מידע על קטרי רכבת ישראל

מצב
הנושא נעול.
מידע על קטרי רכבת ישראל

מידע על קטרי רכבת ישראל
לאחר הכנות רבות (מאוד...) עלה סוף-סוף לאתר ´חדשות הרכבת´ העמוד השלם המסכם את נתוני כל קטרי הדיזל שהיו בשירות רכבת ישראל מאז קום המדינה. בעתיד הקרוב (אנחנו מקווים) יופיע עמוד דומה בנושא רכבות הנוסעים (קרונות וקרונועים). כדי לראות עמוד זה עליכם להכנס לאתר ע"י הקשה על שמו המודגש בהודעה זו ובאתר יש להקיש על הכפתור המסומן ´נייד´. איתי בירגר (מקים ועורך האתר) ואנוכי (יוצר העמוד שבנדון) נשמח לשמוע את כל דעותיכם אודות העמוד החדש, וכמובן שגם על כל תיקון דרוש. ניתן ליצור איתנו קשר דרך כתובות הדואר האלקטרוני המצוינות באתר עצמו.
 

oren*

New member
וואו, איזו השקעה ../images/Emo70.gif

מידע על קטרי רכבת ישראל
לאחר הכנות רבות (מאוד...) עלה סוף-סוף לאתר ´חדשות הרכבת´ העמוד השלם המסכם את נתוני כל קטרי הדיזל שהיו בשירות רכבת ישראל מאז קום המדינה. בעתיד הקרוב (אנחנו מקווים) יופיע עמוד דומה בנושא רכבות הנוסעים (קרונות וקרונועים). כדי לראות עמוד זה עליכם להכנס לאתר ע"י הקשה על שמו המודגש בהודעה זו ובאתר יש להקיש על הכפתור המסומן ´נייד´. איתי בירגר (מקים ועורך האתר) ואנוכי (יוצר העמוד שבנדון) נשמח לשמוע את כל דעותיכם אודות העמוד החדש, וכמובן שגם על כל תיקון דרוש. ניתן ליצור איתנו קשר דרך כתובות הדואר האלקטרוני המצוינות באתר עצמו.
וואו, איזו השקעה

מעניין אותי מאוד להבין מה מסמלים הצבעים של הקטרים ומדוע לא נותנים לכולם את אותם הצבעים בדומה לגוונים של רכבת ישראל (אדום כחול לבן תכלת). כמו כן, איפה קוראים על ההבדל בין סידור גלגלים CO CO ובין סידור גלגלים BO BO או C? תודה לכם על החדשות ועל ההשקעה
 
