אנרגיה ירוקה/רכב חשמלי

מצב
הנושא נעול.

jsphs7

New member
בגרמניה, הלכו על רכב משפחתי חשמלי

הפקת חשמל סולארי
כבר היום זה משתלם כלכלית. המדינה מעודדת את זה באמצעים הבאים: 1. התשלום שחברת החשמל משלמת למתקיני מערכות כאלו גבוה פי כמה (משהו בין 3 ל 4) מתעריף החשמל לצרכן. 2. ההכנסה של אדם פרטי מאספקת חשמל סולארי פטורה ממס. (שתי ההטבות הנ"ל מוגבלות בתקרות ובתקפה שבה ההטבה תוענק, לא זוכר את הפרטים מדויקים). לפחות אחד הבנקים הצהיר לאחרונה על מסלול אשראי מיוחד למתקינים מערכות סולאריות, כאשר המתקן וההכנסות ממנו משועבדים לבנק, כלומר בשנים הראשונות רוב ההכנסה תלך להחזר ההלואה. למה זה לא מתפשט במהירות? כנראה בגלל חוסר מודעות ובעיות ביורוקטיות (אישורי בניה, טפסים מול חברת החשמל, אסיפות דיירים בבתים משותפים וכדומה). לגבי גג סולארי לרכב, ברור לי שזה לא מספק את כל התצרוכת תוך כדי נסיעה. אך רכב "עירוני" טיפוסי, שעושה ביום רגיל 10 עד 20 ק"מ ויחנה תחת כיפת השמים יוכל לקבל את מרבית האנרגיה לצריכה השוטפת מהשמש. כלומר, מדובר בפתרון אידיאלי לרכב השני במשפחה. לנסיעות ארוכות יהיה צורך בטעינה משלימה.
בגרמניה, הלכו על רכב משפחתי חשמלי
מבלי לוותר על האאודי A8 המפלצתית. רוצים ללכת לנסוי בו רב התעבורה הערונית (ילדים לביה"ס, עבודה, קניות והביתה) יעשה ברכב זול ולא אכפת שיעמדו 3 מכוניות בחניה). חשבון החשמל זול יחסית, המתקן יקר, הנצילות לא מובטחת מה יקרה עוד 10 שנים להפקה. המתקן יקר וגניב - למה לך הצרות. להערכתי, אם היו פורסים בשטחי מסחר, קניונים, אתרים ממשלתים וצבוריים עם שמירה ותחזוקה אפשר להפיק לא מעט. חשוב מה עלות הקרור של קניון.
 
זה לא יכול להתפשט יותר מדי

הפקת חשמל סולארי
כבר היום זה משתלם כלכלית. המדינה מעודדת את זה באמצעים הבאים: 1. התשלום שחברת החשמל משלמת למתקיני מערכות כאלו גבוה פי כמה (משהו בין 3 ל 4) מתעריף החשמל לצרכן. 2. ההכנסה של אדם פרטי מאספקת חשמל סולארי פטורה ממס. (שתי ההטבות הנ"ל מוגבלות בתקרות ובתקפה שבה ההטבה תוענק, לא זוכר את הפרטים מדויקים). לפחות אחד הבנקים הצהיר לאחרונה על מסלול אשראי מיוחד למתקינים מערכות סולאריות, כאשר המתקן וההכנסות ממנו משועבדים לבנק, כלומר בשנים הראשונות רוב ההכנסה תלך להחזר ההלואה. למה זה לא מתפשט במהירות? כנראה בגלל חוסר מודעות ובעיות ביורוקטיות (אישורי בניה, טפסים מול חברת החשמל, אסיפות דיירים בבתים משותפים וכדומה). לגבי גג סולארי לרכב, ברור לי שזה לא מספק את כל התצרוכת תוך כדי נסיעה. אך רכב "עירוני" טיפוסי, שעושה ביום רגיל 10 עד 20 ק"מ ויחנה תחת כיפת השמים יוכל לקבל את מרבית האנרגיה לצריכה השוטפת מהשמש. כלומר, מדובר בפתרון אידיאלי לרכב השני במשפחה. לנסיעות ארוכות יהיה צורך בטעינה משלימה.
זה לא יכול להתפשט יותר מדי
כמו כל פעילות של המדינה, גם זאת פעילות טפילית. זה סבסוד של שיטת הפקת אנרגיה שאין לה כיום הצדקה כלכלית ויש חלופות שעדיפות עליה. כמו שאי אפשר שיהיו "יותר מדי" מקבלי קצבאות לעומת משלמי מיסים (למרות שאפשר למתוח את הגבול)...
 

