אז מה בסוף, חברות משווקות לא מחוייבות לצרף חוו"ד לפי תקן22?

יחיאב

New member
אז מה בסוף, חברות משווקות לא מחוייבות לצרף חוו"ד לפי תקן22?

 

פרל דוד

New member
צירוף דו"ח שמאי עפ"י תקן 22 הוא חובה..

אלא שהאזרח הממוצע [ונא לא להעלב, התלבטתי אם לכתוב "מטומטם"] הוא די "תמים" ונאיבי הוא מאמין שהמשווקים הם צדיקים ורוצים בטובתו.
והוא כלל לא יודע שמדצמבר 2014 כל שיווק קרקעות מעבר לקונה יחיד מחייב חוו"ד שמאית עפ"י תקן 22.
כבר ראיתי דוחות עפ"י תקן 22 החדש, שמסולפים בצורה זהירה ע"י שמאי ה"בית" של חברת השיווק הוא כותב בהערכה ש"צופה פני עתיד" יכול להיות כך... וכך....
והרי הכל רמאות אחת גדולה שאליה מצטרף ב"דחילו ורחימו" גם השמאי שרק רוצה לפרנס את בני ביתו ומוכן לסלף את המציאות לפרנסתו.

זה מה שכתבה עו"ד נעמי זמרת יו"ר מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים, [באוק' 2014]
"התקן אותו אישרה המועצה השבוע הינו בעל חשיבות ציבורית גבוהה. התקן מניח בפני הציבור הרחב כלי נגיש וברור באמצעותו יוכל להבין היטב מהו הממכר המוצע לו, להיוודע אל הסיכונים והסיכויים הניצבים בפניו ולקבל החלטה מושכלת בקניית הקרקע בהתאם לצרכיו. חשוב להדגיש כי אין כוונת התקן לעצור או למנוע מסחר בקרקע מסוג כלשהו, אלא לתקן את המצב השורר כיום לפיו הציבור נאלץ להסתמך בעיקר על מצגי סוחרי הקרקע והמשווקים, ולהביא לכך שבפני ציבור הרוכשים יוצג מידע מלא, אמין, שקוף ואובייקטיבי. תקן זה המצטרף לתקנים נוספים שאושרו על ידי מועצת שמאי המקרקעין בעבר ממשיך את מגמת החיזוק וההסדרה של מקצוע שמאות המקרקעין בישראל". [וזו היתה תגובת חברות השיווק -
]

חסר בדו"ח שהופץ מערכת סנקציות פליליות נגד שמאי שמסלף את המציאות ואינו עומד בכללי האתיקה ונגד חברת השיווק.

יש יותר מדי חללים שמאפשרים לשמאי לפנטז על עתיד יותר טוב לקרקע תוך קריצה למשווק.
על פי התקן, בשומות מקרקעין שתצורפנה בעת שיווק קרקע מסוג זה, תהא חובה על השמאי להעריך תחילה את הערך של הקרקע במצבה הנוכחי, ועל פי התכניות המאושרות החלות עליה בלבד, תחת ההנחה כי ההפשרה המובטחת לא תאושר ולא תתקיים; בנוסף, יבחן השמאי את הפרוגרמה המוצגת על ידי הגורם המשווק את הקרקע, ובמידה וימצא כי קיימת סבירות לאישורה והינה בת מימוש, עליו יהיה לפרט את כל תהליכים והשלבים שיש לעבור עד לאישור הפרוגרמה (מול וועדות התכנון, רשות מקרקעי ישראל ויתר הגופים הרלוואנטיים), וכן לאמוד את פרקי הזמן שידרשו להשלמת תהליכים אלה, ואת כל התשלומים והמיסים שיהיה על הרוכש לשלם לאורך הדרך לשם אישור הפרוגרמה.

השמאי אחיקם ביתן שואל/טוען...האם תקן 22 לא יהפוך למלכוד 22 [למי שזוכר את הסרט ההוא]
http://ab-shamaim.com/היטל_השבחה/הדגשים_בהשבחה/היטל_השבחה-_האם_תקן_22_מהווה_בה_בעת_גם_מלכוד_22_?
 