תודה רבה על המחמאה

וואו, איזו השקעה

מעניין אותי מאוד להבין מה מסמלים הצבעים של הקטרים ומדוע לא נותנים לכולם את אותם הצבעים בדומה לגוונים של רכבת ישראל (אדום כחול לבן תכלת). כמו כן, איפה קוראים על ההבדל בין סידור גלגלים CO CO ובין סידור גלגלים BO BO או C? תודה לכם על החדשות ועל ההשקעה
תודה רבה על המחמאה
לגבי הצבעים של הקטרים - למרות שהיו נסיונות בתקופות שונות ברכבת ישראל להבדיל בין ´קטרי משא´ ל-´קטרי נוסעים´ גם מבחינה חיצונית ע"י צביעה, באופן היסטורי בד"כ אין יותר מדי משמעות לצבעים השונים מעבר לגחמות של הנהלת הרכבת ולפעמים גם לנושאי בטיחות ויעילות (חזיתות בהירות כדי שניתן יהיה לראות רכבות מתקרבות, צבעים כהים בתקופות משבר כלכלי כדי לחסוך בהוצאות נקיון, קרונות בצבעים בהירים כדי להקל על החום וכיו"ב). דווקא צבעים זה אחד מהנושאים העיקריים שמעניינים אותי ואני חוקר את הנושא הזה כבר כ-10 שנים. תאמינו לי שזה לא נושא פשוט, אבל אני מקווה יום אחד לפרסם קצת נתונים בנושא. שימו לב שקטרים וקרונות עשויים לשנות את צבעיהם פעמים רבות במהלך השירות - לדוגמה, קטר 126 כבר נמצא בצביעה החמישית שלו,וחלק מהקרונות הישנים כבר כבר נמצאים בשישית. הצביעה של כחול-תכלת-לבן-אדום הופיעה בארץ לראשונה על הקרונועים בשנת 1992 ועל קטרים וקרונות נוסעים כשלוש שנים אחרי זה. היא כנראה תוצאה של שילוב בין הצעות של החברה בייצרה את הקרונועים לרעיונות מקוריים של רכבת ישראל. צביעות קודמות הגיעו מחברות עיצוב, מעיצוב מקורי של הרכבת ואפילו מחו"ל (כמו הצביעה הראשונה של קטרים הדיזל באפור-אדום שהועתקה מארה"ב, האדום של הקומותיים שמבוסס על צבעי הרכבת הגרמנית הנוכחיים). לגבי סידורי הגלגלים - זו אכן סוגיה חשובה, אולם עד כה לא הספקנו לטפל בה לעומק. בקצרה מאוד, לפי השיטה הגרמנית, שהיא הבסיס לשיטות הנפוצות באירופה, כל אות מייצגת מספר צירים ממונעים סמוכים (A=1, B=2 וכן הלאה) בתוך מסגרת מבנית אחת (הקטר כולו, חוגון שלו, יחידת משנה), ומספר מייצג צירים לא ממונעים (לא קיים בקטרי דיזל בארץ, אבל היה בקטרי הקיטור). במידה והקטר מצויד במנוע נפרד לכל ציר, מתווספת האות האנגלית o קטנה לאות המתאימה. הגרש אחרי מספר או אות מסמל שזו יחידה נפרדת בתוך הקטר, ולא חלק משלדת הקטר.
 

oren*

New member
רכבות הקומותיים האדומות יפהיפיות,

