אוסמוזה

loveu9

New member
אוסמוזה

רציתי לשאול מהי אוסמוזה ואילו גורמים משפיעים על אוסמוזה.. ומה ההבדלים בין סוכרוז לעמילן?
 

Night-Girl

New member
תשובות

אוסמוזה נעשת כאשר אין אפשרות לדיפוזיה, והיא חלק מהנטייה להשוואת ריכוזים. לכן, במקום שהמומס יעבור, עובר הממס- לרוב מים. גורמים שמשפיעים על אוסומוזה: 1. לחץ טורגור 2. ריכוז התמיסה 3. חימום\קירור עמילן הוא מולקולה של גלוקוז בצמח ואילו הסוכרוז בבע"ח
 

loveu9

New member
שאלה בנוגע לתשובה

תודה רבה אך האם תוכלי רק להסביר לי מהו לחץ טורגור ומה זאת אומרת כאשר רשמת ריכוז התמיסה וחמיום וקירור
 

Night-Girl

New member
כן

לחץ טורגור- לחץ המים בצמח ריכוז תמיסה- ככל שהתמיסה מרוכזת יותר, תהיה אוסמוזה מהירה יותר חימום- מגביר את האוסמוזה- חלקיקי מים נעים במהירות רבה יותר קירור- מאט את האוסמוזה
 

helva

New member
בקשר לעמילן וסוכרוז

עמילן הוא מולקולת התשמורת של גלוקוז בצמח וגליקוגן באדם. סוכרוז הוא דו סוכר שמורכב מגלוקוז ו... או גלקטוז או פרוקטוז, אני אף פעם לא זוכרת.
 

TsLiLuSHSH

New member
כמה שאלות בנושא המיטוזה..

אני מאוד אודה למי שיענה, אפילו לא על כל השאלות... ואני גם אשמח אם יינתן הסבר לתשובות בשאלות האמריקאיות
מה זה תא פוליפלואיד ? (באמת שחיפשתי בספרים, כגון: ביולוגיה היום, ולא מצאתי..) ברור שבמיטוזה נוצרים תאי גוף חדשים, אבל.. האם תאי גוף חדשים נוצרים גם במיוזה ? (האם כשאומרים תאי גוף מתכוונים גם לתאי המין) ? מהו השלב המתאים ביותר לבדיקת מס" כרומוזומים : א.אינטרפאזה. ב .פרופאזה לפני הופעת הכישור. ג. פרופאזה אחרי הופעת הכישור. ד. מטאפאזה. (נדמה לי שזה ג' - לא ? ) האם בצמחים ובבעלי חיים מתרחשת המיוזה בתאים של אברי הרבייה הזוויגית? (לגבי בע"ח נראה לי שכן, לגבי הצמחים אני לא בטוחה ... ) איזה תהליך מתרחש במהלך חלוקת התא(המיטוזה)? . א שחלוף בין כרומטידות אחיות. ב התא גדל בנפחו. ג. הכרומוזומים נדחסים, וניתן לראותם במיקרוסקופ כגופיפים מוגדרים. ד ה- DNA מוכפל. תודה !!
 

TsLiLuSHSH

New member
מקפייייייייייצצצצצצהההההההה

המממממ אחת אחת אחת ...אחת שתיים שלוש. עובד.
 

zappon

New member
כרגע רק את זה.פוליפלואיד...

הפלואיד זה מי שיש לו סט אחד של כרומו" דיפלואיד יש לו 2 סטים של כרומו" ופוליפלואיד זה כזה שיש לו הרבה סטי של כרומו" יותר מ-2(כלומר 4n,6n...) דרך אגב יותר קל לחפש במילון בקישורים שמורן ומישל הביאו זה חייב להיות שם. בקשר לתאי גוף חדשים זה תלוי בהגדרה אני לא בקי בהגדרה בעברית של תאי גוף.אם היא כוללת תאי מין אז כן,במיוזה נוצרים גם תאי גוף,כי תאי מין בתוכם.אבל לפי ההבנה בעברית תאי מין הם חלק מהגוף ולכן הם צריכים להיות כלולים בהגדרת תאי גוף(לדעתי).
 
אם איני טועה

"תאי גוף" זה פשוט תרגום ישיר של "תאים סומטיים" (soma - גוף). כך לפחות נראה לי. במקרה זה, תאי מין הם מובדלים מאחר והם אינם נכללים תחת "תאים סומטיים" ומכונים "גמטות" (ביחיד - גמטה) והם היחידים בגוף האדם שעוברים מיוזה. מיוזה היא חלוקה אך ורק לרביה, בין אם מינית או אל-מינית (ישנם צמחים, שמרים וכו', שעוברים מיוזה ויוצרים "נבגים" אשר מהם יצמח אורגניזם הפלואידי, כאשר ההורה הוא דיפלואידי).
 
וכדי להבהיר:

באורגניזם בוגר, למעט בחד תאיים כמובן, רק חלק האחראי על הרביה יכיל תאים אשר עוברים מיוזה (ורק בדיפלואיד).
 

TsLiLuSHSH

New member
חייבת לתקן אותך לגבי משהו!

אוקיי, אז הבנתי ממך ומאחרים שכשאומרים תאי גוף כנראה לא מתכוונים לתאי מין.. בכל מקרה אתה כתבת שתאי מין הם היחידים בגוף האדם שעוברים מיוזה- וזו פשוט טעות ! תאי מין לא עוברים מיוזה, אלא המיוזה היא שגורמת להיווצרות תאי מין (גמטות)- נכון שנראה כאילו שאין הבדל, אבל בהחלט יש, וזה ניסוח פסול ... (סורי אם זה נדמה שאני "מתנפלת" עלייך, פשוט המורה שלנו אמרה את זה המון פעמים.. ואני לא רוצה שמישהו יכתוב כזה דבר בבגרות ויירדו לו נקודות
 
צודקת, הניסוח שלי מטעה

הגמטות (תאי המין) הן תוצר של המיוזה ב- stem cells של מע' הרביה.
 
בתוספת לתשובות שכבר ניתנו:

שלב המטאפזה הוא השלב הטוב ביותר, מאחר שאז זוגות הכרומוזומים מסודרים בקו האמצע והם הכי מכווצים בגודלם (תשובה ד) בשאלה האמריקאית השניה - בשלב ה-M, שלב המיטוזה עצמה, הכרומוזומים נדחסים וניתן לראותם (תשובה ג). שחלוף מתרחש רק במיוזה לכן זה לא א, ותשובות ב ו-ד מתרחשות טרם שלב ה-M (בשלבי ה- G2 וה-S בהתאמה). (מחזור התא הוא כזה - G1 (יש המגדירים אותו בחלקו כ-G0 אם איני טועה), S (הכפלת DNA), לאחר מכן G2 (בקרות, הכפלת נפח התא) ולאחר מכן שלב ה-M (שיכול להיות מיטוזה או מיוזה).
 

TheFinalCut

New member
אוסמוזה וסוכרים

אוסמוזה הוא תהליך ספונטני (שאינו דורש השקעת אנרגיה) הדומה בעקרונו לדיפוזיה: בדיפוזיה פשוטה, חומרים נעים לפי מפל ריכוז (מאזור בו הם נמצאים בריכוז גבוה לאזורים של ריכוז נמוך); הדבר דומה גם לתנועת חומר בתגובה ללחץ - חומרים נעים לפי מפל לחצים (מאזור בו הם נמצאים בלחץ גבוה, לאזורים בהם הם בלחץ נמוך). באוסמוזה, שני סוגי התנועה שהזכרנו משתתפים ומניעים מים דרך מחסום חצי-חדיר. כידוע ממברנות הם מחסומים חדירים למחצה, או ליתר דיוק, הן חדירות בצורה סלקטיבית לחומרים מסוימים, ואטומות לחומרים אחרים. הגורמים המשפיעים על תנועת מים באוסמוזה הם: 1) ריכוז המומסים 2) לחץ 3) כח המשיכה. מאחר וכח המשיכה קבוע (או קבוע "פחות או יותר" כפי שיאמרו הפיסיקאים), נתייחס רק ללחץ ולריכוז המומסים. בנוגע לריכוז המומסים - אם נימנע ממשוואות ועקרונות פתלתלים השורה התחתונה היא כזו: כמה שיש יותר מומסים (או במלים אחרות שריכוז המומסים גבוהה יותר) באזור מסוים, מים ירצו יותר לנוע לתוך האזור הזה ולא ממנו. אם ננסח את זה אחרת: מים נעים מאזור של ריכוז מומסים נמוך, לאזור של ריכוז מומסים גבוה. להמחשה, את ר' את התמונה המצורפת. אני בטוח שאין צורך לספר לך שמים נעים מאזור בו הם נמצאים בלחץ גבוה, לאזור בו הם נמצאים בלחץ נמוך כמו כל שאר הנוזלים - ולכן העקרון היחיד שאינו טריוויאלי כאן הוא עקרון המומסים. אני מקווה שהצלחתי להסביר אותו. נמנעתי במכוון מלהסביר למה הדברים מתרחשים כך, מאחר וזה יאלץ אותי להכנס לעקרונות התרמודינמיקה בשילוב עם משוואות לא ידידותיות. אני מניח שלא דורשים ממך לדעת את זה, אז נוותר. אם בכל זאת תרצי לדעת, שאלי ונענה. בנוגע לסוכרים סוכרוז ועמילן: עמילן הוא פולימר של מולקולות גלוקוז הקשורות זו לזו בקו ישר, עם הסתעפויות מפעם לפעם. סוכרוז מורכב מיח' גלוקוז המחוברת ליח' פרוקטוז. שני הסוכרים הללו משמשים כחומרי תשמורת לטווח הארוך (עמילן) והקצר (סוכרוז) בצמחים. הסוכר שמשמש כחומר תשמורת קצר טווח בבעלי חיים הוא גליקוגן. גליקוגן בנוי בדומה לעמילן מיח' גלוקוז, אך הוא הרבה יותר מסועף.
 

TheFinalCut

New member
אופס! טעות בדיאגרמה...

מצ"ב הדיאגרמה המתוקנת (המומסים נעים מאזור של ריכוז גבוה לאזור של ריכוז נמוך, אך המים נעים הפוך - מאזור של ריכוז מומסים נמוך, לאזור של ריכוז מומסים גבוה)
 

daywalker

New member
הדוגמה הזאת מוזרה

זה נראה לא הגיוני שהגובה של המים בחלק אחד יהיה בסופו של דבר גבוה יותר מהחלק השני,אוקי אמורה להיות כאן אוסמוזה אבל בכל זאת זה נראה לא הגיוני
 

TheFinalCut

New member
רציתי להמנע מזה, אבל הכרחת אותי ../images/Emo8.gif

כפי שאמרתי בהודעה המקורית, על אוסמוזה משפיעים שלושה גורמים: כח המשיכה, ריכוז המומסים ולחץ. הנוסחא של פונציאל המים מתייחסת לכל הגורמים הללו כמכלול: פוטנציאל המים = פוטנציאל המומסים + פוטנציאל הלחץ + פוטנציאל כח המשיכה כח המשיכה גורם לאיזון ההגיוני שהזכרת בגובה, מאחר והוא מושך את כל מולקולות המים מטה בצורה שווה. אך אם כח כלשהו סותר את כח המשיכה או מתווסף אליו רק באזור מסוים של המים (לדוגמא לחץ נקודתי), יכולות לקרות תופעות שיפרו את איזון הגבהים בין שני אזורים בהם יש מים. את פוטנציאל כח המשיכה מחשבים כך: פוטנציאל כח המשיכה = Pw * g * h כש - Pw = צפיפות המים g = תאוצת כח המשיכה h = גובה המים מאחר וצפיפות המים קבועה וכך גם g, הערך של Pw*g קבוע ועומד על 0.01 מגה פסקל למטר, ופוטנציאל כח המשיכה בעצם תלוי בגובה המים. אם הערכים של פוטנציאל המומסים ופוטנציאל הלחץ מייצגים כוחות חזקים מכח המשיכה, המים בהחלט יכולים להיות גבוהים יותר בצד אחד, בהשוואה לצד אחר. הכצעקתה? הבט שוב בדיאגרמה, רק שהפעם תדמיין שה"ממברנה" במרכז היא בעצם חיץ פלסטיק, עם חור באמצע. אם יופעל כח (לחץ) על המים בצד שמאל, שידחוף אותם מטה - תסכים איתי שבצד ימין הם יעלו מעלה? זה בעצם על אותו העיקרון. פוטנציאל המומסים והלחץ שמופעל על המים קובעים את כיוון התנועה של המים, דרך אותו המחסום החצי חדיר. ככל שהמרחק האנכי (הגובה) של המים גדול יותר, כך פוטנציאל כח המשיכה גדל, ולכן במידה ובאמת המים בצד ימין יידחפו מעלה, הם יפעילו יותר כח חזרה מטה. ולכן אם הלחץ שמופעל על המים בצד שמאל קבוע, באיזשהו שלב יווצר שיווי משקל והמים בצד ימין לא יעלו יותר.
 
בבקשה../images/Emo80.gif

דב"ר, סוכרוז הוא דו סוכר, ועמילן הוא רב סוכר- חומר תשמורת שמצוי בצמחים. דב"ש, אוסמוזה היא מעבר חומרים דרך קרום (פירוש הדבר, מעבר מים) ממקום שבו ריכוז המומסים נמוך למקום ריכוזם הגבוה. זאת על מנת להגיע לשיוויון בריכוז המשפיעים על אוסמוזה הם דב"ר ריכוז המוסמים, ככל שמפל הריכוזים גדול יותר, המעבר יהיה מהיר יותר. גורם שני, טמפרטורה. גורם שלישי, לחץ הטורגור המצוי בצמח, משפיע על קצב מעבר המים באוסמוזה.
 
למעלה