אני בשוק אני בהלם

צליליתה1

Well-known member
מבקר המדינה אינו מרוצה ממערכת החינוך

זקני הפורום, שהיו קרובים לחינוך מכיוון כזה או אחר, אולי זוכרים את דוח הררי משנת 1991 (נדמה לי) עם המלצות לשינויים משמעותיים בתוכניות הלימודים, בתכנים, בציוד של בתי הספר,בהכשרת מורים, תוכנית שנקראה מח״ר 98, כי היעד היה לסיים את התהליך ב 1998. (זה לא קרה, אפילו לא קרוב)

הבוקר, בתוכנית הרדיו: קלמן וליברמן דיברה מישהי ממשרד מבקר המדינה (לא בדיוק תפסתי מי הדוברת) והביאה דוגמא לחוסר הרלוונטיות של מערכת החינוך: כיום, כדי לקבל שירות בסניף דואר עלייך לקבוע תור מראש, ואת זה צריך ללמד את הילדים. ואז קלמן נזעק ושואל: ומי תלמד אותם? המורה בת ה 50?

בחישוב זריז מצאתי שהמורה הזקנה בת ה 50 נולדה ב 1971, כך שגם אם מערכת החינוך לגמרי על הפנים, מן הסתם נחשפה למחשבים ולטלפונים במידה כזו שהיא מסוגלת להזמין תור בדואר ואפילו ללמד מישהו איך להזמין תור בדואר. שלא לדבר על לשלוח מייל.

להזמין תור בדואר? זה מה שילדים אמורים ללמוד היום? יש ילד בוגר תיכון (בוגר חטיבת ביניים/בוגר בית ספר יסודי) שלא מסוגל לפענח בעצמו איך להזמין תור? זו בדיוק הבעיה עם מה שקורה במערכת החינוך, שכולנו רואים שהמערכת לא מתאימה לחיים היום, ושיש כאן טכנולוגיה, ושיש המון אפשרויות והזדמניות סביב הטכנולוגיה, אבל תכלס, אף אחד לא ממש יכול להגיד מה צריך לעשות ואיך. ואז אומרים: צריך לעשות משהו אבל אי אפשר כי המורות זקנות ולא קיבלו הכשרה ראויה.

יש להבדיל בין בלגן הקורונה, כשהמערכת נדרשה תוך זמן קצר להתארגן ללימודים מרחוק לבין שינוי מהותי בתכנים והכנת תלמידים לתפקד בעולם ששונה ממה שהכרנו במאה ה 19 או אפילו ה 20 של המאה הקודמת.

הזדמנות מעולה לחזור לקן רובינסון, מדבר יפה אבל גם הוא לא ממש מצליח לפתור את הבעיה

 
נערך לאחרונה ב:

Zadig

Well-known member
חינוך צריך להיות לערכים, רק שלא סגורים על איזה ערכים מתאימים למציאות.
 

אבח"י

Well-known member
מבקר המדינה אינו מרוצה ממערכת החינוך

זקני הפורום, שהיו קרובים לחינוך מכיוון כזה או אחר, אולי זוכרים את דוח הררי משנת 1991 (נדמה לי) עם המלצות לשינויים משמעותיים בתוכניות הלימודים, בתכנים, בציוד של בתי הספר,בהכשרת מורים, תוכנית שנקראה מח״ר 98, כי היעד היה לסיים את התהליך ב 1998. (זה לא קרה, אפילו לא קרוב)

הבוקר, בתוכנית הרדיו: קלמן וליברמן דיברה מישהי ממשרד מבקר המדינה (לא בדיוק תפסתי מי הדוברת) והביאה דוגמא לחוסר הרלוונטיות של מערכת החינוך: כיום, כדי לקבל שירות בסניף דואר עלייך לקבוע תור מראש, ואת זה צריך ללמד את הילדים. ואז קלמן נזעק ושואל: ומי תלמד אותם? המורה בת ה 50?

בחישוב זריז מצאתי שהמורה הזקנה בת ה 50 נולדה ב 1971, כך שגם אם מערכת החינוך לגמרי על הפנים, מן הסתם נחשפה למחשבים ולטלפונים במידה כזו שהיא מסוגלת להזמין תור בדואר ואפילו ללמד מישהו איך להזמין תור בדואר. שלא לדבר על לשלוח מייל.

להזמין תור בדואר? זה מה שילדים אמורים ללמוד היום? יש ילד בוגר תיכון (בוגר חטיבת ביניים/בוגר בית ספר יסודי) שלא מסוגל לפענח בעצמו איך להזמין תור? זו בדיוק הבעיה עם מה שקורה במערכת החינוך, שכולנו רואים שהמערכת לא מתאימה לחיים היום, ושיש כאן טכנולוגיה, ושיש המון אפשרויות והזדמניות סביב הטכנולוגיה, אבל תכלס, אף אחד לא ממש יכול להגיד מה צריך לעשות ואיך. ואז אומרים: צריך לעשות משהו אבל אי אפשר כי המורות זקנות ולא קיבלו הכשרה ראויה.

יש להבדיל בין בלגן הקורונה, כשהמערכת נדרשה תוך זמן קצר להתארגן ללימודים מרחוק לבין שינוי מהותי בתכנים והכנת תלמידים לתפקד בעולם ששונה ממה שהכרנו במאה ה 19 או אפילו ה 20 של המאה הקודמת.

הזדמנות מעולה לחזור לקן רובינסון, מדבר יפה אבל גם הוא לא ממש מצליח לפתור את הבעיה

מה עם המורים הזקנים?
כמות הצעירים שמצטרפים למערכת החינוך איננה גדולה במיוחד. השכר העלוב, תנאי עבודה בלתי נסבלים.. למה שיתאמצו. ישנם אנשי היי-טק [ כמו הדוקטור אצלנו, מומחה עולמי למחשבים ] שמלמד רק כיתה אחת או שתיים והוא עושה זאת כדי לממן איזה רעיון הזנק שיש לו.
תשושים כמוני שהתחילו לעבוד ב- 1983 קיבלו הכשרה מינימלית בענייני מחשב. למזלי הרב עבדתי שנים ארוכות ברשת אורט, שמחשוב ומחשבים היה במוקד החשיבה שלה, וכך בהחלט למדתי יצירת לומדות, בניית אתר בית ספרי, שימוש מושכל בכלי ה"אופיס" ושלל אמצעים אחרים.
ועדיין
כשאני צריך שיעזרו לי בבעיה במחשב בכיתה [ כי אני עובד אך ורק באמצעות מחשב, ברקו ומעבדת מחשבים, מחברות דיגיטליות, כלי הוראה מתקדמים שגם משלבים למידה עצמאית; מעודד שימוש בתוכנות עיצוב בתים, תוכנות קומיקס וציור, הפעלת מצלמה, שימוש ב-טיקטוק ויצירת סרטונים.. ומה לא בעצם?? - והנה את רואה @צליליתה1 איך אני מתנצל, ואינני היחיד. לפחות בביה"ס שלי] אני פונה אל התלמידים.
הם ידעו להפעיל קביעת תור לדואר, גם אני. זה רק מעצבן אותי שאי אפשר סתם להכנס. אז אני עומד בחוץ, קובע תור לעוד 5 דקות ונכנס. :)
 
מה עם המורים הזקנים?
כמות הצעירים שמצטרפים למערכת החינוך איננה גדולה במיוחד. השכר העלוב, תנאי עבודה בלתי נסבלים.. למה שיתאמצו. ישנם אנשי היי-טק [ כמו הדוקטור אצלנו, מומחה עולמי למחשבים ] שמלמד רק כיתה אחת או שתיים והוא עושה זאת כדי לממן איזה רעיון הזנק שיש לו.
תשושים כמוני שהתחילו לעבוד ב- 1983 קיבלו הכשרה מינימלית בענייני מחשב. למזלי הרב עבדתי שנים ארוכות ברשת אורט, שמחשוב ומחשבים היה במוקד החשיבה שלה, וכך בהחלט למדתי יצירת לומדות, בניית אתר בית ספרי, שימוש מושכל בכלי ה"אופיס" ושלל אמצעים אחרים.
ועדיין
כשאני צריך שיעזרו לי בבעיה במחשב בכיתה [ כי אני עובד אך ורק באמצעות מחשב, ברקו ומעבדת מחשבים, מחברות דיגיטליות, כלי הוראה מתקדמים שגם משלבים למידה עצמאית; מעודד שימוש בתוכנות עיצוב בתים, תוכנות קומיקס וציור, הפעלת מצלמה, שימוש ב-טיקטוק ויצירת סרטונים.. ומה לא בעצם?? - והנה את רואה @צליליתה1 איך אני מתנצל, ואינני היחיד. לפחות בביה"ס שלי] אני פונה אל התלמידים.
הם ידעו להפעיל קביעת תור לדואר, גם אני. זה רק מעצבן אותי שאי אפשר סתם להכנס. אז אני עומד בחוץ, קובע תור לעוד 5 דקות ונכנס. :)
איזה כיף שבסניף הדואר שאתה הולך אליו אפשר לקבוע תור לעוד חמש דקות. בסניף אחד בעירי,זה בלתי אפשרי.
 

