תשובות
לגבי קשר בין המבצעים למטוס: ישנן כמה דרכים. את השתיים הראשונות הזכיר ErezSaV: 1. רדיו VHF לטווח קצר: משמש לטובת יצירת קשר עם המטוס על הקרקע בנתב"ג ובטווח של עד 200 מייל מנתב"ג. 2. ACARS: מכשיר המאפשר העברת הודעות טקסט כתובות (כמו SMS) על ידי רדיו VHF (הטווח שלו כמעט ולא מוגבל הודות לתחנות ממסר, המכסות לרוב את נתיב הטיסה). 3. רדיו HF לטווח ארוך. משמש לטובת יצירת קשר עם המטוס מכל מקום בעולם. היתרון הוא אפס עלות. החיסרון הוא בעיות קליטה. 4. טלפון לווייני (אירידיום): משמש לטובת יצירת קשר עם המטוס מכל מקום בעולם. עלות דקת שיחה היא מאוד גבוהה. 5. טלפון סלולארי: משמש לטובת יצירת קשר עם המטוס מכל מקום בעולם. גם כאן העלות משמעותית. לגבי טיסה של מטוס מחו"ל לשדה הבית: בעוד מטוס שוהה בחו"ל, עדכונים נשלחים למבצעים לפי הצורך באמצעות SITA - שירות המבוסס על קו טלפוני, אך העברת המידע נעשית בצורת טקסט, שמודפס במדפסת יעודית בצד השני (גם דומה ל- SMS). העדכונים נשלחים על ידי עובדי התחנה (תחנה = שלוחה מקומית של החברה בשדה התעופה בחו"ל). התחנה נדרשת לעדכן את המבצעים כאשר המטוס זז מהגייט וכאשר הוא ממריא (או להיפך). במבצעי החברה מכניסים את המידע למחשב, מוסיפים את זמן הטיסה הנגזר מתוכנית הטיסה, וכך יודעים את זמן הגעתו ליעד (כך גם מתעדכנים הלוחות בשדה). ישנן חברות תעופה גדולות אשר בכל מטוס שלהן מותקן ACARS, המסוגל לדווח אוטומאטית למבצעי החברה זמני המראה ונחיתה וכניסה ויציאה מהגייט. בנוסף קיימות אפשרויות דיווח אוטומאטי לתחזוקה ולהנדסה על תקלות או נתונים שונים מהמטוס. לגבי עדכונים מהצוות: הצוות לא צריך לעדכן את מבצעי החברה על מיקומו בכל רגע נתון, אך ניתנים דיווחים במקרים מיוחדים בעזרת האמצעים שהוזכרו לעיל, כגון: שינוי בזמן ההגעה, בעיות תחזוקה, ענייני מנהלה, טיפול בנוסעים מסוימים עם ההגעה ליעד, נחיתות לא מתוכננות עקב בעיות שונות, שינויים בנתיב, דיווחים על מזג אוויר משמעותי ועוד...