הודעה מועדת הכספים

מצב
הנושא נעול.

Brendan

New member
הודעה מועדת הכספים

הודעה מועדת הכספים
בתום ישיבה מתוחה וקולנית, בה אף הוצא ח”כ מהועדה: ברוב קואליציוני של 9 ח”כים בעד אישרה ועדת הכספים את הפרטת אל-על; 7 ח”כים מהאופוזיציה הצביעו נגד – ח”כ אחד נעדר הועדה נאלצה להצביע פעמיים, כדי לאשר את ההפרטה, כיון שבהצבעה הראשונה היתה תוצאת ההצבעה תיקו – המונע את אישור ההפרטה * יו”ר הועדה, ח”כ הירשזון, ציין בטרם ההצבעה כי תוקם ועדת משנה למעקב אחר תנאי הפיצויים לעובדים * מנכ”ל משרד ראש הממשלה: ”רק בהפרטה תשרוד חברת אל-על” * החברה תוצא למכירה בבורסה בסוף החודש. ברוב קואליציוני של 9 ח”כים בעד אישרה ביום שלישי ועדת הכספים את הפרטת חברת אל-על. 7 ח”כים מהאופוזיציה הצביעו נגד – ח”כ אחד מהקואליציה נעדר. תוצאה זו נתקבלה בהצבעה שניה שקיימה הועדה לאחר שבהצבעה ראשונה נוצר תיקו (8 ח”כים בעד, 8 ח”כים נגד) – המונע את אישור ההפרטה. תוצאות ההצבעה בועדה התקבלו כתום ישיבה מתוחה וקולנית, בה אף הוצא ח”כ מהועדה, שנמשכה ברציפות למעלה מ- 3 שעות. בעד ההפרטה הצביעו 9 ח”כים כדלהלן: מהליכוד – היו”ר אברהם הירשזון, דניאל בנלולו, רוחמה אברהם, איוב קרא, אלי אפללו ומיכאל גורלובסקי. מטעם שינוי – אהוד רצאבי ובני בריזון. מטעם האיחוד הלאומי – מיכאל נודלמן. מטעם הליכוד הוחלף ח”כ חיים כץ בח”כ מיכאל גורלובסקי לקראת ההצבעה. 7 הח”כים מסיעות האופוזיציה שהצביעו נגד היו: מסיעת העבודה – אברהם (בייגה) שוחט, אורית נוקד ויצחק הרצוג. מטעם יהדות התורה – יעקב ליצמן. מטעם ש”ס – יצחק כהן ודוד אזולאי. מטעם מרצ – חיים אורון. לקראת ההצבעה התחלף ח”כ דוד אזולאי עם נסים דהן. ח”כ ניסן סלומיאנסקי מהמפד”ל לא הגיע כלל להצבעה עקב מחאתו נגד אי שמירת השבת בחברת אל-על במקרה שתופרט. קודם לכן התקיימה הצבעה ראשונה בועדה שבה נתקבלה תוצאת תיקו – 8 בעד, 8 נגד. עקב הצבעתו של ח”כ חיים כץ מסיעת הליכוד יחד עם האופוזיציה והיעדרותו של ח”כ ניסן סלומיאנסקי מהמפד”ל. מרכז סיעת הליכוד בועדת הכספים, ח”כ דניאל בנלולו, ביקש לקיים הצבעת רוויזיה (שבה הוחלף ח”כ כץ) ועקב כך זכתה הקואליציה ברוב. בהצבעה שלישית, שהתקיימה בועדה הועלתה הצעתו של אברהם שוחט ולפיה תצביע הועדה רק על עקרון ההפרטה, בעוד שביום חמישי הקרוב תתייחס הועדה לשורה של סימני שאלה קשים שהועלו בעת הדיון בועדה, כגון שאלת הפיצויים, שאלת החובות לבנקים וזכויות העובדים. אולם ברוב קואליציוני של 9 ח”כים נפלה הצעת ח”כ שוחט. בעדה הצביעו רק 6 ח”כים מהאופוזיציה. בהצבעה זו נמנע ח”כ חיים אורון. בטרם ניגשה הועדה להצבעה ציין יו”ר הועדה, ח”כ אברהם הירשזון כי ועדת הכספים רושמת לפניה את הודעת שר התחבורה והודעת יו”ר רשות החברות הממשלתיות כי הממשלה ערבה, בערבות מדינה, למלוא סכום הפיצויים עבור עובדים בחברת אל-על, החל משנת 1982 ועד היום. הוא הדגיש כי מדובר – על פי חישובי החברה בסכום של 108 מיליון דולר בכפוף להצהרה זו תאשר הועדה, במהלך הצבעה, את הפרטת חברת אל-על. כמו כן הודיע ח”כ הירשזון כי ועדת הכספים תמשיך ללוות את פתרון בעיות עובדי אל-על באמצעות ועדת משנה מיוחדת שתוקם לשם כך. שר התחבורה, אביגדור ליברמן, ציין, כי על הממשלה מקובלת הצהרתו של יו”ר הועדה. בראשית הישיבה סקר שר התחבורה את חיוניות הפרטת חברת אל-על תוך התחשבות בדרישות העובדים. ”הלכנו על ההצבעה ההוגנת והצודקת, שהיא נכונה כלכלית ותיתן גם תשובה לדרישות העובדים. ניהלנו בימים האחרונים את המו”מ עם העובדים והמדינה תיתן ערבות בשיעור של 108 מיליון דולר לזכות הפנסיה של העובדים”. כמו כן הכריז השר ליברמן, כי נוהל בימים האחרונים מו”מ לשמור גם על קווי הטייס ששייכים לחברת אל-על חרף לחץ עצום להעביר לחברות אחרות חלק מהקווים”. השר דחה בתקיפות נסיונות להלך אימים על החברה, כי הממשלה עמדה מאחוריה כל עוד היתה חברה ממשלתית ואילו עכשיו כשתעבור להיות חברה פרטית, לא תעמוד עוד הממשלה מאחוריה. הוא התכוון בדברים אלה לתביעת בנק הפועלים לפרוע את חובות אל-על בטרם תתבצע ההפרטה. ”לסחוט, לאיים עלינו בטרפוד ההפרטה (מצד בנק הפועלים) זה יהיה בלתי נסבל. לא אקבל שום איום. אם תצליחו לטרפד את חברת אל-על היא תלך לכונס נכסים ועמה ילך יחד בנק הפועלים לכונס הנכסים. לכן, אמר השר אני ממליץ ללכת על ההסדר ולהימנע מההתנהגות הבלתי נסבלת”. כמו כן סיפר השר, שהיתה לו שיחה עם נציגי הבנק אתמול (יום שני) ואמרתי להם כי מדובר בסכסוך מסחרי בין שני גופים ולכן אני דוחה את הנסיון לנצל את מועד ההנפקה. לסיום דבריו אמר השר ליברמן: ”אני חושב שהמדינה באה לועדה בידים נקיות, לנכונות ללכת לקראת כולם וההצעה שמועלית היא הכי סבירה בתנאים של היום”. השר ליברמן גם השיב לשאלות הח”כים, בתום דיון קצר בועדה וציין כי אם ימשך המשבר בענף התיירות המדינה תמשיך לתמוך בחברת אל-על כפי שהיא נוהגת במפעלי תעשייה אחרים, ובמיוחד כשמדובר בהוצאות ביטחון. ”זו חובתה של המדינה להתערב ולתמוך בשעת משבר, בדיוק כמו שקיימת במשרד התעשייה קרן מרכז ההשקעות. אני בטוח שאל-על תהיה חברה רווחית. אך, אם חלילה, יהיה משבר או עימות ביטחוני, נסייע כמו שמסייעים לחברות אחרות. לאל-על יהיה אותו הדין”. קטע מיוחד הקדיש לשאלותיהם של הח”כים הדתיים ובמיוחד ח”כ יעקב ליצמן, לגבי המשך שמירת שבת בחברת אל-על לאחר ההפרטה. ”אמרתי זאת בצורה ברורה ולא צריך להיות נאיבי. ברגע שאל-על הופכת להיות חברה פרטית – אף אחד כבר לא יוכל להתערב בנושא השבת. בהנהלה החדשה של אל-על אם ירצו לטוס בשבת – יטוסו. אם לא ירצו לא יטוסו. אני לא מסתיר את דעתי. ברגע שחברת אל-על היא פרטית שבעל הבית יחליט בה”. קודם לכן הוסיף ואמר שגם חברת בת של אל-על, חברת סאן-דור טסה בשבת. בשעתו גם כיהן שר תחבורה מטעם המפד”ל, שאול יהלום, ואחריו עמיתו הרב יצחק לוי כשרים במשרד התחבורה והיו בממשלה על אף טיסות חברת סאן-דור בשבת. ח”כ ליצמן בקריאת ביניים: ”בגלל זה המפד”ל יושבת היום עם שינוי בממשלה”. השר ליברמן דחה את הצעתו של ח”כ איוב קרא להנפיק את חברת אל-על בבורסה בניו-יורק. נציגי העובדים דיברו בהתרגשות רבה על שקופת הפיצויים של החברה ריקה לחלוטין והמדינה מוציאה את הנכסים שנשארו באל-על לבורסה. נציג ועד העובדים מיכאל כוכבי מחה בחריפות נגד ההפרטה וטען כי הממשלה מוציאה את אל-על לקאזינו למרות שאין גרוש בקופה של הפיצויים. הוא ציין כי ישנה התחייבות לעובדים על סך פיצויים בסכום של 209 מיליון דולר – ואילו ההכנסה שתתקבל עבור ההנפקה בבורסה עלולה להגיע לסכום של 100 מיליון דולר בלבד. ”אתם חושבים, פנה לחברי ועדת הכספים שהעובדים ישבו בשקט? אפילו עובד אחד לא יהיה רגוע. איפה אתם חיים? מישהו חושב שאפשר לשים לנו אקדח לראש? לאן הגענו. אילו היה מגיע מהבורסה רווח של דולר אחד בלבד – הייתי אומר בסדר. אבל, תהיו ישרים איתנו פנה לחברי הועדה. הרי כולם יפסידו פה תהיה ממשלה שהולכת לאבד ל- 5,000 משפחות את מקום העבודה”. הזהיר. לאחריו הופיעו עוד מספר עובדי החברה שתריעו בפני מכירת החברה. אחד העובדים אף התפרץ בצעקות רמות לעבר חברי הועדה וקרא: ”תסתכלו עלינו בעיניים ותחליטו. על תזרקו אותנו לרחוב. זוהי בושה וכלימה. כדי להרגיע את העובדים סיפר השר ליברמן מחוויותיו האישיות. ”גם אני עליתי לפני 25 שנה לישראל. עבדתי כסבל בנמל התעופה – ואני לא חושב שיש מישהו בישראל שאין לו סימפטיה לאל-על. לכן אנו לא הולכים לפגוע באל-על אלא לחזק אותה באמצעות ההפרטה. מפני שאנו לא יודעים, במצב הנוכחי, אם החברה בכלל תעבוד בשנה הבאה ורק תזרים כספים של הנהלה חדשה יבטיח את עתידה של חברת אל-על. מנכ”ל משרד ראש הממשלה: ”רק בהפרטה תשרוד חברת אל-על”. יש לציין, כי החברה תוצא למכירה בבורסה בסוף החודש. תשקיף החברה יפורסם בבורסה בתאריך 21.5.03. © כל הזכויות שמורות, 2002, מדינת ישראל
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה