אם כבר נתתי מחומשת - האם לתת את המנות הבאות?

איריטה

New member
אם כבר נתתי מחומשת - האם לתת את המנות הבאות?

נתנו מנה ראשונה בגיל 3 חודשים. האם כדאי להמשיך? אם לא ניתן את של גיל 5 חודשים - האם החיסון הראשון יאבד את תוקפו? איך זה עובד?
 
תלוי

שלום איריטה וברוכה הבאה לפורום שלנו.

תכנית החיסונים נקבעת באופן סטטיסטי ולכן לא תוכלי לדעת במקרה הספציפי של הילד שלך האם החיסון יעניק לו הגנה מפני המחלות הללו, האם מנה אחת תספיק או האם 5 מנות לא יספיקו. על מנת לדעת מה רמת ההגנה בזמן נתון, ניתן לבצע בדיקת דם לרמת הנוגדנים כנגד המחלות הכלולות בחיסון.

ככלל, מנות חיסון נוספו לתכנית לאחר שהציפיה מהחיסונים התבררה כאופטימית מדי והחיסון לא עבד כמצופה. הפתרון היה הוספת מנות נוספות לתכנית עד כדי שש מנות מחיסון זה לילדים, כאשר בשנה שעברה הוסיפו תכנית מומלצת למבוגרים להתחסן נגד מחלות הילדות הללו גם כן. מאחר ומדובר בחיסון משולב נגד חמש מחלות, מנות הדחף לא נדרשות באמת עבור כל החמש, אלא שמסיבות לוגיסטיות וכלכליות מעדיפים לחסן במנות נוספות באמצעות החיסון המשולב ולא רק נגד אותן מחלות בהן נמדדה דעיכה ברמת הנוגדנים.
למרבה האירוניה, התורם העיקרי (אם לא הבלעדי) להוספת מספר מנות חיסון בחיסון המחומש הוא השעלת. שתי המנות האחרונות בתכנית החיסונים נוספו לאחרונה, בשנים 2006 ו 2009, למרות תחלואה שממשיכה לעלות ללא קשר לחיסון (ולא רק בישראל). הסיבה לתחלואה עולה למרות יותר חיסונים ושיעור כיסוי חיסוני גבוה: שיחלוף זנים (פיתוח עמידות כנגד החיסון) כך שהחיסון המשמש היום נגד שעלת כלל אינו רלוונטי[36-38]. פנינו למשרד הבריאות בבקשה לשקול מחדש מדיניות חיסון זה לפני כשבועיים לאור תופעה זו עם השעלת, נקווה לזכות בתשובה מלומדת בקרוב. יש התחלה של הצטברות עדויות על שיחלוף זנים גם במקרה של דלקת עוצבה, אם כי אין עדין מסקנות נחרצות כמו במקרה של השעלת.

עבור מרבית המחלות הכלולות בחיסון המחומש תוכלי לקרוא בהרחבה כאן. המחלות הכלולות: דיפתריה (אסכרה), טטנוס (פלצת), שעלת, דלקת עוצבה מסוג B, פוליו.


36. Comparative genomic profiling of Dutch clinical Bordetella pertussis isolates using DNA microarrays: identification of genes absent from epidemic strains.King AJ, van Gorkom T, Pennings JL, van der Heide HG, He Q, Diavatopoulos D, Heuvelman K, van Gent M, van Leeuwen K, Mooi FR.BMC Genomics. 2008 9:311

37. Bordetella pertussis and vaccination: the persistence of a genetically monomorphic pathogen.Mooi FR.Infect Genet Evol. 2010 10(1):36-49

38. Comparative genomics of prevaccination and modern Bordetella pertussis strains.Bart MJ, van Gent M, van der Heide HG, Boekhorst J, Hermans P, Parkhill J, Mooi FR.BMC Genomics. 2010 11:627
 
למעלה