איך יתכן שאלברט אינשטיין לא קיבל פרס נובל על תורת היחסות ?

DanieI Bar

New member
איך יתכן שאלברט אינשטיין לא קיבל פרס נובל על תורת היחסות ?

אלברט אינשטיין זכה כאמור בפרס נובל על הסברת האפקט הפוטואלקטרי, אבל איך יתכן שהוא לא קיבל פרס נובל גם על תורת היחסות הכל כך מפורסמת שלו? איך יכול להיות שלא נתנו לו פרס נובל על תורה מדעית כל כך פורצת דרך?

האם יש איזו מגבלה שלפיה מותר לזכות בפרס נובל על נושא אחד בלבד? נראה לי שעשו לו ממש עוול שהוא לא קיבל פרס נובל על תורת היחסות שלו שכל כך תרמה לעולם


למה?
 

uzi2

Active member
שאלה טובה

אין ספק שהעבודה המרשימה ביותר של איינשטיין, היתה תורת היחסות הכללית.
את היחסות הפרטית היו מגלים אחרים (וחלקים רבים ממנה גילו עוד לפניו).
גם תורת הקוונטים, סביר להניח שהיתה בשלב כזה או אחר, מגיעה פחות או יותר לאותו המקום ללא תרומתו של איינשטיין. תורת היחסות הכללית - בספק.
אכן איינשטיין זכה בפרס נובל רק פעם אחת ועל ההסבר לאפקט הפוטואלקטרי.
הטענה הנפוצה, היא שלקח הרבה מאוד זמן עד שהראיות לנכונות תורת היחסות הכללית היו מספיק חד משמעיות, וועדת פרס נובל לא רצתה לתת פרס נובל על תיאוריה כל עוד לא הוכחה. כיום, בכל מקרה לא ניתן לתת פרס נובל, כיוון שלא נהוג לתת פרס נובל לאדם לאחר שנפטר (ראו מקרה עמוס טברסקי - כהנמן זכה בפרס נובל על עבודות שלו עם טברסקי. טברסקי לא זכה כיוון שנפטר בטרם הוענק הפרס).
 

guprnds

Active member
בנוגע ליחסות הכללית,

אני מעריך שהיו "מגלים" אותה מייד לאחר פרסום תורת יאנג-מילס. יישום תורת יאנג-מילס על חבורת הספין היה מנפק את התשתית, ועתה רק נותר לאתר את הלגראנג'יאן המתאים שינפק את המשוואות הנכונות. זו אמנם משימה מכובדת בפני עצמה אבל אותה עת לא היו חסרים גאונים שיתמודדו איתה.
 

uzi2

Active member
מה היה קורה אילו ...

תורות יאנג-מילס היסטורית קשורות ליחסות כללית (גם אם בפועל הצליחו בכל למעט כוח הכבידה).
נסיון חצי מוצלח להכניס לשם את הכבידה הוא יותר מאוחר, והוא מבוסס כבר על ההבנה של יחסות כללית).

אני כן מסכים שבשלב כלשהו זה היה מתגלה, (אבל היה לוקח לא מעט זמן). מצד שני, אני לא רואה בעיה (אם כי לא ממש התעמקתי בזה ובמשמעויות) לרשום לגרנז'יאן לשדה הכבידה, גם מבלי לייחס את זה לעיקום קואורדינטות, ומבלי להתבסס על משוואות השדה של איינשטיין. במקרה כזה, עיקרון השקילות היה בחזקת נס, אבל עדיין היה ניתן לרשום ביטוי לגרנז'יאני.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
הסדרה 'שטוקהולם' שהעונה השנייה שלך משודרת עכשיו בכאן בנוייה

על זה, במיוחד העונה הראשונה
 
למעלה