אבח"י

Well-known member
איזה כיף שבסניף הדואר שאתה הולך אליו אפשר לקבוע תור לעוד חמש דקות. בסניף אחד בעירי,זה בלתי אפשרי.
תלוי מתי, אגב..
בהתחלה זה קצת עצבן אותי, אני רגיל בהגחות מזדמנות לסניף, אבל עכשיו אני קובע מראש למתי שאני רוצה, וזהו. יש לי תור והמתנה קצרצרה.
 

קלייטון.ש

Well-known member
מבקר המדינה לא מבין את תפקידה של מערכת החינוך. גם מובילי מערכת החינוך ועובדיה לא מבינים את תפקידה.
אני אסביר גם להם מה תפקידה של מערכת החינוך.
לבית הספר יש תפקיד אחד בלבד והוא לבצע חיברות לילדים. סוציאליזציה.
לקחת ילדים ולהקנות להם את התפיסה וההבנה של מקומם בחברה, כאזרחים צייתנים ושומרי חוק. זה הכל, זה כל תפקידה של מערכת החינוך.
אם משאירים ילדים בבית עם ההורים שלהם, הבעיה העיקרית מעבר לשפיות דעתם של ההורים (שזו בעיה של מערכת הבריאות), היא שהילדים לא לומדים שיש עוד ילדים מלבדם בעולם, והם לא רוכשים את הניסיון והידע בהתמודדות עם אותם ילדים אחרים. ולכן הם לא רוכשים ידע וניסיון בהתמודדות עם בני אדם אחרים בכלל.
בנוסף, בבית הילדים לא נחשפים לסמכות וחוקים מעבר לזו של הוריהם, שיכולים להיות בעלי סמכות ומחוקקים גרועים מאד.
מאחר וחיים בחברה תקינה מצריכים את שני המרכיבים האלה: ציות לסמכות והרמוניה סבירה עם הזולת, הרי השארת הילדים בבית תוביל לחברה לא תקינה שבה אזרחים לא מצייתים לסמכות ולא מסתדרים זה עם זה וזו עם זו וכיוצא באלה.
הפתרון הוא מערכת שתביא את הילדים ביחד, עם אלפי ילדים אחרים, בני כל מיני גילאים, ותכפיף אותם לסמכות הצוות החינוכי.
הילדים משתפשפים בחבריהם ובמורים ולומדים את מקומם בחברה.

זה תפקידה של מערכת החינוך ולא להקנות ידע. מעבר ללימוד קרוא וכתוב וקצת חשבון, כל יתר המידע שמוקנה לילדים מיותר. אין להם כל שימוש בו.
זו גם הסיבה שהזומים לא רק כושלים אלא גם מיותרים. צריך להביא את הילדים ביחד לאותו חדר שיתמודדו זה עם זה. אין שום צורך שמורה תעביר להם ידע מיותר.

ברור גם שהיומרה של חבורת זקנים עבשים (כמוני) להכין את הדור הבא לאתגרי העתיד היא מופרכת. לא רק שהם מבינים את העתיד שלהם יותר טוב מבני דורות קודמים, הם גם אלה שיש להם אינטרס להתמודד עם אותו עתיד. אז הם יסתדרו היטב בלי עזרתו של שום קשיש בן יותר משלושים.
 

צליליתה1

Well-known member
מבקר המדינה לא מבין את תפקידה של מערכת החינוך. גם מובילי מערכת החינוך ועובדיה לא מבינים את תפקידה.
אני אסביר גם להם מה תפקידה של מערכת החינוך.
לבית הספר יש תפקיד אחד בלבד והוא לבצע חיברות לילדים. סוציאליזציה.
לקחת ילדים ולהקנות להם את התפיסה וההבנה של מקומם בחברה, כאזרחים צייתנים ושומרי חוק. זה הכל, זה כל תפקידה של מערכת החינוך.
אם משאירים ילדים בבית עם ההורים שלהם, הבעיה העיקרית מעבר לשפיות דעתם של ההורים (שזו בעיה של מערכת הבריאות), היא שהילדים לא לומדים שיש עוד ילדים מלבדם בעולם, והם לא רוכשים את הניסיון והידע בהתמודדות עם אותם ילדים אחרים. ולכן הם לא רוכשים ידע וניסיון בהתמודדות עם בני אדם אחרים בכלל.
בנוסף, בבית הילדים לא נחשפים לסמכות וחוקים מעבר לזו של הוריהם, שיכולים להיות בעלי סמכות ומחוקקים גרועים מאד.
מאחר וחיים בחברה תקינה מצריכים את שני המרכיבים האלה: ציות לסמכות והרמוניה סבירה עם הזולת, הרי השארת הילדים בבית תוביל לחברה לא תקינה שבה אזרחים לא מצייתים לסמכות ולא מסתדרים זה עם זה וזו עם זו וכיוצא באלה.
הפתרון הוא מערכת שתביא את הילדים ביחד, עם אלפי ילדים אחרים, בני כל מיני גילאים, ותכפיף אותם לסמכות הצוות החינוכי.
הילדים משתפשפים בחבריהם ובמורים ולומדים את מקומם בחברה.

זה תפקידה של מערכת החינוך ולא להקנות ידע. מעבר ללימוד קרוא וכתוב וקצת חשבון, כל יתר המידע שמוקנה לילדים מיותר. אין להם כל שימוש בו.
זו גם הסיבה שהזומים לא רק כושלים אלא גם מיותרים. צריך להביא את הילדים ביחד לאותו חדר שיתמודדו זה עם זה. אין שום צורך שמורה תעביר להם ידע מיותר.

ברור גם שהיומרה של חבורת זקנים עבשים (כמוני) להכין את הדור הבא לאתגרי העתיד היא מופרכת. לא רק שהם מבינים את העתיד שלהם יותר טוב מבני דורות קודמים, הם גם אלה שיש להם אינטרס להתמודד עם אותו עתיד. אז הם יסתדרו היטב בלי עזרתו של שום קשיש בן יותר משלושים.
מסכימה לגמרי שתהליך החיברות משמעותי ביותר, אבל חושבת שלמערכת החינוך יש עוד תפקיד - ללמד את הילדים ללמוד
היום מדברים על כך שאין צורך שהמורים יעבירו מידע - הילדים יכולים למצוא את המידע הזה בעצמם, אבל עדיין, הם זקוקים להכוונה - איזה מידע לחפש, מה הערך של המידע, איך עושים אינטגרציה עם מידע קודם, איך יוצרים ידע, וכו.
 

קלייטון.ש

Well-known member
מסכימה לגמרי שתהליך החיברות משמעותי ביותר, אבל חושבת שלמערכת החינוך יש עוד תפקיד - ללמד את הילדים ללמוד
היום מדברים על כך שאין צורך שהמורים יעבירו מידע - הילדים יכולים למצוא את המידע הזה בעצמם, אבל עדיין, הם זקוקים להכוונה - איזה מידע לחפש, מה הערך של המידע, איך עושים אינטגרציה עם מידע קודם, איך יוצרים ידע, וכו.
הילדים יודעים בעצמם איזה מידע הם צריכים לחפש וגם יודעים בדיוק איפה. יותר טוב מהמורים. המורים צריכים לשאול את הילדים איפה מחפשים את דברים האלה. כי בטח גם המורים מחפשים אותו דבר, כולם מחפשים את אותו דבר, אבל לא כולם יודעים את המקומות הטובים למצוא אותו. (אני לא מחפש את זה, יש לי מספיק בבית, אז לא להתייעץ איתי).
מה שנוגע לערך של המידע אני אסביר לילדים ולמורים במשפט אחד מה הערך שלו: "לא להאמין לשום דבר שכתוב באינטרנט". או בעיתון, או על שלטי חוצות. לא להאמין וזהו. תצליב מקורות עד מחרתיים, אבל תזכור שלמקומות הראשונים בגוגל לא מגיעים בגלל אמינות דווקא.

באופן כללי היומרה להעריך את כישורי החיים שצריכים ילדים, כדי להתמודד עם עתיד לא ידוע, היא מגוחכת בעיני. תלמדו אותם להסתדר זה עם זה ואת היתר הם יפתחו בעצמם. הם חכמים לא פחות מאיתנו, כנראה הרבה יותר. הנה הילדים שלי יותר חכמים ממני, והנכדות בכלל מסחררות בתבונתן. יהיה בסדר.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
הם חכמים לא פחות מאיתנו, כנראה הרבה יותר.
נראה לי שאתה מערבב שני מושגים, חכמה וידע.

ילד אכן לא פחות חכם ממבוגר, ילד חכם יגדל ויהפוך למבוגר חכם וילד טיפש יגדל ויהיה טיפש גדול. זו תכונת חמרה ששום לימוד לא ישנה.

מאידך גיסא גם לחכם וגם לטיפש ניתן להעניק ידע שכל אחד מהם יוכל להשתמש בו ולנצל אותו על פי יכולותיו האישיות.
המשמעות היא ששום מערכת אמנם לא תוכל להפוך טיפש לחכם אבל בהחלט תוכל לתת להם כלים, כל אחד לפי יכולת הבנתו על מנת שישרתו אותם בהמשך.

להבדיל מהדעות שהעלו כאן אני כן חושב שמקצוע המתמטיקה הוא מקצוע חשוב לכולם אך כמובן שכל אחד ילמד על פי אפשרויותיו (כן, אני מתכוון להקבצות) ולא לנסות ללמד בשם הפוליטיקלי קורקט את האהבל של הכתה חדו"א.
 

קלייטון.ש

Well-known member
נראה לי שאתה מערבב שני מושגים, חכמה וידע.

ילד אכן לא פחות חכם ממבוגר, ילד חכם יגדל ויהפוך למבוגר חכם וילד טיפש יגדל ויהיה טיפש גדול. זו תכונת חמרה ששום לימוד לא ישנה.

מאידך גיסא גם לחכם וגם לטיפש ניתן להעניק ידע שכל אחד מהם יוכל להשתמש בו ולנצל אותו על פי יכולותיו האישיות.
המשמעות היא ששום מערכת אמנם לא תוכל להפוך טיפש לחכם אבל בהחלט תוכל לתת להם כלים, כל אחד לפי יכולת הבנתו על מנת שישרתו אותם בהמשך.

להבדיל מהדעות שהעלו כאן אני כן חושב שמקצוע המתמטיקה הוא מקצוע חשוב לכולם אך כמובן שכל אחד ילמד על פי אפשרויותיו (כן, אני מתכוון להקבצות) ולא לנסות ללמד בשם הפוליטיקלי קורקט את האהבל של הכתה חדו"א.
ידע זה כוח אבל השאלה איזה ידע נותן איזה כוח, ואיזו חוכמה תפיק איזו תועלת מאיזה ידע, היא שאלה שאף אחד במערכת החינוך לא יודע לענות עליה. לא כי הם לא חכמים שם (זו סוגיה אחרת) אלא כי זו שאלה פתוחה.
אז לזרוק כמויות של ידע על ילדים, בין שהם חכמים ובין שלא, בתקווה שמשהו מזה יקדם מישהו מהם, ובוודאות שהרוב לא יקדם אף אחד מהם לשום מקום, זה מיותר.
יחד עם זאת אני לא אומר בשום אופן לא ללמד ילדים מקצועות אלה ואחרים (מלבד מתמטיקה שלדעתי זו סתם התעללות בחסרי ישע).
המטרה היא בהחלט לכנס את הילדים במקום אחד בשביל שיריבו זה עם זה ועם המורים וילמדו לפתור את הריבים שלהם בלי להיפצע באופן חמור מדי. אבל אחרי שכינסת אותם מה תעשה איתם? צריך להעסיק אותם בינתיים במשהו. אז תלמדו אותם גיאורפיה והיסטוריה ומקרא ומה שאתם מלמדים אותם שם. זה לא יידבק אבל מעביר את הזמן. חוץ מזה שמקצועות הלימוד מייצרים שיעורי בית ושיעורי בית מעסיקים את הילד גם בבית, וזה טוב להורים.
 

אבח"י

Well-known member
ידע זה כוח אבל השאלה איזה ידע נותן איזה כוח, ואיזו חוכמה תפיק איזו תועלת מאיזה ידע, היא שאלה שאף אחד במערכת החינוך לא יודע לענות עליה. לא כי הם לא חכמים שם (זו סוגיה אחרת) אלא כי זו שאלה פתוחה.
אז לזרוק כמויות של ידע על ילדים, בין שהם חכמים ובין שלא, בתקווה שמשהו מזה יקדם מישהו מהם, ובוודאות שהרוב לא יקדם אף אחד מהם לשום מקום, זה מיותר.
יחד עם זאת אני לא אומר בשום אופן לא ללמד ילדים מקצועות אלה ואחרים (מלבד מתמטיקה שלדעתי זו סתם התעללות בחסרי ישע).
המטרה היא בהחלט לכנס את הילדים במקום אחד בשביל שיריבו זה עם זה ועם המורים וילמדו לפתור את הריבים שלהם בלי להיפצע באופן חמור מדי. אבל אחרי שכינסת אותם מה תעשה איתם? צריך להעסיק אותם בינתיים במשהו. אז תלמדו אותם גיאורפיה והיסטוריה ומקרא ומה שאתם מלמדים אותם שם. זה לא יידבק אבל מעביר את הזמן. חוץ מזה שמקצועות הלימוד מייצרים שיעורי בית ושיעורי בית מעסיקים את הילד גם בבית, וזה טוב להורים.
מעניין אותי מאוד, אם הפילוסופיה הפדגוגית שלך עוסקת גם בסוגית מי נוצר ראשון - התרנגולת או הביצה? האם הצורך בשחרור הורים לעבודה גרם לדברים שציינת או ההיפך, הצורך לקבץ ילדים יחד לצורכי חיברות [סוציאליזציה]? ואו אז כתוצר לוואי גילו הורים שהם "משוחררים"? אני שואל ברצינות ולא כדי לקנטר או להשתעשע.
 

אבח"י

Well-known member
מסכימה לגמרי שתהליך החיברות משמעותי ביותר, אבל חושבת שלמערכת החינוך יש עוד תפקיד - ללמד את הילדים ללמוד
היום מדברים על כך שאין צורך שהמורים יעבירו מידע - הילדים יכולים למצוא את המידע הזה בעצמם, אבל עדיין, הם זקוקים להכוונה - איזה מידע לחפש, מה הערך של המידע, איך עושים אינטגרציה עם מידע קודם, איך יוצרים ידע, וכו.
קוראים לזה "אוריינות", "קונסטרוקטיביזם".
לענ"ד מערכת החינוך בכיתות היסוד חייבת ללמד: שפות, מתמטיקה או לוגיקה, מחשב ופרשנות [ דרכי פרשות, כללי פרשנות וכו' ]
ההמשך - מה שנאמר כאן, ערכים, חקירה, עבודה בידיים
חשוב עם זאת לומר - יש ילדים שתוכניות כאלה לא מתאימות להם, הם מעדיפים להיות בתוך מסגרת שקובעת מהי אמת ומהי אינה אמת ולציית.
 

קלייטון.ש

Well-known member
קוראים לזה "אוריינות", "קונסטרוקטיביזם".
לענ"ד מערכת החינוך בכיתות היסוד חייבת ללמד: שפות, מתמטיקה או לוגיקה, מחשב ופרשנות [ דרכי פרשות, כללי פרשנות וכו' ]
ההמשך - מה שנאמר כאן, ערכים, חקירה, עבודה בידיים
חשוב עם זאת לומר - יש ילדים שתוכניות כאלה לא מתאימות להם, הם מעדיפים להיות בתוך מסגרת שקובעת מהי אמת ומהי אינה אמת ולציית.
בשביל מה ללמד מתמטיקה? בעיני זו אחת הטעויות הגדולות של מערכת החינוך שגורמת נזק עצום לילדים.
מתמטיקה היא תחום איזוטרי, שמצריך כישרון מולד לא פחות מנגינה וירטואוזית בכינור, ומעטים, מעטים יכולים להיות טובים בו.
כאשר כופים את הלימוד הזה על ילדים רגילים שאין להם סיכוי להיות טובים בתחום, פשוט כי הם נורמלים, גורמים להם בעיקר תסכול ופגיעה בדימוי העצמי. ילדים לא יודעים שדורשים מהם לעוף כשהם נולדו בלי כנפיים, והם חושבים שהם אשמים במשהו.
בנוסף מתמטיקה היא מיומנות שנדרשת במקצועות מאד מסויימים, ולא רבים מהם. זבנית לא צריכה מתמטיקה, נהג לא צריך, קופאית במרכול לא צריכה, עורכי דין לא צריכים. אפילו תכנות מחשבים לא מצריך מתמטיקה בכלל.
מתמטיקאים מקצועיים החברה צריכה מעט מאד. בודדים. ואלה נולדים עם הכישרון וירכשו את הידע בלי קשר למערכת החינוך. מהנדסים וכ"ו שצריכים כלים מתמטיים מסויימים בעבודתם יכולים ללמוד מתמטיקה במסגרת לימודי ההנדסה. לכל השאר זה פשוט מיותר.
 

