תמיד חלמתי להיות BFF עם לוציפר
אני סאקרית פונדמנטליסטית של חשיבה מתודולוגית, מדעית ורציונלית בעיני עצמה.
- ישנם כמה נושאים שנכרכו יחדיו- הראשון נוגע לידע או גישה אקדמית מקובלת (ששטה לה לאיטה בעולמות העליונים של מגדלי השן) ולחומר הנלמד במערכת החינוך העממית. בביולוגיה דווקא שמענו גישה חיובית, בפיזיקה כנראה שפחות, וההיסטוריונים מורטים שערותיהם (לתחושתי הסובייקטיבית).
- נושא אחר נוגע לחינוך, גישה ביקורתית ואינדוקטרינציה. כיום לתחושתי (הסובייקטיבית) לספורים המוטעים "עובדתית" שמספרים יש גישה ביצירת נרטיב מסויים, אבל הנרטיב הזה אין לו על מה לסמוך מבחינה אקדמית.
- אכן חינוך דורש הפשטה, אבל כיום האינדוקטרינציה ה"ציוניסטית" מתבססת על ספור שהפרטים כפי שהם מתוארים הם לא נכונים, וישנו שימוש מכוון (וסליחה על הזלזול, אבל עד כמה שהגננות מבינות שמדובר בשימוש מכוון) בפרטים לא מעודכנים עד לא נכונים. או לחילופין כפי שניסיתי לתאר פרטי הספורים נמסרים בצורה מוטעית על מנת להטמיע את הנרטיב הנרדף.
- לגבי "כולם נגדנו" אנסה לענות בכלליות, האמן לי שיש לי "תירוץ" לכל דוגמא ופרט בנרטיב הזה (לגבי העובדה שמי שלא מסכים אתך הוא עיוור שלא רואה את האמת שאתה רואה, אני ברשותך אגיב ב"על ראש הגנב בוער הכובע").
תורף הטיעון שלי הוא שהעם היהודי או היהודיים הם לא ייחודיים (יש המון דברים ייחודיים, יש המון פרטים ייחודיים, אבל ליותר מידיי דברים יש מקבילות וקונטסט רחב יותר שאפשר "לשים בפרופורציות").
אכן יהודים הופלו ונרדפו לאורך השנים, אבל הם לא היו לבד, היו אחרים שנרדפו שנסקלו שהופלו שנשרפו וכו'. ביניהן נשים, עניים, מוגבלים ושאר "אחרים".
ישנו נרטיב מסויים שמתרכז ומאדיר את אפליית היהודים ומתעלם מההקשר התרבותי, חברתי הרחב יותר שבמסגרתו האפליה הזאת התקיימה. חלק מהנרטיב הזה מואדר על מנת שמדינת ישראל תוכל לפשוט טלפיה ולומר "כשרה אני וכל ביקורת היא סתם אנטישמיות אוי אוי אוי"
תמיד היו קבוצות רוב ותמיד היו קבוצות מיעוט. פוגרומים ומאבקי הגמוניה (סליחה על הצרבת שאני גורמת לך) התרחשו בין כל מיני קבוצות. אם אני אתאר לך את תלאות הנוצרים החל מהמאות הראשונות לספירה ברומא, דרך השלטון המוסלמי בימי הביניים וכלה בנאורות ובקומוניזם בעת החדשה, תאמר שהנה ההיסטוריה "מוכיחה" שהנוצרים הם מיעוט נרדף וכל אמירה אחרת היא ילדותית?
לכן אני חולקת על כך שישנה "אמת עצמה פשוטה", כי האמת היא אף פעם לא פשוטה. לא רק שהיא לא פשוטה, הספור שאנחנו מספרים לעצמנו מבוסס על פרטים לא נכונים. וסליחה על האד הומינם- אבל בפרטים שכן הבאתי כאילוסטרציה רוב הטיעונים שלך היו בגישת ה"זה לא משנה", אני טוענת ש"זה כן משנה" וזו מהותו של מחקר היסטורי וכאן הויכוח ביננו.
