אולי מישהו מכם יודע מה דינם של מאגרי מידע

אולי מישהו מכם יודע מה דינם של מאגרי מידע

שאתם אוספים לעניין זכויות יוצרים או קניין רוחני. בעצם השאלה היא כזאת: אם אני אוספת עכשיו מאגר נתונים, ואני מכינה אותו בעצם. אם המנחה שלי רוצה לקחת ולתת אותו לכל מאן דבעי, כדי שיוכל לעשות עליו עבודות נוספות, הכרוריכים בפרסומים נוספים - האם מותר לי להתנגד לזה ? האם יש לי אחיזה חוקית או משפטית בענין? האם אני יכולה להגיד שאני מבקשת שלא ישתמשו בזה למשל עד שאני מפרסמת או מאשרת את התזה שלי? (אני מתכוונת לחומרי הגלם, לא לקידוד או ניתוח התנוים שבמאגר) אם יש למישהו מכם איזשהו ידע בענין- אני אשמח. לא מוצאת משהו על זה בתקנון תלמידי מחקר שלנו. (ואני מניחה, שיש מקום ל"ניצול" הפרצה של "רכוש אניברסיטת X" כדי לומר שחובתי לתת את החמרים או לפחות לא להרגיש בעלות עליהם. מה דעתכם?
 
לא יודעת מה אומר הסכם העבודה שלכם

אצלנו ברור שזכויות היוצרים בכל דבר שנעשה במסגרת הלימודים/מחקר באוניברסיטה שייכות לאוניברסיטה (אבל זה מוגבל למי שמקבל מלגה/שכר מהאוניברסיטה, וזה סייג חשוב). בכל מקרה, בתחום שלי מקובל מאד להבנות על מאגרי נתונים שאחרים ייצרו, לאחר פרסום אחד לפחות (!) ותמיד - תוך מתן קרדיט/ציטוט, בכל פרסום שיצא מזה.
 

LastFlowers

New member
מהמעט שידוע לי בתחומי

מי שעושה שימוש בנתונים שלך חייב לתת לך קרדיט. אצלנו לא רק שמותר לעשות כן, זה גם עניין שבשגרה (ע"ע מאגר פרוייקט הגנום, מאגר רצפים גנטיים, חלבונים וכו') וטוב שכך - הרי חלק גדול מן המחקרים אינם בבחינת 'יש מאין'.
 
נראה לי שלא זו היתה השאלה שלה

אם הבנתי נכון השאלה היא אם מותר לה לשמור על המאגר לעצמה בלי לאפשר למישהו אחר להשתמש בו. אם או בלי קרדיט (ובוודאי שעם קרדיט במישדה ומשתמשים...). אין לי תשובה רשמית לשאלה. אישית אני יכולה לומר שאם המנחים הספציפיים שלי היו באים ומבקשים ממני דבר כזה, בחפץ לב ולכבוד הוא לי, הייתי מאפשרת להם או למי שהם הפנו אלי להשתמש בזה.
 

d a p h n a

New member
אני לא יודעת מה הדין החוקי

אני כן יכולה להגיד לך שלאחרונה יצרתי קשר עם מישהי שיצרה מאגר נתונים מסויים בשביל לבקש ממנה מידע מתוך מאגר הנתונים, והיא אמרה שהיא תשמח לעזור לי, אבל אני צריכה לתת לה קרדיט בכל עבודה עתידית שתשתמש בחומרים שהשגתי בעזרת המאגר שלה (וכאן זה עניין קצת יותר מורכב, כי זה בעצם מאגר שאני אשתמש בו כדי לאתר חומרים בארכיונים, כלומר בכל פעם שאני משתמשת בחומרים הספציפיים האלה מהארכיונים אני צריכה לתת לה קרדיט).
 

tulkin

New member
למה מורכב?

אפשר בקלות להוסיף הערת שוליים, בפעם הראשונה שאת משתמשת בחומר שאותר באמצעות המאגר, משהו בסגנון "כל החומרים מסוג Y אשר השתמשתי בהם במחקר אותרו באמצעות מאגר X (הפנייה רלוונטית). אני מודה לZ על שהעמידה לרשותי את המאגר לצורך המחקר" - וזהו, סיימת את חובת מתן הקרדיט לאותו מאגר. באופן כללי, קשה לי להבין למה רואים במתן קרדיט דבר מורכב. עבורי זה כיף לתת קרדיט לאנשים/מחקרים/רעיונות שעזרו לך במחקר.
 

d a p h n a

New member
אה, לא מתן הקרדיט עצמו לא מורכב בכלל

אני שמחה לתת קרדיט וגם אמרתי לה. אלא שמדובר על מאגר שאוסף מידע על חומרים מסוג מסויים (במקרה הזה מדובר על מתכונים רפואיים מהעת החדשה המוקדמת באנגליה). אני אעזר במאגר שלה בשביל לאתר מתכונים ספציפיים, כך שלא אצטרך לעבור על אלפי ספרי מתכונים בניסיון לאתר את המתכונים הספציפיים שמעניינים אותי. אבל, יש לי גם מתכונים רפואיים שאני אוספת בעצמי (למשל, כאלה שנמצאים באוספים שהיא לא עברה עליהם), אז אני צריכה לסמן לעצמי איזה מתכונים קיבלתי באמצעות המאגר שלה ואילו לא, ובכל פעם בעתיד שאעשה שימוש במתכון מהמאגר שלה, אז אני צריכה לתת לה קרדיט. זה לא "מורכב" ברמה של "אני לא יכולה לעשות את זה". סתם ברמה של "אני צריכה לזכור לשים לב לזה"
בדוקטורט זה דווקא לא נראה לי בעיה, כי אני יכולה בהתחלה להגיד "רוב המתכונים הרפואיים בהם השתמשתי בעבודה זו נמצאו באמצעות המאגר של ד"ר X (ולתת את הפרטים) ואני מודה לה על הסיוע הרב." מה שיותר "מסובך" הוא לזכור בכל מאמר או כל דבר אחר שאכתוב בעתיד שעושה שימוש במתכונים האלה בדיוק מה קיבלתי ממנה ומה לא. זה הכל. שוב, לא איזה אסון, סתם משהו שצריך לדאוג לעשות.
 

22ק ו ס ם

New member
הבעייה היא לא אם הערת שוליים

במקרים רבים בעל המאגר מבקש שהוא יהיה כותב משני בכל מאמר שמשתמש בנתונים שלו. במקרים יותר חמורים הוא יכול לבקש להעיר על המאמר לפני השליחה שלו כדי לראות שנעשה שימוש הוגן במאגר. זה לא תמיד כזה פשוט.
 

d a p h n a

New member
טוב, זה לא המצב שלי

כלומר כל מה שהיא תעשה זה תפנה אותי למסמכים שבהם היא יודעת שיש מתכונים רלוונטיים, אז זה לא ברמה כזו.
 

tulkin

New member
אני לא יודע מה החוק הספציפי בתחום שלך

אבל יודע מה אני חושב שראוי שיהיה. א. סביר רצוי מוסרי והגיוני לחלוק אם החוקרים את מאגרי המידע והנתונים. ב. סביר ואפילו חובה להתנות את השימוש במאגרי מידע במתן קרדיט ראוי. ג. קרדיט כזה צריך להיות לפחות ציטוט של מאמר שכתבת בו תיארת את מאגר הנתונים, תהליך בנייתו והערך והתרומה שהוא מביא למחקר בתחומך, או הוספה שלך כמחברת נוספת אם לא ניתן לצטט מאמר שלך בו השתמשת בנתונים. לפעמים ראוי להוסיף אותך כמחברת נוספת או כל דבר מעבר לציטוט שלך, גם אם יש כבר מה לצטט. במיוחד אם תהליך בניית המאגר כרוך בעבודה רבה שאינה טריוויאלית - כלומר שדורשת יכולות מחקר גבוהות וכו', ואם המחקר שמשתמש במאגר שלך משתמש בו כמקור מידע עיקרי. אני לא יודע אם יש חוקים כתובים בעניין. אני לא חושב שצריכה להיות בעיה למישהו לתת לך קרדיט. אני גם לא יודע אם אפשר לתת איזשהו עונש למישהו שעובר על הכללים האלה. אני גם לא חושב שצריך להגיע למצב שזו האפשרות שמנסים להפעיל. אגב ההגדרה ל"חומרי גלם" היא אמורפית קצת. נניח שהקלטת אנשים. אז ההקלטה היא חומר הגלם. אבל ההקלטה לא נמצאת בדרך כלל במחשב, אלא על קלטות. וזה חומר הגלם. אם למשל ערכת את הקלטות האלה ומיינת וקטלגת אותן - זה כבר לא חומר גלם. אם הפכת את כל החומר לדיגיטלי ושמת אותו בתיקייה במחשב, כך שלכל קובץ יש שם עם מקום וזמן ההקלטה - זו כבר עבודה שהשקעת. בוודאי שאם עשית תמלול של הקלטות - התוצר איננו חומר הגלם.
 
ההערה שלך היא במקומה שכן

ההקלטות - אכן נעשו במסגרת תקציב אוניברסיטאי. אולם זה חלקה היחידי של האוני' בענין. את התמלול, קידוד, ערית נתונים, חיתוך הקטעים הרלוונטיים, עריכת קובצי הקול דיגיטלית, תיוג ומיון ומיפוי התכנים - נעשו על ידי X אנשים. וגזלו מהם 3-4 שנים משנות הדוקטורט שלהם. העניין הוא - שבדיוק כשאלה שעשו את כל עבודת ההכנה הגיעו לקו הסיום, וכבר יכולים להתחיל לנתח נתונים ולהגיע למסקנות בעצמם - רוצים רבים לשים ידם על המאגר הסופי הקיים. מבחינתי - יש בזה משהו לא לגיטימי, כי זה לא נותן "פור" למי שעשו את "העבודה השחורה"... מה גם - שברגע שזה באמת לא פורסם עדיין על-ידי העוסקים במלאכת ההתקנה, הרי אין רישום של "בעלות" או"קרדיט" של הדבר, וכמו שדברים קורים, זה פשוט יתגלגל מיד ליד, עד שלבסוף אפילו אל יידעו שפעם מישהו הכין את זה. עכשיו - זה לא שיש לי בעיה של קרדיט, אין לי בעיה שכולם ישתמשו במאגר, ואין לי בעי הלתת אותו (בלי קשר לקרדיט או לא קרדיט). יש לי בעיה של ראושניות. כאילו - מי שטרח בערב שבת - הוא שזה שאמור לאכול בשבת, לא? אז איך ייתכן שX אנשים טרחו וטרחו, ועכשיו - עוד לפני שהם הגיעו לתוצאות של המחקר שלהם, שעבורו עשו את כל העבודה המקדמת, יבואו אחרים ו"יקצרו את הפירות" ויפרסמו פרסומים מיידיים?
 

tulkin

New member
אבל אסור לשכוח

באופן אנהרנטי יש לך "פור" על כולם. גם אם מישהו ייקבל את המאגר עכשיו, זה לא שמחרתיים יהיה לו פרסום. את עדיין זו שעובדת עם הנתונים האלה הרבה זמן. ולך יש פור גדול על כולם. אולי מה שאת צריכה זה לעזוב לרגע את התוכנית הגדולה של הדוקטורט, ופשוט לפרסם משהו קטן על המאגר. הרי ממילא הולכים וגוזרים דוקטורט ל2-4 מאמרים בסופו של דבר. אז למה לא לעשות את זה פשוט עכשיו. הראשוניות תהיה שלך מעצם זה שיתנו לך קרדיט על מאגר, ושכל מי שמשתמש בו מצטט אותך ונותן לך קרדיט אפרופו לטרוח בערב שבת - בעולם האקדמי: מי שטרח בערב שבת, מזמין את כולם לארוחה ונהנה מהמחמאות על הבישול. האוכל עצמו (הידע שנוצר/נצבר) שייך לכולם.
 
