אנחנו בעצם כמו בעלי חיים

ב ת יפתח

New member
אנחנו בעצם כמו בעלי חיים

רק קצת יותר מפותחים. סתם הכנסנו לעצמינו לראש שאנחנו צריכים לחיות חיים בעלי משמעות. "אכול ושתה כי מחר נמות"- אולי בזה הכל בסופו של דבר מסתכם?
 

s u p e r mind

New member
שכחת - "אכול, שתה והתרבה*

וכן, קשה לקבל זאת נכון? ורק מכיוון שזה לא מקובל על בני אנוש קוגניטיביים כמונו ~ המצאנו את הדת.
 

ב ת יפתח

New member
מצד שני....

אולי בגלל שכ"כ קשה לקבל את זה, זה לא נכון? איך אפשר לחיות ככה?
 

s u p e r mind

New member
מצד שלישי....

אולי בגלל שכ"כ קשה היה לקבל את העובדה שכדוה"א לא במרכז (למרות שבספר יהושע נרמז שהוא כן) מערכת השמש ~ אלא השמש (במאה ה16), אולי זה לא נכון? איך האנשים יכלו לחיות עם הידיעה שאחד מן האידיאלים המרכזיים בדת ~ המין האנושי כמרכז היקום (ודייקנותה של התורה) - הופרך? ונכון שאת הטענה הנוכחית לא ניתן להפריך בקלות (אם בכלל) - אבל עצם העובדה שקשה מאוד לאדם הפשוט לקבל את האפשרות שאין משמעות לחיים או ליקום בכלל; דווקא מורה על יתרון מובהק בסכימה ההגיונית הזאת... עכשיו תחשבי מה היה עובר על אדם מן התקופה הפריהיסטורית אם לא היה ממציא לו מערכת מסועפת של סכימות בדויות שמטרתן הייתה להעניק לו פרספקטיבה מסוימת על העולם מסביבו. מה היתרון? שבמקום להתעסק עם האי ידיעה - והחרדה והמועקה המתלווה עימה, אותו אדם "פתר" את כל הסוגיות שהטרידו אותו ("איך הכל נוצר?", "מי יצר?", "מי אני?", "מה מטרתי?", "מה המשמעות של חיי?", "מה אני צריך לעשות?", "מה קורה אחרי מותי?" וכו'...), וכך יכל להמשיך בחייו במינימום הפרעות נפשיות ~ ועם תוכנית שלמה של מערכת חוקים אתיים (עשה ואל תעשה), והתפקיד שמוטל עליו למשך שארית חייו.
 

ב ת יפתח

New member
אבל אי אפשר להגיד שאת הכל המצאנו

אז אולי גם את האהבה המצאנו כי קשה לחיות בלעדיה? (וכן הלאה) מה הקריטריון שלך לאמת? וחוצמזה אי אפשר להגיד שאנחנו כמו בע"ח. פשוט אי אפשר. יש משמעות לחיים שלנו. יש לנו בחירה בחירה חופשית. יש רעיונות ,אידאלים ועקרונות שבשבילהם אנחנו חיים, נלחמים ומתים. יש לחיים שלנו משמעות. להגיד שאין לחיים משמעות ושבני אדם המציאו הכל זה פשוט להתעלם מהאמת.
 

s u p e r mind

New member
נדמה לי שנקטת בפעולה נפוצה

הכללה. האם אמרתי שהמצאנו הכל? בסה"כ אמרתי שהצורך בתשובות בעבר (וגם כיום) לשאלות שציינתי (שמעוגנות גם בחיי היומיום ~ לדוגמה: הבתים נוצרו ע"י בני האדם, הם נבנו ע"י תשתית של קרשים, ברזל ובטון, מטרת הבתים היא לשמש מחסה (מגורים) לבני האדם - לכן טבעי שאדם ישאל את עצמו "מי יצר את כדוה"א?", "איך הוא נוצר?", "לשם מה הוא נוצר?"), הביא לידי המצאתה של הדת... (שבעבר הייתה דרך החיים העיקרית שסיפקה את כל התשובות לכל השאלות - ובעצם הדריכה את האנשים בכל מצב בחייהם). האם כל מה שקשה לחיות בלעדיו הומצא על ידינו? ממש לא. הרי בלי רגליים קשה עד בלתי אפשרי להתקיים - אז האם המצאנו אותן בעצמנו? ומה עם רגשות? ובכן, הן גם חלק מן האנטומיה שלנו - מוחנו (וכמובן שלא רק שלנו), ע"י תהליכים כימיים אחראי להן. אז מה כן המצאנו? רעיונות מופשטים, שפות, פתרונות לבעיות שונות ~ היינו, דברים מופשטים שעזרו לנו בחיי היומיום - איך אנו יודעים שהמצאנו אותם? אנחנו ממשיכים לעשות זאת גם כיום... אנו יודעים מניסיוננו (וגם בעזרת המדע) מה ביכולתנו להמציא, ומה תלוי לחלוטין בחוקי הטבע. כיום יש עשרות דתות (ועוד דתות רבות שהתקיימו בעבר) שלכולן יש תשובות שונות לשאלות שציינתי מקודם, כולל משמעות (או תכלית) חיינו. אז ברור מן הנתון הנ"ל שאת רוב התשובות (אם לא את כולן) בעבר (שחלקן עדיין מקובלות על אנשים רבים כיום) אנו עצמנו המצאנו. "וחוצמזה אי אפשר להגיד שאנחנו כמו בע"ח. פשוט אי אפשר. יש משמעות לחיים שלנו. יש לנו בחירה בחירה חופשית. יש רעיונות ,אידאלים ועקרונות שבשבילהם אנחנו חיים, נלחמים ומתים. יש לחיים שלנו משמעות. להגיד שאין לחיים משמעות ושבני אדם המציאו הכל זה פשוט להתעלם מהאמת."- האם אנו באמת כ"כ שונים מבע"ח? בואי ניקח לדוגמה את השימפנזה. לשימפנזה יש בחירה חופשית - יש דברים שהוא אוהב, ויש דברים שהוא לא אוהב; יש לו רצונות, יש לו חלומות, יש לו רגשות, יש לו תוכניות לעתיד (אם כי, הן לא רחבות כמו שלנו) ~ הוא לא פועל אך ורק מתוך אינסטינקטים, אנו סבורים כי יש לו תודעה (ניסוי המראות), הוא יבחר אך ורק את מה שנראה לו באותו זמן, תלוי במצב הרוח שלו ובאישיותו. לשימפנזים יש מערכת מוסרית שמשתנית במקצת מקבוצה לקבוצה, כל אחד בקבוצה יודע את מעמדו, ויודע מה הוא צריך לעשות. וכן, יש לשימפנזים עקרונות ואידיאלים ששלמענם הם חיים ונלחמים - כל שימפנזה שואפת להזדווג ולהקים משפחה. המשמעות? להשיג את מה שאתה רוצה - להיות מאושר. כשלשימפנזה יש ילדים משלו, הוא מאושר - ומפנה את זמנו לצרכים פחות משמעותיים (מיצוי האושר). במה אנו שונים בדיוק? איזו משמעות יש לחיינו לדעתך, מלבד הגשמה עצמית (שמשתנה מחברה לחברה, מאדם לאדם)? מכירה את המושג "החלום האמריקאי"? כל אמריקאי שואף להקים משפחה, לחיות בבית גדול עם נכסים רבים, לעבוד במקום יוקרתי ולזכות בתהילה. והאמת? אני לא רואה משמעות גדולה יותר מזו - אבל המשמעות נמצאת בידייך, היא כמו חימר - משנה את צורתה בהתאם לאישיותו וצרכיו של האדם. אז פלוני אחד יגיד כי המשמעות היא לעבוד ישות עלומה כלשהי, והשני יגיד כי המשמעות היא להגיע לשלווה נפשית, והשלישי יגיד כי המשמעות היא להגשים את חלומך האישי. משמעות היא מושג אנושי... ולכן היא נשלטת על ידינו, היא לא סטטית - אלא דינמית; היא קיימת רק בכותלי האנשות (נו טוב... גם בין כותלי השימפנזים ועוד כמה יצורים עילאיים).
 

בּאהבה

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gifסוף סוף מישהו עם קצת שכל../images/Emo13.gif

אבל דוסטויבסקי כבר הקדימך...
 

s u p e r mind

New member
כוונתו הייתה שונה מאוד משלי.

שלא לדבר על כך שהוא לא ניסח זאת כך... חוץ מזה, הוא תמיד חיפש אחר האל והאמונה בו ~ כפי שנובע מן הרומן "האחים קרמאזוב".
 
אנחנו אכן בעלי חיים... כל עוד

יש בנו חיים... אבל אם כוונתך היתה לחיות.. אני מציעה שתכתוב בשם עצמך!
 

Brusi

New member
ועוד משהו:

אם אנחנו לא כמו בעלי חיים, למה יש בחנויות אוכל לכלבים ולחתולים כשר לפסח?!
 
למעלה