אז מה הלאה

ק א ר ב ר

New member
אז מה הלאה

אהלן. אני בדיוק מסיים את התואר הראשון שלי בביולוגיה וקוגניציה.
אני אוהב את התחום ואת מה שאני עושה. במהלך התואר (לצד שיעמום נוראי) גיליתי גם כמה דברים מופלאים ומבחינתי יש סיפוק בעבודה הזו.
מבחינת "רקורד" (יחסית לתואר ראשון), אני נמצא במקום טוב (ממוצע > 90, פוסטר וכנראה גם מאמרון). אני חושב שלפחות את המשוכה הראשונה של ציונים אוכל לעבור בכל מוסד ותכנית בארץ. עד כאן הכל טוב ויפה, רק שאני לא בטוח לאן זה מוביל. אז אנא מכם, זרקו עצה - מה הייתם עושים? תואר שני ואופטימיות לרוב? סוטים הצידה כי "יש היכולת"? משהו שמשלב?
העניין עוד לא נבחן אמפירית ממש, אבל אני מאמין שיש לי יכולות גבוהות. נכון שיש מלא בוגרי ביולוגיה שלא מוצאים את עצמם וכו', אבל אני מאמין שאני יותר טוב מרובם.

יצא לי לקרוא אחורה בפורום, ואני מבין שיש פה בין היתר כמה אנשים שחושבים שזו טעות איומה ללמוד ביולוגיה וגו'. אני מבקש להישאר עניניים, ה"נזק" נעשה ולמרות שזו כנראה לא הייתה הדרך הכי פרקטית להעביר שלוש שנים מהחיים שלי, אני לא מצטער. מעבר לזה, אני לא רואה את עצמי יושב בקיוביקל ומתקתק על המקלדת שעות בשביל לפתח אפליקציה! חדשה! לאייפון!!!. לא סובל את חוסר התוחלת שבזה...

תודה וחג שמח
 

deathcaster

New member
תגובה

מעט קשה להישאר ענייניים כשמגיבים להודעה המכילה ביטויים כגון:

1. "מבחינת "רקורד" (יחסית לתואר ראשון), אני נמצא במקום טוב (ממוצע > 90, פוסטר וכנראה גם מאמרון). אני חושב שלפחות את המשוכה הראשונה של ציונים אוכל לעבור בכל מוסד ותכנית בארץ".
2. "העניין עוד לא נבחן אמפירית ממש, אבל אני מאמין שיש לי יכולות גבוהות"
3. "אבל אני מאמין שאני יותר טוב מרובם"

ובכן, למרות הבטחון העצמי המופרז שלך, לאחר תואר ראשון לא הנדסי במדעי החיים שלך, חלק גדול מהעבודות שתוצענה לך במידה ותגיע בכלל לראיון עבודה, הן משרה של טכנאי מעבדה ולא הרבה יותר מזה.

"גיליתי גם כמה דברים מופלאים ומבחינתי יש סיפוק בעבודה הזו"- התכוונת לימודים ולא עבודה


אבל נראה שאתה יודע לשווק את עצמך טוב מאוד (שוב, למרות שהנושא לא נבדק אמפירית), הייתי אומר שיש לך פוטנציאל טוב לעבוד כתועמלן. זו העצה הכי עניינית שאני יכול לתת לך (ולאחר שתתקבע בעבודתך כתועמלן, תחשוב על תואר שני במנהל עסקים).
בהצלחה
 

shimshoneler

New member
המלצה

אני חייב לציין שאני נתקעתי על השורה "יש מלא בוגרי ביולוגיה שלא מוצאים את עצמם וכו', אבל אני מאמין שאני יותר טוב מרובם.". זאת אמירה שמסגירה גישה מאוד בעייתית (ומוכרת כאן בפורום?).

כדאי שתתנער מאמירות כאלה, היות ואתה מסיים תואר ראשון עם הרבה מאוד אנשים חכמים, חלקם הרבה יותר ממך. זאת עובדה, ולכן לא רצוי לחשוב במונחים לא ריאליים שכאלה (נשים בצד יהירות). בנוסף, תואר ראשון בתחום זה חסר משמעות לחלוטין. העבודות ורמות השכר שיוצעו לך זהות לאלו שסיימו קורס פאראמדיק.

אנא הבן שמה שאתה עושה/עשית עד כה אינו עבודה, אלא מחקר אקדמי (ובדרג ביצועי בלבד - בתפקיד ניהולי זה יותר ניירת ופחות פיפטות). אין קשר בין מעשיך לבין קריירה בביוטק (שם, אם תיכנס למחקר, תמצא, כמעט ללא יוצא דופן, עבודות הרבה יותר רוטיניות וסזיפיות - כאלה שנותנות תוצאת דרושה באופן פרקטי, כאן אין מקום ל"סקרנות אקדמית") או אפילו קריירה אקדמית (tenure track). לכן, אל תסיק מסקנות נמהרות.

בצד האופרטיבי, הייתי אומר כך:
1. אחרי תואר ראשון, ללא ספק תועמלנות הינה האופציה הטובה ביותר (אם תצליח לקבל משרה כזו), הן מבחינת שכר והן מבחינת אפשרויות עתידיות.
2. ניתן גם להיכנס בתור אסיסטנט למעבדה - שכר בזוי ועבודה ברמה של ילד בן שלוש. הקידום הצפוי לבעל תואר ראשון: אפס.
3. ניתן להיכנס, אחרי קורס CRA לתחום הניטור הקליני, אבל אין לך ניסיון (לא קליני ולא סתם תעסוקתי) ולכן תתקשה מאוד למצוא משהו. זו עבודה "אימהית", מבחינת שעות ומבנה קריירה. קח בחשבון.
4. אם לא אכפת לך לפתוח את הראש, אתה יכול לראות בתואר בביולוגיה תואר אקדמי כללי ולגשת לתחומים שאינם קשורים כלל ודורשים תואר: הוראה, משרות ממשלתיות (משרד הבריאות, החינוך, איכות הסביבה) או אפילו להגיש מועמדות לגוגל - הם מחפשים כל מיני אנשים שלאו דווקא נשמעים קשורים.

אישית, היות ואני מכיר כבר את כל האופציות וגם את כמות ההשקעה הנדרשת, הייתי ממליץ לך לבצע הסבה - תואר שני בהנדסה + הלמות שנה. אני מכיר אנשים שעשו כך וזה השתלם להם מאוד גם בתוך סקטור הביוטק, שהוא למעשה הייטק למטרות רפואיות. הם מועסקים בחברות ביוטק במשרה ותנאים טובים פי כמה.

בכל אופן - בהצלחה, ואל תשכח תמיד לשמור על צניעות. האקספוזה שעשית כאן למעלה גורע ממך הרבה נקודות בשיחה ראשונה, שהיא החשובה מכולן.
 

ק א ר ב ר

New member
כמה הבהרות

אהלן, תודה על התגובות. נקראו בתשומת לב. כנראה לא הבהרתי את הנקודה הזו, אבל ברור לי שהתואר הראשון שווה לכלום ודיברתי על לימודי המשך.
תשמעו, אני לא נמצא בריאיון עבודה כאן, ומרשה לעצמי לדבר באופן חופשי יותר.
ברור לי שאני לא האדם החכם בארץ וגם לא זה שאחריו. אם נהיה ריאליים ועובדתיים, אם פחות צורם לכם המשפט, אז מרבית בוגרי הביולוגיה לא עומדים בסף של לימודי רפואה (שש או ארבע שנתי) בארץ, ואני כן. זה לא אומר שאני גאון גדול, אבל זה כן אומר משהו על ההישגים והיכולות שלי כפי שהם נמדדים בארץ. אם היה לי ממוצע 80 או 85 בתואר ביולוגיה "רגיל", לא הייתי כותב מלכתחילה. במקום שאני נמצא בו כרגע, זה פחות משחק של ציונים ויכולות ויותר של מזל וקשרים.

לגבי מחקר והעבודה שעשיתי, הודות לראש(ת) מעבדה מדהימה שהיה לי דווקא כן טעמתי מחקר מהו, כולל קריאת ספרות ותכנון ניסוי (והרצתו) וניתוח התוצאות. כמובן שלא את הכל עשיתי לבד, אבל בהשוואה לפרוייקטים שעשו החברים שלי ללימודים, עשיתי עבודה יפה. בהשוואה להספק של דוקטורנט זו עבודה די עלובה ואני לא מתכחש לזה. בשורה התחתונה, יצא לי "להבין" קצת את העסק, זה מוצא חן וחשוב בעיני, ואני רוצה להישאר בנוירו, במחקר, רצוי אקדמי. אני אשמח לכל עצה בנוגע לשיפור עמדות, רשתות ביטחון וכד'.
במאמר מוסגר, אבסורדי בעיני איך שהמדינה לוקחת סטודנטים טובים באמת בתחומם ובעלי מוטיבציה (אם זה אני ואם אלו חברים אחרים שלי שנמצאים באותה הסירה) וזורקת אותם אל הכלבים.
אז נכון, לא כולנו "נרפא את הסרטן", אבל עבודה אנחנו יכולים גם יכולים לתת...
 
אתה אכן יכול לתת עבודה,

אבל אל תצפה לקבל משהו בחזרה.

כפי שכבר הבנת, הסיכויים שתצליח להתברג למשרות הנורמליות הספורות מאד שיש באקדמיה הם לא גבוהים, בלשון המעטה - וזאת בהנחה האופטימית שאתה באמת טוב כפי שאתה חושב שאתה. גם אם תהיה הדוקטורנט הכי שפיץ והכי תותח והכי מפרסם והכי חוקרני בפקולטה - זה עדיין רחוק מלהבטיח שייתנו לך להמשיך לחקור כקריירה. אתה יכול לעשות את החשבון הפשוט: כמה חוקרים קבועים (לא תלמידים ולא פוסט-דוקטורנטים) יש בפקולטה שלך? מדי כמה זמן מתפנה משרה? (הרי פרופסור נשאר פרופסור במשך עשרות שנים בדרך-כלל). כמה דוקטורנטים מסיימים מדי שנה? מה הסיכוי שדוקטוראנט נתון יזכה למשרה?
עשית את החישוב?
מבהיל, נכון?

בנקודה הזו בחיים שלך אתה צריך לקבל החלטה די קריטית. אתה יכול להמר ולהמשיך לתארים מתקדמים, ולקוות שתהיה מבין הבודדים שמצליחים למצוא משרה סבירה (באקדמיה או בתעשיה או משהו) בתום התארים המתקדמים. זה, אגב, לא תלוי רק בך ובמאמצים שתשקיע. יש כאן גם אלמנט לא קטן של מזל וגורמי "מאקרו" שמשפיעים על השוק ולך אין יכולת להשפיע עליהם.

לא מעט אנשים מחליטים לקחת את ההימור הזה מדי שנה (חלקם לא יודעים בכלל שזה הימור וחושבים שבסוף המסלול כולם נהיים חוקרים...). יש מביניהם שמגיעים למטרה. הרוב, כפי שהבנת, אוכלים אותה, ומוצאים את עצמם בגיל מתקדם במסלול קריירה חסום ואכזרי.

האפשרות השניה היא, כפי שכתבו לך כאן, לקחת את התואר שלך ולפנות לכיוון אחר. אם תבחר באופציה הזו, כדאי שתגייס את כל משאבי היצירתיות והאנליזה והתבונה שיש לך, ותתחיל לחשוב מה אתה רוצה לעשות בחיים שיכול גם לפרנס אותך וגם לא יגרום לך לקלל את יום היוולדך. תחשוב רחב ותחשוב בגדול ותתייעץ עם הרבה אנשים (בעיקר עם אלה שיגידו לך דברים שלא יהיה לך נעים לשמוע).

