איזה גודל אוטובוסים הכי יעיל?

מצב
הנושא נעול.

Yaron Livne

New member
איזה גודל אוטובוסים הכי יעיל?

איזה גודל אוטובוסים הכי יעיל?
לפי מה קובעים את מספר המושבים או הנוסעים באוטובוסים? מאיזה גודל של רכב זה מתחיל להיות שווה לכלכלה לסביבה ולהכל מאשר מכונית פרטית?

האם לא עדיף הרבה מיניבוסים בהרבה קווים שונים עם תדירות גבוהה?
 
זה תלוי בנפח התנועה בקו.

איזה גודל אוטובוסים הכי יעיל?
לפי מה קובעים את מספר המושבים או הנוסעים באוטובוסים? מאיזה גודל של רכב זה מתחיל להיות שווה לכלכלה לסביבה ולהכל מאשר מכונית פרטית?

האם לא עדיף הרבה מיניבוסים בהרבה קווים שונים עם תדירות גבוהה?
זה תלוי בנפח התנועה בקו.
בקו שכונתי שאין בו הרבה נוסעים אין צורך ברכב גדול, ועדיף להבטיח תדירות גבוהה ע"י רכב קטן.
בציר שבו יש הרבה נוסעים, זה כבר לא עניין של תדירות אלא של קיבולת. אי אפשר להבטיח קיבולת גבוהה בציר ראשי ע"י רכבים קטנים, ולכן הרכבים חייבים להיות גדולים, כתלות בקיבולת הנדרשת: אוטובוס, מפרקית, רכבת קלה או רכבת רגילה.
הדבר הנכון לעשות הוא ליצור מערכת היררכית, כשבעורקים הראשיים נעים כלי רכב גדולים, בעורקים משניים כלי רכב קטנים יותר, וכן הלאה.
 

Yaron Livne

New member
מה התדירות הראויה לקו אוטובוס?

זה תלוי בנפח התנועה בקו.
בקו שכונתי שאין בו הרבה נוסעים אין צורך ברכב גדול, ועדיף להבטיח תדירות גבוהה ע"י רכב קטן.
בציר שבו יש הרבה נוסעים, זה כבר לא עניין של תדירות אלא של קיבולת. אי אפשר להבטיח קיבולת גבוהה בציר ראשי ע"י רכבים קטנים, ולכן הרכבים חייבים להיות גדולים, כתלות בקיבולת הנדרשת: אוטובוס, מפרקית, רכבת קלה או רכבת רגילה.
הדבר הנכון לעשות הוא ליצור מערכת היררכית, כשבעורקים הראשיים נעים כלי רכב גדולים, בעורקים משניים כלי רכב קטנים יותר, וכן הלאה.
מה התדירות הראויה לקו אוטובוס?
 
א. לא ברור לי למה "הישראלי הממוצע" היא מילת

לפי הישראלי הממוצע כל 2 דקות!
ואם הוא חיכה 5 דקות, אז הממשלה מותשטט
א. לא ברור לי למה "הישראלי הממוצע" היא מילת
גנאי,
ב. תדירות האוטובוסים בארץ באמת בעייתית. לא יודע איפה ראית קווים שתדירותם 5 דקות כי יש מעט מאד כאלה, וגם בקווים תדירים על הנייר יש בעיית clustering.
 

droriko

New member
יש הרבה קוים

א. לא ברור לי למה "הישראלי הממוצע" היא מילת
גנאי,
ב. תדירות האוטובוסים בארץ באמת בעייתית. לא יודע איפה ראית קווים שתדירותם 5 דקות כי יש מעט מאד כאלה, וגם בקווים תדירים על הנייר יש בעיית clustering.
יש הרבה קוים
שאם היו מאשרים בהם מפרקיות אז לא היתה כזאת בעיה של עומסים.
 
