לא איום בכלל!
גיל שנתים הוא גיל מופלא ומקסים. פעם כבר הארכתי בנושא, אז אני מעתיקה הודעה ישנה שלי: קודם כל משנים זווית. זה לא גיל נורא, זה גיל נהדר. התינוק מפסיק להיות תינוק ומתחיל בצעדים הראשונים להיותו אדם עצמאי. לאדם עצמאי יש רצונות משלו והוא לא נותן שאחרים ירימו אותו, יוליכו אותו, יחליטו בשבילו.... אדם עצמאי הוא לא "ממושמע" הוא בעל רצון עצמאי. בדרך - יש הרבה שלבים שבהם ההתעקשויות הם על ריק, סתם, ומלאות כעסים ומריבות. אבל זה רק עד שהוא ילמד מהו רצון, ואיך ממשים אותו. לכן אני לא אתן "טיפים איך לגרום לה להקשיב ולא לעשות דווקא כל היום". הכיוון צריך להיות הפוך. את צריכה להקשיב לה, ולא להתחיל מלחמות על דברים לא עקרוניים. יש דברים שחייבים להיות לפי רצונך ודעתך - קשירה בכיסא בטיחות, לתת לך יד כשהולכים על המדרכה, לא לרוץ לכביש, לא להכניס אצבעות לתנור וכדומה. במקרים האלה את צריכה להיות מאוד נחושה ב"לא". אפשר להסביר, כדאי לתת אלטרנטיבה מה *כן* לעשות, אבל אין מקום לוויכוחים איתה. יש דברים שאפשר לתת בהם בחירה, אבל כדאי שהבחירה תהיה מוגבלת. ילדה בת שנתיים עוד לא יכולה לעמוד מול הארום ולהחליט איזה בגד היא תלבש היום, אבל אפשר לתת לה לבחור בין החולצה האדומה לגופיה הכחולה, ולכבד את הבחירה שלה. בחירות כאלה יכולות לעזור בניתוב המרץ והדווקא. אם את רוצה שהיא תשתה, אפשר לעבור מהוויכוח על "כן-או-לא רוצה לשתות" לשאלה "את רוצה בכוס או בבקבוק". אותו דבר עם אוכל ("קודם את העוף או קודם את הפירה?"), אותו הדבר בזמן המקלחת, הסירוק, החזרה מהגן, ההליכה לישון, וכל הדברים שצריך לעשות, אבל אין דרך מסויימת שחייבים לעשות דווקא אותה. בעיקרון הרעיון הוא תמיד אותו רעיון: לקבל את השלב בהבנה ובברכה כי לא לנצח תהיה לך תינוקת לבחור את המלחמות, ולהתעקש רק במקומות הכי חשובים (שאר הדברים יחכו לגיל מאוחר יותר) לכבד אותה כאדם הרוצה להיות עצמאי וגדול, גם אם היא איננה כזאת ברגע זה. להקשיב לה, ולתת לה לבחור. לנווט הרבה לעשיה (במקום "אל תקפצי על הספה" אפשר לומר "בואי תתגלגלי על המזרון הזה", במקום "אל תקשקשי על הקירות" להציע דף שעליו כן אפשר לצייר, וכך הלאה) את התיסכולים והצעקות מצידה לא בטוח שתוכלי לחסוך. לא בטוח שצריך לחסוך. הם חלק מהלמידה. לפחות תחסכי את התיסכולים והצעקות שלך