ברוך בואך, תנאית, בצל קורתנו../images/Emo141.gif
לפני שאציע את פרשנותי לשיר, כמה הערות: כשאני מפרש שיר, אני הולך רק לפי ה-FACE VALUE שלו, וממילא לא מעניין אותי מי כתב אותו, ולמה הוא התכוון. ממילא לא חשוב לי אם כתב אותו דווקא גבר, ומה הוא חשב, ובאותה המידה גם לא רלוואנטי מה חושבת אשה אשר שרה אותו קבל כל העולם. ובאשר ל"אתה לי ארץ", זה לא זה, וכאן אתן אנלוגיה שיש אשר לא יאהבו אותה, כנראה מטעמים של פוליטיקלי-קורקט. קחו למשל את המשפט "שמחה ניר אוהב ערבים", והציבו מולו את המשפט "שמחה ניר אוהב ערבים מתים". לכאורה המשפט הראשון הוא "חלק" מהשני, אבל למעשה הוא דבר שונה לחלוטין. אותו הדבר הוא עם "אתה לי ארץ",
דבר אשר לא נאמר בשום מקום בשיר הזה
מה שכן נאמר בשיר, כמה וכמה פעמים, הוא
"אתה לי ארץ אבודה", ולמעשה אף הגדיל הכותב ואמר בכל המקומות האלה אתה לי ארץ אבודה
לנצח. וכמו בצמד המשפטים הנ"ל, עם שמחה ניר, גם כאן אין לטקסט דבר וחצי דבר עם "אתה לי ארץ", וכל הנסיונות להקיש מאהבת הארץ לאהבת הגבר (או להיפך) אינם, לדעתי, אלא שמאלץ קיטשי, המתאים, אולי, לאהוד מנור, אבל כמו שאמרתי למעלה, יש לנו כאן עניין עם "ארץ אבודה", וחא עם ארץ אהובה. קשה לי גם להאמין שהמשורר כאן התכוון להיקש עם "ארץ ישראל האבודה" (והיפהפיה והנשכחת) של נעמי שמר, כי שם מדובר על מה שהיה ולא ישוב עוד לעולם, ואילו השיר שלפנינו מדבר על הווה עם תקווה (אבודה, ככל הנראה) לעתיד ("עד נגלה ..."). ואכן, תנאית, נאה דרשת (אבל לא היתה לך הנחישות ללכת עד הסוף עם הרעיון הזה), שיש כאן "איזו אהבה עצובה ונואשת שכזו", אבל עדיין אני רואה באירוטיקה (קרי סקס) את הציר המרכזי של השיר. ואם תגידי שהכלים שלובים המה, ואין להפריד בין ארוטיקה לרומנטיקה, בין סקס לרגש, לא אחלוק עליך. ממ"ש לא. את אומרת שאת מצטערת אבל את באמת לא מבינה מאיזה צד להסתכל על השיר כדי להופכו לארוטי, ואני משיב לך שלא צריך להופכו לכזה, כי הוא כבר כזה. ואם תחליפי את
"אתה לי ארץ" ב
"אתה לי ארץ אבודה", תראי שלא צריך לחפש צד כלשהו להסתכל על השיר, כי מכל צד הוא נראה אותו הדבר
ושוב: ברוך בואך בצל קורתנו.
לגישה נוספת לפרשנות המקרא האתר של קימקא