הציפיות כאן לא ראליות

א. לא ברור לי למה "הישראלי הממוצע" היא מילת
גנאי,
ב. תדירות האוטובוסים בארץ באמת בעייתית. לא יודע איפה ראית קווים שתדירותם 5 דקות כי יש מעט מאד כאלה, וגם בקווים תדירים על הנייר יש בעיית clustering.
הציפיות כאן לא ראליות
כאשר גרים בשכונה קטנה או פרבר רחוק לא ראלי להוציא אוטובוס כל 5 דקות כל היום. אני בטוח שגם באירופה זה לא קורה.
 

droriko

New member
העניין הוא

הציפיות כאן לא ראליות
כאשר גרים בשכונה קטנה או פרבר רחוק לא ראלי להוציא אוטובוס כל 5 דקות כל היום. אני בטוח שגם באירופה זה לא קורה.
העניין הוא
שבדרך כלל כשאתה גר בשכונה מסויימת, אתה גם גר בסביבה של שכונות אחרות, ככה שקו שעובר אצלך הוא קו מאסף של השכונות (כמו קו 16 וקו 7 וקו 82 וקו 18 מבת ים) לא מכיר קו שמחבר שכונה בודדת למרכז העיר.
 
בעיקר שכונות קצה או שכונות בצלע ההר.

העניין הוא
שבדרך כלל כשאתה גר בשכונה מסויימת, אתה גם גר בסביבה של שכונות אחרות, ככה שקו שעובר אצלך הוא קו מאסף של השכונות (כמו קו 16 וקו 7 וקו 82 וקו 18 מבת ים) לא מכיר קו שמחבר שכונה בודדת למרכז העיר.
בעיקר שכונות קצה או שכונות בצלע ההר.
הן גם סובלות ממסלול ארוך דרך מלא שכונות עד למרכז העיר
 

droriko

New member
לא בהכרח

בעיקר שכונות קצה או שכונות בצלע ההר.
הן גם סובלות ממסלול ארוך דרך מלא שכונות עד למרכז העיר
לא בהכרח
נכון יש קוים דבילים כמו 22 אבל רוב קוי השכונות שאני מכיר, כמו 18, כמו 17 קריית שלום, אלה קוים שמתוכננים טוב
 

טשאפק 2

New member
בפועל אין כמעט מידיבוסים

זה תלוי בנפח התנועה בקו.
בקו שכונתי שאין בו הרבה נוסעים אין צורך ברכב גדול, ועדיף להבטיח תדירות גבוהה ע"י רכב קטן.
בציר שבו יש הרבה נוסעים, זה כבר לא עניין של תדירות אלא של קיבולת. אי אפשר להבטיח קיבולת גבוהה בציר ראשי ע"י רכבים קטנים, ולכן הרכבים חייבים להיות גדולים, כתלות בקיבולת הנדרשת: אוטובוס, מפרקית, רכבת קלה או רכבת רגילה.
הדבר הנכון לעשות הוא ליצור מערכת היררכית, כשבעורקים הראשיים נעים כלי רכב גדולים, בעורקים משניים כלי רכב קטנים יותר, וכן הלאה.
בפועל אין כמעט מידיבוסים
בישראל בחברות התחבורה הציבורית (אני לא מתייחס למוניות שירות). כשיש מידיבוס זה בדר"כ לצורך מסלול בעייתי כמו זה של קו 23 בתל-אביב.

כמו שאמרת יש יתרון לרכב קטן יותר בקו שכונתי, אבל גם בשעות שאינן שעות עומס רכב קטן יחסוך בעלויות הדלק. ואם יש יתירות מסוימת בצי האוטובוסים (אמורה להיות, כי בשעות השפל התדירות פוחתת) אז למה לא לשלוח מידיבוס במקום אוטובוס לנסיעה שידוע שלא יהיו בה יותר מ-10 נוסעים.

אני מניח שזה מסבך את התפעול.
 

droriko

New member
קודם כל זה מיניבוס לא מידיבוס

בפועל אין כמעט מידיבוסים
בישראל בחברות התחבורה הציבורית (אני לא מתייחס למוניות שירות). כשיש מידיבוס זה בדר"כ לצורך מסלול בעייתי כמו זה של קו 23 בתל-אביב.

כמו שאמרת יש יתרון לרכב קטן יותר בקו שכונתי, אבל גם בשעות שאינן שעות עומס רכב קטן יחסוך בעלויות הדלק. ואם יש יתירות מסוימת בצי האוטובוסים (אמורה להיות, כי בשעות השפל התדירות פוחתת) אז למה לא לשלוח מידיבוס במקום אוטובוס לנסיעה שידוע שלא יהיו בה יותר מ-10 נוסעים.

אני מניח שזה מסבך את התפעול.
קודם כל זה מיניבוס לא מידיבוס
מידיבוס זה משהו אחר

דבר שני, אי אפשר להחליף אוטובוס באמצע סידור, זה לא אפשרי מבחינה לוגיסטית
 

amirv

New member
הבעיה העיקרית של מיניבוס

קודם כל זה מיניבוס לא מידיבוס
מידיבוס זה משהו אחר

דבר שני, אי אפשר להחליף אוטובוס באמצע סידור, זה לא אפשרי מבחינה לוגיסטית
הבעיה העיקרית של מיניבוס
שהוא מתאים לקווים עם מיעוט נוסעים לאורך כל היום, ולכן גם אם רק בשמונה בבוקר יש הרבה נוסעים יש הגיון כבר להפעיל את הקו כל הזמן עם אוטובוס.

לחלופין, קו שפועל רק כמה פעמים ביום ליישובים מסויימים, אבל יכול באמצע לעשות סידורים של קווים אחרים בין שתי ערים עם יותר נוסעים, גם הגיוני שיופעל באוטובוס.

בקיצור, מיניבוס זה פתרון שנשמע יפה, אבל הוא צופן בחובו המון בעיות תפעוליות.
 

droriko

New member
הסיבה העיקרית לשימוש במיניבוס

הבעיה העיקרית של מיניבוס
שהוא מתאים לקווים עם מיעוט נוסעים לאורך כל היום, ולכן גם אם רק בשמונה בבוקר יש הרבה נוסעים יש הגיון כבר להפעיל את הקו כל הזמן עם אוטובוס.

לחלופין, קו שפועל רק כמה פעמים ביום ליישובים מסויימים, אבל יכול באמצע לעשות סידורים של קווים אחרים בין שתי ערים עם יותר נוסעים, גם הגיוני שיופעל באוטובוס.

בקיצור, מיניבוס זה פתרון שנשמע יפה, אבל הוא צופן בחובו המון בעיות תפעוליות.
הסיבה העיקרית לשימוש במיניבוס
זה שהוא מסוגל לנוע בחופשיות בתוך רחובות צרים, מה שעם אוטובוס רגיל זה די בעיה
 

amirv

New member
נכון

הסיבה העיקרית לשימוש במיניבוס
זה שהוא מסוגל לנוע בחופשיות בתוך רחובות צרים, מה שעם אוטובוס רגיל זה די בעיה
נכון
ולכן יש לשמור מיניבוסיםן למקומות בהם אוטובוסים לא יכולים לעבור (כגון מרכזי יישובים ערביים, שכונות עם רחובות צרים וכו')
 

euronitzan

New member
לבעיה הזאת יש פתרונות

הבעיה העיקרית של מיניבוס
שהוא מתאים לקווים עם מיעוט נוסעים לאורך כל היום, ולכן גם אם רק בשמונה בבוקר יש הרבה נוסעים יש הגיון כבר להפעיל את הקו כל הזמן עם אוטובוס.

לחלופין, קו שפועל רק כמה פעמים ביום ליישובים מסויימים, אבל יכול באמצע לעשות סידורים של קווים אחרים בין שתי ערים עם יותר נוסעים, גם הגיוני שיופעל באוטובוס.

בקיצור, מיניבוס זה פתרון שנשמע יפה, אבל הוא צופן בחובו המון בעיות תפעוליות.
לבעיה הזאת יש פתרונות
הפתרון הפשוט יחסית הוא להתאים את הסידור לדרישה - אותו מיניבוס ואותו נהג יכול פשוט לעבור בין קווים במהלך יום העבודה וכך לנצל את כלי הרכב בצורה אידיאלית.
כאן בקלגרי יש קו אחד (קו 302 המוגדר כBRT) שעובד בשעות העומס עם מפרקיות, במהלך היום עם אוטובוסים קצרים ובערב עם מיניבוסים. יש עוד לפחות 10 קווים שמשנים את סוג הכלי מאוטובוס למיניבוס בשעות הערב וסופ"ש כאשר בונים את הסידורים כך שרוב נהגי האוטובוס יסיימו את הסידור כאשר האוטובוס נעשה מיותר.
 

droriko

New member
השאלה עד כמה אתה חוסך פה

לבעיה הזאת יש פתרונות
הפתרון הפשוט יחסית הוא להתאים את הסידור לדרישה - אותו מיניבוס ואותו נהג יכול פשוט לעבור בין קווים במהלך יום העבודה וכך לנצל את כלי הרכב בצורה אידיאלית.
כאן בקלגרי יש קו אחד (קו 302 המוגדר כBRT) שעובד בשעות העומס עם מפרקיות, במהלך היום עם אוטובוסים קצרים ובערב עם מיניבוסים. יש עוד לפחות 10 קווים שמשנים את סוג הכלי מאוטובוס למיניבוס בשעות הערב וסופ"ש כאשר בונים את הסידורים כך שרוב נהגי האוטובוס יסיימו את הסידור כאשר האוטובוס נעשה מיותר.
השאלה עד כמה אתה חוסך פה
אני לא איש משק אז אני לא יודע אם אוטובוס עולה יותר ממיניבוס(מבחינת דלק , תחזוקה) לפי מה שהבנתי אין הבדל גדול (כשעיקר ההוצאות הן על המשכורת של הנהג) וגם יהיה כזה הוא יתקזז על הזמן שיתבזבז על על המעבר בין המסופים של הנהג.
 

euronitzan

New member
גם אם נניח שעלות הרכישה זהה

השאלה עד כמה אתה חוסך פה
אני לא איש משק אז אני לא יודע אם אוטובוס עולה יותר ממיניבוס(מבחינת דלק , תחזוקה) לפי מה שהבנתי אין הבדל גדול (כשעיקר ההוצאות הן על המשכורת של הנהג) וגם יהיה כזה הוא יתקזז על הזמן שיתבזבז על על המעבר בין המסופים של הנהג.
גם אם נניח שעלות הרכישה זהה
(3 מיניבוסים - אחד כל 5 שנים) לעומת אוטובוס אחד כל 15 שנים, הוצאות התחזוקה של האוטובוס תהיינה אך ורק במגמת עליה ככל שהוא מתיישן. בכל פעם שאתה קונה מיניבוס, ישנה אפשרות להוריד את עלות הדלק - בקניית מודל מתקדם וחסכוני יותר.
לעניין המשכורת של הנהג - לפחות בקלגרי, נהגי מיניבוס מרוויחים פחות (כמו שבענף התעופה טייסים של מטוסים קטנים יותר לטווח קצר יותר מרוויחים פחות).
מעבר לכך - המיניבוס שקט יותר ונתפס כירוק יותר - העברת קו מיניבוס תמיד תעורר פחות התנגדות, בייחוד בשעות הערב (הייתי אומר שעות הלילה אבל יש למונח הזה קונוטציה בעייתית כאן).
לסיכום - להערכתי כדי לתת תח"צ סבירה ומעלה בשעות השפל, יש למיניבוס לא מעט יכולות לעומת האוטובוס.
 

droriko

New member
בדן ואגד ומטרופולין

גם אם נניח שעלות הרכישה זהה
(3 מיניבוסים - אחד כל 5 שנים) לעומת אוטובוס אחד כל 15 שנים, הוצאות התחזוקה של האוטובוס תהיינה אך ורק במגמת עליה ככל שהוא מתיישן. בכל פעם שאתה קונה מיניבוס, ישנה אפשרות להוריד את עלות הדלק - בקניית מודל מתקדם וחסכוני יותר.
לעניין המשכורת של הנהג - לפחות בקלגרי, נהגי מיניבוס מרוויחים פחות (כמו שבענף התעופה טייסים של מטוסים קטנים יותר לטווח קצר יותר מרוויחים פחות).
מעבר לכך - המיניבוס שקט יותר ונתפס כירוק יותר - העברת קו מיניבוס תמיד תעורר פחות התנגדות, בייחוד בשעות הערב (הייתי אומר שעות הלילה אבל יש למונח הזה קונוטציה בעייתית כאן).
לסיכום - להערכתי כדי לתת תח"צ סבירה ומעלה בשעות השפל, יש למיניבוס לא מעט יכולות לעומת האוטובוס.
בדן ואגד ומטרופולין
ובעוד חברות, אם לא בכולן, הותק הוא קובע (כמו אגב בכל מקום במשק שיש בו שכירים) וככל שיש לך יותר ותק ככה יש לך יותר זכות קדימה בבחירת סידורים, לכן הרבה נהגים בקוי מיניבוס הם שכירים ותיקים או חברים(כאמור ככה זה בלא מעט חברות אוטובוס)
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה