אזרח מודאג - ומועמד לשירות הבטחון

kgarnett

New member
אזרח מודאג - ומועמד לשירות הבטחון

שלום לכולם, לילה טוב שכן שלי הינו מלש"ב וצפוי להתגייס בעוד כשנתיים. לאחרונה עבר צו ראשון, בו הצהיר - כי מעולם לא עבר טיפולים נפשיים מסוג זה או אחר, ומצבו הבריאותי (פיזי ונפשי) תקין לחלוטין !. ב-11 השנים האחרונות, הוא היה מטופל באופן קבוע (1-2 טיפולים בשבוע) אצל פסיכולוגית (מגיל 6) ולעיתים תכופות אף מטופל במקביל אצל פסיכיאטרים שונים. בנוסף, לאורך תקופות ארוכות בחייו היה נתון תחת סמי הרגעה מסוגים שונים, שכן הוא נוטה להתפרץ לעיתים תכופות מאוד - ולפגוע בעצמו ובכל הסובבים אותו. חשוב לי לציין, כי כלל הטיפולים שהוזכרו לעיל נעשו מאז ומעולם במסגרת פרטית !! וכי הנתונים אינם מתוייקים במשרד כלשהו, צבאי או ממשלתי. האמת היא, שחרד אני מהעובדה כי הצבא לא יכיר אירועים אלו, וישים נשק בידו וייתכן כי אף ישבצו בתפקידים המעמידים בסכנה את חייו, וחיים של אחרים. האם פנייה במכתב רשמי למפקד לשכת הגיוס, בה אתאר את מה שקראתם, הינו עילה לתביעה כלשהי בגין לשון הרע? אילו שימושים יכולה לשכת הגיוס לעשות במידע הנ"ל? האם ניתן להגיש כנגדי תלונה במשטרה? בתודה, אזרח מודאג
 
ניסיון תשובה

1. בכל הנוגע ללשון הרע יש מקום להיזהר במקרה זה, מאחר ובאופן בסיסי לפרסם היסטוריה רפואית-נפשית של אדם יכולה בהחלט להוות עבירה על חוק איסור לשון הרע. אציין כי סביר מאד להניח כי החוק יגן על פרסום במקרה כזה בהנחה והפרטים יהיו נכונים ואמיתיים ותהיה סיבה ראויה לפרסום/צורך ציבורי/טובת הציבור וכיוצא באלה. במקרה דנן בהנחה והעובדות שתארת נכונות- אכן יש עניין לציבור בפרסום העובדות ולכן סביר מאד שיעמדו לך ההגנות בקבועות בחוק. 2. בכל הנוגע לשימוש שיעשה במידע ע"י לשכת הגיוס- שאלת השימוש היא של הגורמים בצה"ל ובאחריותם ולכן אין לך מה לדאוג בעניין זה. 3. אני לא רואה סיבה להגשת תלונה במשטרה נגדך- העברת מידע לרשויות הרלוונטיות אינה מהווה למיטב ידיעתי עבירה כאשר יש לציין כי הצהרה שקרית כמו ההצהרה של השכן שלך בנוגע להיסטוריה הרפואית כן מהווה עבירה פלילית ! לכן חשיפה של עבירה על ידך תהיה ראויה ולא סביר שתחשוף אותך לסנקציה פלילית כלשהי. אני ממליץ לך לפנות להורי הילד בצורה דיסקרטית להבהיר להם את עמדתך ולבקש/לדרוש מהם לפעול לידוע הגורמים הרלוונטים באשר להיסטוריה הרפואית של בנם. לאחר תגובת ההורים ובהתאם לה ניתן יהיה לבצע צעדים נוספים תוך הגנה מירבית מבחינתך. עצם הפניה להורים ודרישה לעברת המידע על ידם לרשויות הצבא תקטין מאד את החשיפה לתביעה מכוח חוק איסור לשון הרע. כמובן שהסתרת המידע מהצבא על ידי ההורים והנער מהווה עבירה בפני עצמה! בהצלחה.
 

