אירי ריקין על "התיקונים" של פראנזן,

Ayelet S

New member
אירי ריקין על "התיקונים" של פראנזן,

היום במוסף ספרות של "מעריב". שימו לב למשפט: "מלאכת מחשבת כמעט מושלמת של תוכן, סגנון וארכיטקטורה , עד שקשה להאמין שנכתבה בידי אדם ולא על-פי הוראותיה של תוכנת מחשב ליצירת רומן אולטימטיבי". לי אישית, זה אומר דרשני.
 
כלומר, את מסכימה איתה?

המשפט שלה יכול להקרא בשתי צורות. אפשר לראות את זה גם כביקורת על סגנון הכתיבה שלו, לא? כלומר, כל כך מדויק, איפה הרגש? אני כרגע באמצע ויש לי רק מילים טובות להגיד עליו...
 

Ayelet S

New member
אתה מתכוון "איתו". אירי ריקין, הוא

גבר. מאחר ואישית, טרם קראתי את הספר , למרות שהוא מחכה לתורו ע"ג המדפים, יש משהו במשפט הזה שיכול להעניק תחושה של כן משהו נטול רגש ומאוד-מאוד סכמאטי. ומאחר וזכור לי שבזמנו, גם נועה מנהיים כתבה עליו ב-ynet דברים בעלי נימה דומה , בוא נומר שמוסיף לי קורטוב של סקרנות לקרוא ולהתרשם בעצמי.
 
גם אני מצטרפת למפלגת הלא מתלהבים

היה יכול להיות ספר מצוין, אם הוא היה מטפל באופן רציני במחלת הפרקינסון והשיטיון. אם הוא לא התכוון לטפל בזה באופן רציני, אין טעם סתם להטיל "פצצה" כזאת ולא לעשות איתה כלום. אם לא רוצים לדבר על כאב ועל סבל, אז למה בכלל להכניס מחלות כאלו קשות? הספר היה הרבה יותר טוב אם הוא בכלל לא היה מכניס את זה.
 

דוסטו

New member
אני באמצע של ההתחלה

ומסכים ולא מסכים. רומן נוקב עם הרבה הומור על חברת הספלסטיק-הרדודה האמריקאית. אבל - פראנזן החליט להראות לכולם כמה הרבה הוא יכול להגיד. לעתים עולה על גדותיו. עורך טוב היה אומר לו-"ג'וני בוי, תקצץ קצת. טוב הבנו. מספיק"
 

Ayelet S

New member
כשג'וני לא פגש את אופרה

אחד מן המבריקים שבתרגילי יחסי הציבור אשר הזניקו את הספר לתודעת הקהל , היה סירובו של ג'ונתן פראנזן להתארח בתכנית הטלוויזיה של אופרה ווינפרי. ווינפרי, ששמה הפך ל"מוסד" באמריקה, (בצדק או שלא בצדק, העניין כשלעצמו איננו רלוואנטי לנושא), ייסדה, במסגרת תכניתה, את מה שנקרא "מועדון הספר של אופרה", כאשר בכל פעם היא בוחרת בספר אחר. עצם הבחירה יש בה על מנת לקדם באחוז ניכר את מכירות הספר, שהרי כאשר על גבי כריכתו מתנוסס החותם "OPHRA'S BOOK CLUB" אוטומטית זה מושך עוד כמה המונים לקנות אותו. פראנזן, ברוב חוצפתו, סירב לציית לטכסיות המתלווה לבחירת הספר למועדון, כלומר אירוח בתכנית. ובאמריקה, לא נהוג לומר "לא " לאופרה. בדיעבד, עוד תכסיס מחושב היטב שהיווה נקודת זינוק לא מבוטלת לקידומו של הספר.
 
בהתחשב במסרים של הספר

זה היה יוצא רע מאוד אם הוא היה מגיע לתוכנית. בערך כמו ויקי כנפו שהגישה פרחים לביבי והופיעה ב"מהפך" (כנראה שהיא עוד צריכה ללמוד שיעור או שניים ביחסי ציבור). אני מסכימה עם דוסטו שהביקורת על החברה האמריקאית בשני החלקים הראשונים היא חזקה מאוד. הבעיה שלי היתה עם ההמשך.
 
אני לא חושב שהוא עשה את זה משיקולי

יחסי ציבור. הרי אם הוא היה מגיע לתוכנית הוא היה מקבל יחסי ציבור. אז להגיד שהוא לא בא כדי לקבל יותר יחסי ציבור? אני לא חושב. הוא פשוט הרגיש לא בנוח עם הסיטואציה. אני מאמין (נאיבי שכמותי) שלרוב האנשים יש אני מאמין ושהם פועלים על פיו, ולא על פי שיקולי רייטינג ופופוליטיקה זולה. בארץ, שרוב החדשות שאנחנו מוקפים בהם הם על פוליטיקאים, אנחנו אט אט מאמצים את שיטות החשיבה שלהם ורואים בהם משהו נורמטיבי. ואז כשמגיע מישהו שבאמת פועל מתוך אמונה אנו מייד מחפשים את המניעים המכוערים שעומדים מאחורי זה.
 

Ayelet S

New member
ואני, מה לעשות, נוטה מטבעי להיות

הרבה יותר סקפטית לגבי טבעם של בני האדם ומניעיהם. השתתפות בתכנית של וינפרי אכן מהווה מכונת יחסי ציבור אדירה אבל סירוב להשתתף בה מהווה דבר היכול לעורר לא מעט תמיהה והתפעלות בקרב הקהל. לומר שאני יודעת בוודאות את מניעיו לסירוב להופיע בתכנית, אני לא יכולה. מה שכן אני יכולה לומר בבטחון מלא זה שהוא היה לחלוטין מודע לעובדה שאי הופעתו בתכנית עשויה לעורר עניין לא פחות גדול בקרב דעת הקהל. לכן, תחושתי האישית היא שבכל מקרה המדובר הוא בצעד מחושב היטב ולא ב"תחושה של אי נוחות".
 
על מה מבוססת תחושתך?

עשית לו מילכוד: או שתופיע אצל אופרה ואז נחוש שאתה משתף פעולה עם יחסי ציבור או שלא תופיע אצל אופרה ואז תחושתנו תהיה שאתה משתף פעולה עם יחסי ציבור. העובדה שבן אדם נמנע מלעשות דבר מסוים, וכתוצאה מכך את חשה התפעלות, לא אומרת שאם לא היית חשה התפעלות הוא לא היה נמנע. מקוממת אותי הגישה הזו, כאילו אם מישהו כתב ספר הוא חייב כמובן מאליו להיענש על כך בהופעות בטלוויזיה. להתראיין זה רוב הזמן משעמם ומביך. רוב האנשים החושבים היו מעדיפים לא להתראיין אם זה היה תלוי בהם.
 

דוסטו

New member
ההפקה מכלילה אולי גם מתממת

רוב האמנים כן מעדיפים להתראין. רק תלוי אצל מי. זו הבעיה. ולכן, יש אמנים גם כאלה שעוד לא הפכו לסלבס שכל קשקוש שלהם הוא יצירה, שמסרבים ליפול לפה של עיתונאים מסוימים משום שהם יודעים שאו שלא יצא מזה כלום או שיצא צהוב-כחול. כשתקרא את 'התיקונים', תגלה שהסופר, שעושה צחוק מריר מארה"ב, הוא בעצמו כ"כ אמריקאי, כ"כ חלק מהמערכת שהוא מבקר בסרקסטיות. ולכן, גם אם הוא לא רצה להתראיין אצל אופרה כי זו אופרה, היה לו ברור שסרובו להתראיין אצל אופרה יעשה גלים כאילו כן התראיין אצל אופרה. כי זו אופרה שהוא לא התראיין אצלה.
 

Ayelet S

New member
אותו פראנזן בראיון בלעדי שהעניק

לעיתון "הארץ" (נדמה לי שלשירי לב-ארי, אבל לא מוכנה להתחייב על כך) טען שכשהוא ניגש לכתיבת הספר, תכליתו הייתה לכתוב את האפוס האמריקאי הגדול ביותר של כל הזמנים. אבל, כאשר הוא בחן את הסוגיה היטב, והתברר לו שיצירה בסדר גודל שכזה חייבת למנות אולי אלפי עמודים, הוא הגיע למסקנה שעליו להצטמצם ולהסתפק במשהו בעל היקף קטן יותר. Gentlemen of the jury, I rest my case.
 

דוסטו

New member
רצון כביר -האפוס האולטימאטיבי?

אני ממשיך עם התיקונים. מה שפראנזן לא ניסה לעשות - את האפוס הארהב"י האולטימאטיבי הוא לא כתב. יש שם כ"כ הרבה חומר עודף. מצד שני - הוא מצליח לתפוס את הפר-הארהב"י באשכיו, ובהנאה מרובה ללחוץ עליהם. ופעם אחת ולתמיד- ארה"ב זה לא אמריקה! המגאלומניה שלהם הפנימה עצמה גם אצלנו. אין כל דימיון בין ארה"ב לבין מכסיקו (לעת עתה) אפילו לא לקנדה שהיא הרבה יותר רחומה.
 

Ungareska

New member
ובנושא זה,

ראיתי כרגע מישהי בערוץ 2 מחזיקה אותו ביד ואמורת "הספר שאתם חייבים לקרוא עכשיו אם אתם רוצים להיות In". מעולם לא שמעתי משפט שכל כך שכנע אותי לא לקרוא ספר כמו המשפט הנ"ל.
 

Rivendell

New member
זו סיבה מצויינת לקרוא ספר

אם אתה מתכוון לקרוא אותו רק כדי לספר שקראת. וברצינות - אני מסכימה שזה מאוד לא משכנע, אבל חושבת שרוח הדברים, אם רואים את זה באור אחר - יכולה דווקא להיות נכונה. לא, לא צריך לקרוא ספרים כי זה IN (ממתי בכלל קריאה זה IN?) אבל לדעתי כן חשוב לקרוא ספרות חדשה ועדכנית לצד ישנה כדי לדעת לאן נושבות הרוחות ומה חדש בעולם הספרות.
 

Ungareska

New member
יש לי גם גישה הפוכה

שאומרת "אם זה רב מכר זה לא אומר בהכרח שזה ספר רע" (אני חושב שאמרתי את זה כבר פעם
). מצד שני גם הזדהיתי עם ההוא מ"יער נורווגי" (שם? שכחתי. חבר של ווטנבה) שאמר שהוא לא קורא ספר של סופרים שטרם חלפו שלושים שנה מאז מותם. מזדהה אבל לא מיישם (אחרת לא הייתי קורא את יער נורווגי...) אבל לגופו של ענין - רציתי לתפוס את הבחורה ההיא ולומר לה "ככה לא כותבים המלצה. יש כללים לכתיבת המלצה אם את מעונינת , ועוד פעם תמליצי ככה אותך לריוונדל".
 

Rivendell

New member
../images/Emo6.gif ../images/Emo6.gif ../images/Emo6.gif תן לי את הכתובת שלה

אני אשלח לה את המאמר בדואר
. וזה נכון. יש רבי מכר שהם ספרים טובים. זה גורם לי לתהות תמיד אם זה אומר שיש תקווה, שאנשים כן רוצים ואוהבים ספרות יפה, או אם באמת כולם קונים כדי לקנות ולשים על המדף ולא כדי לקרוא
. אני לא זוכרת את הציטוט המדוייק, אבל קראתי באיזה מאמר שלישראלים יש יופי של תרבות קניית ספרים, אבל תרבות קריאה איומה.
 

גורין

New member
משפחה על המוקד

ושוב באשר ל"התיקונים" בפרט (ספר עבה, אני מצטער, עוד יקח לי זמן)ועניין ההנאה מספר בכלל. כיוון שאני תופש את ההזדהות כמרכיב חיוני להנאה חשבתי שגיבורת הספר, המשפחה, היא המניע העיקרי לכך שאני הולך וטובע בתוכו. ה"משפחה", אותו מירקם אנושי של אנשים מוכרים שבניגוד לדרך הטבע זרותם דווקא הוכת ונחשפת ככל שעובר הזמן. מעבר לרוח והצילצולים האופפים את "התיקונים" יש בו נגיעה של ממש במוסד המשפחה ובזו האמריקאית בפרט. האם יש לכך מקבילה בספרות העברית העכשווית? לא על מצבו של האדם בתוך משפחה אלא מצבה של המשפחה בתוך העולם?
 

דוסטו

New member
יש כאן "פתיל" על 'תיקונים'.למה חדש?

ויש שם תגובות מתשגובות שונות גם שלי - לכן לא אחזור על כך.
 
למעלה