זהו, על זה אני שואלת חוקיות

אתה מבין, הענין הוא שלא מספיק שאפרס ם מאמר. אני צריכה לדעת קודם כל - אם בכלל אני יכולה לפרסם על המאגר. כי כרגע, מי שמימן את ההקלטות הוא שנחשב בעולם האקדמי כבעליו של המאגר, ואליו פונים וממנו מבקשים חומרים. והוא - נותן את התמלילים, ולא את ההקלטות. והתמלילים - הם כבר שלי.... לא? לכן יש בעיה. כי לאניאל יודעת אם מותר לי לפרסם את זה מצד שני, אולי אפסרם משהו שהוא נקודתי - על המאגר שלי בלבד, שאותו אני בונה לצורך העניין ואז- אני כאילו מנטרלת את השייכות שלו אליו... אוף, רק אצלי הכל מסובך?
 
למה שלא תוכלי לפרסם?

פשוט תצטרכי לתת קרדיט לכל אחד שתשמשי בחומר שלו. כלומר, זה אולי לא "פשוט" (כמו שדפנה הסבירה... זה משהו שצריך לשים לב אליו), אבל אני לא רואה סיבה שתהיה כאן סוגיה מסובכת. אם את רוצה שאף אחד לא יוציא שום פרסום בזכות המאגר שלך לפניך, אז, למרות שלא ברור לי למה זה חשוב בכלל, פשוט תצטרכי להיות את הראשונה שתוציא פרסום.
 

d a p h n a

New member
מה שאמרת על הדוקטורט תלוי במקום ובתחום

אצלנו לא גוזרים דוקטורט למאמרים, אלא מפרסמים את כל הדוקטורט בשלמותו כספר. יש אנשים שמפרסמים פרקים מהדוקטורט כמאמרים, אבל בעקרון זה פחות מקובל ודווקא מעודדים אותו לכתוב מאמרים שלא קשורים ישירות לדוקטורט (בגלל שלאחר מכן הוא אמור להתפרסם כספר).
 

tulkin

New member
אני יודע

הרעיון היה להציע לפרסם משהו מהר מהר, קטן ונקודתי על מאגר המידע, בנייתו, איכות הנתונים בו ואופני השימוש בהם, תוך אולי הצגת ניתוח ממוקד וקטן שידגים את האיכויות של המאגר. ולפרסם את זה בלי קשר לדוקטורט. זה יכול להיות אחר כך פרק בדוקטורט או מאמר צדדי זה פחות משנה.
 

22ק ו ס ם

New member
אני מסכים איתך

אני לא הייתי נותן מאגר נתונים שלי אלא אחרי שמיציתי את השימוש בו. למה שמישהו יגיע למסקנות ויפרסם אותן תחת שמו רק בגלל שהוא זריז יותר? הבעייה שלך היא שהמאגר שייך גם למנחה שלך ולכן את צריכה להתחשב בו (כמו שהוא צריך להתחשב בך). לדעתי צריך להגיע להסכמות בנושא הזה כמה שיותר מוקדם. אני מכיר אנשים שעובדים על מאגרי ענק ביחד שמשלב מוקדם מחליטים איך לתפעל אותו, מי יהנה ממנו, מי יכול לכתוב מאמרים כחוקרים ראשונים ולמי צריך לתת קרדיט על כל שימוש בו.
 

מאי261

New member
בתחום שלי מאד מקובל

שחוקרים שבנו מאגרים גדולים מקבלים עליהם בלעדיות למשך כמה שנים (בהם הם מפרסמים לפחות את הפרסום הראשון על בסיס אותו מאגר) ואז משחררים אותו לציבור. עושים את זה כדי לתמרץ אנשים להשקיע את המשאבים הדרושים באיסוף נתונים שכזה. אחרת יש פה בעיית free-rider רצינית. אני חושבת שבעניין זה עדיף לשוחח עם המנחה שלך ולהגיד לו שאת מעדיפה לא להתחלק בחומרי הגלם עד שתסיימי את התזה. נראה לי חכם יותר לא לתלות את זה בסיבות משפטיות או סיבות של אגו אלא פשוט להגיד שזה work-in-progress, צריך עוד לעבור על הדטה לנקות אותו וכו' ואת לא יכולה לערוב למהימנות של הנתונים עד שלא תסיימי את העבודה עליהם.
 
למעלה