תודה רבה על המחמאה
לגבי הצבעים של הקטרים - למרות שהיו נסיונות בתקופות שונות ברכבת ישראל להבדיל בין ´קטרי משא´ ל-´קטרי נוסעים´ גם מבחינה חיצונית ע"י צביעה, באופן היסטורי בד"כ אין יותר מדי משמעות לצבעים השונים מעבר לגחמות של הנהלת הרכבת ולפעמים גם לנושאי בטיחות ויעילות (חזיתות בהירות כדי שניתן יהיה לראות רכבות מתקרבות, צבעים כהים בתקופות משבר כלכלי כדי לחסוך בהוצאות נקיון, קרונות בצבעים בהירים כדי להקל על החום וכיו"ב). דווקא צבעים זה אחד מהנושאים העיקריים שמעניינים אותי ואני חוקר את הנושא הזה כבר כ-10 שנים. תאמינו לי שזה לא נושא פשוט, אבל אני מקווה יום אחד לפרסם קצת נתונים בנושא. שימו לב שקטרים וקרונות עשויים לשנות את צבעיהם פעמים רבות במהלך השירות - לדוגמה, קטר 126 כבר נמצא בצביעה החמישית שלו,וחלק מהקרונות הישנים כבר כבר נמצאים בשישית. הצביעה של כחול-תכלת-לבן-אדום הופיעה בארץ לראשונה על הקרונועים בשנת 1992 ועל קטרים וקרונות נוסעים כשלוש שנים אחרי זה. היא כנראה תוצאה של שילוב בין הצעות של החברה בייצרה את הקרונועים לרעיונות מקוריים של רכבת ישראל. צביעות קודמות הגיעו מחברות עיצוב, מעיצוב מקורי של הרכבת ואפילו מחו"ל (כמו הצביעה הראשונה של קטרים הדיזל באפור-אדום שהועתקה מארה"ב, האדום של הקומותיים שמבוסס על צבעי הרכבת הגרמנית הנוכחיים). לגבי סידורי הגלגלים - זו אכן סוגיה חשובה, אולם עד כה לא הספקנו לטפל בה לעומק. בקצרה מאוד, לפי השיטה הגרמנית, שהיא הבסיס לשיטות הנפוצות באירופה, כל אות מייצגת מספר צירים ממונעים סמוכים (A=1, B=2 וכן הלאה) בתוך מסגרת מבנית אחת (הקטר כולו, חוגון שלו, יחידת משנה), ומספר מייצג צירים לא ממונעים (לא קיים בקטרי דיזל בארץ, אבל היה בקטרי הקיטור). במידה והקטר מצויד במנוע נפרד לכל ציר, מתווספת האות האנגלית o קטנה לאות המתאימה. הגרש אחרי מספר או אות מסמל שזו יחידה נפרדת בתוך הקטר, ולא חלק משלדת הקטר.
רכבות הקומותיים האדומות יפהיפיות,
מבריקות בשמש, בולטות בכל מקום בו הן נוסעות, נראות מאוד עתידניות ובכלל אין מה להשוות בינן ובין הקרונות המלבניים הרגילים. השאלה שלי בפשטות הייתה מדוע לא לתת לכל מערך הקרונות והקטרים את אותם הצבעים? מדוע קטר אחד ירוק, אחד כחול, שלישי צהוב? האם מעתה כל הרכבות החדשות שתגענה לישראל תהיינה בצבע אדום?
 