בכל מקרה אין טעם שתאשים את "המדינה" במצבך. המדינה לא ציוותה עליך ללמוד ביולוגיה והמדינה לא אמורה לספק לך מקום עבודה. מדינת ישראל היא לא אוטופיה קומוניסטית שבה לכל אזרח שמורה עבודה מתאימה בשכר מכובד. מדינת ישראל היא בבסיסה מדינת שוק חופשי. אתה בחרת מרצונך החופשי כאדם בוגר ללמוד את התואר הזה, ואתה תבחר עכשיו מרצונך החופשי כאדם בוגר איך להמשיך איתו הלאה. זה ביזיון אטומי שמוסדות הלימוד ממשיכים לפרסם את התארים במדעי החיים כאילו הם מסלול קריירה טוב - אבל האינטרס של מוסדות הלימוד הוא למשוך תלמידים למסלולים שלהם, וכל עוד אין שום גוף או תנועה שמציבה בפניהם התנגדות כלשהי או מציגה את התמונה האמיתית, המצב יישאר כך והתלמידים צריכים לדאוג לעצמם - להבין, לשקול, לברר, ולהיזהר מהבטחות-שווא. זה מה יש.

בהצלחה.
 

shimshoneler

New member
הסבר

הי קארבר.

מה שניסיתי להעביר לך הוא שעניין תכנון וביצוע הניסוי שמור בעיקר לסטודנטים בתארים גבוהים ופוסטדוקים, אבל הוא לא מרכז הכובד של מרצים (כתיבת גרנטים ולימוד לוקחים את החלק הארי של זמנם, והעניין מחמיר בגלל הידללות מקורות לגרנטים). גם בתעשיה אין כמעט עבודה מהסוג הזה, מכיוון שהתעשייה לא עוסקת בתכנון ניסויים מורכבים או בגילוי תופעות מסקרנות, אלא בהשגת תוצאות אפקטיביות במינימום הוצאות - גם אם המשמעות היא עבודה רוטינית וסזיפית, וזה בד"כ המצב.

לגבי הפרמטרים האישיים, בסדר, אני מקבל שאתה פשוט מדבר בפתיחות. אבל אתה צריך לדעת שיש עוד כמוך, ויש אחוז קטנטן שמקבל משרה אקדמית. אין קורלציה ברורה בין כישורים אישיים למשרות האלו. זה מדע, וטבעו שהוא לא צפוי. גם אידיוט שנופל על תופעה חשובה ומפרסם nature בעל סיכוי טוב יותר למשרה מאשר גאון הדור שמוציא JBC אחרי JBC בצרורות. ויש לי דוגמאות טובות למדי לעניין הזה. במילים אחרות - אין לך שום דרך לבנות על קריירה כזאת, וקיימים עשרות פוסטדוקים בני מחזור שלי פלוס מינוס שתקועים בפוסט זו שנתם השישית - והם ממש לא בדרך למשרה אקדמית, למרות שחלקם טובים מאוד במה שהם עושים - פשוט אין שם תופעה חשובה ו/או מפתיעה מספיק.

ציינת עניין בנוירו'. רק נציין שלפני שנה היה גל גיוס הגדול מסוגו בעברית בתחום זה. אני לא זוכר מאז שהתחלתי ללמוד (אי שם לפני עשור וחצי) גיוס בסדר גודל כזה, והיה מדובר במרצים בודדים בלבד. זה אמור לתת לך מושג לגבי הסיכויים שלך.
 

C H 4

New member
פרופורציה

רוטציונר הכי גרוע שהיה לי עד כה היה הכי מוצלח על הנייר, קרי נסיון עשיר בעבודת מעבדה עם המלצה מאוד נלהבת וביטחון עצמי בעקבות הנסיון. ממוצע בין הגבוהים במחזור שלו.
ובאמת, לא פגשתי רוטציונר יותר גרוע. לכן הייתי נזהרת עם ההאדרה העצמית.
 

ק א ר ב ר

New member
אשמח אם תפרטי

במה את עוסקת (פלוס מינוס, בלי להיכנס יותר מדי לצנעת הפרט...),
ובעיקר אם יש לך עצות טובות ל"איך להיות סטודנט טוב" או "עשה / אל תעשה".

תמיד טוב ללמוד.
 

C H 4

New member
אני עוסקת בביולוגיה

לא עד כדי כך עקרוני לשאלתך, אבל cell biology
הדבר העיקרי הוא קצת צניעות: צא מנקודת הנחה שבמעבדה חדשה כניראה שגם הסטודנט לפי שעות יודע יותר ממך.
 

C H 4

New member


אם יש כותב אחד פה בפורום שלא יכול להרצות לי על יהירות הרי אני מגיבה לו.
יום טוב, חג שמח.
 
במורד השרשור הוא סיים הודעה ב - תחזיקי חזק -

"זו רק דעתי, כמובן" (!)
משהו עובר עליו, אני אומר לך.
 

Francesca10

New member
מעניין. פתאום יש אנשים חכמים שלומדים ביולוגיה

פוסטפוסט תמיד טען שרק הנפולת הולכת לביולוגיה, והמוכשרים יותר עושים תארים בהנדסות השונות
 

shimshoneler

New member
מעניין

יש לך יכולת לקרוא משפט עד למחציתו בלבד :)

תקראי מה קארבר עצמו כתב. ואני התייחסתי לאותם אנשים.
פרנצ'סקה, למה את מתעקשת להתווכח? אפילו התומכים הנלהבים בהשקפתך לא מצטרפים לוויכוחים הקטנים שלך. את לא מוסיפה לעצמך כבוד, וגם הטיעונים שלך לא קשורים בכלל לנושא.
 

d e m o sthenes

New member
מסכים ומצטרף לדבריהם של החברים מעליי.

המצב אינו מזהיר בלשון המעטה כרגע, ידידה טובה עם תואר שני חיפשה עבודה במשך חצי שנה עד שמצאה משהו רק השבוע.
בענייני המלצה לתואר שני אני בעל ידע מועט יחסית לחברי הפורום שכבר ענו מעליי-מה שכן אני יכול לומר שהמחלקה לננו-טכנולוגיה בבר אילן נחשבת ליחסית טובה ובנו להם מעבדות מאוד מתקדמות לפני מספר שנים מועט.
לגבי חוסר הרצון שלך לשבת בקיוביקל ולתכנת, מבין אותך בהחלט, אני גם לא הייתי מסוגל לשבת כל היום.
אם תתעניין בכיוון תעסוקתי של תועמלנות הינך יותר ממוזמן לתחקר אותי.

חג שמח.
 

ק א ר ב ר

New member
תודה לכולם על התגובות

כמו שזה נראה כרגע, האופציה של לימודי רפואה הרימה שוב את ראשה...

תהיה, אם מישהו יודע: אם כל כך הרבה זמן המצב בשוק "לא משהו", מה המגמה ברישום לתארים מתקדמים בביולוגיה? יותר מסטרנטים? פחות?

ואנקדוטה (למי ששאל אותי האם אני נבהל): "גורם בכיר" זרק לי פעם שמי ששואף לקריירה במחקר עליו להצטיין בדוקטורט, לצאת לחו"ל לפוסט ולחכות שמישהו ימות בארץ.
אז לא, לא נהבלתי :)

חג שמח
 
מה רע לך לעשות MD,

ואז, אם אתה עדיין בעניין, לחקור כרופא? לא חסרים רופאים שגם מתחזקים קריירה מחקרית פעילה יותר או פחות. אפשר אפילו לעשות ph.d תוך-כדי לימודי רפואה, אם אתה ממש מורעל.
 
למעלה