אופנוע שטח ראשון - כמה שאלות

  • פותח הנושא Nya3
  • פורסם בתאריך

Nya3

New member
אופנוע שטח ראשון - כמה שאלות

שלום לכולם,

הנושא נטחן כבר בכל מיני פורומים אך נראה לי בלבל אותי יותר :(

רוצה לרכוש אופנוע אנדורו ראשון שלי, הניסיון מסתכם בנסיעת שטח רק בחו"ל וקצת מחברים, ניסיון מועט, אך מאמין שמהר מאוד "אתפוס" תעניינים (רוכב דאון היל בעבר) ולכן מעוניין לקנות אופנוע של מתחילים+...

התניות ;) -
1. אני מכוון לרכב רק בסופש"ים ורק בשטח (למעט נסיעה מנהלתית של לא יותר מ-15 דק' לשטח).
2. תקציב עד 30k.

אז כמה שאלות ברשותכם:
1. עד כמה זה נכון ש-ק.ט.מ. פחות אמינים ודורשים תחזוקה צפופה? (מתייחס לדגמים exc-f 250/350).
2. התלבטות בין דגמים: wr250r, wr250f, 250CRFL, ktm exc-f250/350.
3. מה מקובל לק"מ סביר ליד 2\3 וכיוצ"ב? כנ"ל לגבי שעות מנוע? אני רואה את הנתנוים האלה ואין לי מושג מה נחשב הרבה ומה לא...
4. מישהו יודע להפנות אותי להיכן ניתן לראות טבלה עם מרווחי טיפולים ועלויות פר דגם?

יודע שזה הרבה שאלות, תודה מראש למי שעונה!
ניר
 

doutsh

New member
קצת תשובות

לגבי ההתניות -
1. 15 דק' זה לא כל כך נעים לא לך ולא לאופנוע. זה לא נורא אבל מבחינת בלאי תחשוב שרכיבת סופ"ש ממוצעת היא משהו כמו 2 שעות מנוע אז אתה מוסיף 25% בלאי סתם על ההגעה והחזרה לשטח. כדאי לשקול עגלה או משהו בסגנון, גם מאחר ודי מהר תרצה להתרחק מהבית.
2. זה אחלה תקציב להתחלה
&nbsp
תשובות:
1. זה ממש לא נכון, היום קטמ (ורוב האופנועים המקצועיים) אמינים מאד. לגבי תכיפות הטיפולים - גם זה מאד דומה אצל כל היצרנים.
2. אתה עושה פה סלט - הקטמים והWRF הם אופנועי אינדורו מקצועיים, והCRF והWRR הם אופנועים דו שימושיים. אם אתה מתכנן כמו שאמרת לרכב רק בשטח שכח מהדו"שים.
3. ברוב האופנועים המקצועיים מודדים שעות ולא ק"מ. רוכב סופ"ש ממוצע עושה כ80-100 שעות בשנה. זה מאד תלוי בדגם, יש דגמים שאחרי 300 שעות צריך לעשות מנוע ויש כאלה שיחזיקו 1000, ובכל מקרה אופנוע שטופל כראוי יהיה עדיף על אופנוע שלא תוחזק ללא קשר לשעות. כשתמצא משהו שנראה לך קח אותו לבדיקה ושם יגידו לך את מצבו בדיוק.
4. טבלת טיפולים יש בספר רכב של כל אופנוע. עלויות מאד משתנות בין מה אתה עושה לבד ומה במוסך, ומה אתה מזמין מחו"ל וכו'. תחפש בפולגז ותמצא עלויות משוערות לחלק מהדגמים.
&nbsp
ונסיים בהמלצה שלי -
בעיקר אם אתה בא מתחום הדאון-היל, אבל לא רק, אני מאד ממליץ לך לשקול 125 שתי פעימות (יש קטמ/הוסקווארנה, שרקו ובטא). אופנועים מעולים וקלים שילמדו אותך את יסודות רכיבת השטח כמו שצריך אבל גם יספקו אותך כשתצבור ניסיון.
בתקציב הזה תוכל למצוא 125 יחסית חדש ובמצב טוב, שני שנתונים לפחות יותר חדש מ250/350 ארבע פעימות.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
היי ניר ברוך הבא. כולנו התחלנו פעם אל תשכח!

אני מאז ומעולם רכבתי על כלים יפנים בדיוק מהסיבה שהיפנים יותר אמינים בכלי 4 פעימות. זה ידוע זה לא חדש ומי שחושב אחרת שיחשוב אני חושב כך ויודע שזה כך מנסיון חיים. עד היום כ-40 אלף ק"מ על 4 מנועים יפנים ב-4 פעימות ואין מה לומר . אמינים באופן יוצא מהכלל בכל היבט. יהיו ורסיות לכאן ולכאן זה לא ישנה את העובדה. מעבר לזה היפני אינדורו WRF מטופל בק"מ מאז ומעולם ולא לפי שעות מנוע - כמו כל 20 שעות בקטמ. המנוע היפני שרדן בלתי נלאה דומה בדיוק לטויוטה לאיסוזו להונדה ברכבים אותו סגנון של מוצר . איכות בכל היבט מכונות אמינות נקודה!
אם נתבונן על הבולמים מובן שהקאייבה שיש בימהה הם בולמים מהקו הראשון אין מה להוסיף מעבר. קטמ אופנועי מעולים בתחום 2 הפעימות שם ה250 דופ' הוא אופנוע מצוין ואמין. תזכור ש-2 פעימות אלה כלים חזקים דורשים עבודת גוף ללא בלימת מנוע .כתזזיתי יותר . אישית לא הייתי מתחיל עם דופ' 2 פעימות אלה עם מרובע 4 פעימות יהיה לך הטוב ביותר לטעמי בהיבט אמינות מרווח טיפול וישיבה על האדמה והשריית בטחון וכו'. לא הייתי פוסל כניסה עם דופ' 125 של קטמ או הסקי אבל אין כלים כאלה בנמצא כחדשים, לא מיובאים לארץ וגם תהיה זקוק לטפל בהם תדיר סביב 80 שעות מנוע עליון -בזו התדירות. לבני הצעיר היה 4 שנים קטמ 125 היה אופנוע מצוין במיוחד צפונית לשנתון 12.
ימהה WRR וההונדה שציינת הCRFL הם כלי דו"ש שהימהה ממוקד שטח הרבה יותר מההונדה שהוא דו"ש רפה אגדיר ביחס אליו.
יתכן והתכוונת לדגם ההונדה X שהוא אינדורו טהור אין הרבה ממנו בארץ-לידיעה.
אם אסכם, אתה מגיע מתחום אופניים אקסטרימי ולדעתי תוכל להכנס לנישת השטח באופנוע עם כלי אינדורו מקצועי. אני מתוך 11 שנות רכיבה רצופות רוכב כ- 7 שנים על יפנים נטו. הלפני אחרון היה עם מנוע יפני(גסגס מרובע פעימות).
מציע לך להתנסות על ימהה F אצל מתן ניר או איציק קלנר בכפר סבא ,כנסיעת מבחן. אם אתה צפוני אז אצל ציון סויסה בעפולה או בסניף חיפה אצל עידן.
לגבי שעות מנוע אין מקובל, זה עניין של תדירות שימוש אצל אדם. אני עושה בממוצע סביב 2500 ק"מ לשנה שזה סביב 100 שעות אבל זה אני. בעברי שהייתי צעיר יותר עשיתי יותר. יש מי שיעשו יותר ויש מי שפחות. בימהה הנוכחי מטפלים כל 2000 ק" - דגם 16 ומעלה . אני מטפל כל 1000 משיקול אישי ותו לא.
בסבלנות ניר תוכל למצוא כלי מצוין יש המון כלים טובים בשוק.
החשוב ביותר לחוש את האדם מולך ולהחליט לאחר התנסות על מה אני ניר רוצה לרכב ומתחבר ורק אני ניר!.
קרא בין שורות דברי ובטוחני שתחליט מה טוב לך. תרגיש בנוח לפנות ולשאול!
 

Nya3

New member
ואוו תודה!

אני מת"א, איך נקרא המוסך/מכון של החברה בכפ"ס? האם נסיעת המבחן היא בעפר? יש מקום כלשהו שאני יכול לעשות נסיעת מבחן בשביל עפר?
&nbsp
תודה
ניר
 

המחשמל 64

New member
מנהל
המוסך המרכזי של מטרו הוא בכפר סבא. אתה יכול להתקשר

למטרו כפר סבא ולבקש את מתן ניר או איציק קלנר.
אתה מבקש אך ורק להתנסות בשטח ולא מעבר. אתה תתאם עמם ולמולם נסיעה בשטח הסופ"ש יהיה מזג אויר טוב . תצא לשטח שאתה מכיר מהאופניים ותתנסה עם אופנוע. לאחר שתתנסה בימהה תתנסה בעוד כלים ורק אז תחליט. אין מה למהר . הכסף בידך הזמן בשליטתך והחשוב הוא שאתה תתחבר בדיוק כמו לדגם האופניים שלך ולא פחות. כאן אין "התפשרתי"(לתפיסת עולמי בהובי לבטח). אם התפשרתי אזי אני לאורך ציר הזמן אהיה פחות מרוצה וזה לא מה שאתה מבקש . בבואך לעולם הדוגלגלי ממנוע אני ניר מחליט: להתנסות על 2-3 דגמים שאקבל מושג על מה אני רוכב ומתחבר הכי טוב. דופ' או מרובע פעימות ובאיפה לאותו תוואי או תוואי דומה. אני ניר ,חושב רק מה שטוב לניר.מה שמתאים לניר לא בהכרח יתאים לפלוני אלמוני כמו שלא כולם רוכבי דאון היל,הרי זו נישה עוד יותר צרה באופני הרים. אתה תתנסה תחוש ותחליט מה טוב לך. יש לך זמן הכל בבטוח ב100% על בטוח בהתאמה מלאה. קרי-התנסתי ולקחתי את מה שטוב עבורי ועונה לצרכי.מעבר לכל זה תחשוב על חברה וסגנון חברה שתתחבר אליה בעתיד זה אלמנט חשוב ביותר כמו באופניים. זה סוג של זוגיות חשובה שתוכל למצוא התאמה בבליוי בדברים שאתה מתחבר אליהם כמו דוגלגלי ממונע.
קח לך את הזמן. תרצה עוד הכוונה מעבר תוכל לפנות בפרטי. כמובן שלי אין קשר למטרו אני לא סוכן או משווק מטעמם, רחוק מכך מרחק שנות אור. אני כותב את דברי בדיוק כפי שתארתי מנסיון חיי בעולם הדוגלגלי ומהסביבה בעולם זה אותה אני מכיר היטב שנים רבות. צריך לדעת שכל האופנועים טובים היום . נכון יש דעות לכאן או לכאן כל אחד ועולמו בעולם נפלא זה. בהצלחה!!
 

doutsh

New member
המחשמל - אני חושב שאתה מפספס כאן נקודה חשובה - התקציב

בתקציב של 30K הוא לא יקנה כלי חדש (אגב, זה כולל או לא כולל ציוד), ככה שזה לא משנה שאין 125ים חדשים לקטמ/האסקי.
כל המרובעים שהצעת אכן יכולים להיות טובים להתחלה, אבל כאמור בתקציב הזה הוא ימצא כלי ישנים, בטח ישנים יותר מ125ים שהוא יכול למצוא בתקציב הזה.
והנקודה האחרונה - רכיבת מבחן תתן לו מושג כלשהו, אבל לא מעבר לכך, מאחר וכאמור הוא מתכוון לקנות אופנוע משומש והWRF החדש שונה מאד מזה שהוא יוכל לקנות בתקציב שלו.
 

Nya3

New member
לא חושב שב-30K אפשר לקנות חדש
בכל מקרה...

יש לכם המלצה לכלי יד 2/3 מהדגמים שציינתי? ברור שכל מקרה לגופו אך כעקרון..
&nbsp
לגבי נסיעת מבחן, אכן המטרה היא לקבל מושג כלשהו ושיהיה לי איזשהו רפרנס בתור אחד שאין לו גישה לאופנועים אחרים
&nbsp
תודה
ניר
 

המחשמל 64

New member
מנהל
אכן לא קל לאתר אופנוע טוב דרושה סבלנות. הבחור יפנה לאוריה

כרמלי בכרמלי מוטורספורט וכן לאנשים במטרו יציג עצמו והגלגל ינוע.
נכון יוכל אולי לקנות 125 שעבד. יתכן לחשוב על שרקו 125 דגם 17 ומעלה שאכן יעלה גם מעבר לתקציב - גם אופציה.בעיקרון זה תקציבו וזה הנתון שעמו ינוע או אלה אם יחליט לשנותו. אז נכון יקנה מרובע אולי קצת ישן יותר אבל אופנוע שונה ולא 125 שב-200/300 שעות המצב לא אידיליה למנוע כנ"ל במבט לעתיד ללא תחזוקה נאותה משמעותית מעבר לפינה כנאמר.
לניר: יש אופנוע מדגם הונדה X אצל ציון סויסה בעפולה סוכנות מוטוליין. מכיר בחור שמוכר גם סביב 37 אולי פחות, ימהה דגם 16. נכון המחיר גבוהה מהתקציב אבל אולי שווה להשקיע עוד קצת בתקציב .
יש דגמי קטמ לרוב ביד 2 בתקציב 30K. אישית לא הייתי הולך לכיון קטמ. כנ"ל בטח לא בנפח 350 או 500. אבל זה אני כאמור....
 

Nya3

New member
למה לא היית הולך על קטמ?

רכבתי על ההסקי 350 ואהבתי מאוד, אין כמעט כאלה בשוק יד2 בתקציב שלי... אבל כתומים 350 יש ולהבנתי זה אותו מנוע, רכבתי גם על כתום 350 ונהניתי מאוד

&nbsp
אשמח לשמוע למה לא ללכת על קטמ
&nbsp
תודה
ניר
 

המחשמל 64

New member
מנהל
זו חתיכת שאלה ניר ויש בה המון תפיסת עולם וכל מה

שסביב למותג . אני באופן אישי בעד כלים של קטמ או ההסקי שמדובר ב-2 פעימות. שם המנועים נפלאים מאד אמינים סוסי עבודה כנאמר. אבל לא כל אחד אוהב 2 פעימות. אני תמיד הייתי חסיד של 4 פעימות . לאור זאת ולאור הכרותי במרום גילי את המותגים היפנים תמיד העדפתי אותם על פני הנ"ל בהיבט מנוע. המנוע היפני הוא מנוע יפני נקודה.אני רואה את האמינות שלהם לאורך ציר הזמן ואין להם תקיעה או איבוד אמינות או בעיות. הקטמ לאומתו לא מנוע שישרוד לתפיסת עולמי ועל פי מה שאני רואה קורא ושומע את אותו אורך השמישות ביחס ליפני. אני לא אוהב את האמינות שלהם בכלל הבולמים ביפני לטעמי טובים יותר לאין שעור והאופנוע בנוי טוב. עובדתית ביפני זה דלק וסע. תקנה קטמ תראה שיהיה לך קושי למכור זה לא יהיה בקלות.
לדעתי תעשה עוד מאמץ שווה בהחלט תקנה ימהה 16 250 זה האופנוע המיטבי לטעמי.
אם אנסה לכתוב את המשוואה שלי :
יפני=אמינות .
אוסטרי= אירופאי.
לא הכנסת למשוואה שלך את השרקו מה הסיבה?
 

doutsh

New member
לדעתי אתה חי בקונספציה של לפני 15-20 שנה...

האם אתה שומע ורואה תקלות בקטמ המרובעים של השנים האחרונות?
אם כבר בשלוש שנים האחרונות הדו"פים שלהם חוטפים ביקורת על אמינות.
המנוע של ה250/350 של קטמ הוא אמין ומוכר, אולי הימאה יחזיק 20 שנה והקטמ רק 15, אבל גם ככה לא מדובר על השנתונים האלה אלה על אופנועים בני 2-4, ובשנים האלה גם אם לא עשית כלום חוץ מלהחליף שמן אין שום סיבה שתהיה בעיה לא בימאה ולא בקטמ.
לגבי הקושי למכור, אשמח גם לדעת מאיפה מגיע המידע הזה...
המספרים מדברים בעד עצמם - ה250 הכתום/לבן מכר מעל 100 כלים ב2018 (ואם נוסיף את ה350 נגיע כבר למעל 200), ואילו ה250 הכחול מכר 20.
אז או שאתה יודע משהו שאף אחד אחר לא יודע, או שהאופנועים האלה אכן טובים.
&nbsp
אגב, אין לי שום דבר נגד הWR, הוא אופנוע מצוין, אבל ממש לא הייתי ננעל עליו.
אם פותה"ש אהב את הכתום/לבן 350, שילך על זה בכל הכח.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
אני ממש לא חי בקונספציה של לפני 15-20 שנה. ותעשה לעצמך

טובה שתפריד בין דופי'ם למרובעים בכלים הנדונים.
כל מה שתאמר, חכמים ממך וממני אמרו בעולם הדוגלגלי .לי כמו להרבה אחרים הדבר ידוע ומוכר, לא צריך להיות שבוי בקונספציות שמונספציות .
מנועי הקטומים המרובעים לא יגיעו לשרידות ,אורך חיים מקביל למנוע יפני ,ככה או ככה. תסובב ימינה ושמאלה כמה שבא לך.
אני זוכר גם כאן ,סיפורים על סיפורים על האמינות ,אך לפני לא מעט שנים. הדופים' - יש כמה בעיות עם מערכות ההזרקה מהשנה/שנתיים אחרונות אך גם כאן זה במספר כלים מצומצם. להשליך על הכלל ? ממש לא. זה שמכר יותר זה לא אומר דבר וחצי דבר בטח לא לי. אני לא הייתי אף פעם מושפע ממכירות אלה רק מאמינות לאורך זמן ושקטטטטטטטט.
הלוואי והייתי יכול ללכת לכיון אחר מהעובדות שבמוחי ,שאנשים שאני מכיר מקרוב מאד מאד בעלי כלים מגוונים בעברם יודעים ואומרים בקול רם.
אומרים גם שהשרקו הרבה יותר אמין מהקטמ אז בגלל שהוא, לא נמכר בכמויות כמו הקטמ אז מה נסיק מזה שהוא לא כלי טוב ? שהוא פחות כדאי לרכישה? פחות אמין? או מה?
רק יפני - זו דעתי וכך ישאר.
 

hananlv

New member
לא 15 --50

היום בעידן הגלובליזציה אין כזה דבר אופנוע או רכב יפני או אוסטרי או קווקזי
רק המותגים נשארו עם שיוך לאומי...התכנון וחישובי החוזק נעשים באותה תוכנה כל החלקים מהם מורכבים האופנועים מגיעים לכל היצרנים בדיוק מאותם ספקים מאותן ארצות (בדרך כלל סין אבל לא רק..)
איכות ההרכבה לא רלוונטית מכיוון שאת מרבית העבודה עושים רובוטים
ומה שחשוב - בקרת האיכות נעשית בדיוק לפי אותם פרמטרים שכתובים
באותו ספר שכולם קראו.

ועדיין ניתן למצוא הבדלים ברמת האמינות או יותר נכון ברמת הגימור
אבל ההבדלים הללו הם משיקולי תקציב ושיווק בלבד...ולכן בחינת
אמינות (ועמידות) יכולה להתבצע רק בדגמים באותה רמת מחיר.
וממש לא לפי המוצא האתני של המותג.

אז נכון שהישראלי המצוי נורא אוהב לזיין את המוח (כן זה לא יותר מזה)\
על אמינות שהידע שלו על אמינות מגיע מהניסיון האישי שלו ושל הדודה שלו שעם כל הכבוד אין לו שום קשר למדידות אמינות (שמתבצעות על מדגם סטיסטי גדול)
אבל למה להרוס לך את התענוג..תמשיך לרשום את השטות הזו שיהיה לך
בכיף.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
אז מה שאתה אומר שחלקיו של הקטמ יש בהם טעם סיני

וגם בהונדה היפני וגם בימהה במנוע אם אני מבין את דבריך?
היה כאן בחור שגלש כאן שנים שהיה לו קטמ 250 שנתון 2007. אני זוכר שסביב
200 שעות כבר אכל לו שמן ודיי נגמר לו המנוע העליון.אז נכון זה היה לפני למעלה מעשור אבל כן זה הרושם שיש למרובעים הקטומים עלי.
הייתי שמח להשתכנע שכך כלומר שמנוע קטמ מרובע יחזיק לי מאות שעות נאמר 400 שעות ולא יזדקק למנוע עליון . תן דוגמאות אשמח לשמוע ולשנות דעתי וכי למה לא....
 

hananlv

New member
לא רק סיני...הודי ,אינדונזי ,תיאלנדי מה שתרצה

מי שמסוגל לספק את החלקים שעומדים במפרט במחיר הכי טוב הוא זה שייצר אותם.
וזו לא תהיה הפתעה גדולה אם תמצא באותו בית יציקה נניח בבומביי קו יצור
להונדה ועוד קו יצור לKTM
 

doutsh

New member
מה שאתה מתאר זה בדיוק להיות שבוי בקונספציה

"זו דעתי וכך זה ישאר", כלומר העובדות לא ממש משנות.
אתה נותן דוגמה אחת על אופנוע מ2007?
אופנוע אחד לא מעיד על בציר 2007, ובטח שלא על 2015+
המכירות אמנם לא תמיד מספרות את הכל, אבל בימינו עם האינטרנט, שהמידע שאתה טוען קיים וידוע לכולם, וכל אחד יכול לקרוא על הצרות והחוזקות של כל אופנוע, ויש לנו כל כך הרבה מותגים, הפרש כל כך גדול במכירות לאורך כל כך הרבה שנים בכל העולם וכמובן גם בארץ בהחלט מעיד על משהו.
אם האופנועים היו לא אמינים כמו שאתה מתאר, כולם היו מבינים את זה ומפסיקים לקנות אותם...
השרקו לא נמכר כאן ככל הנראה ממספר סיבות, בניהן למשל שהוא יחסית חדש בשוק ועוד לא יודעים אם הוא אמין או לא, השוק יד 2 שלו קצת חלש יותר, וכן כמובן שלאפקט העדר ולשיווק יש השפעה.
וזה ש"אומרים" (מי?) שהוא הרבה יותר אמין מהקטמ (כמה שרקואים אתה מכיר שעברו את ה-300-400 שעות?) זה לא אומר שזה נכון.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
אנחנו גדלנו כנאמר על משפט ידוע מאד שלא אני ולא אתה יצרנו

KTM=קניתי ,תיקנתי ,מכרתי. הרי זה לא המצאה סתמית של מן דהו.
מספיק לראות מה כותבים על הכלים של קטמ לכביש כמו הדיוקים שקראתי בעבר הרחוק זה מספיק לי מעל ומעבר.
שיצרן יפני מייצר כלים כמו הונדה ימהה סוזוקי וכו' גם ברכבים בטנדרים אפילו בטורבינות חשמל הכל ברור ומוכר וידוע . אמינות מוכחת. לא סתם אומרים רכב יפני אמין טילים.
אז בו נתחיל מזה שיש בסיס לנאמר וכן בהחלט יש את תופעת העדר בהחלט ובהחלט.אני מפריד באופן מלא וגורף בין עולם הדופים אל מול המרובעים נקודה. אבל היות ואני רוכב על מרובע פעימות אני וקטמ לא חברים מה לעשות.
בדופים כלים נפלאים נקודה היו לי 2 בבית.
המשפט הזה מהדהד עד היום אצל רבים. זה לא אומר שלא היה שינוי בכלים אבל זה שם בתאים האפורים במוח....
ולגבי השרקו למיטב זכרוני הוא מ- 2013 בארץ אולי אפילו לפני.
יש מספיק מידע עליו בהחלט.
 

dougie

New member
צודק בכל מילה לאורך כל השירשור גם הדופי"ם בפנים

לא אשכח את ה- ecx 300 שלי - כמה צרות... לא נהנתי ממנו לרגע אחד, כל הכשלים היו של תיכנון לקוי, גימור ירוד, איכות ירודה של חומרים, והנדסת אנוש נוראית, גם אני זוכר את ימי ה"קניתי תיקנתי מכרתי" , לא הרבה השתנה מאז, אין להשוות לשלמות ההוליסטית של הכלים היפנים, מי שטוען אחרת זאת זכותו המלאה, אבל אלו לא העובדות בשטח, קשה לפעמים להבחין בהן מצד המתרס של הרוכב, הן בולטות לעין מנקודת מבטו של המכונאי.
 

hananlv

New member
עובדות בשטח?

עשית \קראת מחקרים שעומדים בקנה מידה אקדמי של מחקר
סטיסטי במדע חקר האמינות?
עד כדי קביעה כלאחר יד "שלא הרבה השתנה"
סלח לי - אבל אתה מזבל את המוח.
 
למעלה