blueshark09

New member
נכון מאוד

זה לא יכול להתפשט יותר מדי
כמו כל פעילות של המדינה, גם זאת פעילות טפילית. זה סבסוד של שיטת הפקת אנרגיה שאין לה כיום הצדקה כלכלית ויש חלופות שעדיפות עליה. כמו שאי אפשר שיהיו "יותר מדי" מקבלי קצבאות לעומת משלמי מיסים (למרות שאפשר למתוח את הגבול)...
נכון מאוד
הסבסוד הזה נועד לבניית תשתית עסקית במצב שחשמל סולארי עולה פי 4 מחשמל רגיל, על מנת לקצר את תהליך כניסתו לשוק. אבל יש להגביל פעילות זו, בעצם עד שחשמל סולארי יהיה לפחות במחיר דומה לחשמל רגיל
 

alexver

New member
יש לי רעייון-בשביל מה היברידית?

הכתבה לא רצינית
היא מזכירה מחקר שטוען שזיהום האויר ממכונית חשמלית יהיה גבוה מזה של מכונית היברידית. תוכן המחקר עצמו לא מוזכר כלל, ולא הבסיס החישובי של המחקר. אין ספק שגם אם הזיהום שנוצר בתחנת הכח גבוה יותר מאשר זה שיווצר במכונית היברידית, הרי בתחנת הכוח ישנן יכולות לאיסוף של רובו והטמנתו בניגוד לרכבים בהם הזיהום מפוזר לאויר. ברור גם שברגע שיהיו רכבים חשמליים, השימוש באנרגיות מתחדשות/טעיות יצמצם את זיהום האויר - בין אם האנרגיה תיוצר ברכב עצמו (גג סולארי, ניצול אנרגית בלימה) ובין אם תיוצר בתחנות כח. רכב היברידי יוכל לנצל אנרגיות אלו באופן פחות ובנוסף תמיד יהיה כבד יותר מרכב בנזין בלבד או רכב חשמלי בלבד , כלומר תמיד תושקע אנרגיה מבוזבזת וזיהום מיותר ברכב כזה.
יש לי רעייון-בשביל מה היברידית?
שילוב מנוע בנזין ומנוע חשמלי? באו נרכיב גנרטור סולר שתיצר חשמל בתוך המכונית ויעפיל מנוע חשמלי זה יהיה יותר מוצלך ממנוע בנזין להנעה שיש לו הרבה הפסדים וכמובן פחות טוב מרכב חשמלי אולי
 
תחליף מקצוע...

יש לי רעייון-בשביל מה היברידית?
שילוב מנוע בנזין ומנוע חשמלי? באו נרכיב גנרטור סולר שתיצר חשמל בתוך המכונית ויעפיל מנוע חשמלי זה יהיה יותר מוצלך ממנוע בנזין להנעה שיש לו הרבה הפסדים וכמובן פחות טוב מרכב חשמלי אולי
תחליף מקצוע...
 

טשאפק

New member
יש דבר כזה

יש לי רעייון-בשביל מה היברידית?
שילוב מנוע בנזין ומנוע חשמלי? באו נרכיב גנרטור סולר שתיצר חשמל בתוך המכונית ויעפיל מנוע חשמלי זה יהיה יותר מוצלך ממנוע בנזין להנעה שיש לו הרבה הפסדים וכמובן פחות טוב מרכב חשמלי אולי
יש דבר כזה
אם הבנתי נכון את כוונתך - שברולט וולט. (והיא לא היחידה מסוג זה). מנוע הבנזין משמש אך ורק כגנרטור בשעת הצורך, במקרה שנדרשת נסיעה מעבר לטווח שמאפשר מצבר טעון. מנוע כזה הוא פשוט וזול לייצור ותחזוקה, ביחס למנוע בעירה פנימית שהוא עסק מורכב.
 

Eldadius

New member
יש לי רעיון יותר טוב

יש לי רעייון-בשביל מה היברידית?
שילוב מנוע בנזין ומנוע חשמלי? באו נרכיב גנרטור סולר שתיצר חשמל בתוך המכונית ויעפיל מנוע חשמלי זה יהיה יותר מוצלך ממנוע בנזין להנעה שיש לו הרבה הפסדים וכמובן פחות טוב מרכב חשמלי אולי
יש לי רעיון יותר טוב
בוא נבנה גנרטור שיפעיל משאבה שתשאב מים שיוזרמו לתוך טורבינות וייצרו חשמל!
 
