אם חד הורית ונערה בת 17

gal6810

New member
אם חד הורית ונערה בת 17

לביתי יש חברה טובה שלמעלה מחודש עובדת בשעות אחה"צ - אחרי שעות הלימודים. (ביתי שמחפשת במרץ עבודה לשעות אחה"צ - טרם מצאה ומתוסכלת מכך). ביום שישי האחרון הן יצאו יחדיו לקניון לבלות זמן איכות יחדיו..... אני נתתי לביתי 50 ש"ח לביזבוזים, וחברתה שהגיעה עם סכום דיי נכבד (ממשכורת עבודתה), החלה לקנות מכל הבא ליד (ביגוד, הנעלה, קוסמטיקה וכו'). כשביתי חזרה הביתה היא סיפרה לי כי הרגישה רע מאוד להסתובב בין חנות לחנות מבלי לצאת עם שקית קניות אחת ביד, בעוד חברתה קונה כל מה שהיא חפצה. הסברתי לה מס' דברים: א. 50 הש"ח שנתתני לה היו עבור בזבוזים, וכי לא יכולתי לתת לה מעבר לכך כי אין ביכולתי. ב. לא ידעתי כי חברתה יצאה ל "מסע קניות " - וגם אם כן, זו זכותה והיא עובדת ומרוויחה את כספה, ועושה בכספה כל העולה על רוחה. ג. שמחתי עבור ביתי שיצאו לקניון - משום שחברתה היא חברה הכי טובה שלה, ומאחר שהיא לומדת בבוקר, ועובדת אחה"צ הן לא מספיקות להתראות, ושמחתי על כך שיש לה זמן איכות עם חברתה. @@ אני יודעת כמה קשה לבני נוער למצוא עבודה (רוב העבודות במשמרות, ומאוד קשה למצוא עבודה רק לאחה"צ), ובכל אופן אני מבינה לליבה של ביתי שאינה עובדת, ואין לי את האפשרות לתת לה סכומי כסף כאלו כמו שחברתה ביזבזה, ואני מודעת לכמה היא רוצה לעבוד ולא מוצאת עבודה. ******הייתי שמחה לשמוע את חוות דעתכם בעיניין - איך אתם הייתם מגיבים לסיטואציה מסוג זו, מה הצעתכם, ואיך אתם הייתם משוחחים על בנך/ בתך בסיטואציה כזו.
 

mykal

New member
אינני יודעת באיזה גיל מדובר,

וזה חשוב, כי הבנות שעובדות כשמגיעות לתקופות לחץ בלימודים זונחות את הלימודים ולא את העבודה, וזה חבל מאוד כי בסופו של דבר הן מרויחות שכר מינימום. וזו אינה עבודה מקצועית שהן תוכלנה להתקדם בה לעתיד. וזה עכשיו קצת תעסוקה לבזבוזים. אני עונה לך זאת כי את מצטרפת לצער של ביתך על כך שלא מצאה עבודה. לגבי הסכום כסף לבזבוז בעיני זה נשמע הרבה כסף לבזבוז. קניות נצרכות כמו ביגוד והנעלה זה ספור אחר. אם החברה זה היה מסע קניות בסדר אבל סתם לבזבז על מתיקה ושתיה וכו' נראה לי בזבוז לשמו, ולא נכון. והייתי גם מלמדת את הבת שלא כל מה שמרויחים מיד מבזבזים. לפעמים מסתבר שיש צורך נוסף על משהו לא מתוכנן לא נכון להוציא הכל. ואם לבת שלך לא חסרים פריטים תרגיעי וזהו. אנחנו גם לא בתחרות מי המבזבזת המוכשרת בתחום. בהצלחה.
 
הגבת נכון

יפה שהסברת את הדברים לבתך. אני משערת שהיא מבינה את ההבדל בינה לבין החברה שלה. בנוסף להסברים, את יכולה לתת לבתך תמיכה והבנה של הרגשתה הרעה. מדבריך נשמע לי שהיא לא באה אליך בטענות, אלא רק שיתפה בהרגשתה הרעה. דברי איתה על דרכים לעזור לה לחפש עבודה - לפרסם בין חברותייך שבתך מחפשת עבודה ותשמחו לעזרה, לפרסם למשפחה קרובה, מכרים וכו'. ישבו יחד ותבדקו דרכים. כמובן, שצריך להיות מוסכם שהלימודים קודמים לעבודה. ממליצה לך, כאשר היא תעבוד - להציע לה לחסוך אחוז מסויים מהכנסתה ולא לבזבז הכל כמו חברתה. בהצלחה לבתך וכמובן - גם לך.
 

פלגיה

New member
מאוד קשה

לשמוע שלאחרים יש ולך אין. גם למבוגרים זה קשה. לראות שהשכן מחליף מכונית כל שנה, או שהחברה לעבודה נוסעת לחופשות יקרות בחו"ל ואת לא יכולה להרשות לעצמך. זה תמיד קשה, זה תמיד דוקר בלב, וביתך פשוט הגיעה לשלב הזה. יתכן שהיא עוד תמצא עבודה ותוכל לבזבז כסף לפי רוחה (ובעיני הבזבוז הראשוני הזה, של המשכורת הראשונה, הוא דווקא התנסות חשובה בלמידה של ערך הכסף ומה עושים או לא עושים איתו). יתכן שהיא עוד תתקשה במציאת עבודה זמן רב, ותיאלץ לחוש בקנאה גם בהמשך. מה שלך ניתן לעשות זה לתמוך ולהביע אמפטיה. את לא צריכה לתת לה הון לבזבוזים משלך. זה גם לא נדרש כאן, גם אין ביכולתך (כפי שאמרת) וגם לא יתן לה את תחושת ההתמודדות הדרושה, וגם לא את תחושת "הרווחתי ואני חופשיה לבזבז". את כן יכולה להשתתף בצערה.
 
דעתי היא

שזה שיעור לחיים , שיש מקום לדבר פה על הדרכים להרויח כסף ולחסוף כסף ועל צרכנות נכונה ונבונה. הפעם הבאה אפשר לקבוע עם החברה אצלכם בבית ולאו דוקא בקניון או במקום מהסוג הזה. הבת שלך יכולה לחפש עבודה בתור שמרטפית לילדים קטנים יותר, הזכר הוא כ20 ש"ח לשעה ויש כאלו שמשלמים גם 25 ש"ח לשעה. אני מבינה את התחושה הלא נעימה , היתה לי חברה כמו של הבת שלך שכל הזמן קנתה וסיפרה להראתה מה יש לה וכמה יש לה.ללכת איתה לקניות היה מתסכל, היינו חיילות - היא קיבלה המון כסף מהוריה ואני לא. בסופו של דבר ניפרדו דרכינו גם בשל העובדה הזו (לא רק, היו עוד חילוקי דיעות עם השנים ועוד שינויים שחלו ם הזמן)
 
למעלה