עיצוב וצביעת רכבות בארץ

רכבות הקומותיים האדומות יפהיפיות,
מבריקות בשמש, בולטות בכל מקום בו הן נוסעות, נראות מאוד עתידניות ובכלל אין מה להשוות בינן ובין הקרונות המלבניים הרגילים. השאלה שלי בפשטות הייתה מדוע לא לתת לכל מערך הקרונות והקטרים את אותם הצבעים? מדוע קטר אחד ירוק, אחד כחול, שלישי צהוב? האם מעתה כל הרכבות החדשות שתגענה לישראל תהיינה בצבע אדום?
עיצוב וצביעת רכבות בארץ
הצורה העתידנית לדבריך של ´הפרצופים´ של קרונות הקומותיים מבוססת על העיצוב התקני של רכבות נוסעים ברכבת הממשלתית בגרמניה (DB) כיום, כלומר יש עוד מספר רב של סוגי רכבות (בעיקר קרונועים) בעלי ´פרצוף´ דומה, ובגרמניה קרונות הקומותיים שמסופקים כיום הם בעלי ´פרצוף´ זהה, אם כי מרבית הקרונות המוקדמים מדגם זה סופקו לרכבת הגרמנית עם ה-´פרצוף´ התקני הקודם של הרכבת הגרמנית, שהוא קצת פחות עתידני, וניתן לראות אותו במרבית הדגמים שיוצרו לרכבות אלו בקני המידה 1:87 למעט אלו מתוצרת חברת Piko שהינם עם ה-´פרצוף´ שקיים אצלנו. כממובן שגופיהם של קרונות הניהוג הדו-קומתיים של ה-DB שונים מאוד משלנו מפני שאין להם גנרטורים וגם מפני שהדלתות שלהם ממוקמות בקומה התחתונה ולא במפלס הביניים. הצביעה של קרונות הקומותיים מבוססת אף היא על הצביעה הנוכחית בגרמניה, אם כי רוחב ומיקום הרצועה הלבנה (באופן רשמי - אפור בהיר) במרכז הגוף שונה למדי. במקור הצביעה היתה אמורה להיות מבוססת על מה שמקובל בארץ (כחול-תכלת-לבן-אדום) מאז אמצע שנות ה-90 (הצביעה הופיעה לראשונה על קרונועי ה-IC3 שהגיעו ב-1992, אבל רק אח"כ נצבעו בה קרונות נוסעים). בעיתונים אפילו הופיעה גרפיקה של הקרונות האלו בצביעה זו. בסופו של דבר הוחלט לבחור באדום הגרמני מסיבות שאיני יודע מהן (הגימיק? קמצנות? מחסור בכחול ובלבן במפעל בגרליץ?). נכון להיום כל הקרונועים החדשים שיכנסו לשירות ברכבת ישראל השנה יהיו צבועים בצביעה המוכרת מאז 1992. כרגע אין הזמנה של קרונות נוסעים נוספים, אז איני יודע מה יהיה איתם. לגבי צביעת רכבות בארץ - אני לא אכנס יותר מדי לפרטים כעת, אבל חברות רכבת נוגות לשנות מדי פעם את הצביעה בה נעשה שימוש, בין אם מטעמי עדכניות (היום הצביעה שלך שנות ה-70 תראה מאוד לא מושכת ועדכנית), מטעמי חסכון (בשנות ה-60 וה-70 בחרו חברות רכבות שונות בארה"ב לוותר על הצביעות הססגוניות של אחרי מלחה"ע ה-2 ולעבור לשחור פשוט כדי לחסוך בעלויות צביעה ונקיון) מטעמי פרקטיות (כל קרונות המשא בארץ היום צבועים בחום אדמה - ככה לא רואים עליהם יותר מדי את הלכלוך) או בגלל טעם אישי (אומרים שהצביעה המגעילה של קרונות הנוסעים של רכבת ישראל באמצע שנות ה-80 - חום וקרם - היתה תוצאה של טעמו של המנכ"ל דאז). הרבה פעמים, בעת יצירת צביעה חדשה, מוחלט על שימוש בצבעים כדי להבדיל בין סוגים שונים של רכבות - קטרי משא ונוסעים, רכבות פרבריות ובין-עירוניות, מחלקה ראשונה ושניה וכיו"ב. כמובן שכשמתחלף מנכ"ל, תמיד יש סיכוי שהוא ינסה להראות שהוא עושה משהו ע"י החלפת הצביעה, והצביעה של אמצע שנות ה-90 הוכנסה לשימוש כללי בכדי לסמן לציבור את המהפך הכללי שהרכבת עברה באותה תקופה (כולל הלוגו חדש). מכיוון שבצי גדול של רכבות, לא תמיד מספיקים לצבוע את כל הציוד לפני שנכנסת צביעה מחליפה חדשה. כך, לדוגמה, קטר 126 לא נצבע מעולם בצביעת שנות ה-70 ו-´דילג´ לצהוב-כחול-אדום עם הפסים השחורים של שנות ה-80. וזה לא עניין רק של רכבות - ראו נא את הבלאגאן בצבעי האוטובוסים של ´אגד´ (לא הספיקו להשלים את המהפך מאדום-קרם לסגול-קרם, כבר קפצו לירוק, ועדיין יש הרבה אדומים), אצל ´דן´ בכלל יש בלאגאן מוחלט החל משנות ה-90 ואפילו ´נתיב אקספרס´ הצעירה יכולה להתגאות בלפחות שלוש צביעות עיקריות והרבה וריאציות קטנות. ראו את ההודעה של יהוושע בהמשך ואת התיקונים שלי אליה לפרטים נוספים בנושא זה.
 

יהוושע

New member
עד אמצע שנות השבעים , ובמשך שנים

תודה רבה על המחמאה
לגבי הצבעים של הקטרים - למרות שהיו נסיונות בתקופות שונות ברכבת ישראל להבדיל בין ´קטרי משא´ ל-´קטרי נוסעים´ גם מבחינה חיצונית ע"י צביעה, באופן היסטורי בד"כ אין יותר מדי משמעות לצבעים השונים מעבר לגחמות של הנהלת הרכבת ולפעמים גם לנושאי בטיחות ויעילות (חזיתות בהירות כדי שניתן יהיה לראות רכבות מתקרבות, צבעים כהים בתקופות משבר כלכלי כדי לחסוך בהוצאות נקיון, קרונות בצבעים בהירים כדי להקל על החום וכיו"ב). דווקא צבעים זה אחד מהנושאים העיקריים שמעניינים אותי ואני חוקר את הנושא הזה כבר כ-10 שנים. תאמינו לי שזה לא נושא פשוט, אבל אני מקווה יום אחד לפרסם קצת נתונים בנושא. שימו לב שקטרים וקרונות עשויים לשנות את צבעיהם פעמים רבות במהלך השירות - לדוגמה, קטר 126 כבר נמצא בצביעה החמישית שלו,וחלק מהקרונות הישנים כבר כבר נמצאים בשישית. הצביעה של כחול-תכלת-לבן-אדום הופיעה בארץ לראשונה על הקרונועים בשנת 1992 ועל קטרים וקרונות נוסעים כשלוש שנים אחרי זה. היא כנראה תוצאה של שילוב בין הצעות של החברה בייצרה את הקרונועים לרעיונות מקוריים של רכבת ישראל. צביעות קודמות הגיעו מחברות עיצוב, מעיצוב מקורי של הרכבת ואפילו מחו"ל (כמו הצביעה הראשונה של קטרים הדיזל באפור-אדום שהועתקה מארה"ב, האדום של הקומותיים שמבוסס על צבעי הרכבת הגרמנית הנוכחיים). לגבי סידורי הגלגלים - זו אכן סוגיה חשובה, אולם עד כה לא הספקנו לטפל בה לעומק. בקצרה מאוד, לפי השיטה הגרמנית, שהיא הבסיס לשיטות הנפוצות באירופה, כל אות מייצגת מספר צירים ממונעים סמוכים (A=1, B=2 וכן הלאה) בתוך מסגרת מבנית אחת (הקטר כולו, חוגון שלו, יחידת משנה), ומספר מייצג צירים לא ממונעים (לא קיים בקטרי דיזל בארץ, אבל היה בקטרי הקיטור). במידה והקטר מצויד במנוע נפרד לכל ציר, מתווספת האות האנגלית o קטנה לאות המתאימה. הגרש אחרי מספר או אות מסמל שזו יחידה נפרדת בתוך הקטר, ולא חלק משלדת הקטר.
עד אמצע שנות השבעים , ובמשך שנים
רבות , קרונות רכבות הנוסעים היו צבועים בצבע אחיד - כחול כהה . הקטרים נצבעו בצבעי אפור אדום , כשמלפנים כמה פסים אדומים , ולאורך הקטר שני פסים אדומים . קטרי העיתוק נצבעו בדומה לקטרים הרגילים , אלא שמלפנים הם היו צבועים בצבעי שחור צהוב . צביעה זו לא השתנתה במשך שנים רבות . בערך בשנת ´72 החלו לצבוע את קטרי הדיזל הרגילים בצבעי אדום , כחול וצהוב כשהגג הוא אדום , באמצע פס צהוב וכול השאר כחול . בשנים ´ 74 - ´ 75 , החלו לצבוע את קרונות הנוסעים בתכלת כחול , כשהחלק העליון של הקרונות הוא תכלת , והתחתון כחול . לאחר אסון " הבונים " , נצבעו הקרונות בצבעי חום צהוב , כדי שיבלטו יותר לנהגי הכביש . צבע זה החזיק מעמד שנים ספורות בלבד , ואח"כ חזרה הרכבת לצבעי התכלת כחול . מושבי הנוסעים בקרונות הרגילים הישנים יותר היו ירוקים , ובקרונות החדשים יותר - כחולים . מנשאי המזוודות מעל המושבים היו עשויים מתכת בקרונות החדשים יותר , ורשת פשוטה בישנים יותר . במערכי הקרונועים משנות החמישים היו כול המושבים ירוקים , מצופים מסגרת עץ , החלונות היו מאסיביים וממוסגרים במסגרת מתכת מוזהבת . הם היו מפוארים יותר מן הקרונות הרגילים . בקרונות הקצה היו מושבים נוחים יותר , דמויי כורסאות , בצבע כחול .
 
צבעי רכבות בארץ - תיקונים

עד אמצע שנות השבעים , ובמשך שנים
רבות , קרונות רכבות הנוסעים היו צבועים בצבע אחיד - כחול כהה . הקטרים נצבעו בצבעי אפור אדום , כשמלפנים כמה פסים אדומים , ולאורך הקטר שני פסים אדומים . קטרי העיתוק נצבעו בדומה לקטרים הרגילים , אלא שמלפנים הם היו צבועים בצבעי שחור צהוב . צביעה זו לא השתנתה במשך שנים רבות . בערך בשנת ´72 החלו לצבוע את קטרי הדיזל הרגילים בצבעי אדום , כחול וצהוב כשהגג הוא אדום , באמצע פס צהוב וכול השאר כחול . בשנים ´ 74 - ´ 75 , החלו לצבוע את קרונות הנוסעים בתכלת כחול , כשהחלק העליון של הקרונות הוא תכלת , והתחתון כחול . לאחר אסון " הבונים " , נצבעו הקרונות בצבעי חום צהוב , כדי שיבלטו יותר לנהגי הכביש . צבע זה החזיק מעמד שנים ספורות בלבד , ואח"כ חזרה הרכבת לצבעי התכלת כחול . מושבי הנוסעים בקרונות הרגילים הישנים יותר היו ירוקים , ובקרונות החדשים יותר - כחולים . מנשאי המזוודות מעל המושבים היו עשויים מתכת בקרונות החדשים יותר , ורשת פשוטה בישנים יותר . במערכי הקרונועים משנות החמישים היו כול המושבים ירוקים , מצופים מסגרת עץ , החלונות היו מאסיביים וממוסגרים במסגרת מתכת מוזהבת . הם היו מפוארים יותר מן הקרונות הרגילים . בקרונות הקצה היו מושבים נוחים יותר , דמויי כורסאות , בצבע כחול .
צבעי רכבות בארץ - תיקונים
לא רציתי להכנס לזה ככה, ב´חפלפ´, אבל אתם מכריחים אותי, ולכן להלן תיקונים לדברי יהוושע: הצביעה הראשונה של קטרי הדיזל וקרונות הנוסעים של רכבת ישראל (הקרונות שנשארו בתקופת המנדט) היתה אפור בהיר-אדום, עם קווי הפרדה שחורים בקטרים. צביעת הקטרים הזו היתה מועתקת כמעט בדיוק מזו שעיצבה חברת GM-EMD(יצרנית הקטרים שלנו) קצת לפני כן לחברת CB&Q האמריקאית. הצביעה הכחולה הופיעה, לפחות בהתחלה, רק על הקרונות החדשים שנקנו בשנות ה-50 ואילך (לקרונועים היו גם פסים צהובים בצד). הפרטים לגבי שנות ה-70 נכונים, חוץ מהעובדה שבקטרים שיועדו לרכבות משא (מהדגמים G16 ו-G26) הוחלף הכחול בירוק וכן בכך שהצביעה של קטרי העיתוק הקטנים לא הוחלפה. לקרונות הנוסעים היה גג בצבע אדום-ורוד. האסון הבונים אכן השפיע משמעותית על הצביעה, אבל לא של הקרונות אלא של הקטרים דווקא (אחרי הכל, הם אלו שנמצאים בראש הרכבת). הקרונות נצבעו דווקא בחום וקרם (אכן, איום ונורא) בעוד על הקטרים הופיעה הצביעה המאוד ייחודית של גג אדום (דומה לשנות ה-70), גוף צהוב עם אזורים כחולים כהים ומספר (4-3) פסים שחורים רחבים באלכסון, הכל עם פסים שחורים-לבנים מפרידים (תוספת אלגנטית שגם היתה בשנות ה-70). לאחר הוספת המזגנים נצבעו מחדש קרונות הנוסעים בהרבה גוונים של כחול ותכלת, ואילו צביעת הקטרים נשארה דומה, עם שינויים קטנים ספציפיים בצורת האזורים הכחולים. דווקא נשקלה אפשרות לצבוע את הקטרים כמו את הקרונות, ואפילו הוכנו שרטוטים, אבל לשמחתי ויתרו על זה. ב-1992 הופיעו קרונועי ה-IC3 עם הצביעה הנוכחית הנהדרת (שעוצבה במשותף ע"י החברה המייצרת ואנשי רכבת ישראל), והחל מ-1994 נצבעו גם קרונות הנוסעים בצביעה דומה, בעוד הקטרים קיבלו באותה תקופה צביעה מעניינת ומיוחדת לא פחות, עם צבעים דומים. הקטרים הספרדיים באו עם מגוון צביעות חדשות, שוב עם הבדלה בין משא (מבוסס על הצביעה של שנות ה-70), נוסעים (מבוסס על צביעת שנות ה-90) ועיתוק (סגנון חדש ונחמד בפני עצמו). הקומותיים כבר הגיעו בצבעי הרכבת הגרמנית (בערך) ועל כך ראו הודעה קודמת שלי בסדרה זו. לגבי המושבים - זה כבר סיםור גדול ושלם בפני עצמו, וגם עליו יש לי כמה נתונים, אבל זה באמת להזדמנות אחרת...
 

