אהבתי את אדוני/ לאה גולדברג

קאמיני

New member
אהבתי את אדוני/ לאה גולדברג

ישבתי כמה שעות טובות על השיר הזה ואני מתקשה לתפוס את הקונספט הרחב של השיר. האם מדובר ביחסי אהבה? יחסי דאגה של בת לאב? אם מישהו יכול לעזור לי להבין את השיר אני אשמח. השיר בשביל מי שלא מכיר: אהבתי את אדוני/לאה גולדברג "אהבתי את אדוני, צעדיו שמרתי, ואני בעיני אדוני לא ישרתי. ואלין סף בית אדוני ולא אעזבנו, דמות דודי באישוני ודודי איננו. ויחרפוני רעי ושכני: השפחה הנבערת! ואני נשאתי קלוני כשאתי עטרת ואני לרעי ושכני מה מאוד יקרתי. ורק בעיני אדוני לא ישרתי. ויזכור לי את חסד נעורי ולכתי אחריו במדבר, וראה כי חלפו נעורי וגם חני עבר. וייתן לי בעין טובה את פתי הדלה ואני לו כנר שכבה לאחר הבדלה."
 

ליזביי

New member
אני אוהב אותו מאד

אך כדי לנסות לעזור לך להבין יותר טוב ולא סתם לקשקש בעצמי, אנסה לשאול אותך כמה שאלות ומשם נראה כבר: 1) איזה תפקיד יש לחרוזים לדעתך? למשל: האם את/ה מרגיש מתח מסוים בין יקרתי ^ לא ישרתי, או לכתי [..ן במדבר ^ חני עבר או לא? 2) הבתים: איזו משמעות יש לטעמך לכך ש(כמעט) בכל בית שתי השורות הראשונות מתמקדות במה היא מרגישה ושתי השורות הנותרות במה אחרים מרגישים? 3) איפה עומדת מי שמספרת/מספר לנו את השיר? אין לי עוד שאלות. אולי למישהו יש רעיון לעוד שאלות? בכל-מקרה, אינך חייב/ת להשיב על שאלותי, אם זה לא נראה בעינך.
 

קאמיני

New member
הייתי רוצה להשיב לשאלותיך

אבל אני מנסה לברר בעצמי היכן עומדת הדוברת.. אני מנסה לברר אם היא כאהובה , כמעריצה או כמעין בת.. אני אשמח לעזרה בפרשנות.
 

a lot less

New member
בשיר השירים, דודי=אהובי

לפי מה שהבנתי, היא אשתו והיא מתלוננת על כך שהאהבה שלו אליה נפסקה והוא איתה מתוך הרגל\מחוייבות. הוא מספק לה את כל צרכיה מלבד אהבה.
 
גם לדעתי, רק

שיש כ"כ הרבה התיחסויות לתנ"ך - וליחסי עם ישראל כאשה ואלוהים כבעל, שאני לא בטוח שמדובר באמת רק ביחס הפשוט של אשה אוהבת וזקנה של בעל לא אוהב, או שיש גם התיחסות באמת ליחסים ישראל-אלוהים. כמעין טענת נגד לכל אמירות הנביאים שהאשה (העם) זנה, והבעל עדיין מחכה לה.
 

מוגג

New member
שמות כ"א

ה וְאִם-אָמֹר יֹאמַר הָעֶבֶד אָהַבְתִּי אֶת-אֲדֹנִי אֶת-אִשְׁתִּי וְאֶת-בָּנָי לֹא אֵצֵא חָפְשִׁי: ו וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו אֶל-הָאֱלֹהִים וְהִגִּישׁוֹ אֶל-הַדֶּלֶת אוֹ אֶל-הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת-אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם: הדוברת חשה כעבד נרצע - אוהבת את אדונה ולא מוכנה/יכולה להשתחרר. זאת אהבה תלותית ולא בריאה.
 

Indie62

New member
לדעתי מדובר באישה שאינה נשואה לאיש בשיר

יש התייחסות לכך שהוא בתוך הבית והיא בחוץ, ולא להיפך. זה מתאים גם לסיפור החיים של גולדברג. מה שיפה הוא כל הרגשות השונים שהאהבה הזו מעוררת. היא מרגישה את ההשפלה בגלל חבריה, אבל היא גאה באהבה. היא קצת כועסת על הדביל שכולם מצליחים לאהוב אותה ורק הוא לא. ואח"כ היא אסירת תודה שהוא נותן לה בכל זאת קצת יחס. מישהו שמכיר קצת את הדת יכול לומר מה יכולה להיות הכוונה בנר שכבה לאחר הבדלה?
 

מוגג

New member
נהוג לכבות את נר ההבדלה

במעט יין ששופכים מהגביע. איניודע אם לכך כיוונה המשוררת.
 
למעלה