ארצ'לי/אלזה מורנטה -

מחשבות

New member
ארצ'לי/אלזה מורנטה - ../images/Emo91.gif

333 עמודים בהוצאת הספריה החדשה. ארצ'לי הוא ספרה הרביעי המלא של מורנטה לאחר אלה תולדות המונומנטלי. לאחר סיום קריאתו נתגנב אל לבי צער על כי אין עוד ספר של מורנטה שלא קראתי ולכן נבצרת ממני קריאה חכמה, מרגשת, מיוחדת במינה. הספר שלפנינו עוסק במנואלה המבוגר והילד המחפש אהבה. אהבת אם בפרט ואהבה בכלל. מאהבת האם שהיתה לו הוא נותר אמביוולנטי. ארצ'לי היא ממוצא ספרדי והאב, אוג'ניו, בן למשפחה מיוחסת איטלקית, פוגש אותה באנדלוסיה שבספרד ובטרם נישואים נולד מנואלה. לאחר הנישואים ישבה ארצ'לי ישיבת קבע באיטליה וחיה חיים נוחים עם בנה מנואלה. אהבה גדולה היתה בין האם לבן, אהבה שנקטעה בצורה מכוערת והשפיעה על מהלך חייו של מנואלה הילד. מנואלה גדל בעוני, נטול אהבה ונטול משפחה. יום אחד הוא אורז תיק ויוצא למסע בן מספר ימים לספרד והוא בן 43. במסע זה הוא מתכוון לפגוש מישהו ממשפחתה של ארצ'לי באנדלוסיה וכשהוא מגיע לכפר הולדתה ברור לו שאיש אינו מחכה לו ושהוא לא יפגוש אדם כלשהו בעל ערך לזכרונותיו. עד למחצית הספר וכמיטב המסורת של מורנטה, התאורים ארכניים, מפורטים, לעיתים יתר על המידה, אבל הכתיבה לא חסרה לרגע את הכישרון הגדול של מורנטה, את יכולת התאור שלה, את החמלה האנושית, את אהבת האדם. המחצית הראשונה היא בעיקר תאור הנסיעה אל אנדלוסיה של מנואלה בן ה-43. מאמצע הספר אנו קוראים על מנואלה הילד ועל הקשר ההדוק עם אמו. בכל חלקי הספר ברור שזה לא ספר לכל אחד ורק מי שצלח ואהב את אלה תולדות וקרא גם את כזב וכישוף וגם את האי של ארתורו, יראה חובה לעצמו לקרוא גם את ארצ'לי. מי שצלח את הרבע הראשון של הספר והגיע לאנקדוטה הקטנה המתארת את שהייתו של מנואלה בפנימיה, בעמודים 92-99, יזכה לקרוא את אחד התאורים המרגשים בספרות בכלל והמרגשים אצל מורנטה בפרט. 8 עמודים אלה הם שיר הלל לאהבה, לא דווקא אהבה בין אם לבנה או בין גבר לאישה. צריך לקרוא כדי להאמין שקיים תאור שכזה, יופי שכזה, נשגבות שכזו. לאחר שמונה עמודים אלה עוצרים ונושמים עמוק ומכירים בעובדה, ולא בפעם הראשונה, שמורנטה מופתית היא בכל נימי נפשה. המלצה חמה לכל קורא באשר הוא והמלצת חובה לחובבי מורנטה גם כשברור שזה לא הטוב ב(ארבעת) ספריה.
 

S r 35

New member
תודה על ההמלצה

בהחלט מעורר עניין. מצטרף לרשימת ההמתנה הארוכה ארוכה ארוכה שלי, אבל מקבל קדימות בגלל שזה מורנטה ובגלל שלפי התיאור שלך בהמלצה זה כל כך מורנטה.
 

omriqo

New member
תודה

מתישהו אני צריך להגיע ל"כבדים" שלה. בינתיים קראתי רק את "ארתורו" ומצאתיו נחמד ומרגש. נראה לי שהספרים שלה מתאימים יותר לחורף
את ארצ'לי החזקתי באיזשהו יריד ספרים (נראה לי בית ציוני אמריקה האחרון) אבל איכשהו החלטתי שכדאי לקרוא קודם את "אלה תולדות" ואז להחליט מה הלאה. שמח שנהנית.
 

אינגהס

New member
תודה מחשבות

אני רוצה קודם לצלוח את האי של ארתורו, שתקוע לו אי שם בעמוד 80. אח"כ להצליח את אלה תולדות שממתין לתורו, ואז להחליט לקרוא ו/ או לרכוש משהו נוסף שלה.
 

מחשבות

New member
רק תמשיכי קמעא באי של ארתורו ומיד תכנסי

למערבולת רגשות ממנה יהיה קשת לצאת. ומי בכלל רוצה לצאת?
 

מחשבות

New member
רק תאכלי ותשתי משהו שלא תחושי חולשה.

הספר סוחף את הרגשות ונשארים בסוף מדולדלים.
 

אפרת12

New member
האי של ארתורו הוא באמת אחד הטובים ever

אני כמו תמיד חולקת עליך בנושא כזב וכישוף, אבל נראה לי שלמרות זאת - אקח את ההמלצה על ארצ'לי (שחשבתי בעבר לוותר עליו). תודה
 

אפרת12

New member
לא אהבתי אותו

ספר נעדר חמלה. כתוב טוב, אבל סבלתי קשות. זה הז'אנר שאני קוראת לו - למה כל כך רע? הוא זכור לי כאחת החויות המדכאות נעדרות התרומה של השנים האחרונות.
 

מחשבות

New member
תרשי לי להרים גבה?

זה היה בהחלט אחד הספרים המסעירים והמענגים שקראתי. אבל זו כרגיל רק דעתי (אני מתקשה להביע דעה של אחרים. שלי חזקה מספיק) וניתן לקוראים נוספים להחליט.
 

ifat28

New member
תודה מחשבות, חלק מספרי

מורנטה ממתינים לי בבית וגם ארצ'לי (שאלתי אותו בעבר מקרובת משפחה), כשאסיים חלק ניכר מספרי הספרייה אתפנה גם לספרים השייכים לי בבית. אזכור את המלצתך
 

מחשבות

New member
לתת למורנטה לחכות זה חבל. מורנטה נהדרת וראויה

לקריאה ויפה שעה אחת קודם.
 

עופר D

New member
אז לסיכום

כחובב שקרא את כל המתורגמים שלה, מה המלצתך לסדר העדיפויות (מלבד אלה תולדות)?
 

מחשבות

New member
לא יכול לומר. קראתי את אלה תולדות ראשון ולכן

החלטתי להמשיך הלאה. האי של ארתורו נקרא שני והוא היה פגז קומפוט מדהים. אם כבר אז כבר ואז קראתי את כזה וכישוף, שהוא "פרוייקט" ויצא גדול. קניתי את ארצ'לי בחשש מה ואני לא מצטער שקראתי אחרון חביב. כתיבה פלאית שכזו וגם אם לא, הקטע בעמודים 92-99, הזיקוק הזה של כל החמלה האנשוית ב-8 עמודים זו גדולה שאין לעמוד בה.
 

מחשבות

New member
הרדיד האנדלוסי נחמד, אבל כרגיל מי שכותב

סיפור ארוך ומלא וכותב אותו טוב, נכשל לרוב בסיפור קצר. זה לא שהרדיד לא טוב, אבל הרושם שהוא מותיר חולף מהר. הסיפור הראשון בספר נחמד. יוצא דופן הוא כרגיל מורקמי. ארוך או קצר הוא תמיד משובח.
 
למעלה