איך מחשבים עלות נסיעה ברכב?

מצב
הנושא נעול.

urilei

New member
איך מחשבים עלות נסיעה ברכב?

איך מחשבים עלות נסיעה ברכב?
לכאורה לא לגמרי קשור לפורום, אבל בתור מי שמנסה להסביר לאנשים כמה עולה להם לנסוע ברכב פרטי לכל חור, אני כן צריך לדעת את זה בידיעות פורסם שלפי חישוב שנעשה, עלות נסיעה פר קילומטר, בהנחה שחצי-חצי בתוך/מחוץ לעיר, עבור רכב 1600 סמ"ק בן 3 שנים, זה בקירוב 2 שקלים ו-5 אגורות. זה כמובן חישוב כולל, לא רק של דלק. עוד נטען שככל שנוסעים פחות, כך העלות לקילומטר קטנה יותר - כלומר פחות שחיקה יחסית. אבא שלי מתעקש שלא יכול להיות, והחישובים כוללים גם התיישנות של רכב (כלומר החלפה אחת לכמה שנים) ובוודאות כוללים גם ביטוח. העובדות האלה לא מסתדרות לי עם זה שככל שנוסעים פחות משלמים פחות לקילומטר (לצורך העניין, מי שנוסע עם האוטו קילומטר בשנה ישלם עליו לפחות 3000 ש"ח לקילומטר אם כוללים ביטוח) מישהו יודע איפה אפשר למצוא נתונים עדכניים ואמינים? אני חושב שזה מידע שכדאי שכולנו נדע אותו בתור מיסיונרים של התחבורה הציבורית...
 
לדעתי:

איך מחשבים עלות נסיעה ברכב?
לכאורה לא לגמרי קשור לפורום, אבל בתור מי שמנסה להסביר לאנשים כמה עולה להם לנסוע ברכב פרטי לכל חור, אני כן צריך לדעת את זה בידיעות פורסם שלפי חישוב שנעשה, עלות נסיעה פר קילומטר, בהנחה שחצי-חצי בתוך/מחוץ לעיר, עבור רכב 1600 סמ"ק בן 3 שנים, זה בקירוב 2 שקלים ו-5 אגורות. זה כמובן חישוב כולל, לא רק של דלק. עוד נטען שככל שנוסעים פחות, כך העלות לקילומטר קטנה יותר - כלומר פחות שחיקה יחסית. אבא שלי מתעקש שלא יכול להיות, והחישובים כוללים גם התיישנות של רכב (כלומר החלפה אחת לכמה שנים) ובוודאות כוללים גם ביטוח. העובדות האלה לא מסתדרות לי עם זה שככל שנוסעים פחות משלמים פחות לקילומטר (לצורך העניין, מי שנוסע עם האוטו קילומטר בשנה ישלם עליו לפחות 3000 ש"ח לקילומטר אם כוללים ביטוח) מישהו יודע איפה אפשר למצוא נתונים עדכניים ואמינים? אני חושב שזה מידע שכדאי שכולנו נדע אותו בתור מיסיונרים של התחבורה הציבורית...
לדעתי:
החישוב של "עלות תפעול רכב פרטי פֶּר-קילומטר" הוא מאוד גס, ולא מדויק. יש בו המון משתנים שצריכים להכנס למשוואה: עלויות דלק, ביטוח שנתי, בלאי טבעי, טיפולים שוטפים, תאונות ותיקונים לא טבעיים, וכו'. ולעניין השני: ככל שהנסועה יותר קטנה, לדעתי, העלות יותר גבוהה, מכיוון שאתה עדיין משלם את אותן עלויות ביטוח ובלאי טבעי, אך בעצם לא זזת מהמקום- כלומר שילמת כסף בלי לקבל תמורה (התמורה היא התניידות ממקום למקום, שאם לא תבצע ברכב הפרטי, תבצע בתח"צ- ואז שילמת פעמיים: גם על הרכב וגם לתח"צ).
 

urilei

New member
לא ממש לא

לדעתי:
החישוב של "עלות תפעול רכב פרטי פֶּר-קילומטר" הוא מאוד גס, ולא מדויק. יש בו המון משתנים שצריכים להכנס למשוואה: עלויות דלק, ביטוח שנתי, בלאי טבעי, טיפולים שוטפים, תאונות ותיקונים לא טבעיים, וכו'. ולעניין השני: ככל שהנסועה יותר קטנה, לדעתי, העלות יותר גבוהה, מכיוון שאתה עדיין משלם את אותן עלויות ביטוח ובלאי טבעי, אך בעצם לא זזת מהמקום- כלומר שילמת כסף בלי לקבל תמורה (התמורה היא התניידות ממקום למקום, שאם לא תבצע ברכב הפרטי, תבצע בתח"צ- ואז שילמת פעמיים: גם על הרכב וגם לתח"צ).
לא ממש לא
- בלאי טבעי הוא לא כזה טבעי, לכל חלק ברכב יש מספר קילומטרים די קבוע שהוא שורד, לדוגמא צמיג מחזיק 10000 ק"מ (לא יודע אם המספר נכון, אבל הרעיון נכון), לכל חלק וחלק יש הגדרה שתלוייה בעיקר בנסועה ולא בזמן. מצבר מחזיק מספר מסויים של זמן פעולה/מספר התנעות. - בעיתון נטען שעלות יורדת ככל שנוסעים פחות, כי יש באופן יחסי פחות בלאי, ומכאן גם הטענה שלי (וגם כי אני זוכר) שלא הוכללו בחישוב תשלומים שהם קבועים ולא תלויים בנסיעה כמו אגרות רישוי וביטוחים. אגב המחשבה שאם קנית אוטו ואתה נוסע באוטובוס אז שילמת פעמיים ונדפקת היא טעות חמורה. נסיעה באוטובוס תעלה במקרה הממש גרוע בלי כרטיסיות ובלי כלום רבע מהעלות של הנסיעה ברכב, החריג היחיד זה אולי נסיעה קצרה בתוך העיר שהיא די יקרה באוטובוס באופן יחסי.
 
טעות.

לא ממש לא
- בלאי טבעי הוא לא כזה טבעי, לכל חלק ברכב יש מספר קילומטרים די קבוע שהוא שורד, לדוגמא צמיג מחזיק 10000 ק"מ (לא יודע אם המספר נכון, אבל הרעיון נכון), לכל חלק וחלק יש הגדרה שתלוייה בעיקר בנסועה ולא בזמן. מצבר מחזיק מספר מסויים של זמן פעולה/מספר התנעות. - בעיתון נטען שעלות יורדת ככל שנוסעים פחות, כי יש באופן יחסי פחות בלאי, ומכאן גם הטענה שלי (וגם כי אני זוכר) שלא הוכללו בחישוב תשלומים שהם קבועים ולא תלויים בנסיעה כמו אגרות רישוי וביטוחים. אגב המחשבה שאם קנית אוטו ואתה נוסע באוטובוס אז שילמת פעמיים ונדפקת היא טעות חמורה. נסיעה באוטובוס תעלה במקרה הממש גרוע בלי כרטיסיות ובלי כלום רבע מהעלות של הנסיעה ברכב, החריג היחיד זה אולי נסיעה קצרה בתוך העיר שהיא די יקרה באוטובוס באופן יחסי.
טעות.
מצבר נפרק ממטענו גם ללא שימוש, צמיג מתבלה גם אם הוא לא זז מטר על אספלט, מגבי שמשות גם כן, שמן מנוע גם, וכל מערכות ומכלולי הרכב למעשה, במיוחד במדינה כמו ישראל בה מזג האוויר משתנה מקצה לקצה בתכיפויות גבוהות. חשוב להבין: חישובי עלות החזקת רכב כוללים גם את אגרת הרישוי השנתית, וביטוח הרכב; מה, זה לא כסף שיוצא מהכיס על מנת שהרכב ייסע? זה יכול להגיע לכ-5000 שקל בשנה לפרייבט "אלף-שש-מאות-אוטומט" ממוצע, ואולי אפילו יותר.
 

urilei

New member
אבל אולי תקשיב?

טעות.
מצבר נפרק ממטענו גם ללא שימוש, צמיג מתבלה גם אם הוא לא זז מטר על אספלט, מגבי שמשות גם כן, שמן מנוע גם, וכל מערכות ומכלולי הרכב למעשה, במיוחד במדינה כמו ישראל בה מזג האוויר משתנה מקצה לקצה בתכיפויות גבוהות. חשוב להבין: חישובי עלות החזקת רכב כוללים גם את אגרת הרישוי השנתית, וביטוח הרכב; מה, זה לא כסף שיוצא מהכיס על מנת שהרכב ייסע? זה יכול להגיע לכ-5000 שקל בשנה לפרייבט "אלף-שש-מאות-אוטומט" ממוצע, ואולי אפילו יותר.
אבל אולי תקשיב?
ברור שאגרות רישוי זה כסף אבל כשהמטרה לחשב כמה עולה קילומטר זה לא רלוונטי לטענת המאמר בעיתון, ככל שנוסעים פחות העלות לקילומטר נמוכה יותר (אם כי השבתה מוחלטת של הרכב הגיוני שגורמת ל"ניוון" של מערכות כמו מצבר) בקיצור, מישהו יכול להפנות אותי למחקרים מפורטים בנושא? (אבל לא מפורטים מידי...)
 
רק רגע!

אבל אולי תקשיב?
ברור שאגרות רישוי זה כסף אבל כשהמטרה לחשב כמה עולה קילומטר זה לא רלוונטי לטענת המאמר בעיתון, ככל שנוסעים פחות העלות לקילומטר נמוכה יותר (אם כי השבתה מוחלטת של הרכב הגיוני שגורמת ל"ניוון" של מערכות כמו מצבר) בקיצור, מישהו יכול להפנות אותי למחקרים מפורטים בנושא? (אבל לא מפורטים מידי...)
רק רגע!
כדאי שתבין, שעלויות הרישוי והביטוח מרחפות מעל הרכב, גם כשהוא עומד, וגם כשהוא נוסע. זו עדיין עלות כספית לבעל הרכב. אתה חותר לחישוב פשוט יותר, מה עלות הדלק שרכבך צורך לנסיעה מסוימת, לעומת עלות אותה הנסיעה (מנקודה א' לנקודה ב') בתחבורה ציבורית. אלו שני חישובים שונים.
 

urilei

New member
אני לא חותר לחישוב כ"כ פשוט

רק רגע!
כדאי שתבין, שעלויות הרישוי והביטוח מרחפות מעל הרכב, גם כשהוא עומד, וגם כשהוא נוסע. זו עדיין עלות כספית לבעל הרכב. אתה חותר לחישוב פשוט יותר, מה עלות הדלק שרכבך צורך לנסיעה מסוימת, לעומת עלות אותה הנסיעה (מנקודה א' לנקודה ב') בתחבורה ציבורית. אלו שני חישובים שונים.
אני לא חותר לחישוב כ"כ פשוט
החישוב שאתה אומר זה חישוב שכל אחד מאיתנו יכול לעשות בקלות מדהימה עם הקילומטראז' ומחיר הדלק שהוא משלם אני רוצה לכלול את כל ההוצאות שהם אכן פר-קילומטר מה זה כולל? דלק בלאי תאונות שאדם ממוצע עושה (לדוגמא - הסיכוי לפנצ'ר גדול הרבה יותר אצל מי שנוסע 50 ק"מ ביום לעומת מי שנוסע רק בסופי שבוע, למרות שעקרונית כמובן יתכן שתסע ברכב קילומטר בשנה ובדיוק תעלה על דוקרנים...) מה זה לא כולל? רישוי ביטוח טסט
 

קובי לו

New member
רישוי וטסט הן מלים נרדפות

אני לא חותר לחישוב כ"כ פשוט
החישוב שאתה אומר זה חישוב שכל אחד מאיתנו יכול לעשות בקלות מדהימה עם הקילומטראז' ומחיר הדלק שהוא משלם אני רוצה לכלול את כל ההוצאות שהם אכן פר-קילומטר מה זה כולל? דלק בלאי תאונות שאדם ממוצע עושה (לדוגמא - הסיכוי לפנצ'ר גדול הרבה יותר אצל מי שנוסע 50 ק"מ ביום לעומת מי שנוסע רק בסופי שבוע, למרות שעקרונית כמובן יתכן שתסע ברכב קילומטר בשנה ובדיוק תעלה על דוקרנים...) מה זה לא כולל? רישוי ביטוח טסט
רישוי וטסט הן מלים נרדפות
אבל, ההגיון מראה שככל שנוסעים ברכב יותר, ככה כל ק"מ שנסענו עולה לנו פחות. בין אם מחשיבים את ההוצאות הקבועות (ביטוח, רשוי הרכב, אגרת רשיון הנהיגה שלנו כנהגים, מחיר הרכב עצמו) ובין אם לא. גם אם לא מחשיבים את ההוצאות הקבועות אלא רק אלו תלויות הנסיעה (דלק, שחיקה, תיקונים, טיפולים תקופתיים, השתתפות עצמית בתאונות עבור צד ג' [כי ככל שניסע יותר סטטיסטית נהיה מעורבים ביותר תאונות], דוחות תנועה [שוב, ככל שנוסעים יותר הסיכוי לחטוף רפורט גדול יותר, ונהג חוטף בממוצע דוח בשנתיים]). מדוע? כי יש דברים שמתרחשים גם אילולא נסענו (שחיקת מכללים קיימת גם בעמידה מוחלטת, ברור שהרבה הרבה פחות מבנסיעה אבל עדיין זה קיים). כמו כן נסיעה של 2 ק"מ בתוך העיר מבזבזת יותר דלק מאשר 3.5 ק"מ מחוץ לעיר כשאין פקק. כמו כן שחיקת הקלאץ' (באוטו עם גיר ידני) ושחיקת שאר החלפים היא לא בדיוק בקילומטרז' הממוצע שלהם "לפי הספר". כלומר, גם אם ננהג 4,300 ק"מ ויש חלק שנהרס בממוצע כל 5,000 ק"מ יש סיכוי סביר שהוא יהרס לנו. כל האצה והאטה הם דברים שהם יותר יקרים מאשר נסיעה במהירות קבועה. ככל שהנסיעה יותר ארוכה ויותר מחוץ לעיר יש לנו פחות האטות והאצות פר קילומטר, כלומר הוצאותינו קטנות על כל ק"מ מאשר אם היינו נוסעים נסיעה קצרה של 1.2 ק"מ בתוך העיר. צמיגים, גם אם אמורים להחזיק מעמד 50,000 ק"מ הרי אם ניסע 3,000 ק"מ בשנה, אחרי שנתיים שלוש נצטרך להחליפם בכל מקרה (עקב התגפרות הגומי שלהם). גם טיפולים תקופתיים הם כל X ק"מ או Y זמן (נניח כל 15,000 ק"מ או כל שנה). ככה שגם אם ניסע 1,300 ק"מ בשנה נצטרך לשלם למוסך על טיפול 15,000... אז כן, ככל שנוסעים יותר יש יותר הוצאות, זה פחות ציוני (זיהום אויר, תפיסת שטחי חניה, סיכון יותר גבוה לפגוע בזולת בתאונות) אבל, כל ק"מ שאנו עושים הוא יותר זול מאשר אם היינו נוסעים ממש מעט !
 
יפה לך לכתוב בדיוק מה שאני

רישוי וטסט הן מלים נרדפות
אבל, ההגיון מראה שככל שנוסעים ברכב יותר, ככה כל ק"מ שנסענו עולה לנו פחות. בין אם מחשיבים את ההוצאות הקבועות (ביטוח, רשוי הרכב, אגרת רשיון הנהיגה שלנו כנהגים, מחיר הרכב עצמו) ובין אם לא. גם אם לא מחשיבים את ההוצאות הקבועות אלא רק אלו תלויות הנסיעה (דלק, שחיקה, תיקונים, טיפולים תקופתיים, השתתפות עצמית בתאונות עבור צד ג' [כי ככל שניסע יותר סטטיסטית נהיה מעורבים ביותר תאונות], דוחות תנועה [שוב, ככל שנוסעים יותר הסיכוי לחטוף רפורט גדול יותר, ונהג חוטף בממוצע דוח בשנתיים]). מדוע? כי יש דברים שמתרחשים גם אילולא נסענו (שחיקת מכללים קיימת גם בעמידה מוחלטת, ברור שהרבה הרבה פחות מבנסיעה אבל עדיין זה קיים). כמו כן נסיעה של 2 ק"מ בתוך העיר מבזבזת יותר דלק מאשר 3.5 ק"מ מחוץ לעיר כשאין פקק. כמו כן שחיקת הקלאץ' (באוטו עם גיר ידני) ושחיקת שאר החלפים היא לא בדיוק בקילומטרז' הממוצע שלהם "לפי הספר". כלומר, גם אם ננהג 4,300 ק"מ ויש חלק שנהרס בממוצע כל 5,000 ק"מ יש סיכוי סביר שהוא יהרס לנו. כל האצה והאטה הם דברים שהם יותר יקרים מאשר נסיעה במהירות קבועה. ככל שהנסיעה יותר ארוכה ויותר מחוץ לעיר יש לנו פחות האטות והאצות פר קילומטר, כלומר הוצאותינו קטנות על כל ק"מ מאשר אם היינו נוסעים נסיעה קצרה של 1.2 ק"מ בתוך העיר. צמיגים, גם אם אמורים להחזיק מעמד 50,000 ק"מ הרי אם ניסע 3,000 ק"מ בשנה, אחרי שנתיים שלוש נצטרך להחליפם בכל מקרה (עקב התגפרות הגומי שלהם). גם טיפולים תקופתיים הם כל X ק"מ או Y זמן (נניח כל 15,000 ק"מ או כל שנה). ככה שגם אם ניסע 1,300 ק"מ בשנה נצטרך לשלם למוסך על טיפול 15,000... אז כן, ככל שנוסעים יותר יש יותר הוצאות, זה פחות ציוני (זיהום אויר, תפיסת שטחי חניה, סיכון יותר גבוה לפגוע בזולת בתאונות) אבל, כל ק"מ שאנו עושים הוא יותר זול מאשר אם היינו נוסעים ממש מעט !
יפה לך לכתוב בדיוק מה שאני
כתבתי קודם
אתה לא עוקב אחרי השרשור?
 

talitalitali

New member
אורי יש לי בשבילך סיפור

אני לא חותר לחישוב כ"כ פשוט
החישוב שאתה אומר זה חישוב שכל אחד מאיתנו יכול לעשות בקלות מדהימה עם הקילומטראז' ומחיר הדלק שהוא משלם אני רוצה לכלול את כל ההוצאות שהם אכן פר-קילומטר מה זה כולל? דלק בלאי תאונות שאדם ממוצע עושה (לדוגמא - הסיכוי לפנצ'ר גדול הרבה יותר אצל מי שנוסע 50 ק"מ ביום לעומת מי שנוסע רק בסופי שבוע, למרות שעקרונית כמובן יתכן שתסע ברכב קילומטר בשנה ובדיוק תעלה על דוקרנים...) מה זה לא כולל? רישוי ביטוח טסט
אורי יש לי בשבילך סיפור
אמנם זה לא יפתור את הקושיות שהעלית אך זה סיפור מחכים... חברי הטוב הוא רו"ח במקצועו. בין יתר עיסוקיו הוא משמש מבקר פנים של חברה גדולה ומקבל כמובן הוצאות נסיעה המחושבות לפי עלות נסיעה בתחבורה ציבורית. יום אחד נדרש לבצע עבודה במכורתי (אצבע הגליל) והתקשר אליי להתייעץ מהי הדרך הטובה ביותר להגיע לשם ע"מ להוציא כמה שפחות כסף בהשוואה להחזר הנסיעות שהיה צפוי לקבל. לאחר ששמע את דעתי החליט לנסוע ברכבו הפרטי ולהגיש חשבון לפי תח"צ. כעבור שבוע התקשר אליי ויילל שבדרך לצפון הלך הרדיאטור באחת העליות (ולנו הגליליים יש הרבה עליות בלי עין הרע) וכתוצאה מכך נאלץ להפרד מכמה מאות שקלים טבין תקילין ומזומנין שכמובן לא יוחזרו לו... את מוסר ההשכל תכתוב לבד...
 

liquid01

New member
עד כמה שאני יודע...

אבל אולי תקשיב?
ברור שאגרות רישוי זה כסף אבל כשהמטרה לחשב כמה עולה קילומטר זה לא רלוונטי לטענת המאמר בעיתון, ככל שנוסעים פחות העלות לקילומטר נמוכה יותר (אם כי השבתה מוחלטת של הרכב הגיוני שגורמת ל"ניוון" של מערכות כמו מצבר) בקיצור, מישהו יכול להפנות אותי למחקרים מפורטים בנושא? (אבל לא מפורטים מידי...)
עד כמה שאני יודע...
ההוצאה הכי גדולה שכרוכה בהחזקת רכב היא דווקא הפחת, כלומר הירידה בערך הרכב. זה גורם שתלוי כמובן בזמן שחולף גם בלי קשר לנסועה, אבל גם בקילומטרז'. אני מצרף פה לינק לאתר של חב' "חשבים" שמתעסקת, בין היתר, בחישובי עלות מהסוג הזה. יש שם נתוני עלות לק"מ המחולקים להוצאות קבועות ומשתנות, לפי קבוצות הרישוי השונות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה