רכבת ישראל הציגה תוכנית השקעות

מצב
הנושא נעול.

Brendan

New member
רכבת ישראל הציגה תוכנית השקעות

רכבת ישראל הציגה תוכנית השקעות
רכבת ישראל הציגה תוכנית השקעות של 36 מיליארד שקל בפריסה על-פני 12 שנים שניר: רוב הקווים יחושמלו עד 2010 * יצחק קאול: ברכבת יש הזדמנויות עסקיות מדהימות מקור: גל ניסים כל זכויות שמורות לגלובס 2001
 

Brendan

New member
הרכבת התחתית המזוהמת

רכבת ישראל הציגה תוכנית השקעות
רכבת ישראל הציגה תוכנית השקעות של 36 מיליארד שקל בפריסה על-פני 12 שנים שניר: רוב הקווים יחושמלו עד 2010 * יצחק קאול: ברכבת יש הזדמנויות עסקיות מדהימות מקור: גל ניסים כל זכויות שמורות לגלובס 2001
הרכבת התחתית המזוהמת
ממצאים חמורים נחשפו היום בוועדת המדע בנושא זיהום הקרקע באזור תוואי הרכבת בתל-אביב בישיבת וועדת המדע והטכנולוגיה, בראשות ח”כ מלי פולישוק-בלוך, שהתקיימה היום בנושא תוצאות המחקר - הערכת היקף זיהום האקוויפר באזור תל-אביב- נחלת יצחק (בתוואי הרכבת התחתית בת”א), נחשפו ממצאים חמורים בנושא זיהום הקרקע באזור תוואי הרכבת בת”א. ח”כ מלי פולישוק-בלוך, יו”ר הוועדה, אמרה כי הממצאים המחקריים אשר התגלו בפני חברי הוועדה חמורים במיוחד, זאת עקב העובדה שתוואי הרכבת התחתית עובר כולו באזור המזוהם, והאקוויפר העיקרי של מדינת ישראל בסכנה אמיתית. עוד הוסיפה פולישוק כי יש להמשיך מיידית את המחקר ולהתמקד במיוחד בגורמים המזהמים הן אלו המצויים בקרקע והן הגורמים הפעילים כיום אשר ממשיכים לזהם את מי התהום והקרקע, בראייה כלל ארצית ולעצור לאלתר את המשך הזיהום. הגב` שרה אלחנני, מנהלת אגף איכות המים בנציבות המים מסרה לוועדה כי ב-11 במרס 2003 הגישה נציבות המים דו”ח מסכם ל”הערכת היקף זיהום האקוויפר באזור תל-אביב - נחלת-יצחק”. הדו”ח נערך בשיתוף המכון לקרקע ומים במכון וולקני, והוא מסכם את שלוש שנות פעילות הסקר ושלושה דוחות ביניים שקדמו לו. בדו”ח נאמר כי באזור נרחב בגוש דן זוהמו הקרקע ומי התהום בחומרים אורגניים נדיפים ובמתכות כבדות וכן כי חלק ניכר מתוואי הרכבת התחתית המתוכנן (”הקו האדום”) עובר דרך האזור המזוהם ביותר, מעל ומתחת לפני מי התהום. הסקר העלה כי מיי התהום באזור הנבדק מזוהמים בחומרים אורגניים נדיפים ובמתכות כבדות, ובהם מזהמים הידועים כמסרטנים. עוד נמצא כי כתוצאה מריכוז החומרים המזהמים במיי התהום באזור הקרקע מעל מיי התהום (האזור הלא רווי) יש הצטברות של גזים רעילים אשר עלולים אף לעלות אל מעל פני הקרקע ולפגוע בחי ובצומח. באשר לתוואי הרכבת התחתית העלה הסקר כי תוואי המנהרה המתוכנן של הרכבת התחתית, אשר אמורה לעבור הן מעל שכבת מי התהום הן מתחתיה, עובר באחד האזורים המזוהמים ביותר. בסכנות הטמונות בממצאים אלו נכללות פגיעה אפשרית בעובדים בחפירת תוואי הרכבת, התפשטות גזים רעילים במנהרת הרכבת התחתית בזמן כרייתה ולאחריה ופגיעתם בנוסעי הרכבת, השפעות מזיקות על תשתיות דוגמת קורוזיה של כבלים וחשש כי ריכוז גבוה של אדי דלק בחלל סגור עלול לגרום להתפוצצויות. לדבריו של מר משה בלסנהיים, מנהל אגף איכות המים בעיריית ת”א, כבר בדצמבר 2000 נודע לעירייה שישנה בעיה במיי התהום והם יצאו בצעדי חירום להגנה על חיי היושבים. בסקר שערכו ב-200 מבנים עם בנייה תת-קרקעית וחצרות עלה שבחלק מהמבנים נמצאו נדיפים אורגניים מסוכנים לבריאות ברמות של מאות אחוזים מעל התקן. בעקבות כך אסרו שימוש לשהייה קבועה של אנשים מתחת לפני הקרקע- צעד שיש לו השפעה דרמטית על התכנון העתיד באזור. מדובר באזור שבו חיים למעלה ממיליון איש, שהנו מרכז הכלכלה של ישראל. לדבריו, הבעיה חייבת להיפתר ברמה הלאומית ואין להטיל את הפתרון על עיריית ת”א בלבד. חברי הוועדה שהשתתפו בדיון: ח”כ אריה אלדד, ח”כ ג`מאל זחאלקה וח”כ עבדאלמאלכ דהאמשה, היו מאוחדים בדעתם כי יש לתת לנושא עדיפות עליונה ולחקור האם אין לבנייה התת-קרקעית השלכות שונות על אזורים אחרים. לסיכום הדיון אמרה פולישוק כי בעקבות ממצאי המחקר תפעל לקיום דיון משותף של וועדות הכנסת, בעלות זיקה לנושא זה, במטרה לקדם את הטיפול בנושא אקוטי זה. מקור: אתר הכנסת © כל הזכויות שמורות, 2002, מדינת ישראל
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה