים.
הבעיה העיקרית עם "חינוך" מכל סוג היא שדור זקן שזמנו עובר מנסה להנחיל דרכי חיים ולקחים לדור צעיר, לגבי עתיד שאותו דור זקן לא יכול להתחיל להבין, ומה שיותר חשוב - לא הוא יצטרך להתמודד עם הבעיות שיעלו.
הדרך בה הזקנים מנסים "לחנך" את הצעירים היא באמצעות אתגרים שלא רלוונטים לא רק להם. הם לא רלוונטים לאף אחד.
 

צליליתה1

Well-known member
הצעירים רוצים עבודה, רק לא את העבודה שהזקנים מציעים.
הבעיה העיקרית עם "חינוך" מכל סוג היא שדור זקן שזמנו עובר מנסה להנחיל דרכי חיים ולקחים לדור צעיר, לגבי עתיד שאותו דור זקן לא יכול להתחיל להבין, ומה שיותר חשוב - לא הוא יצטרך להתמודד עם הבעיות שיעלו.
הדרך בה הזקנים מנסים "לחנך" את הצעירים היא באמצעות אתגרים שלא רלוונטים לא רק להם. הם לא רלוונטים לאף אחד.
לעניות דעתי, כתיבת עבודה אקדמית, בנושא ש(פחות או יותר) מעניין אותך מאוד רלוונטית לחיים, גם ב2022 והלאה.
כיום, איני כותבת עבודות כאלה (טנק גוד) אבל היכולת הזאת או כנראה יותר נכון לומר חלקים מהיכולת + אינטרנטה מאפשרות לימוד עצמי במגוון נושאים שמתעוררים במהלך היום/חיים, ואחת מהמיומניות שלטעמי רצוי מאוד שהתלמידים ירכשו היא לרצות ולהיות מסוגל ללמוד כל החיים.

עשיתי לעצמי געגועים לספריה אמיתית, כזאת עם ספרים, אבק וספרן קשקשן.
 

אבח"י

Well-known member
לעניות דעתי, כתיבת עבודה אקדמית, בנושא ש(פחות או יותר) מעניין אותך מאוד רלוונטית לחיים, גם ב2022 והלאה.
כיום, איני כותבת עבודות כאלה (טנק גוד) אבל היכולת הזאת או כנראה יותר נכון לומר חלקים מהיכולת + אינטרנטה מאפשרות לימוד עצמי במגוון נושאים שמתעוררים במהלך היום/חיים, ואחת מהמיומניות שלטעמי רצוי מאוד שהתלמידים ירכשו היא לרצות ולהיות מסוגל ללמוד כל החיים.

עשיתי לעצמי געגועים לספריה אמיתית, כזאת עם ספרים, אבק וספרן קשקשן.
את מוזמנת ללימודים באחת האוניברסיטאות - יש ספריות, יש ספרניות.נים, יש אבק ויש גם רומנים בין השולחנות ;-)
 

צליליתה1

Well-known member
את מוזמנת ללימודים באחת האוניברסיטאות - יש ספריות, יש ספרניות.נים, יש אבק ויש גם רומנים בין השולחנות ;-)
אחת הפנטזיות שבשלב זה מעדיפה להשאיר כפנטזיה.
פעם נורא אהבתי ספרים ישנים, את הריח, המגע
היום זה לא בא לי טוב
(בגלל שהתרגלתי לדיגיטלים הסטירלים? בגלל הקורונה? בגלל שנדפק לי המוח?)
 

אבח"י

Well-known member
הצעירים רוצים עבודה, רק לא את העבודה שהזקנים מציעים.
הבעיה העיקרית עם "חינוך" מכל סוג היא שדור זקן שזמנו עובר מנסה להנחיל דרכי חיים ולקחים לדור צעיר, לגבי עתיד שאותו דור זקן לא יכול להתחיל להבין, ומה שיותר חשוב - לא הוא יצטרך להתמודד עם הבעיות שיעלו.
הדרך בה הזקנים מנסים "לחנך" את הצעירים היא באמצעות אתגרים שלא רלוונטים לא רק להם. הם לא רלוונטים לאף אחד.
לא מכיר דרך אחרת להנחיל "מורשת" או להעברת ידע או ללמד מיומנויות הנחשבות, גם כיום, כפי שצלליתה כתבה, לבסיס של הלמידה האנושית.
אנחנו מציעים - כלומר הרפורמה מציעה - עבודה סמי-אקדמית או אקדמית ממש, שלעת עתה נטען תהיה מבוססת על ענין של התלמיד, פחות או יותר, ושתהיה ביטוי למיומנויות בסיסיות של: איסוף נתונים, ניתוח, הסקת מסקנות ושאילת שאלות.
 
למעלה