השפעת ירידת מחירי הסולר על רווחיות מפעילי התחבורה הציבורית
השפעת ירידת מחירי הסולר על רווחיות מפעילי התחבורה הציבורית
גם אם מחיר הנפט יתייצב מעט, המגמה בחודשים האחרונים היא של ירידה ברורה במחיר הנפט, שמשפיע גם על ירידה במחיר הסולר, הדלק העיקרי המשמש את חברות האוטובוסים, וגם את רכבת ישראל.
על פי מדד תשומות אוטובוס של הלמ"ס מלפני כמה שנים, מרכיב הדלק בהוצאות על אוטובוס הוא כ־17% (בהשוואה למעל 50% הוצאות שכר), אם השיעור מפתיע בחלקו הקטן יחסית, יש לזכור שיש החזר בלו חלקי לסולר למפעילי תחבורה ציבורית, וגם קיזוזי מע"מ, ולכן מחיר הסולר לתחבורה ציבורית נמוך משמעותית, בהשוואה לסולר לרכב פרטי, ולבנזין.
על כל פנים, מאחר ודרך עדכון התעריפים הינה כלפי מעלה בלבד, יוצא שהמפעילים עשויים להשיג רווחים לא מעטים עקב ירידת מחיר הסולר, האם יש היודע אם ניתן להעריך עד כמה?
השפעת ירידת מחירי הסולר על רווחיות מפעילי התחבורה הציבורית
גם אם מחיר הנפט יתייצב מעט, המגמה בחודשים האחרונים היא של ירידה ברורה במחיר הנפט, שמשפיע גם על ירידה במחיר הסולר, הדלק העיקרי המשמש את חברות האוטובוסים, וגם את רכבת ישראל.
על פי מדד תשומות אוטובוס של הלמ"ס מלפני כמה שנים, מרכיב הדלק בהוצאות על אוטובוס הוא כ־17% (בהשוואה למעל 50% הוצאות שכר), אם השיעור מפתיע בחלקו הקטן יחסית, יש לזכור שיש החזר בלו חלקי לסולר למפעילי תחבורה ציבורית, וגם קיזוזי מע"מ, ולכן מחיר הסולר לתחבורה ציבורית נמוך משמעותית, בהשוואה לסולר לרכב פרטי, ולבנזין.
על כל פנים, מאחר ודרך עדכון התעריפים הינה כלפי מעלה בלבד, יוצא שהמפעילים עשויים להשיג רווחים לא מעטים עקב ירידת מחיר הסולר, האם יש היודע אם ניתן להעריך עד כמה?