ארנב או שפן או מכרסם אחר

ארנב או שפן או מכרסם אחר

מה מהם מתאים יותר לבית? ולילדים?
ואנו חוששים לאמץ חיה כזו ולשים אותה בכלוב רוב היום כדי שלא תסבול,
האם הנחה זו נכונה או שיש סוג מסויים של מכרסם שדווקא נוח להם לחיות בכלוב והם לא יסבלו מזה?
או במידה ואין, האם יש המלצה למרכסם שאפשר לשחרר אותו בבית (אין כלב/חתול) והוא לא הורס את הבית בנתיים?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
החיה הביתית עם האוזניים הארוכות היא ארנבון (bunny, rabbit)

הארנבון המצוי קיים גם בטבע, אך לא בישראל (למעט, אולי, פרטים ששוחררו ע"י אנשים חסרי אחריות
).
https://he.wikipedia.org/wiki/ארנבון_מצוי
&nbsp
הארנב (או ליתר דיוק הארנבת, hare) הוא קרוב משפחה שחי רק בטבע ומעולם לא בוית.
https://he.wikipedia.org/wiki/ארנבת_מצויה
הארנבת והארנבון הם כמובן קרובי משפחה, והם שייכים לסדרת הארנבאים, לא למכרסמים (לכן הפורום נקרא "מכרסמים וארנבונים", הארנבונים לא כלולים ב"מכרסמים").
&nbsp
שפני סלע דווקא יש בישראל, בין היתר באזור ים המלח, מדבר יהודה, בבקעה ועוד.
https://he.wikipedia.org/wiki/שפן_סלע
אלה לא חיות מבויתות, והשפנים בעייתיים גם בקרבת בני אדם מאחר שהם נשאים של הטפיל לישמניה. זבוב החול שעוקץ אותם עוקץ גם בני אדם וכך מעביר את הטפיל הגורם למחלה (נגע העור) לשמניאזיס, המוכרת בעברית בשם "שושנת יריחו" ומשאירה צלקות נוראיות (ממש אתמול בערב היה על כך אייטם ב"כאן"). גם השפנים אינם "מכרסמים".
&nbsp
אם אתם מחפשים מכרסם קטן שיכול לחיות בכלוב בלי בעיה, נסו לגדל אוגר, שרקן או חולדה. הם קטנים, לא תופסים הרבה מקום, לא מצריכים השקעה גדולה במיוחד ורובם לא חיים שנים רבות (אוגרים חיים כשנתיים בסה"כ).
&nbsp
אם אתם מחפשים בע"ח גדול יותר שיסתובב בבית, ארנבון מתאים. ארנבון מצוי בוגר שאינו ננסי שוקל 2.5–3.5 ק"ג, כלומר הוא בגודל של חתול קטן. בפורום היו גם בעלי ארנבונים גדולים יותר של 4–5 ק"ג. מחוץ לישראל יש גם זנים גדולים ממש.
&nbsp
ארנבון עלול לכרסם דברי נייר, קרטון, עץ ואף כבלים שנקרים בדרכו. אפשר להגביל, לתחום, להשגיח, אבל צריך לקחת זאת בחשבון. זה נכון לכל בעל חיים שמגדלים וגם לילדים קטנים...
יש להם השפעה מסוימת על הסביבה שקשה עד בלתי אפשרי להימנע ממנה לחלוטין. אבל הם מסבים לנו הנאה מרובה ולכן אנחנו משלימים בהכנעה גם עם "הרס" קטן פה ושם.
&nbsp
יש גם "סימון" מסוים בצרכים (שסירוס/עיקור פותרים ברובו) אבל בגדול ארנבונים נקיים ואפשר לחנך אותם לארגז כמו חתולים. את הסביבה שלהם הם כנראה עדיין ימלאו ב"פופונים" (הצואה היבשה שלהם, לא מלכלכת, כמעט נטולת ריח ויכולה להיות דשן מצוין; זה לא כמו צואת כלבים חתולים או בני אדם, הם אוכלים רק צמחים, זה דומה יותר לגללי מכרסמים, רק כדוריים ולא גליליים) אבל זה ממש לא נורא.
&nbsp
בשורה התחתונה, השאלה מה מחפשים... לדעתי בע"ח בגודל "אמיתי"
שיכול להסתובב אתכם הוא גם חיית מחמד שנקשרים אליה ממש והיא חלק מהמשפחה. זו בד"כ לא אותה רמת קשר שאפשר לפתח עם בעל חיים קטן בכלוב. עם ההנאה הגדולה מגיעה כמובן גם השקעה ומחויבות משמעותיות יותר. לכן השאלה מה המטרה, מה מתאים לכם, כמה אתם יכולים להשקיע ולמה אתם מוכנים להתחייב ומה ה"תמורה" שאתם מצפים לה.
 
תודה רבה על התשובה המפורטת

המטרה- לתת לילד (בן 3) לחוות חיות, ללמוד על יחס לבעלי חיים ולהתחבר אליהם.
מאוד מאוד היינו רוצים כלב אבל אין מי שיוציא אותו במהלך היוםצ ואין לנו חצר אז זו לא אפשרות.
פחות מתחברים לאפשרות של לשים חיה בכלוב,
ארנבון בוגר נשמע כמו אופציה מעולה- אם אני מבין נכון הם יכולים להסתובב בבית לבד במהלך היום (בהנחה שמסירים מכשולים/כבלי חשמל וכו' מראש)
ולכן מחפשים חיה גדולה יותר מאוגר וגם חשוב שתהיה "עמידה" , ז"א שילד קטן לוקח מעט זמן ללמוד להחזיק חיה בעדינות אז שהיא לא חלילה תפגע בהתחלה.

נ.ב. - חולדה? כחיית מחמד?? :-O
 

trilliane

Well-known member
מנהל
קחו בחשבון שארנבון אינו חיה שילד בן 3 יכול להחזיק

ראשית, באופן טבעי רובם לא אוהבים להיות על הידיים. אלה חיות נטרפות, מי שמרים אותם בטבע הם רק טורפים... הם אוהבים קרקע מוצקה תחת רגליהם. חלקם זורמים עם הרמות, אבל בד"כ לא נהנים מהן.
&nbsp
שנית, ארנבון הוא חיה עדינה, פיזית. אם הילד חלילה ירים אותו והארנבון ינסה להתנגד (תרחיש סביר מאוד) הוא עלול לבעוט קשה ולפגוע בעצמו, או לגרום לילד לשמוט אותו בבהלה ואם הוא ייפול לא טוב גם זה ייגמר רע (לא מדובר בחתול).
&nbsp
לכן זו חיה שבאים אליה ולא מתחילים להרים אותה ולהסתובב איתה. זה מתאים לחתול, שהוא אגב, חיה טורפת, עצמאית מאוד, נוחה לטיפול ועמידה הרבה יותר (גם יכולה לחיות כפול; ארנבון יכול להגיע לעשר שנים, חתול גם לעשרים). קחו בשבון את זמן המחויבות לעומת אוגר. ילדים במקרים רבים "ממצים" מהר, ואי אפשר לסמוך עליהם שיעזרו בטיפול. זו צריכה להיות התגייסות משפחתית.
&nbsp
ובהקשר לכך, חשוב לדעת שארנבונים חיות חברתיות ולכן אם לוקחים רק אחד (או אחת) צריך לספק לו חברה, לשים את הפינה שלו במקום מרכזי בבית כדי שלא יהיה רוב היממה לבד. ועוד נקודה – ארנבונים זקוקים למזון טרי יום יום ואין להם פנסיונים. כלומר אם אתם בונים על חופשה משפחתית ארוכה, מישהו יצטרך להגיע יום יום להאכיל ולוודא שהכול בסדר (הם מאוד רגישים, ניצני מחלה הם נורה אדומה מהבהבת שמחייבת יחס מיידי).
&nbsp
בקיצור, דפדפי קצת כאן אחורה וקראי שרשורים קודמים על גידול ארנבונים כדי להבין במה זה כרוך (ולא לסמוך על מוכרים בחנויות חיות, רובם בורים). לדעתי אם אתם מחפשים משהו סולידי ונוח, חתול יכול להתאים (אם אין אלרגיות).
 
למעלה