יהוושע

New member
חפש לי בבקשה תמונה של רכבת

צבעי רכבות בארץ - תיקונים
לא רציתי להכנס לזה ככה, ב´חפלפ´, אבל אתם מכריחים אותי, ולכן להלן תיקונים לדברי יהוושע: הצביעה הראשונה של קטרי הדיזל וקרונות הנוסעים של רכבת ישראל (הקרונות שנשארו בתקופת המנדט) היתה אפור בהיר-אדום, עם קווי הפרדה שחורים בקטרים. צביעת הקטרים הזו היתה מועתקת כמעט בדיוק מזו שעיצבה חברת GM-EMD(יצרנית הקטרים שלנו) קצת לפני כן לחברת CB&Q האמריקאית. הצביעה הכחולה הופיעה, לפחות בהתחלה, רק על הקרונות החדשים שנקנו בשנות ה-50 ואילך (לקרונועים היו גם פסים צהובים בצד). הפרטים לגבי שנות ה-70 נכונים, חוץ מהעובדה שבקטרים שיועדו לרכבות משא (מהדגמים G16 ו-G26) הוחלף הכחול בירוק וכן בכך שהצביעה של קטרי העיתוק הקטנים לא הוחלפה. לקרונות הנוסעים היה גג בצבע אדום-ורוד. האסון הבונים אכן השפיע משמעותית על הצביעה, אבל לא של הקרונות אלא של הקטרים דווקא (אחרי הכל, הם אלו שנמצאים בראש הרכבת). הקרונות נצבעו דווקא בחום וקרם (אכן, איום ונורא) בעוד על הקטרים הופיעה הצביעה המאוד ייחודית של גג אדום (דומה לשנות ה-70), גוף צהוב עם אזורים כחולים כהים ומספר (4-3) פסים שחורים רחבים באלכסון, הכל עם פסים שחורים-לבנים מפרידים (תוספת אלגנטית שגם היתה בשנות ה-70). לאחר הוספת המזגנים נצבעו מחדש קרונות הנוסעים בהרבה גוונים של כחול ותכלת, ואילו צביעת הקטרים נשארה דומה, עם שינויים קטנים ספציפיים בצורת האזורים הכחולים. דווקא נשקלה אפשרות לצבוע את הקטרים כמו את הקרונות, ואפילו הוכנו שרטוטים, אבל לשמחתי ויתרו על זה. ב-1992 הופיעו קרונועי ה-IC3 עם הצביעה הנוכחית הנהדרת (שעוצבה במשותף ע"י החברה המייצרת ואנשי רכבת ישראל), והחל מ-1994 נצבעו גם קרונות הנוסעים בצביעה דומה, בעוד הקטרים קיבלו באותה תקופה צביעה מעניינת ומיוחדת לא פחות, עם צבעים דומים. הקטרים הספרדיים באו עם מגוון צביעות חדשות, שוב עם הבדלה בין משא (מבוסס על הצביעה של שנות ה-70), נוסעים (מבוסס על צביעת שנות ה-90) ועיתוק (סגנון חדש ונחמד בפני עצמו). הקומותיים כבר הגיעו בצבעי הרכבת הגרמנית (בערך) ועל כך ראו הודעה קודמת שלי בסדרה זו. לגבי המושבים - זה כבר סיםור גדול ושלם בפני עצמו, וגם עליו יש לי כמה נתונים, אבל זה באמת להזדמנות אחרת...
חפש לי בבקשה תמונה של רכבת
נוסעים בשנות ה - 70 , העומדת בתחנת הרצליה של אז . אגב , על פי מה תוכננו מבני התחנות של כפר ויתקין , בית יהושע , שפיים והרצליה , שהם מבנים זהים לגמרי זה לזה? באיזו שנה נבנתה תחנת " דור " ( טנטורה ) ? תחנת הרצליה הייתה מאויישת בעובד רכבת עד תחילת שנות ה - 70 , ואח"כ במשך שנים הייתה בלתי מאויישת . לעומתה , תחנות בית יהושע וכפר ויתקין היו תמיד מאויישות , אע"פ שגם בהן עצרו אז רק המאספות . למה?
 
תשובה ליהוושע

חפש לי בבקשה תמונה של רכבת
נוסעים בשנות ה - 70 , העומדת בתחנת הרצליה של אז . אגב , על פי מה תוכננו מבני התחנות של כפר ויתקין , בית יהושע , שפיים והרצליה , שהם מבנים זהים לגמרי זה לזה? באיזו שנה נבנתה תחנת " דור " ( טנטורה ) ? תחנת הרצליה הייתה מאויישת בעובד רכבת עד תחילת שנות ה - 70 , ואח"כ במשך שנים הייתה בלתי מאויישת . לעומתה , תחנות בית יהושע וכפר ויתקין היו תמיד מאויישות , אע"פ שגם בהן עצרו אז רק המאספות . למה?
תשובה ליהוושע
לצערי, אין לי בבית כל-כך הרבה תמונות מלפני שנות ה-90. עקרונית, יכול להיות שלארכיון הרכבת או למישהו מחובבי הרכבת הותיקים יש תמונה משנות ה-70 באיזור הרצליה, אולם בארכיון הרכבת אוסף התמונות עדיין לא מסודר ולגבי החובבים - אשתדל לזכור לשאול כל-אחד שאני מדבר איתו. מבני התחנות העיקריות שלאורך קו החוף ה-´חדש´ (שנבנה בתחילת שנות ה-50) אכן מבוססים על אותו עיצוב (גם נתניה, לפני ששפצו שם). אני מניח שהעיקרון שהנחה בעיצוב הזה היה ´חסכון, חסכון וגם פחות כסף´, או לפחות כך זה נראה. לא נתקלתי עוד במסמכים רשמיים בנושא, אבל אם אתקל אודיע על כך. הרכבת מחזיקה כמובן בשרטוטים של כל מבנה ושטח שברשותה במאגר ממוחשב של מחלקת ההנדסה, ולכן אם מישהו רוצה שרטוט כזה הוא מוזמן לפנות לדובר הרכבת. אם מדובר בשרטוט ישן, שכבר לא ברשות ההנדסה, הוא מוזמן לנסות לפנות למוזיאון הרכבת, שמחזיק בארכיון מאות רבות של שרטוטים כאלו, אבל ספק אם יתייחסו אליו יותר מדי שם. בטנטורה היה כבר בתקופת המנדט מתקן כלשהו של הרכבת. מעבר לזה אני כרגע לא יודע הרבה, אבל שוב, אפ אתקל במשהו אודיע. כנ"ל לגבי איוש התחנות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה