אסון מחריד היום בתערוכה ליד בולוניה

ZeevRozenek

New member
אסון מחריד היום בתערוכה ליד בולוניה

היום בתערוכה באוזָנו (OZZANO ) VITTORIO MAGNIANI (ויטוריו מָניאני) , שהיה מכונה בפי כל מכריו ויטורינו (VITTORINO ) , היבואן באיטליה של ה-CT , נהרג בתאונה מחרידה בעת טיסת הדגמה היום בצהרים. לפי עדי ראיה (והיו גם כאלה שצילמו בוידאו) , הוא טס במהירות העולה בהרבה על ה-VNE של המטוס תוך כדי צלילה . לפי קשר הרדיו איתו הכָּרוז הכריז על מהירות "העולה על 300 קמ"ש". כאשר ניסה ליישר בגובה של 100 רגל בערך, הגה הגובה כנראה חטף FLUTTER או מחלה אחרת , והתנתק מהמטוס . המטוס צלל מייד לאדמה, כאשר כנפיו מתקפלות אחורה , פגע בדשא לצד המסלול , התפוצץ והתלקח. מעצמת הפיצוץ גופתו התרסקה וחלקים קטנים הועפו לכל עבר, כמעט קראו ל-ז.ק.א. אני עמדתי לצד המסלול (בצד השני, כמובן), וגבי אל התאונה, ורק כששמעתי את בן-שיחי צועק O MIO DIO שפרושו O MY GOD הסתובבתי, ראיתי כדור אש ענקי אבל עד שהוצאתי את המצלמה מנרתיקה כנראה אזל הדלק במיכלים והאש כבתה, נותר רק עמוד עשן.
 

ZeevRozenek

New member
מה שנשאר מהמטוס

נכנס לתא המטען של SMART כל מה שנשאר - מימין לאמבולנס, וקצת יותר ימינה - הגה הגובה שניתק. לאחר התאונה כל אזור נפילת המטוס הוקף בשוטרים, אנשי מד"א, רופא פתולוג ,עיתונאים וכן שופט חוקר . התאונה קרתה ב-11.45 ועד 4 אחה"צ סגרו את השדה לנחיתות ולהמראות. וכמובן לא היו יותר טיסות DEMO . הכרתי טוב את ויטורינו מביקוריו במנחת שלנו. לפחות לא מת בפנימית ג' של בילינסון, שלא נדע מצרות. בן אדם נחמד ומסביר פנים, ב"אזרחות" היה יבואן של אוטובוסים רחבים, כאלה שמשמשים בשדות תעופה. שבוע טוב
 

ronga

New member
../images/Emo16.gif תרגיש טוב, ושלא תדע כאלה אסונות

 

ethanr

New member
מה ההסבר?

האם טיסה מהירה בהרבה מה- VNE היתה חלק מהתוכנית של טיסת ההדגמה (אם הכרוז ידע להכריז על כך, כנראה שזה היה מתוכנן?) ? כיצד טייס מנוסה כ"כ חורג ממעטפת הטיסה, בפרט כאשר לא מדובר בטיסה ישרה ואופקית, אלא בטיסה שמצריכה משיכת G שבוודאי תחרוג ממגבלות המבנה של המטוס, כאשר טסים כ"כ מהר יחסית ל- VNE? האם הרושם הוא שזו היתה טעות רגעית של שיקול דעת, או שטיסה מחוץ למעטפת זה דבר נהוג במופעים כאלו, משהו בסגנון של האמירה ש"המטוס בנוי לטוס הרבה מעבר למגבלות היצרן, ולכן יהיה בסדר..."? בכל מקרה - מאוד מצער.
 

ZeevRozenek

New member
ETHANR - האפשרות השניה

טיסי ההדגמה בכל איטליה מנסים להדגים מה המטוס יכול לעשות מעל ומעבר למגבלות היצרן, כמובן, כדי למכור. הרבה מטוסים מסוגלים לטוס מהר, לעשות אקרובטיקה וכו', אבל אף אחד לא יודע מה זה עושה למבנה - ביחוד מטוסים שיצרניהם מצהירים על "חמרים מרכבים" בעוד שלאמיתו של דבר הם עשוים מפיברגלס. סדקים קטנים במבנה מתרבים בטיסות האלה, ובסופו של דבר קוראת התאונה. וזה לא רק בתערוכות, אלא גם בטיסות "רגילות" . ידוע לי על שתי תאונות קטלניות שבהן המטוס התפרק באויר תוך כדי ביצוע אקרובטיקה. באחד המטוס היה מעץ ובשני מ"חמרים מרכבים". בשתי הטיסות נהרגו גם הטייס וגם הנוסע, ובשתיהן - מצער לציין - הטייסים היו טייסי קרב בחיל האויר האיטלקי. המנטליות הנפוצה מאד באיטליה, היא שהאז"מים יכולים להתחרות במיג-21 . הרבה הרבה בעלים לא מבינים שהמבנה מתוכנן לעמוד בעומס כנף מסוים ולא יותר, "G " מסוים ולא יותר, מהירות מסוימת ולא יותר. בגלל שאין פיקוח מינהל, כל אחד רשאי לעשות במטוסו כעולה על נפשו, ורק אצלנו במנחת לפחות 3 החליפו כמה וכמה פעמים מדחף עד שהצליחו להמריא כמו טיל, או יותר נכון, כמו דאון שממריא עם כבל, למי שראה פעם המראה כזו. וכל אחד כזה יורד ומרגיש את עצמו כיורשו של צ'אק ייגר. נראה שאני בין היחידים שמתייחסים למטוס כמו מכונית קטנה לטיולים. לא רכב שטח, לא "מכונית מנהלים", אלא מעין טויוטה יאריס כדי שאוכל קצת לטייל ברחבי איטליה ואירופה, במגבלות מזג האוויר. זאב
 
זאב, ז"א אתה נהנה מהנוף ולא מהביצועים.

סדר לחוקרים של רת"א ישראל לבחון את השאריות שלא נשארו ותקבלו בן רגע את הסיבות לתאונה.
 
על פי מה ששמעתי

באיטליה מותר להרכיב על אז"מ פרופלור עם פסיעה משתנה באויר, עם פרופלור כזה, מכוון לפסיעה נמוכה, אין בעיה להמריא קצר ואחר כך לטפס כמו F16 ולא נראה לי שזה מעמיס את המבנה, מה שלא נכון לטיסה מעבר לVNE .
 

רן בג

New member
הזוית שגורמת להמריא קצר גורמת גם לטיפוס F-16

שינוי הזוית הוא לשיוט מהיר יותר. חשוב על בורג שהוא עדין יש לו כוח, שהוא גס הוא "מתברג" מהר.
 
רן מה שאמרת, לא נכון, תחשוב על כך

לכח צריך פסיעה עדינה (בורג עם הרבה כריכות לאינטש או ס"מ) למהירות פסיעה גסה (בורג עם מעט כריכות לאינטש)
 

רמי בר1

New member
אני מנסה לחשוב על בורג,אבל המחשבות

נודדות לפיברגלאס שמתפרק בעומס. וואללה מפחיד. אני זוכר בהסטוריה זנאיר שמשך ג' גבוה ביציאה מלופ,וכופף צינור שמנע מהמאזנות לעבוד,אבל נחת כדי לספר לחברה. ונדמה לי שאותו צינור אלומיניום חוזק ומאז הבעיה לא חזרה, אבל פיברגלאס.....
 
כפי הנראה לא ראית מקרוב איך עשויים חלקים

קונסטרוקטיביים במטוס מחומרים מרוכבים ולא ראית איך הם מתנהגים יחסית לחלקים מאלומיניום. גם כאן נתתי הסבר: http://www.youtube.com/watch?v=B633k6bAM2g הקונסטרוקציה של ה-COZY מבוססת על ה-LONG EZ שאמור לעמוד ב-5.8G, ומחוזקת ב-50% יחסית אליו למרות שתוספת המשקל רק 25% (בקרוב). בניסויי העמסה שערך ברט רוטאן, הכנף נשברה ב-14G והקנארד ב-12G. מכיוון שזו נראתה לי תאוריה, החלטתי לערוך ניסוי העמסה לכ-3.8G ראה פרק GENERAL באתר שלי (למרות שצויין שם 2.6G כפי שסברתי בעת הניסוי. לאחר זמן הגענו למסקנה שההעמסה הינה כ-3.8G)
 

רמי בר1

New member
עקבתי בעינין אחרי בניית הקוזי באתר שלך.

וגם ראיתי איך בונים מיסחרי.זה לא בדיוק אותו דבר.אני מניח שאת קורות הכנף וחיבורי הסטרטים בונים היטב,אך ראיתי הרבה חלקים שנבנים כך שיהיו קלים וזה נראה מפחיד.אני רוצה להניח שהטייס עבר בהרבה מאד את העומס המתוכנן למטוס. אתה בטוח יודע שהעמסת הכנף לאט לאט במוסך אינה דומה להעמסת גי' מהירה,למשל במשיכה חריפה לגי' גבוה עלולים להגזר ברגים שיחזיקו ללא בעיה עומס זהה שיועמס לאט לאט בשקי חול על הכנף.אני לא דואג לחוזק של הקוזי שבנית,ואני מניח שלא תגיע איתו לעומס מעל מה שתוכנן. מה שלא ברור לי בתאור של זאב,אם הגה הגובה ניתק,האף היה צריך ליפול מידית,מה שהיה מקטין את העומס ולכן איני מבין איך נתלשה כנף לאחר שהזנב ניתק. גורלו של הטייס בכל מקרה נגזר לאחר שההגה ניתק,אבל אני לא מבין למה נתלשה הכנף.
 
זה בדיוק מה שאמרתי

כאשר הפסיעה נמוכה, או עדינה כדבריך, ההמראה קצרה ויש הרבה כח לטיפוס מהיר, אחר כך אפשר להגדיל את הפסיעה ולעבור את ה VNE
 

ZeevRozenek

New member
אהוד - אתה צודק

כל אחד יכול להרכיב איזה מדחף שהוא רוצה, כולל פסיעה משתנה, בעצמו, ללא מכון בדק, ללא צורך באישור יצרן, ללא צורך באישור מינהל. מאקסימום הולכים (או טסים) למכון בדק כדי לאזן את המדחף.
 

ZeevRozenek

New member
עוד תשובה לאהוד דור

אהוד - הסכנה בהמראה תלולה (מאוד) היא לא בכשל מבנה, אלא בכניסה להזדקרות, ביחוד אצל טייסי שבת .
 
זאב, אל תזלזל בטייסי שבת

גם אני טס בדרך כלל רק בשבתות ולפי מבחני הרמה שעברתי לא נראה לי שמשהו פגום ביכולת הטיסה שלי.
 
למעלה