איך אומרים הרוב שלנו בקיצור? ושם עצם מוחשי

לומד ל100

New member
איך אומרים הרוב שלנו בקיצור? ושם עצם מוחשי

רובנו או רובינו? ומתי אחרי התנועה E יש או אין י'?

בשבוע עבר הבנתי מהתגובות בפורום ששם עצם מוחשי הוא מורגש בחמשת החושים. ובבית הספר מלמדים שמחשבה או חלום הם שמות עצם מופשטים ואני לא מבין את זה כי אלה דברים שנתפסים במוח בדיוק כמו שראייה נתפסת בחוש, ולכן גם מחשבה צריכה להיות שם עצם מופשט.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
"רוב" הוא ש"ע יחיד ולכן רובנו.

היו"ד נוספת לציון רבים:
דרכנו = הדרך שלנו
דרכינו = הדרכים שלנו
שאלתנו = השאלה שלנה
שאלותינו - השאלות שלנו

לגבי תוספת יו"ד, לרוב צירי נכתב ללא יו"ד ופעמים רבות היו"ד שורשית ולא קשורה לתנועת ה-E (דוגמאות: מיניקה, הרציתי, ביצה, כיף).

באשר ליו"ד שנוספת רק בכתיב המלא, כלומר הלא מנוקד, בעיקרון היא לא נוספת לתנועת E למעט במקרים מסוימים, להלן מתוך כללי האקדמיה:
תנועת e אינה נכתבת ביו"ד. למשל: ממד (=מֵמַד), אזור (=אֵזוֹר), בררה (=בְּרֵרָה), זהות (=זֶהוּת).
אבל יו"ד תיכתב
– במילים שצירי בא בהן לפני אהחע"ר במקום חיריק.
למשל: תיאכל [לעומת תישמר (תִּשָּׁמֵר)], ייערך [לעומת יישמר (יִשָּׁמֵר)], תיאבון [לעומת שיגעון (=שִׁגָּעוֹן)], קירח [לעומת אילם (=אִלֵּם)], שירות [לעומת סיפור (=סִפּוּר)].
– בשמות עצם במשקל פֵּלָה, שלא נגזרו משמות ממין זכר, והצירי מתקיים בהם בכל הנטייה: זיעה, תיבה (לעומת כנה, מתה – שנגזרו משמות ממין זכר, ומאה, עדה [קהל] שהצירי אינו מתקיים בהם בנטייה.
– בשמות השקולים במשקל השמות היכר (=הֶכֵּר), הישג (=הֶשֵּׂג), היצע (=הֶצֵּעַ), וכן בצורות הנגזרות משמות אלו, כגון היכרות (=הֶכֵּרוּת), הישגיות (הֶשֵּׂגִיּוּת), היקשי (הֶקֵּשִׁי).
http://hebrew-academy.huji.ac.il/hahlatot/MissingVocalizationSpelling/Pages/ikkar.aspx

חלום או מחשבה אכן אינם ממשויות פיזיקליות הנתפסות בחושים, אלא פעילויות מוחיות שמתחילות ונגמרות במוח ואינן עוברות בעצבי החישה (למעשה בזמן חלום השרירים משותקים כדי שאנשים לא יפעילו אותם ויחלו ללכת בשנתם).
 

trilliane

Well-known member
מנהל


 

trilliane

Well-known member
מנהל
בגדול כן; הם לא "מחולקים" רשמית באיזו רשימה

נסתרת ידועה ליודעי דבר... זו פשוט דרך חלוקה אפשרית שנוהגים להשתמש בה בהקשרים מסוימים, כפי שהדגמתי בשרשור הקודם שבו העלית את הסוגיה.

כמו כן חשוב לחדד שלא מדובר בשמות עצמם, כלומר במילים ("המסמנים") אלא במהות העצמים שהם מצביעים עליהם ("המסומנים") כך שההכרעה עצמה אינה לשונית, למעשה.
 

לומד ל100

New member
יש המחשה לפיסקה האחרונה

שכתבת? למה ההכרעה עצמה אינה לשונית? וחוצמזה למה משנה החלוקה הזאת?
 

sailor

New member
לנוצרים יש בעיה דומה

רוח הקודש זה שם מופשט? הם ממחישים אותו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כי הקריטריון החושי אינו לשוני

הוא פיזיולוגי, פיזיקלי וכו', אבל הוא לא חלק מהשפה עצמה.

למה משנה החלוקה הזו? אני לא חושבת שהיא משנה משהו מהותי. כאמור, אני יודעת שמשתמשים בה בעיקר כדי לדבר על צורנים, למשל המוסיפית -xוּת שיוצרת שמות עצם מופשטים.
 
למעלה