ופטור בלא כלום אי אפשר:
סוף הריבונות היהודית בתק' הרומית החל כבר עם שלטון הנציבים, בניו של הורדוס היו כבר בדיחה של שלטון בובות. זה נמצא בויכוח אבל ככל הנראה לא היתה הגלייה מסיבית כחלק ממלחמת 70-67, עובדה שהיו מספיק אנשים שנשארו ביהודה על מנת להרגיז את הרומאים ב-117 לספירה ויותר מזה ב-135-132 לספירה, שאל את הפרתים, הגאלים, מיעוטים נוצריים ו"סתם" עבדים כמה כיף היה להתנגש ברומאים (אבל רק את היהודים דפקו, לא?).
מסעי הצלב- מצד אחד אתה טוען שבמסעי הצלב (תתנ"ו) זה לא משנה מי רצח כי "כולם היו נוצרים", אבל עד כמה "אידאולוגיה נוצרית" התוותה את הרציחות במסגרת ה'מסע היבשתי' אל מול "סתם" שנאת זרים? שהנוצרים הגיעו ללבנט אני מבינה שלמוסלמים היה כיף גדול כאן (אבל רק את היהודים דפקו, לא?)
- אינקוויזיציה- לא התייחסת, אני מבינה שאתה מסכים שלא היה לזה קשר עם יהודים באשר הם? (אבל רק את היהודים דפקו, לא?)
- שואה- (זה נחשב שהערנו את גודיין ממרבצו? או בשל העובדה שאנחנו מתווכחים על עצם העניין זה בסדר?), הרבה אנשים נרצחו בין סוף שנות השלושים לאמצע שנות הארבעים. לא היה כיף גדול להיות אוקראני תחת שלטון רוסיה, סוציאליסט בגרמניה, הומו או צועני בכל הנ"ל או סתם מישהו שלא הולך בתלם. נכון שלמופתי היה משהו נגד היהודים, אבל לטעון ששישה מליון מתוך כמעט 80 מליון שאבדו חייהם בצורה לא טבעית בתקופה הזאת, הם יותר מיוחדים מהשאר? נראה לי בעייתי.
ההולומודור היה פחות מתוכנן? פחות מכוון כנגד אוכלוסייה בעלת מאפיינים מסויימים? יותר 'אנושי' מהשואה? אינני יודעת.
אני כן סוברת (באופן לא מדעי רק מחוויה אישית סובייקטיבית) שהטיעון של "דפקו אותנו בשואה, תעזבו אותנו בשקט מאיזה 2500 עזתים שהלכו פייפן" הושמע באזניי יותר מידיי פעמים. הנה שכנעת קבוצה מסויימת שתמיד דפקו אותה (למרות שדפקו אחרים באותה מידה במקביל) ובסיוע ה"דפקו אותנו" הזה אנשים מתירים זוועות אחרות שנעשות בשמם, במקום ללמוד לקח אוניבסרלי של לא לדפוק אף אחד (אתה מוזמן לחזור על מנטרת ה"נאיביות, אדיוטים שימושיים" וכו').
"מדעיזציה יתרה ותפיסת עולם ביקורתית" לא "מובילות להרס עצמי" הן פשוט מערערות על נרטיבים קיימים (ושוב התנצלותי על הצרבת שהעלאת הגירה הזו גורמת לך). לכן הפירוק של מאורעות היסטוריים לא גורמות ל"ספור עצים במקום לראות את היער". היער פשוט לא קיים, לכן אין צורך להצית אותו, כפי שנהייה פופולרי בישראל של העשור האחרון.
האמן לי שגם לגבי ה"טרור האיסלמסטי הרצחני שמאיים על קיומו של העולם המערבי הנאור" יש לי כמה הערות, כנראה שגם עימן לא תסכים.