אפשר סקר?
חוג הכנה לכיתה א'

אפשר סקר?../images/Emo41.gifחוג הכנה לכיתה א'../images/Emo41.gif

האם נחוץ? אני נורא מתלבטת ובנתיים נראה לי די מיותר ללכת שנה שלמה של גן חובה פעם בשבוע לחוג הכנה לכיתה א'. (מילא אולי בכמה חודשים האחרונים לפני חתילת ביה"ס...). בצד שני נוצר רושם שרוב הילדים הולכים לכזה דבר ומרגיש לי לא בנוח שהילד שלי עלול להגיע למעבר-הקשה-גם-ככה מוכן פחות מן האחרים. אז רציתי לשאול את דעתכם בנושא. בעד ונגד ובכלל מי שלח/שולח ומי לא. תודה
 
מיותר. מיותר. מיותר.......למלא ככה עוד

כמה פעמים. הילדים מגיעים מוכנים יש כאלה פחות ויש כאלה קצת יותר כי הם ישבו על הטוסיק בגן ועשו דברים קצת אחרת. אני בדיעה שזה הכלל שרלטנות ולראות איך אפשר לסחוט מההורים עוד קצת כסף במסווה שהם קוראים לזה חוג. אף אחת מבנותי לא הלכה לדבר כזה. ואת יודעת מה אף אחד לא הפסידה, את הרכבת ושתי אלו שהגיעו לבית הספר לכיתה א' שתיהן היו באותה רמה כמו כל הילדים בכיתה. לא הרגישו שונות, עשו את העבודות והשיעורים והכל היה בסדר. אני לא מבינה מה צריך להכין לכיתה א' בכלל.......
 
תודה! את מביעה במילים בדיוק את מה שאני מרגישה

כלפי העסק הזה (אבל את יודעת איך זה עם הילד הראשון, כל החוסר בטחון הזה, אולי אני טועה והוא מפסיד משהו
)
 

מירי,

New member
לא שלחתי ולא אשלח!

הבכור עלה בן 5.9 לכיתה א, לא ידע לקרוא כתב רק את השם שלו- לימדו אותו ההההההההההכל בביה"ס. הצעיר עלה בגיל 6.7 לכיתה א, קורא- אבל חשבון בסיסי, ואיזה פלא? למד ההההההההההכל בביה"ס. אני חייבת לספר שדי לצערי הקטנה שלי (3.5) בגן תת-תת חובה לומדת אותיות.... בשביל מה? לאיפה ממהרים? בשלב הגן משחקים ובשלב ביה"ס לומדים.
 
את יודעת הילדים שלך תואמים את שלי../images/Emo6.gif

גם אצלי הבכור אמור לעלות לא' צעיר מאוד מאוד (5.10) והקטנה דווקא תהיה קשישה בת 6.6 נראה לי שעדיף היה להפך (הצעירים האלו שלומדים ומתפתחים מהר יותר בגלל האחים הגדולים שלהם) בכל אופן תודה על הטיפ!!! כאמור זה מתחבר טוב מאוד לתחושה שלי בנושא
 

אתי77

New member
אני חושבת שזה תלוי באיזה כיתה א הוא יהיה

בכל מצב לא הייתי רושמת את נדב. יכול להיות שבזמן החוג הוא עדיין לא יהיה בשל לשבת ושדווקא עד שיגיע כיתה א זה כן יקרה. אחר כך תלוי באיזה בית ספר הוא ילמד. נדב יכנס בתחילת השנה לחטיבה צעירה של חובה-א', כך שההבדל היחיד שיהיה לו בא' יהיה 4 שיעורי קריאה-כתיבה. מתמטיקה הם לומדים בחטיבה הזורמת דרך משחקים ודפי עבודה ולא בשיעורים, וקריאה הם לומדים בקבוצות של 12 תלמידים כך שהם יודעים איפה נמצא כל ילד ואם אחד קצת מתקשה מיד מתגברים אותו. רק כשהם יודעים לקרא ולכתוב בכיתה ב', הם צריכים להתמודד עם הישיבה הממושכת של כמה שיעורים ביום (ועדיין יש להם קבוצות לימוד קטנות לעברית וחשבון, וגם זמן זורם שעה ביום). מבחנים אין בבית ספר עד כיתה ז'. כל שאין לחץ של כיתה א' אם הוא היה צריך ללמוד בכיתה א' רגילה עם 40 תלמידים, אז בקיץ שלפני הייתי דואגת שילמד אותיות אם לא עשה מעצמו עד אז, ובסיס של חשבון. בגלל קורסי הכנה לכיתה א', רוב הבתי ספר אינם מלמדים יותר בשנים האחרונות את האותיות. לוקחים בחשבון שילדים כבר יודעים את זה בכיתה א'. ואז לא הייתי רוצה ליצור תיסכול על תחילת החיים הבית ספריים. אבל להתכונן שנה שלמה לכיתה א' לילד שאין לו קשיים מיוחדים אין צורך לדעתי כאמא וכמורה בכיתה א'. אני חושבת שכל ילד עם ספק צריך לעבור איבחון של מרפאה בעיסוק פעם אחת בין גיל 3 ל-6 על מנת לבדוק שהכל תקין מבחינת מוטוריקה עדינה כי ילד עם קשיים שמגיע לכיתה א' ועדיין קשה לו לאחוז עיפרון והוא מתעייף מאוד מהר יכול לפתח תיסכול ואנטי שהיו יכולים להימנע אם היה מבקר אצל מרפאה בעיסוק 3-6 פעמים. וגם אצלי יהיה אותו סיפור כמובן של בכור צעיר בכיתה א', אמילי "מבוגרת" למרות שהיא כבר מזהה את הסמלים של כל ילדי הגן מהחודש הראשון שהיא שם ואיןלי ספק שהיא תדע לקרא הרבה לפני כיתה א'... השלישי יהיה שוב צעיר (יוולד בסוף ספטמבר) אז נראה אם זה יאזן...
 
תודה על חוות הדעת../images/Emo140.gif

הבעיה שלי שזהו הילד הראשון ואין לי את הבטחון העצמי שאני כבר מזהה אצלי בהקשר לקטנה
א'. הוא בגן רגיל ואני לא יודעת מה רמת הלימודים בו כי אין לי למה להשוות. וגם בכיוון של ביה"ס רגיל מן השורה על כל הנפלאים של 40 תלמידים והכל, אני מניחה (הגן שלכם - חטיבה צעירה וביה"ס איך שאת מתארת נשמעים נהדרים!!! הלוואי עלינו
). ב'. לערכתי אין לו קשיים כל שהם, אבל שוב פעם מה אני מבינה? הגננת גם אומרת שהוא בסדר גמור מכל הבחינות (והיא כן הבחינה שאצל החבר שלו יש בעיה מוטורית ושלחה אותם לאיבחון). מצד שני הוא ילד שמאוד לא אוהב שמלמדים אותו, הכל חייב להעשות בצורה זורמת וכל דבר שלא מצליח לא מיד הוא מסרב לנסות שוב (אנחנו עובדים על זה ויש שיפור מסויים, אני יושבת והוא מלמד אותי - רק ככה אנחנו מתקדמים טיפונת בעניין החשבון הבסיס (להגדרתי ולא שאני באמת יודעת מה זה חשבון בסיסי) ומעט עם עניין כתיבת אותיות ומספרים.) וכאן הבעיה, עם אופי כזה עדיף לא להגיע לכיתה א' מוכן ככל הניתן, אחרת עלולה להווצר תגובת אנטי רצינית. זאת הסיבה היחידה שאני בכלל שוקלת את עניין חוג ההכנה. אבל את מאוד מחזקת את דעתי שאולי לא חייבים לעשות זאת שנה שלמה אלא מספיק יהיה למצוא משהו למספר חודשים לקראת סוף חובה. בכל אופן, המוווווווווווון תודות, ותובונות נוספות יתקבלו בברכה
(סה"כ את בתוך המערכת ובטוח יש לך זוית ראייה נוספת)
 

אתי77

New member
כרגיל נראה שאת מתארת את הבן שלי...

ורק בגלל שכל כך פחדתי אני נוסעת כל יום חצי שעה הכל כיוון כדי להסיע אותו לשם, ועכשיו שאני הולכת ללדת אין לי מושג איך אני אעשה בשנה הבאה שעתיים באוטו ביום, בתנאי שאין פקקים עם תינוק בן שבוע... כך שאני יודעת למה את מפחדת. אם את יודעת מה יהיה בית הספר, את יכולה לברר מהי שיטת הקריאה שם, ולשאול בצורה ישירה אם כדאי שהילד כבר יידע אותיות לפני.( אם תגידי לי מה השיטה אני גם אוכל להגיד לך). תבררי מה מלמדים בקורס הכנה לכיתה א'. לדעתי זה לא יותר מאותיות לזהות ולכתוב, ואולי קצת חשבון, ואולי "מיומנות של ישיבה על הטוסיק". את כל הדברים האלו, לרוב זה עניין של תהליך התפתחות, וכפי שלא היית לוקחת אותו לקורס לזירוז זחילה כי זה יבוא לבד אז גם לדעתי זה אותו הדבר. נדב לא אוהב לצייר במיוחד אבל הוא גוזר מאוד מדוייק והוא אוחז נכון בעיפרון לא נראה לי שצריך משהו מעבר מבחינה מוטורית. תציירי לו דברים בקווים שיעבור עליהם ככה בהזדמנויות שונות. אני אף פעם לא "יושבת" עם נדב כי הוא לא אוהב את זה, אבל יש לנו חוברת עבודה תמיד באוטו ולפעמים בתור לרופא או סתם אצל איזה דודה או כל מצב שפתאום צריך להיות רגוע ואין ברירה אז הוא דווקא שמח קצת לעבוד עליה. אני לא מלמדת אותו אותיות כי זה לא מעניין אותו ואני עדיין מקווה שיום אחד הוא יתעורר ופתאום ירצה, אבל כשאני כותבת את שמו אני אומרת לא את שמות האותיות, וגם לפעמים על שלטים, במעליות, על קופסאות אוכל וכו' מראה אותיות. יש לנו 2 תוכניות מחשב ללימוד אותיות שקיבלנו ואני בינתיים שומרת אותם לקיץ הבא אם הוא לא ילמד עד אז. העניין הוא שבגלל הקטע השיווקי הורים קונים ערכות ללימוד קריאה, ורושמים לקורס הכנה לכיתה א' וכו' ואז הרבה ילדים קוראים לפני כיתה א'. אבל לרוב... הם משתעממים בשיעור אחר כך כי המורה חייבת ללמד לפי שלבי השיטה, גם לפעמים היות והם לא בוגרים מספיק אז הם לומדים לקרא אך לא בצורה מדוייקת וזה עוד יותר קשה לתקן. דווקא בגלל התזוזתיות של נדב והחוסר סבלנות, אני לא רוצה שיידע לקרא לפני שייכנס לכיתה א' כדי שיהיה לו מעניין ומאתגר. כן שיידע אותיות כדי שלא יהיה מתוסכל ושיהיה לו ביטחון, אך לא מעבר לזה. יש כל מיני משחקים למודעות פונולוגית, כמו לחפש מילים שמתחילים בצליל מסויים וכו' ואנחנו בדרך כלל עושים את זה תוך כדי נסיעה. גם לנו יש סף תיסכול מאוד נמוך, אבל אני רואה שעם הגיל זה מתמתן, אנחנו למדנו להגיד בקול כל הזמן, בצורה מלכותית אפילו:" אוי איזה מעצבן אני לא מצליח להכניס את הבורג הזה. נמאס לי. ואז לחשוב בקול מה אפשר לעשות. עכשיו נדב הוא זה שאומר לנו "לא נורא, תן חיוך.". אולי כדאי לנשום עמוק ולנסות שוב? אז בהתחלה זה היה קצת מבויים, עכשיו גם הוא לוקח את זה כמשחק. גם כשמשחקים במשחק קופסא כלשהוא והוא מתעצבן שהוא מפסיד אז פעם היה בוכה וזורק את הכל ולא נרגע הרבה זמן, עכשיו למד שאין לו ברירה. מזכירים לפני כל משחק שאולי הוא יפסיד ואולי ינצח חושבים איך כדאי להגיב וזה הולך כל כך מהר. אנחנו כל כך עטפנו את הבכורים בגלל ההיסטריה שלנו שהם מתפתחים הרבה פחות טוב מהקטנים ה"מוזנחים" שלהם נותנים לגדול בשקט. יש התרגשות בכניסה לכיתה א' שמאוד עוזרת לתלמידים פתאום לשבת וללמוד. במשך תקופה מאוד ארוכה בחובה ובקיץ של לפני, כל הסביבה שואלת אותם בלי סוף על הכניסה לא' על זה שילמדו לקרא ולכתוב, ופתאום הם נורא רוצים. כיום, בסוף השנה, אני יכולה להגיד לך שנאי בקושי זוכרת מי ידע לקרא ולכתוב לפני שנכנס לכיתה. אין הבדלים בין התלמידים, לא בתוצאה (קריאה, כתיבה) ולא בביטחון העצמי. כן יש הבדל בין התלמידים שהיו להם קשיים אובייקטיבים (קשב וריכוז, מוטוריקה עדינה וכו'), אבל מהר מאוד שמנו לב אליהם, ואלו שקיבלו טיפול מתאים גם מסתדרים יופי היום. אצלנו בכיתה התלמידים היחידים שעדיין אינם קוראים הם התלמידים עם היפראקטיביות קשה (וממה שאת מתארת, לא נראה לי שיש לו בעיה כזו) שההורים סירבו לטפל בה. הילדים שיתגלו אצלהם ליקויי למידה לפעמים טופלו גם מחוץ לבית ספר. יצא ארוך, מקווה שלא יותר מידי, אבל אני מתעסקת בזה כל היום, אז ברגע שפותחים לי את הפה...
 

S r 35

New member
תתפלאי אבל יש ילדים שזקוקים גם "לזירוז זחילה"

לא אצל כל הילדים זה דבר מובן מאליו. כמובן שאני לא מדברת על קורסי הכנה לזחילה. אני רק אומרת שהבן שלי - ועוד ילדים שאני מכירה - עבדו קשה מאוד באימוני פיזיותרפיה מפרכים כדי להגיע לזחילה. ההכללות הללו מרגיזות אותי.
 

S r 35

New member
כן אבל גם ילדים עם "בעיה" משתלבים בדר"כ

במערכות החינוך הרגילות באופן מושלם. בתעודת הזהות של אף אחד לא כתוב מתי הוא התחיל לזחול וללכת. במקרה שלי יכולה להעיד שיש לי ילד נבון, חברותי ומקסים (עם כל הצניעות) שלמרות מגבלותיו המוטוריות בתור תינוק הצליח להתגבר על מכשולים ולהגיע להישגים. ותמיד תמיד תמיד היה בחברת ילדים רגילים במסגרות רגילות. ולילד שלי עזר מאוד ל"תרגל כיתה א'" בקבוצה קטנה עם מורה אמפתית ורגישה בחוג הכנה לכיתה א' - דבר שלא מובטח לו כלל בכיתה א' אמיתית. שוב אני אומרת, הכל לשיקולי ההורה שמכיר באופן הטוב ביותר את הילד/ה שלו. אני רק יוצאת נגד ההכללות המרגיזות כאן.
 

אתי77

New member
אם את קוראת את הכל

היית רואה שכתבתי שכדאי ללכת לאיבחון של מרפאה בעיסוק למקרה שיש חשש שמשהו לא 100. גם הבן שלי עשה כמעט שנה של פיזיוטרפיה בתור תינוק כי הוא שבר את עצם הבריח והתהפך רק בגיל 9 חודשים, ומטופל פעם בשבוע על ידי קלינאית תקשורת כי יש לו ליקוי שמיעה וקצת בעיות היגוי. אין לי שום בעיה לטפל כשיש צורך. ההיפך, במקרה הזה, כמה שיותר מוקדם, יותר טוב.דיברתי עם סתם לשים בקורס במצב שאצל הילד הכל תקין רק הקריאה עדיין לא מעניינת... כמו שיש ילדים שכל כך מפותחים מבחינה שפתית שלא כל כך מבחינה מוטורית או ההיפך...
 

S r 35

New member
מתייחסת לציטוט שלך מילה במילה:

"וכפי שלא היית לוקחת אותו לקורס לזירוז זחילה כי זה יבוא לבד אז גם לדעתי זה אותו הדבר" עצם ההשוואה מקוממת כי היא מכלילה. בתור מורה אני חושבת שתוכלי להסכים איתי שלפעמים דווקא הכנה לכיתה א' יכולה להקל על קשיים אובייקטיביים ואולי אפילו למנוע חלק מהם כשהילד נמצא בביה"ס.
 

אתי77

New member
ואם לצטט

כתבתי בהודעה הקודמת:אז בקיץ שלפני הייתי דואגת שילמד אותיות אם לא עשה מעצמו עד אז, ובסיס של חשבון. בגלל קורסי הכנה לכיתה א', רוב הבתי ספר אינם מלמדים יותר בשנים האחרונות את האותיות. לוקחים בחשבון שילדים כבר יודעים את זה בכיתה א'. ואז לא הייתי רוצה ליצור תיסכול על תחילת החיים הבית ספריים. אבל להתכונן שנה שלמה לכיתה א' לילד שאין לו קשיים מיוחדים אין צורך לדעתי כאמא וכמורה בכיתה א'. אני חושבת שכל ילד עם ספק צריך לעבור איבחון של מרפאה בעיסוק פעם אחת בין גיל 3 ל-6 על מנת לבדוק שהכל תקין מבחינת מוטוריקה עדינה כי ילד עם קשיים שמגיע לכיתה א' ועדיין קשה לו לאחוז עיפרון והוא מתעייף מאוד מהר יכול לפתח תיסכול ואנטי שהיו יכולים להימנע אם היה מבקר אצל מרפאה בעיסוק 3-6 פעמים. אין לי ספק שלילד עם קשיים כדאי לעזור לפני הגן. ההמלצה היתה ספציפית להודעה הקודמת שאני יודעת שלבן שלה אין קשיים ספציפיים. ואפילו כתבתי לך שלבן שלי אני כן מתגברת בגלל הליקוי שמיעה שלו.
 

מירי,

New member
אם הכל תקין

לא הייתי לוקחת ילד לזרוז זחילה- יש לי אחד שבפועל כמעט לא זחל (מעט אחרי שלמד להעמד ולהסתובב סביב חפצים- ועד שלמד ללכת בגיל שנה) לא לימדתי אותו לזחול..... אם יש קשיים אובייקטיביים הייתי מתמודדת איתם- וקורס הכנה לכיתה א אולי היתה אחת הדרכים, אבל כשאין בעיה....
 

S r 35

New member
גם ילד שהוא "תקין" לחלוטין ורק קצת ביישן או

שקט יותר יכול להפיק תועלת מהכנה לכיתה א', לדעתי אבל I RAISED MY CASE
 
למעלה