אלבום לשבוע:הפריצה של הנער הבלונדי

giloni

New member
אלבום לשבוע:הפריצה של הנער הבלונדי

הוא היה נער בלונדיני מחוצ'קן, עם טמפרמנט מפחיד. אחרי שנפלט כמעט מכל מסגרת, והסתובב במועדונים זולים בהם ניגן על פסנתר, בעיקר מוזיקת ג'אז, קרא לו דייב קאזינס לנגן פסנתר עם הסטרובס בשני שירים באלבום Dragonfly. הוא היה בסך הכול בן 20 כשיחד עם קאזינס, טוני הופר ולינדסי קופר ניגן בשיר Till the Sun come shining through שצולם בפאב לונדוני עשן לתכנית נידחת ב BBC. לא רבים שמו לב לכשרון של הנער הצעיר, אבל ב 1970 באה המהפך. קאזינס צירף את Rick Hudson אשר על כלי ההקשה ואת John Ford אשר על הבאס, שניהם מלהקת פסיכדליה בלתי מצליחה בעליל The Velvet Opera, וביקש מוויקמן להצטרף באופן קבוע להרכב. בשני האלבומים הראשונים, כללה הלהקה למעשה רק את קאזינס והופר עם כמה נגני אולפן מזדמנים. המוסיקה היתה מוסיקת פולק פסיכדלית, מהמשובחות שנוצרו אי-פעם, אבל אז, מעטים ידעו על כך. כשקאזינס קרא לוויקמן כדי להקים איתו הרכב של להקת רוק אמיתית, עם יחידת קצב וקלידים אלקטרוניים, היה ברור שהכישרון הגדול של כל המרכיבים, יצא לאור. ההופעה התקיימה באולם אליזבת' הול בלונדון, והיא הונצחה באלבום שנשא את השם Just a Collection of Antiques and Curious. עטיפת האלבום מרמזת על אופיו: מוסיקה בארוקית, פולקית אקוסטית, אבל עם תבלין רוקיסטי בדמות הבאס האגרסיבי של ג'ון פורד, שבהעדר מערכת תופים קונבנציונאלית, נשמע דומיננטי מאד – ועם גולת הכותרת: נער בלונדיני בן 21 מנגן על האמונד, פסנתר וצ'מבלו ונותן לחוויה הפולקית הזו גוון בארוקי-קלאסי ואפילו, פה ושם, תבליני ג'אז שיוצרים אלבום מגוון ביותר. ריק האדסון, המתופף, לא מתופף כאמור באלבום הזה... הוא שר, מנגן בסיטאר ומקיש על קונגאס ותוף סנר. נראה שהתוספת שלו באלבום היא בעיקר התבלינים המזרחיים שהוא מספק לעיבודים (כאן, ובמיוחד באלבום הבא From the Witchwood שעליו כבר כתבתי בעבר והוא שוכן אחר כבוד בדיסקייה של כמה מחברי הפורום תודות למיסיון שעשיתי עבורו). האלבום נפתח בשיר Martin Luther King's Dream בו וויקמן עדיין מצטנע ברקע עם האמונד מאד עדין ומלטף ודייב קאזינס מתבלט בשירה רגישה, עם ליווי קולי מקסים של שאר חברי הלהקה, תוך שהוא פורט על גיטרת שנים עשר המיתרים שלו. הטקסט פשוט אך לא פשטני: Speak only with your voices And not the sword Listen to your leaders And the words of the Lord הקטע הבא, The Antique Suite הוא קטע הנושא של האלבום והניסיון הראשון של הלהקה לייצר יצירה רבת שכבות וחלקים. כאן מתחיל הבלונדיני המחוצ'קן לעבוד ולהסביר לכולם איך הוא הגיע לאן שהוא הגיע (לאן בעצם הוא הגיע???). מדובר ביצירה שיש בה ארבע סצנות, שונות לחלוטין אחת מן השנייה ובכל אחת מהן מתבלט חבר אחר של הלהקה. הקטע הראשון מנוגן בקצב של