אפשרויות שונות להשקעה בנדל"ן מסחרי באירופה

תוכן-מקודם

Member
מנהל
exterior-modern-buildings.jpg

קרדיט תמונה FREEPIK

השם נדל"ן מסחרי מטעה רבים שחושבים כי מדובר על אזורי מסחר וקניונים. בפועל, מדובר בעולם שלם שכולל בתוכו גם בתי־מלון, מתחמי משרדים, מתחמים לוגיסטיים ואפילו נמלים בינלאומיים. במאמר זה נסקור את האפשרויות השונות העומדות בפני המשקיעים בתחום זה.

בעלות על בתי־מלון

זוכרים את המשחק "מונופול", שבו לאחר שהקמתם שלושה בתים ברחוב אחד אתם יכולים לרכוש בתי־מלון? המודל הזה לקוח מהעולם האמיתי, אך כמובן מדובר בתחום שיש להתמקצע בו היטב. משקיעי נדל"ן רבים מתחילים מבנייה למגורים, ולאחר שצברו הון מתחילים להשקיע בבנייה של בתי־מלון חדשים (שיכולים לכלול קזינו כמו של שלדון אדלסון בארה"ב).
כמו כן, ניתן להשקיע ולהרוויח מהקמה ושיפוץ של בתי־מלון ומלונות בוטיק, כפי שעשתה משפחת דיין- שהמוכרים מבינהם האחים איציק ואמיר דיין. משפחת דיין הינם בעלי שליטה בבתי מלון ונכסים מסחריים בגרמניה, הולנד, אנגליה ומדינות נוספות באירופה ובישראל.
כמובן, שאפשר גם לרכוש רשת של בתי מלון קיימת, כפי שעשו הבעלים של רשת פתאל או האחים דיין, שרכשו את פעילותה של אפריקה ישראל מלונות. משפחתו של אמיר דיין, שמוביל את עסקי הנדל"ן של המשפחה, הפכה שיטה זו למכפיל רווח במספר מישורים. הן מתפעול כל מלון והן מהשיפוץ וההשבחה עצמם, המעלים את ערכו של כל נכס בבעלותם.

השקעה במתחמים לוגיסטיים
תחום השקעה מרתק נוסף שממנף את הצורך של קמעונאים רבים בשטחי אחסון רחבי ידיים. כיום, כאשר מותג אחד יכול להפוך להצלחה מסחררת ולהיות מופץ למאות אנשים בעת ובעונה אחת לאחר קנייה מקוונת, מחסנים הופכים לחלק מהפעילות העסקית של ארגונים רבים. שטחים פתוחים שבעבר היו משמשים לצורכי חקלאות או לא היו בשימוש, הפכו למרכזים לוגיסטיים עבור חברות אלה, וניתן להרוויח מהם הן בפורמט של שכירות מניבה והן בבנייה והשבחה של השטח ובמכירתו ברווח ניכר.

קניונים ומרכזים מסחריים
הביקוש העצום למוצרי צריכה לאורך כל השנה בערים הגדולות יצר הזדמנויות נדל"ניות לחברות המקימות את מרכזי הקניות הללו. ישנן "פלזות" שהן מתחמי קניות או קניונים רחבי ידיים הבנויים ממבנים צמודי קרקע ומעניקים לכל חנות שטח עצום, וכן קניונים בפורמט המוכר שמתנשאים לגובה של שלוש קומות או יותר.
השכרת החנויות בקניון ושירותים נלווים שהוא מספק למותגים השונים שבו, יכולים להניב רווחים עצומים שמגיעים למיליוני דולרים. במתחמי הפלזות יש חברות שבוחרות בפורמט של השכרה לטווח ארוך, ליסינג או מכירה של החנות ותשלום על שירותי הניהול של השטחים הציבוריים (כמו: מתחם החנייה במקום, מתחם הסעדה ועוד).

השקעה במבני משרדים
אנו רואים בכל העולם את המגמה של ניצול חכם של שטחים אורבניים באמצעות בנייה לגובה. אם בעבר גורדי שחקים היו חלק מקו הרקיע של ניו־יורק וערים ראשיות בארה"ב, כיום כמעט כל עיר שמאכלסת לפחות מאה אלף איש, מציעה מגדלי משרדים. בנוסף, חברות רבות רוכשות מבני משרדים ישנים ומשביחות אותם, וכך מעלות את השכירות החודשית לכל מטר רבוע. ניתן לראות מגמה זו באנגליה, הולנד, גרמניה ומדינות רבות נוספות.
אפשרות נוספת היא יצירה של מבני משרדים המשלבים מגורי יוקרה בחלק מהמבנים. ישנן דירות גג המשמשות בכירים במשרדים המשתמשים בנכס כדירה נוספת לבית מגוריהם, לצורך מנוחה או אירוח לאחר שעות העבודה.

השקעה בשטחים מסחריים לבנייה עצמית
קיים עוד תת־תחום בנדל"ן מסחרי המיועד לבנייה עצמית של חנויות המשויכות לרשת כלשהי. לאחר יישור של הקרקע, ויצירת תשתיות הבטון והחשמל, ניתן למכור את החלקה לרשתות גדולות המקימות בה חנויות רחבות ידיים. כמו כן, ניתן ליצור מתחמי חנייה כחלק מהשטח המוצע לחנות ולמקסם את ההכנסה השוטפת. שטחי בנייה עצמית אינם נפוצים בישראל הקטנה אומנם, אך ניתן לגלות אותם הן בארה"ב והן ברחבי אירופה.
היתרון של מתחמים אלה הוא הקלות הרבה בהכנת השטח לבנייה עתידית, והיכולת להפוך חלקות ללא שימוש למתחמים מסחריים שוקקי אדם.

השקעה בנמלים
תחום נוסף שבו אנו רואים חברות השקעה גדולות מתחרות זו בזו הוא נמלים ברחבי העולם. מדינות שיש להן גישה לים או לאוקיינוס זקוקות לנמל פעיל, במיוחד לאור המצוקה בשרשרת האספקה בשנת 2021. קיימות משפחות ישראליות שמשקיעות כיום בבנייה של נמל מסחרי, ואנו רואים משקיעים במדינות שונות מחפשים הזדמנויות חדשות לפתיחת נמלים שלא היו פעילים בעבר או לרכישה של נמל קיים. התחום קיים גם בישראל במקומות כמו חיפה או אילת.
לסיכום, קיימות אפשרויות רבות להשקעה בנדל"ן מסחרי, המתאימות לאופי של כל משקיע ולחוסנו הכלכלי. מדובר בפרויקטים שמתחילים ממיליוני יורו ויכולים להגיע גם להשקעות של מיליארד יורו ואף יותר. לכן, חלק מהחברות מגייסות הון באמצעות פנייה למשקיעים מוסדיים ברחבי העולם לצד קרנות שונות, שחלקן נסחר גם בבורסות ברחבי העולם.
 
למעלה