2משהמשה

New member
פרל או מישהו אחר- עסקאות מכר או הפקעה בקרקע שמיועדת ליער !

האם ידוע לכם על מקום בו אוכל לראות עסקאות מדווחות בעררים או במקום אחר על קרקע שהופקעה והיעוד שלה הוא יער כמה וערך כל דונם יער שהופקע. לחילופין נתון לגבי עסקאות של קונה ומוכר מרצון בקרקע שיעוד שלה יער כמה קיבל כל דונם.

תודה
 

יחיאב

New member
לא בטוח שהבנתי

איפה זה כתוב (חוק. תקנות) שאדם או חברה שמשווקים קרקע ליותר מאדם אחד, חייבים להציג לרוכש הפוטנציאלי שומה על פי תקן 22?
כי מה שאני מבין מתקן 22 זה שהוא מחייב רק את השמאי, שאם הוא מתבקש להנפיק חוות דעת ביחס לאותה קרקע, אז עליו לערוך אותה באופן מסוים ושיהיו כלולים בה נתונים מסוימים.
 

פרל דוד

New member
תקן מס' 22 אמור לסגור פרצה בתמחור אדמה חקלאית .

התקן עוד לא מושלם ויש בו עדיין פגמים שיושלמו בהמשך ע"י המחוקק.
תקן שמאי מס' 22 - http://index.justice.gov.il/Units/A...ttee/AppraiserStandardsCommittee/teken 22.pdf

בוא נקרא "קטעים" יחד כדי שתבין.
1. מטרת התקן - קביעת רמת פרוט מזערית ואמות מידה לגילוי הנדרש בשומת מקרקעין לקרקע המוגדרת להלן המשווקת לציבור על בסיס ציפיות.
הגדרות שווק לציבור - שווק לשלושה בני אדם או יותר, בין במישרין ובין בעקיפין, בין באופן ישיר ובין במסגרת תאגיד אשר כתוצאה ממנו הרוכשים יהיו בעלי
זכויות במשותף [עם או ללא הסכם שיתוף] בקרקע המשווקת
תחולה סעיף 4.1 - התקן יחול על כל שומות המקרקעין שיערכו לקרקע המשווקת לציבור.

דברי הסבר לתקן מספר 22.0 בדבר פרוט מזערי נדרש בשומה לקרקע המשווקת לציבור על בסיס ציפיות
1.2 במקרים רבים המשווקים אינם נותנים בידי הרוכשים הפוטנציאליים את המידע המלא והנדרש לקבלת החלטה מושכלת לגבי רכישת הקרקע, ולרוכש אין את הכלים לאמוד נכונה את הסבירות והסיכויים להפיכת הקרקע לזמינה לבנייה על פי המוצג, וכן את הסיכונים הכרוכים בהליכים הנדרשים. כך גם אין ביכולתו של הרוכש הפוטנציאלי לאמוד את משך הזמן ואת העלויות הכרוכים בהפיכת הקרקע לזמינה לבניה, ככל וזו תאושר בעתיד.
1.3 תקן זה נועד לאפשר לציבור השוקל רכישה של קרקע [כפי שתוגדר להלן] לקבל מהמציע, או מהמשווק, את המידע המלא הנדרש ותמונה מקיפה לצורך קבלת החלטה מושכלת האם לרכוש את הקרקע המוצעת לו

התקן הינו "תקן צרכני" אשר בא לקבוע כללים לעריכת שומת מקרקעין לעסקאות בקרקעות מסוג זה, על מנת שרוכש פוטנציאלי של הזכויות יקבל את כל המידע העובדתי לגבי הקרקע, יוכל לבחון את סבירות המידע המוצג לו, ויוכל להעריך לצד הסיכוי גם את הסיכון הכרוך ברכישה ומשמעותו.
 
למעלה