איך שומרים על הבריאות בגיל הזהב?

תוכן-מקודם

Member
מנהל
old-man-fist-bumping-nurse-nursing-home.jpg
קרדיט תמונה FREEPIK
ככל שהשנים חולפות, רבים מאיתנו נתמודד עם אתגרים בריאותיים שטרם הכרנו. תהליכי ההזדקנות משנים את התפקודים באופן ניכר. לא פעם, הדבר משפיע באופן ניכר על אורח החיים של בני הגיל השלישי. כדי לשמר תפקוד מיטבי וליהנות מאיכות חיים גבוהה, נדרשים לא פעם שינויים באורח החיים. ככל ששינויים אלו ייערכו בגיל צעיר יותר, כך היכולת להתמודד עם האתגרים הללו בהמשך הדרך תהיה טובה יותר. אין ספק שאלו מאיתנו שמקפידים על אורח חיים בריא מאז ומעולם, ייהנו מבריאות טובה יותר גם בגיל השלישי, אך אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל. משינויי תזונה ועד להתאמה מחדש של אורח החיים, אלו כמה צעדים שיסייעו לקרובים לך לשמור על הבריאות גם בגיל מבוגר.

להתמקד בטיפולים מונעים​

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מצב בריאותי הוא להימנע ממנו מלכתחילה. ישנם צעדים רבים שניתן לעשות כדי לשמור את האצבע על הדופק ולאבחן בשלב מוקדם מצבים פוטנציאליים. ביקורות קבועות אצל רופא המשפחה וביצוע בדיקות תקופתיות לרמות כולסטרול, לסרטן המעי הגס, לתפקוד לבבי ולחץ דם יכולים לסייע לבני הגיל השלישי לקבל מענה מוקדם לכל בעיה שעשויה להתחולל. ההנחיות הנוכחיות מציעות שנשים מעל גיל 45 צריכות לקבוע בדיקת ממוגרפיה לסרטן השד מדי שנה וגברים מעל גיל 50 צריכים לשקול בדיקות קבועות לסרטן הערמונית. כמו כן, לקראת חודשי החורף, מומלץ להתחסן לנגיף השפעת, כדי למנוע סיבוכים.

שמירה על חיי חברה פעילים​

מחקרים רבים מצביעים כיום על קשר מובהק בין הצטמצמות המעגלים החברתיים לבין בריאות לקויה. כולנו יודעים שתחושת בדידות והניתוק מפעילות חברתית עשויה לגרום לדיכאון ולדימוי עצמי נמוך. עם זאת, מצבים אלו עשויים בקרב קשישים להוביל לבעיות בריאותיות כרוניות. בני הגיל השלישי מתמודדים עם חרדות רבות. רבים מהיקרים להם עזבו את העולם, או התרחקו מסביבתם הקרובה ומחשבות רבות אודות חייהם, מה שהשיגו בהם ולאן מועדות פניהם מעסיקות אותם. אלו מחשבות ותחושות שקשה מאוד להתמודד עמן לבד. המתח הגובר עשוי לגרום להפרשה מוגברת של הורמוני מתח כמו אדרנלין וקורטיזול, שנקשרו במחקרים למצבים כרוניים רבים, מדלקות מפרקים ועד לבעיות לבד
קיימות הזדמנויות רבות כיום לקשישים להישאר מחוברים ולשמר קשרים חברתיים, מרכזי פעילות רבים לקשישים פזורים בכל הארץ ומציעים מגוון הזדמנויות לפעילות חברתית. ניתן לשחק ברידג', לצאת להרצאות וטיולים ולרקום קשרים חדשים.

תזונה בריאה ומאוזנת​

שמירה על תזונה בריאה היא תמיד חשובה. עם זאת, ככל שנתבגר, החשיבות עשויה להיות קריטית. מערכת העיכול מאטה עם הגיל, ולכן יש צורך לשלב ויטמינים חיוניים ומזונות עתירי סיבים בתפריט יותר מתמיד - כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים. מעבר לעובדה שהוספת סיבים עוזרת לקשישים לשמור על תזונה בריאה, היא גם יכולה להפחית את הסיכון לבעיות בריאותיות חמורות כמו שבץ ומחלות לב.
לעתים קרובות, חלה בקרב אוכלוסיית הקשישים ירידה בתיאבון. גורם זה עשוי להשפיע באופן ניכר על איכות התזונה ואורח החיים הבריא. חשוב לבחון היטב את הגורמים הספציפיים של האדם המבוגר ולוודא שלא מדובר בגורמים נפשיים או פיזיולוגיים. ברוב המקרים, על פי מחקרים, הקפדה על ארוחות מסודרות במרווחי זמן ראויים והשקעה באוכל מפתה וטעים, יכולים לחולל פלאים בתיאבון.
אם אדם היקר לך חי בקהילה של בני הגיל השלישי, חשוב לוודא שנושא התזונה מקבל דגש נרחב. כשזה מגיע לפתרונות דיור מוגן בתל אביב ואזור גוש דן מוצעות לכם מקומות מעולים שיסייעו לך לתכנן תוכנית מקיפה לשמירה על בריאותו של הדייר.
 
למעלה