מארש, כשוויקמן מפלרטט עם הצ'מבלו בסולמות בארוקיים עולים ויורדים לקצב תוף הסנר של ריק האדסון. הקטע השני, מושר על ידי טוני הופר שיש לו קול של נער מקהלה, לעומת קול הצפרדע של קאזינס. הקטע השלישי הוא פסיכדליה מטורפת של קאזינס. אני לא יודע מה הוא לקח באותו זמן (אם-כי יודעי דבר טוענים שקאזינס וחבורתו היו אלופי לונדון בשתייה ולא בהכרח בהסנפה – ולראיה, אישפוזיו התכופים של ריק וויקמן במחלקות הפנימיות של מיטב בתי החולים הלונדוניים). המילים מופרעות לחלוטין. הנה קחו את זה כדוגמא: The choirboy's cassock hanging on the hook behind the door The wooden box in which he kept his cross The Coronation teapot that his mother always used Helps to bring about a sense of loss. הקטע הרביעי והאחרון, מביא את כל החבורה (בלי וויקמן) לקדמת הבמה, בשירת אה-קפלה נהדרת בו נחשפת ההרמוניה הקולית הייחודית של ההרכב הזה. כל הארבעה, קאזינס, הופר, פורד והאדסון, הם זמרים בחסד כשכל אחד מזמר בעצמו. כשכל הארבעה עושים זאת יחדיו, אני מתקשה לחשוב על להקה אחרת (אולי Gentle Giant) שהייתה מסוגלת להפיק הרמוניה שכזו. הופר שר שם בקטעי הסולו, מילים לא מחייבות (בכלל, המילים שחיבר טוני הופר, כאן ובאלבומים קודמים ומאוחרים, עסקו בהווי הלונדוני של ערב מלחמת העולם הראשונה, בחוויות משפחתיות בורגניות בין שתי מלחמות עולם ובאהבות שלא באו על סיפוקן. בין היתר הוא מספר בשיר הזה על המגורים עם אמא – בריטי פולני של ממש!!). אבל גולת הכותרת של הקטע הזה שוב קשורה בבחור הצעיר שנשאר לשבת כשכולם התקדמו לבמה. לא שהוא היה בישן או משהו, נהפוך הוא (כפי שנראה תיכף), אלא שהוא עסוק בעיטור השירה של הופר ושל הקפלה בנגינה מהפנטת על פסנתר אקוסטי – מסלסל את נשמתו הבלונדינית ומכין אותנו אל הקטע שבאמת הקפיץ אותו מדרגה. הקטע, השלשי באלבום, נקרא Temperament of Mind ובאמת הוא מבטא את הטמפרמנט של מוחו האקסטרווגנטי של הבלונדיני עם הפסנתר השחור. הבחור מרביץ כאן סולו מטורף של ארבע דקות, שמהווה פרולוג למה שוויקמן עשה בקריירית הסולו שלו. קטעים וירטואוזים שמהווים קולאז' מייצירות שונות ומזמנים שונים. הוא קופץ מבאך לגרשווין בצורה כל-כך טבעית, מפלרטט עם מקצבים של בוסה-נובה ומערבב אותם עם בלוז דרומי – פשוט טרוף מוחלט. כשהבחור מרביץ את ההקשה האחרונה שלו על הפסנתר – הקהל, שעד אז מחא כפיים בנימוס בריטי מוקצן, פשוט יוצא מדעתו: שריקות, דפיקות ושאר מרעין בישין. הבלונדני המחוצ'קן קנה את עולמו בארבע דקות. עיתוני המוסיקה שלמחרת הקונצרט, שפעו שבחים לבחור הצעיר שהיה מוכר עד אז בעיקר למנהלי אולפני מוסיקה שוליים בלונדון. זמרים חשובים כמו דיויד בואי (שהכירו קודם לכן, יש להודות), קאט סטיבנס, אלטון ג'ון, ראלף מקטל, לו ריד, אל סטיוארט ולהקות כמו טי רקס, בלאק סבאת', הזמינו אותו לנגן באלבומים שלהם.
 