אבח"י

Well-known member
בשביל מה ללמד מתמטיקה? בעיני זו אחת הטעויות הגדולות של מערכת החינוך שגורמת נזק עצום לילדים.
מתמטיקה היא תחום איזוטרי, שמצריך כישרון מולד לא פחות מנגינה וירטואוזית בכינור, ומעטים, מעטים יכולים להיות טובים בו.
כאשר כופים את הלימוד הזה על ילדים רגילים שאין להם סיכוי להיות טובים בתחום, פשוט כי הם נורמלים, גורמים להם בעיקר תסכול ופגיעה בדימוי העצמי. ילדים לא יודעים שדורשים מהם לעוף כשהם נולדו בלי כנפיים, והם חושבים שהם אשמים במשהו.
בנוסף מתמטיקה היא מיומנות שנדרשת במקצועות מאד מסויימים, ולא רבים מהם. זבנית לא צריכה מתמטיקה, נהג לא צריך, קופאית במרכול לא צריכה, עורכי דין לא צריכים. אפילו תכנות מחשבים לא מצריך מתמטיקה בכלל.
מתמטיקאים מקצועיים החברה צריכה מעט מאד. בודדים. ואלה נולדים עם הכישרון וירכשו את הידע בלי קשר למערכת החינוך. מהנדסים וכ"ו שצריכים כלים מתמטיים מסויימים בעבודתם יכולים ללמוד מתמטיקה במסגרת לימודי ההנדסה. לכל השאר זה פשוט מיותר.
צודק, התכוונתי חשבון בסיסי. ארבע פעולות החשבון, אולי סוגריים [ בכל אופן הם יצטרכו לקרוא דוחות כספיים שונים בימי חייהם, לא?!].
לוגיקה או חשיבה הגיונית או קרא לה רציונלית, כזו שתאפשר התמודדדות עם מצבי ביניים, כאוס וכו' - הרי אינך מצפה שיצטרכו להמציא את הגלגל בכל פעם, נכון?!
אינני מאמין בחינוך "חופשי" ללא אידיאולוגיה כלשהי או איזו מטרת עתיד [ חזון הם קוראים לזה ], וחברות, סוציאליזציה, היא הכלי של חברה לשמור על קיומה ועתידה.
 

קלייטון.ש

Well-known member
צודק, התכוונתי חשבון בסיסי. ארבע פעולות החשבון, אולי סוגריים [ בכל אופן הם יצטרכו לקרוא דוחות כספיים שונים בימי חייהם, לא?!].
לוגיקה או חשיבה הגיונית או קרא לה רציונלית, כזו שתאפשר התמודדדות עם מצבי ביניים, כאוס וכו' - הרי אינך מצפה שיצטרכו להמציא את הגלגל בכל פעם, נכון?!
אינני מאמין בחינוך "חופשי" ללא אידיאולוגיה כלשהי או איזו מטרת עתיד [ חזון הם קוראים לזה ], וחברות, סוציאליזציה, היא הכלי של חברה לשמור על קיומה ועתידה.
יש סיפור של אסימוב על עולם עתידני שבו בני האדם לא יודעים אפילו חשבון בסיסי, כי הכל עושה המחשב.
יום אחד מדען אחד מגלה במקרה את כללי החישוב הבסיסיים. הוא מציג את תגליתו בפני ועדה מקצועית ומדגים להם, איך כל פעם הוא מצליח לפתור בעיות חשבון ולקבל תוצאה בדיוק כמו המחשב.
חברי הוועדה מאד מתרשמים והם אומרים שזו תגלית נהדרת, שיש לה שימוש חשוב: המצב הקיים הוא שעל כל טיל ופצצה מונחית מותקן מחשב, שעושה את כל חישובי הניווט והטיס, וכשהטיל מתפוצץ המחשב מושמד. אם אפשר במקום מחשב לשים בטיל אדם, שיבצע הוא את החישובים, אז אפשר לחסוך הרבה מחשבים.
 

אבח"י

Well-known member
הילדים יודעים בעצמם איזה מידע הם צריכים לחפש וגם יודעים בדיוק איפה. יותר טוב מהמורים. המורים צריכים לשאול את הילדים איפה מחפשים את דברים האלה. כי בטח גם המורים מחפשים אותו דבר, כולם מחפשים את אותו דבר, אבל לא כולם יודעים את המקומות הטובים למצוא אותו. (אני לא מחפש את זה, יש לי מספיק בבית, אז לא להתייעץ איתי).
מה שנוגע לערך של המידע אני אסביר לילדים ולמורים במשפט אחד מה הערך שלו: "לא להאמין לשום דבר שכתוב באינטרנט". או בעיתון, או על שלטי חוצות. לא להאמין וזהו. תצליב מקורות עד מחרתיים, אבל תזכור שלמקומות הראשונים בגוגל לא מגיעים בגלל אמינות דווקא.

באופן כללי היומרה להעריך את כישורי החיים שצריכים ילדים, כדי להתמודד עם עתיד לא ידוע, היא מגוחכת בעיני. תלמדו אותם להסתדר זה עם זה ואת היתר הם יפתחו בעצמם. הם חכמים לא פחות מאיתנו, כנראה הרבה יותר. הנה הילדים שלי יותר חכמים ממני, והנכדות בכלל מסחררות בתבונתן. יהיה בסדר.
הבעיה איננה רק למצוא את המידע - ומה לעשות אתו אחרי שמצאתי? כמו צליליתה1 אתה מדבר על חיפוש מקורות, הצלבת מקורות וכו' - זה דורש מיומנות אינטלקטואלית גבוהה.
יש סיפור של אסימוב על עולם עתידני שבו בני האדם לא יודעים אפילו חשבון בסיסי, כי הכל עושה המחשב.
יום אחד מדען אחד מגלה במקרה את כללי החישוב הבסיסיים. הוא מציג את תגליתו בפני ועדה מקצועית ומדגים להם, איך כל פעם הוא מצליח לפתור בעיות חשבון ולקבל תוצאה בדיוק כמו המחשב.
חברי הוועדה מאד מתרשמים והם אומרים שזו תגלית נהדרת, שיש לה שימוש חשוב: המצב הקיים הוא שעל כל טיל ופצצה מונחית מותקן מחשב, שעושה את כל חישובי הניווט והטיס, וכשהטיל מתפוצץ המחשב מושמד. אם אפשר במקום מחשב לשים בטיל אדם, שיבצע הוא את החישובים, אז אפשר לחסוך הרבה מחשבים.
אאל"ט דב"א גם כתב איזה סיפור בו ילד נכנס לאיזה תא, כל המידע הנחוץ לו מועבר באמצעות אלקטרודות למוחו.. וזהו.
 

קלייטון.ש

Well-known member
סיפור בו ילד נכנס לאיזה תא
אסימוב כתב את הסיפור "מקצוע", שהוא סיפור המד"ב שהכי השפיע עלי.
הסיפור הזה מתרחש בעולם שבו, כמו שכתבת, כלל הידע מונחל לילדים בהזנה ישירה למוח. ילדים עוברים בדיקה ממוחשבת כלשהי ובה נקבע לאיזה מקצוע המוח שלהם מתאים ביותר, ואז הם עוברים תהליך שבו כל הידע שהם צריכים עבור המקצוע שלהם מוזן ישירות למוח, והם מוכנים לעבודה.
למשל מקצוע של מתפעל של מכשיר מדידה מדגם מסויים.
גיבור הסיפור עובר גם את התהליך הזה אבל אצלו יש איזו בעיה, והתוצאה היא שנקבע שהוא אינו יכול ללמוד. הוא נשלח למוסד שבו ילדים כמוהו והם נאלצים ללמוד בדרך הישנה המפרכת והארוכה, ע"י קריאת ספרים והכנת שיעורים וכולי.
הגיבור מאד מתוסכל ומחליט לברוח מהמוסד ועובר כל מיני הרפתקאות.
הסוף הוא (מי שלא קרא עד עכשיו אז זו הבעיה עם מערכת החינוך שלא יאשים אותי בספוילרים) שמסתבר שאמנם רוב הילדים לומדים בהזנה ישירה למוח, אבל הם כולם לומדים מקצוע מוכן ומדוייק, וצר בתכולה שלו. לעומת זאת יש מיעוט בעל יכולת רחבה הרבה יותר, ואותו אי אפשר ללמד בהזנה ישירה. זה המיעוט שממציא ומפתח את מכשירי המדידה הנ"ל, יוצר את המקצועות ואת התכולה שלהם. אלה לומדים רק בשיטה הישנה שהיא רחבה הרבה יותר.
 
למעלה