ד"א

יש לי רעיון יותר טוב
בוא נבנה גנרטור שיפעיל משאבה שתשאב מים שיוזרמו לתוך טורבינות וייצרו חשמל!
ד"א
בזמנו התעניינתי לגבי מזגנים של משאיות קירור, ושם זה בערך המצב (לפחות בגדולות). מדובר במנוע 4 צילינדרים נפרד רק בשביל הקומפרסור...
 

Eldadius

New member
פיפסת את הציניות, דיברתי על פרפטוא מובילה ../images/Emo13.gif

ד"א
בזמנו התעניינתי לגבי מזגנים של משאיות קירור, ושם זה בערך המצב (לפחות בגדולות). מדובר במנוע 4 צילינדרים נפרד רק בשביל הקומפרסור...
פיפסת את הציניות, דיברתי על פרפטוא מובילה
 

jsphs7

New member
מה בדבר אוויר נקי במרכזי עיר?

אנרגיה ירוקה/רכב חשמלי
מצ"ב קובץ כתבה בנושא וגם תסתקלו מה שכתבתי על זה קודם שירשור :רכב חשמלי-אספקט מאוד חשוב 13/09/09 10:20 רכב חשמלי-מנוע חשמלי-מצבר-טעינת המצבר-מקור לטעינת המצבר-שקע בקיר חשמל-מקור לחשמל-חברות החשמל -מקור אנרגיה לחשמל-פחם/נפט/גז כרגע לא לוקח מקור של רוח/מים/ושמש/אטום מה עוד יש לנו בנושא: חוק שמירת האנרגיה היום מכונית שורפת דלק/נפט ופולטות גז ומזהמות אויר מחר או כבר היום כל דבר שזה יהיה רכב יזוז בעזרת בסופו של דבר מצבר ניטען ומנוע חשמלי בחברת החשמל הצתרחו להגביר הספקת החשמל "בהתאם" זוכרים מקור האנרגיה נפת/פחם/גז-אז מה יהיה לנו פליטת גז וזיהום אוור רק מה? ממקום אחר ויותר מרוכז
מה בדבר אוויר נקי במרכזי עיר?
שמעו, אם היעילות של מנוע חשמלי יחד עם ההפסדים בטעינה לא היו עודפים במידה ניכרת אף יצקן רכב לא היה הולך על רכב היברידי. שמשתמש במנוע בערה פנימית בתנאי כביש פתוח. אבל נוסע על חשמל שמקורו בשריפה של דלק תוך אגירתו במצבר במרכז העיר. כעת נניח, הרכבים היו חשמליים. יצור החשמל לא ברידניג אלא אי שם בין אילת לבאר שבע. עלות החשמל: נניח כי הטעינה בלילה (רכבים בחניה ומחוברים לשקע טעינה). מנוע 40כח סוס (נכפיל בקרוב של 0.75 על מנת לקבל קילו ואט * נניח 1/2ש"ח לקילו וואט שעה ואני בטוח שבלילה חשמל זול יותר. חלקו אפשר מאנרגית רוח, שמש, הידרואלקטרית, גרעינית,.....) רכב שיוצא משכונה בחיפה אל ה- downtown ת"א ובחזרה נניח שעתיים ביום. הכל בממוצע כמובן. אז כמה זה עולה? 2 * 40 * 0.75 * 0.5 = 30ש"ח. האם לא מחיר כדאי? אין זהום במרכז ת"א או בשכונת מגורים בחיפה - האם אין לזה מחיר?
 

Eldadius

New member
ומה עם מחיר המכונית?