kgarnett

New member
ראשית, תודה רבה על המענה ../images/Emo13.gif

העבר הנפשי של הנער הינו נושא מוכר וידוע לכל הסובבים אותו בכל תחומי חייו. עם זאת, אין ברשותי שום מסמכים כתובים היכולים להעיד על כך שאכן היה מטופל, למעט, אני משער, מסמכים אצל הפסיכולוגים והפסיכיאטרים עצמם - שהם למיטב ידיעתי לא מחויבים לספק לי אותם (וכנראה לא יעשו זאת). ההורים לעומת זאת (שיחות רבות כבר עלו בנושא) מתנגדים בתוקף לכל אפשרות של העברת המידע הנ"ל לצבא, שכן הדבר "עלול לפגוע בהמשך שירותו הצבאי, וישפיע על תפקידו". האם יש מקום לשלוח את המכתב גם בהיעדר מסמכים המעידים על כך? תודה רבה, רבה!
 
ראשית מובן שהמידע הרפואי של הנער אשר

נמצא בידי הרופאים המטפלים הוא חסוי ולא ימסר לידך. מעבר לכך העלאת טענה לבעיה נפשית אצל אדם אחר ופרסומה ברבים יכולה להוות בעיה ועל כן במקרים כאלו ראוי שיהיו בידי המפרסם ראיות משמעותיות לתמיכה בטענות. במקרה כזה הרי כי בכל פניה או שליחת מכתב לגורם כזה או אחר קיים סיכוי לעבירה על חוק איסור לשון הרע מאחר ומדובר בפרסום אשר פוגע באותו אדם, כאשר שאלת "האמת בפרסום" נחיצות הפרסום, תום ליבו של המפרסם וכיוצא באלה יבחנו רק לאחר מעשה. בנוגע להורים ניתן בהחלט לשלוח להם מכתב אשר מבקש ודורש חשיפה ופרסום אשר בו יובהר להם כי הם מעמדים את בנם ואחרים בסיכון וכי הם יישאו באחריות לכך. בהצלחה.
 
הקושי המקרים מסוג זה

הוא שלא ניתן לדעת מראש האם הפרסום של הפרטים הפוגעים יכנס למסגרת ההגנות של חוק איסור לשון הרע אלא רק לאחר מעשה. באופן עקרוני בכל מקרה של פרסום מידע כזה יש צורך בראיות/הוכחות וזאת בנוסף לעניין ציבורי אשר ראוי להגנה. בעניין עדות של בן משפחה יכול שהעדות תספיק אך גם כאן אין תשובה חד משמעית, אומר כי לעניות דעתי במקרה זה קיים "ענייין ציבורי" או איטרס ציבורי בפרסום, כאשר בנוסף עצם ההצהרה של הנער והוריו או בעצם אי ההצהרה על העבר הרפואי מהווה עבירה(כפוף למהות הבעיה וההיסטוריה הרפואית), לכן אני מניח שאם אכן ההיסטוריה הרפואית של הנער חמורה ומסוכנת תעמוד במקרה כזה הגנה של החוק. כמובן שאין לפרסם מידע כזה לגורמים רבים, אלא בצורה זהירה מאד ומצומצמת ביותר....... אני ממליץ שוב לפנות להורים ולהעמיד אותם בפני החלטה בעניין זה תוך מתן דגש על הסכנות הכרוכות בהסתרת המידע. אדגיש כי עליך להיות בטוח בטענותך כי פרסום של טענות מסוג זה ללא בסיס ,יכול לגרום לפגיעה חמורה בנשוא הפרסום. בהצלחה.
 

AsafSufShkolnik

New member
איך ההורים לא מבינים את הסיכון במצב?

אני מצטער אך זה הוא פורום ואי אפשר היה להתעלם מהשיחה ביניכם! לדעתי זה פשוט מטריד עד כמה ההורים לא מודאגים מההשלכות, ולא פוחדים שילדם יקח נשק וישים סוף לחייו או לחיים אחרים סביבו. אני לא חושב שאתה בעמדה להחליט האם יש לו זכות להחזיק בנשק או לא, אבל לא למסור היטוריה פסיכולוגית שלא לומר פסיכיאטרית לצ"הל בעט גיוס זו עברה פלילית ומסוכנת! מאוד מקווה שזה יפתר בטוב- אלך לחפש עוד רעיונות בנושא באתר ייעוץ משפטי. בהחלט הצלחתם לסובב גלגלים בראש שלי...
 
למעלה