giloni

New member
המשך: הבלונדיני עם הפסנתר השחור

הצד השני של האלבום נפתח בשיר Fingertips של קאזינס. קטע קצר והומוריסטי, שבו מתגלה כשרונו של המתופף ריק האדסון כנגן סיטאר מוכשר ביותר. הקטע הוא פסיכדלי למדי, עם נגיעות האריסוניות ועם מילים שהצנזור שלנו לא ירשה לי לצטט. אומר רק שהקאמה סוטרה היה מסמיק ליד השיר הזה... השיר הבא, a song of a san little girl הוא הקצפת של האלבום הזה. קאזינס בשירה מלטפת ומטרפת, וויקמן עם הפסנתר הענוג, והמילים של קאזינס... הנה אחד הבתים לדוגמא: You gently kiss her forehead And from the room you creep But you linger in the doorway As she whimpers in her sleep Her cheeks are flushed like sunset And her head's an open fire All night she turns and tosses As her temperature gets higher הקטע האחרון באלבום, שמשתרע על פני כמעט 8 דקות, Where Is This Dream Of Your Youth הוא מפגן וירטואוזי עוצר נשימה של ג'ון פורד על הבאס ושל וויקמן על ההאמונד. זו יצירה פרוגרסיבית שמבשרת במידה מסויימת את דרכה של הלהקה בעתיד. נדמה לי שהקטע הזה, עם הריפים המטורפים של וויקמן, השפיע מאד גם על היצירה של ריק הצעיר. מי שמכיר את האלבום "ששת הנשים של הנרי השמיני, שהוא קולאז' של קטעים מודבקים (נהדר בעיני אחדים ונתעב בעיני אחרים – ראו ביקורת שכתב לאחרונה אדמו"ר הפרוג, אורי ברייטמן) ושומע את הקטע המדובר כאן, לא יכול שלא לזהות דמיון רב בקטעים שמנגן האשף. למהדורת הדיסק נוספו שלושה קטעי בונוס שעל אחד מהם הייתי מוותר - The Vision Of The Lady Of The Lake – לא בגלל שהשיר לא טוב: מדובר בייצירה של קאזינס, הוא וגיטרה לבד, שנמרחת על פני 12 דקות. השיר הושר גם באלבום הקודם של הסטרובס, Dragonfly בגירסא קצת יותר קצרה. מדובר בפואמה (שלא לומר מסה) שך קאזינס שבה הוא מתגלה במיטבו כמשורר (דילן הבריטי כבר אמרנו?) אבל הלחן מונוטוני מאד ומתיש למדי. נדמה לי שהקראת השיר בערב שירה על ידי ריצ'ארד ברטון, או אפילו על-ידי קאזינס עצמו, היה עושה עמו חסד.. שני הקטעים הנוספים חביבים למדי, We'll Meet Again Sometime – שיר שכתב קאזינס ומבצע טוני הופר, שיר פולקי נעים עם ליווי סולידי של וויקמן על האורגן. השיר בוצע שנתיים אחר-כך על ידי קאזינס באלבום הסולו שלו באופן מרשים יותר, לטעמי. השיר האחרון Forever לא הוקלט קודם באלבום אחר ויצא רק בשני אוספים קודמים. קאזינס והופר כתבו יחד בלדה נעימה ומאד מלודית, עם מלים מקסימות כמו אלו: Oh weeping willow Please share my pillow So that the clouds will billow Forever. מה שמחזק את התחושה שהאיש הוא באמת משורר גדול. זהו, אלבום עמוס כל-טוב שלא זכה לכבוד הראוי לו. אז הנה הענקתי לו כמה נקודות זכות והבאתי אותו לתודעת חובבי הרוק, אלה שלא ידעו את דייב, טוני, ריצ'ארד, ג'ון והבלונדיני עם הפסנתר השחור. כאן התחיל הבחור את מסעו המופלא אל הארנות של Yes ואל ההפקות הבומבאסטיות ברויאל אלברט הול. יקי
 
מיותר לציין שאיזשהו אלבום של התותים

גם אם לא זה באופן ספציפי, יתווסף בקרוב לדיסקיה שלי. הנה, שכנעת עוד אחד (למרות שתמיד הייתי חובב פולק-פרוג...קצת שכנוע של משוכנע...אבל נו, גם לא רע)... רק רציתי לשאול ולהיות בטוח: 1. באילו אלבומים ניגן וויקמן עם התותים? 2. מה אתה חושב על קריירת הסולו של וויקמן? (זה מופנה גם לכל מי שמכיר ובא לו לענות לי..)
 

pasteran

New member
לזרוק לתהום הנשייה (מה שזה לא יהיה)

פעם בדיסק קלאב רכשתי את מסע למרכז כדור הארץ של הבחור במבצע של 3 במאה כי שמעתי שזה אחד הטובים שלו. והוא בכל זאת יס ולייף און מרס וכולי. אה מה מה... מסתבר שזה אחד מהדיסקים מעוררי הבחילה המוצלחים ביותר. פשוט קטסטרופה מוסיקלית במסווה של אופרציה אינדוקטרינית. אם מישהו מעוניין אני מוכר אותו ב-3 שקל. עיבודים משעממים ללחנים פשטניים עם נגינה טרחנית. כל מה שרע ברוק מתקדם מזוקק לדיסק אחד. אני אפילו מעדיף את נבר מיינד דה בולוקס. הנזק המוזיקלי והתדמיתי שהוא עשה לסגנון מקנה לריק מקום של בטחה במרתף של מייקל ג'קסון שם ג'ורג' ידחוף לו מיני מוג ל... מה הוא חשב לעצמו?
 

giloni

New member
תות וויקמן אמון

וויקמן ניגן כנגן אולפן באלבום Dragonfly שיצא ב 1969 - אלבום פולק-פסיכדלי מהמשובחים שאני מכיר (ובאמת לא בגלל שאני תות). באלבום שסקרתי כאן הוא כבר היה חבר מן המניין וחתום יחד עם החברים על חוזה הקלטות ב A&M, חברה שהוא נשאר נאמן לה גם בעת שהותו בYes. האלבום הבא, והאחרון בו היה וויקמן חבר בלהקה הוא האלבום From the witchwood שגם עליו כתבתי כאן בעבר. האלבום יצא ב 1971 והוא מהווה אלבום מעבר עבור הסטרובס, בדומה למה שהיה אקוולאנג (שיצא באותה שנה) עבור ג'ת'רו טאל (My Second best ד"א). יש הטוענים שוויקמן שינה את צליל הלהקה יחד עם קאזינס, ולדעתי אין לטענה זו שיניים. הוא העשיר את הצליל אבל הכיוון המוסיקאלי קיבל תפנית דווקא עם הצטרפותו של הקלידן המחליף, Blue weaver שהיה פריק של מלוטרונים ולקח את הלהקה אל עולם הפרוגרסיב. אחרים טוענים שוויקמן לא תרם דבר ללהקה, וגם כאן אני חלוק על הטענה הזו. מי שיקשיב טוב לשני האלבומים המלאים בהם השתתף הבלונדיני המופרע, יגלה שהוא מאד דומיננטי במרקם הצלילי. נכון, הוא לא כתב כמעט כלום (גם ב Yes כמדומני היתה תרומתו שולית מהבחינה הזו) אבל העיטורים שהוא נותן לצליל הפולקי של הלהקה הם נפלאים. כשמשווים להקות פולק רוק אחרות בנות התקופה (פיירפורט, סטילאיי, פנטאנגל, ספירוג'ירה, מאגנה כרטא - שגם בה ניגן קצת וויקמן) רואים עד כמה עבודת הקלידים של וויקמן הפכה הצליל של הסטרובס לייחודי, ובכך תרמה לפופולאריות הגבוהה של הלההקה, ביחס לאחיות לז'אנר. בעניין שאלתך השניים: הסיפור לא קל. וויקמן הפיק למעלה מ 40 אלבומי אולפן ועוד כמה וכמה הופעות ואוספים. הוא ממשיך לעשות זאת עד היום. המבקרים טוענים, ברובם, שייצירתו היא פלגיאט אחד גדול ומתמרח, פומפוזיות מזוייפת, וירטואוזיות שאין מאחוריה שם דבר ועוד ועוד. גם כאן אינני מסכים עם המבקרים. נכון שחלק נכבד מהאלבומים לא ראוי להתייחסות בכלל, אבל באלבום Six wives of Henry VIII יש כמה רגעים משובבי נפש, ויסלח לי אורי ברייטמן. גם ההרכב המוסיקאלי שנבחר ללוות אותו שם הוא מעולה ומורכב, בגדול, משתי הלהקות בהן היה וויקמן חבר Strawbs&Yes. נכון שיש שם גזירות של קטעים מכל מני יצירות אחרות, אבל וויקמן מצליח לחבר אותן שם בצורה נאה למדי. גם האלבום Criminal Record הוא אלבום טוב מאד לטעמי ואפילו הפסקולים שכתב וויקמן (ליסטומניה - על פרנץ ליסט או White Rock לאולימפיאדת החורף של 1976). לסיכום: אני חושב שמדובר במוסיקאי מוכשר; וירטואוז קלידים משכמו ומעלה - לא יותר או פחות מאמרסון. כאדם, לא יצא לי להכירו אישית אבל הבנתי שהוא יכול להיות נהדר וגם זוועתי - כיאה לשיכור בריטי נפוץ. יקי
 
למעלה