מה בדבר אוויר נקי במרכזי עיר?
שמעו, אם היעילות של מנוע חשמלי יחד עם ההפסדים בטעינה לא היו עודפים במידה ניכרת אף יצקן רכב לא היה הולך על רכב היברידי. שמשתמש במנוע בערה פנימית בתנאי כביש פתוח. אבל נוסע על חשמל שמקורו בשריפה של דלק תוך אגירתו במצבר במרכז העיר. כעת נניח, הרכבים היו חשמליים. יצור החשמל לא ברידניג אלא אי שם בין אילת לבאר שבע. עלות החשמל: נניח כי הטעינה בלילה (רכבים בחניה ומחוברים לשקע טעינה). מנוע 40כח סוס (נכפיל בקרוב של 0.75 על מנת לקבל קילו ואט * נניח 1/2ש"ח לקילו וואט שעה ואני בטוח שבלילה חשמל זול יותר. חלקו אפשר מאנרגית רוח, שמש, הידרואלקטרית, גרעינית,.....) רכב שיוצא משכונה בחיפה אל ה- downtown ת"א ובחזרה נניח שעתיים ביום. הכל בממוצע כמובן. אז כמה זה עולה? 2 * 40 * 0.75 * 0.5 = 30ש"ח. האם לא מחיר כדאי? אין זהום במרכז ת"א או בשכונת מגורים בחיפה - האם אין לזה מחיר?
ומה עם מחיר המכונית?
אתה שוכח שמכונית חשמלית עולה פי כמה מרגילה, זה קצת משנה את החישוב. בכל מקרה- מכונית חשמלית בעיקרון היא אולי העתיד, אבל בטח לא כזו שמונעת בבטריות רגילות. כשהטכנולוגיה של תאי דלק מימניים תבשיל, כמו גם מפעלי ייצור מימן, יהיה על מה לדבר בתחום הזה.
 

jsphs7

New member
מנוע חשמל עולה פחות ממנוע בערה פנימי

ומה עם מחיר המכונית?
אתה שוכח שמכונית חשמלית עולה פי כמה מרגילה, זה קצת משנה את החישוב. בכל מקרה- מכונית חשמלית בעיקרון היא אולי העתיד, אבל בטח לא כזו שמונעת בבטריות רגילות. כשהטכנולוגיה של תאי דלק מימניים תבשיל, כמו גם מפעלי ייצור מימן, יהיה על מה לדבר בתחום הזה.
מנוע חשמל עולה פחות ממנוע בערה פנימי
תחשוב: היום יש לך מנוע בערה פנימית, גיר, משאבות מים, משאבות שמן, תיבת הילוכים, רדיאטור,.... כשרכב חשמלי יהיה מוצר של יצור המוני כל שתצטרך הוא מנוע בו מלפפים סליל על ליבה. העלות היא עלות הסוללה. אני בטוח שכשזה יכנס אפילו ל- 10% מהמכוניות במדינות מתקדמות דוגמאת יפן, ארה"ב, אירופה, קנדה, אוסטרליה, קוראה, ... היצרנים ילמדו איך ליצר את הסוללות בזול ובעיקר איך למחזר לשמוש חוזר. ואיך מכינים מימן? אלקטרוליזה - גם לזה אתה צריך חשמל. כמו לכל דבר גם לחשמל יש חסרונות.
 

Eldadius

New member
ומכונית חשמלית עולה הרבה יותר מרגילה

מנוע חשמל עולה פחות ממנוע בערה פנימי
תחשוב: היום יש לך מנוע בערה פנימית, גיר, משאבות מים, משאבות שמן, תיבת הילוכים, רדיאטור,.... כשרכב חשמלי יהיה מוצר של יצור המוני כל שתצטרך הוא מנוע בו מלפפים סליל על ליבה. העלות היא עלות הסוללה. אני בטוח שכשזה יכנס אפילו ל- 10% מהמכוניות במדינות מתקדמות דוגמאת יפן, ארה"ב, אירופה, קנדה, אוסטרליה, קוראה, ... היצרנים ילמדו איך ליצר את הסוללות בזול ובעיקר איך למחזר לשמוש חוזר. ואיך מכינים מימן? אלקטרוליזה - גם לזה אתה צריך חשמל. כמו לכל דבר גם לחשמל יש חסרונות.
ומכונית חשמלית עולה הרבה יותר מרגילה
מה אכפת לי לאיפה הולך הכסף במכונית? בשורה התחתונה זה עדיין לא כלכלי. סוללות סטנדרטיות מביאות איתן בעיות רבות, כמו זיהום, דליפת מימן ולוגיסטיקה יחסית מסובכת. צםפיפות ההספק של מצברים עדיין נמוכה מאוד, מה שאומר שגם טווח הנסיעה יהיה קצר. לגבי מימן- יש כל מיני דרכים להכין לייצר מימן, אלקטרוליזה היא רק אחת מהן, והפחות יעילה. דרך נוספת למשל היא הפרדת מימן ממים על ידי חימום לטמפרטורות מאוד גבוהות, ואת זה אפשר לעשות על ידי שימוש במים לקירור תחנות כח שעובדות בטמפרטורות סופר גבוהות. יש כבר מחקרים שלמים על הנושא הזה, אר"הב שופכת על העניין מליארדים על מליארדים, ויש עוד הרבה מדינות שמשתתפות, עם נציגות קטנה אפילו בארץ. חפש בגוגל "Generation IV initiative".
 

jsphs7

New member
אין לי שום בעיה עם מימן

ומכונית חשמלית עולה הרבה יותר מרגילה
מה אכפת לי לאיפה הולך הכסף במכונית? בשורה התחתונה זה עדיין לא כלכלי. סוללות סטנדרטיות מביאות איתן בעיות רבות, כמו זיהום, דליפת מימן ולוגיסטיקה יחסית מסובכת. צםפיפות ההספק של מצברים עדיין נמוכה מאוד, מה שאומר שגם טווח הנסיעה יהיה קצר. לגבי מימן- יש כל מיני דרכים להכין לייצר מימן, אלקטרוליזה היא רק אחת מהן, והפחות יעילה. דרך נוספת למשל היא הפרדת מימן ממים על ידי חימום לטמפרטורות מאוד גבוהות, ואת זה אפשר לעשות על ידי שימוש במים לקירור תחנות כח שעובדות בטמפרטורות סופר גבוהות. יש כבר מחקרים שלמים על הנושא הזה, אר"הב שופכת על העניין מליארדים על מליארדים, ויש עוד הרבה מדינות שמשתתפות, עם נציגות קטנה אפילו בארץ. חפש בגוגל "Generation IV initiative".
אין לי שום בעיה עם מימן
אינני בעל מניות, אני מוכן לקבל פתרונות שונים. גם מימן זה לא לשרוף דלק במליוני מנועים במרכז העיר או מקומות בהם אנשים חיים. לגבי סוללות, כבר כיום ניתן להניע רכב כ-300ק"מ על סוללות הבעיה שזה קצת יקר (אני מאמין שעם הבקוש המחיר ויכולת למחזר תעלה). כבר כיום יודעים להכין את הסוללות לא בגושים אלא בשכבות שניתן להשכיב על המרכב ולא לתפוס מקום. מה שלא יהיה, עברנו את מקסימום תפוקת הנפט. ההצע עתיד לרדת משך עשרות השנים הקרובות. פתרון שלא על בסיס מנוע בערה פנימית מתבקש.
 

שמוצקין

New member
בהחלט אבל צריך גם לחשוב על תחבורה ציבורית

אין לי שום בעיה עם מימן
אינני בעל מניות, אני מוכן לקבל פתרונות שונים. גם מימן זה לא לשרוף דלק במליוני מנועים במרכז העיר או מקומות בהם אנשים חיים. לגבי סוללות, כבר כיום ניתן להניע רכב כ-300ק"מ על סוללות הבעיה שזה קצת יקר (אני מאמין שעם הבקוש המחיר ויכולת למחזר תעלה). כבר כיום יודעים להכין את הסוללות לא בגושים אלא בשכבות שניתן להשכיב על המרכב ולא לתפוס מקום. מה שלא יהיה, עברנו את מקסימום תפוקת הנפט. ההצע עתיד לרדת משך עשרות השנים הקרובות. פתרון שלא על בסיס מנוע בערה פנימית מתבקש.
בהחלט אבל צריך גם לחשוב על תחבורה ציבורית
זה הפתרון היחיד שאפשר להשתמש בו מיד . כל היתר יצריך פיתוח נוסף ולך תדע כמה זמן זה יקח . עשר שנים לא נראה לי פסימי כל כך . חמש שנים נראה לי אופטימי קצת.
 

jsphs7

New member
להבנתי כבר לפני 30שנה היה צריך רכבתתחתית בת"א

בהחלט אבל צריך גם לחשוב על תחבורה ציבורית
זה הפתרון היחיד שאפשר להשתמש בו מיד . כל היתר יצריך פיתוח נוסף ולך תדע כמה זמן זה יקח . עשר שנים לא נראה לי פסימי כל כך . חמש שנים נראה לי אופטימי קצת.
להבנתי כבר לפני 30שנה היה צריך רכבתתחתית בת"א
ובעיני ת"א היא מנתניה בצפון עד ראשון בדרום. מהים עד פ"ת וכפ"ס ואולי אפילו ראש העין. כמובן שלא כדאי לחפור את כל המרחקים הללו. כבר לפני 30 שנה היה צריך לחבר את תחנות הרכבת הראשיות בחבור אל המזרח. אם מרכבת צפון אל מרכז פ"ת היתה יוצאת רכבת תחתית, רכבת תחתית מתחת ל- down town ת"א, רכבת תחתית אל חולון ובת ים. היה אפשר להתחיל מקו אחד ולהמשיך לחפור. מה קרה? מליוני מכוניות עומדות יום יום על כביש 1, 4, 2, אילון צפון ודרום באותן השעות. כל המכוניות צורכות דלק. הפתרון המתבקש הוא מערכת רכבת תחתית זולה וזמינה בת"א רבתי, חיפה וירושלים על בסיס קשור לרכבת הארצית.
 

שמוצקין

New member
../images/Emo99.gif אחד הדברים שאני אוהב לפנטז עליהם

להבנתי כבר לפני 30שנה היה צריך רכבתתחתית בת"א
ובעיני ת"א היא מנתניה בצפון עד ראשון בדרום. מהים עד פ"ת וכפ"ס ואולי אפילו ראש העין. כמובן שלא כדאי לחפור את כל המרחקים הללו. כבר לפני 30 שנה היה צריך לחבר את תחנות הרכבת הראשיות בחבור אל המזרח. אם מרכבת צפון אל מרכז פ"ת היתה יוצאת רכבת תחתית, רכבת תחתית מתחת ל- down town ת"א, רכבת תחתית אל חולון ובת ים. היה אפשר להתחיל מקו אחד ולהמשיך לחפור. מה קרה? מליוני מכוניות עומדות יום יום על כביש 1, 4, 2, אילון צפון ודרום באותן השעות. כל המכוניות צורכות דלק. הפתרון המתבקש הוא מערכת רכבת תחתית זולה וזמינה בת"א רבתי, חיפה וירושלים על בסיס קשור לרכבת הארצית.
אחד הדברים שאני אוהב לפנטז עליהם
זה שילוב של כל מה שאמרת עם שלום בכל החזיתות לשעבר.
 

jsphs7

New member
בוא נהיה ראלים, הים אותו ים והערבים אותם ערבי

אחד הדברים שאני אוהב לפנטז עליהם
זה שילוב של כל מה שאמרת עם שלום בכל החזיתות לשעבר.
בוא נהיה ראלים, הים אותו ים והערבים אותם ערבי
שלום לא יהיה כאן. מקסימום הסכמי אי לוחמה והסדרים כאלו ואחרים. גם אנחנו וויתרנו על עבר הירדן שהבריטים מסרו לעבדאללה ממכה. לא שאנו אומרים שהיא לא שלנו, לא שכחנו את הגלעד ולא את מדבא. אבל יש מציאות והיא קיימת. יתכן ויהיו הסדרים כאלו ואחרים ביננו לבין הערבים ביו"ש. יתכנו ריבונויות שונות על חלקים שונים של יו"ש ואולי אפילו על השכונות הערביות בירושלים. אבל אל תשכח, מבחינתם, אנחנו פולשים לדאר-אל אסלאם. אין הבדל בין ירושלים שממערב לקווי שביתת הנשק ב-49 לבין רעננה או עכו. גם אנחנו משך 2000 שנים אמרנו לשנה הבאה בירושלים והכוונה להר הבית. שלום להערכתי לא יהיה כאן מקסימום הסדרים. אני מאמין שתהיה רכבת תחתית איכותית, מדויקת, זולה בת"א ובנותיה טרם שהערבים יכירו בזכות קיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל המערבית (שים לב אמרתי הכרה במדינה יהודית לא הכרה במצב). אני מאמין שנטפיל מיליארד קוב של מי ים, נייצר 50% מתצרוכת החשמל בשיא הבקוש ממקורות טבעיים הרבה לפני שנוכל לקצר את משך שירות החובה הצה"לי. גם אז אני מאמין שטנקי מרכבה סימן 8 וצוללות לוויתן קטלן יהוו את יכולתינו להכות חזרה. זכותך להאמין במה שאתה רוצה. את דעתי אמרתי.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה