אני רוצה לשמוע את דעתכם על..

אני רוצה לשמוע את דעתכם על..

העניין הזה שכיתה א' עוברת לגן. אני לא מבינה מתי התחיל כל העניין של ללמד בגן חובה כבר לקרוא וללמד אותם חיבור וחיסור. אני מאד נגד זה. קריאה כתיבה חיסור וחיבור נועדו לכיתה א'- בשביל זה כיתה א' קיימת. בגן שהתנסתי בו הגננת עשתה להם טורניר חשבון- שזה היה השיא מבחינתי. די כבר! תנו לילד להיות ילד! הוא בגן- שישחק! בכיתה א'- שילמד לקרוא ולכתוב. בשביל זה המציאו את כיתה א', בשביל זה יש מורה שמוכשרת בדיוק לדברים האלה. מה דעתכם על זה?
 
מצד אחד- מסכימה איתך מאוד...

אבל אני חושבת שזה נועד בין היתר גם לעשות את המעבר של הילדים מהגן לכיתה א' קל יותר, שלא יהיה מצב שבגן כל היום שיחקו ופתאום הם יושבים 5 שעות או יותר ולומדים בתוך כיתה.
 

song4me

New member
../images/Emo45.gif

אני חושבת שזה חשוב שגננת תתן לילדים בין היתר גם כלים להתמודדות עם כיתה א'. אי אפשר פשוט "לזרוק" את התלמידים לתוך בי"ס, ואכן נדרשת מוכנות בסיסית כלשהי לקראת הלימודים. אני לא אומרת שהגננת צריכה ללמד חומר ממשי של כיתה א', אבל בהחלט יכולה לספק לתלמידים "טעימות" קטנות ממה שצפוי להם. זה גיל שבו הילדים מאוד רוצים לדעת כבר לקרוא ולכתוב, וגם קצת חשבון כמו המבוגרים. ודווקא כאשר הדבר נעשה בסביבה של הגן שהיא הרבה יותר נעימה ופחות מלחיצה, הדברים יחלחלו מעט טוב יותר וגם יעזרו מעט בשבועות הראשונים הקשים של כיתה א'.
 
אבל איפה הגבול?../images/Emo29.gif

מה כן ללמד ומה לא ללמד? לעשות להם טורניר חשבון נועד להקהל על המעבר? לאמן אותם לאורך כל השנה בקריאה וכתיבה נועד להקל על המעבר?
 

song4me

New member
אני באמת חושבת שהדברים האלו מעט מורכבים

אבל אפשר ללמד אותם אותיות. אצל אחי הקטן בגן כל שבוע הם למדו על אות אחרת והיתה להם משימה שבועית לאסוף תמונות של דברים שמתחילים באות הזו. זה משהו שהוא בגדר הסביר לדעתי. גם בנושא החשבון אפשר לעשות אותו דבר. ללמוד על המספרים, לכתוב אותם... אולי קצת תרגילי חיבור, לא מעבר לזה. הטורניר בחשבון שאת מתארת ממש לא נכון לדעתי. באופן מוחלט לא כדאי לדעתי לעשות תחרויות בנושאים האלה. ילדים יכולים להיות מאוד מתוסכלים כבר מימיהם בגן בגלל שלא הצליחו בתחרות חשבון שהגננת ערכה. זה יוריד להם את הבטחון העצמי ויגרום להם להתחיל את כיתה א' "ברגל שמאל". חוץ מזה יהיה להם מספיק תחרותיות כשהם יגיעו לכיתה א'... לא צריך לעודד את זה קודם. אצלי בגן למדנו לקרוא ולכתוב במשך רוב היום. קיבלנו כל יום דפי עבודה ושיעורי בית שהיינו צריכים להראות לגננת ביום למחרת. הגן היה כמעט כמו כיתה א' והגננת היתה מאוד קשוחה. זה לדעתי ממש קיצוני ומוגזם... צריך לדעת איך לאזן בין הדברים. והשאלה הטובה באמת היא איך...
 

Sapir 5

New member
אני חושבת...../images/Emo175.gif

שילדים באמת צריכים להיות ילדים....אבל הם כן צריכים לקבל טעימות קטנות מכיתה א' ובאמת אי אפשר לזרוק אותם לסביבה לימודית ישר.... וחוץ מזה זה לא יכול להזיק...הם לומדים כמה מספרים ותרגילים ויוצאים להפסקה , לחול ,למגלשה ולנדנדה...שזה הכי גן והכי ילדים שיש.....אז אני חושבת שזה לא יכול להזיק ,וזה אפילו מועיל....
 

naama 12345

New member
אני חושבת כמוך, אבל...

הרבה מזה לדעתי בא מההורים דווקא, ולא מהגננת או מהמערכת עצמה. ההורים רואים שיש ילדים שכבר בגיל 4-5 קוראים, כי יש גם כאלה, ואז נלחצים ומצפים מהגננת לקדם גם את הילדים שלהם לכיוון הזה. ואז נוצר לחץ על המערכת והסטנדרטים שפעם היו מקובלים בכיתה א-ב "יורדים" כבר לגן חובה ולפעמים אפילו קודם. גם אני מסכימה שאין לזה טעם. ילדים בגיל הזה עוד לא בשלים לסוג הזה של למידה. הידעתם, שעפ"י שיטת האנתרופוסופים של רודולף שטיינר, לא מתחילים ללמוד קריאה לפני כיתה ב' (או אולי ג'?? אני מקווה שאני לא טועה...)? נותנים לילדים עוד זמן לחיות בתוך ה"חלום" של הילדות, בלי המחויבות הגדולה של קריאה. מה דעתכם?
 

song4me

New member
חינוך ולדורף

את בהחלט צודק.. רק אם יורשה לי להוסיף... משרד החינוך בארץ מאפשר ללמד ילדים קריאה עד כיתה ג'. כלומר, הוא לא מחייב בשום אופן ילד בכיתה א' לדעת לקרוא, אלא רק בכיתה ג'. בחינוך האנתרופוסופי פשוט מלמדים את הקריאה והכתיבה בשלבים. כמו שהאדם הקדמון צייר בשביל להביע עצמו בכתה, כך מפתחים אצלם קודם את היכולת להתבטא בדיבור, לאחר מכן בציור ובאופנים נוספים ורק לבסוף מגיעות הקריאה והכתיבה ממש. הטענה היא שהשלבים ההדרגתיים האלה מאפשרים להם להשתמש טוב יותר בכלי, מה גם שלא מפעילים עליהם את הלחץ שמופעל על תלמיד כיתה א' רגיל שנדרש ללמוד לקרוא ולכתוב עד חנוכה של השנה הראשונה. השאלה אם זה טוב או רע נתונה לויכוח כמובן..
 

begonia

New member
משרד החינוך בארץ לא כזה נחמד

בארץ מצופה מן הילדים בכיתה א' לרכוש את יסודות הקריאה והכתיבה עד חנוכה, ואם הם לא מצליחים עד פסח הם מסתמנים כילדים עם קשיים שזקוקים ליחס מיוחס.
 

song4me

New member
זו אפילו לא דרישה של משרד החינוך

משרד החינוך מאפשר לבתי הספר ללמד את התלמידים קריאה וכתיבה עד כיתה ג', ובשום פנים באופן לא דורש ידע מסוג זה בסוף כיתה א'. אבל איכשהו הייתה החלטה שהתלמידים בארץ צריכים ללמוד לקרוא ולכתוב עד חנוכה של כיתה א', למרות שזה לא נמצא במפורש בדרישות של משרד החינוך. בכלל נושא הקריאה הפך לבעייתי בשנים האחרונות כאשר הכניסו שיטות לימוד נסיוניות חדשות שפגעו ביכולות הקריאה של תלמידים, אבל זה כבר דיון אחר...
 

song4me

New member
חחח... יש קווי דמיון

אבל אני כמעט בטוחה שלא
(או מקווה שלא...) זה פשוט זוועה מה שהולך עם תכניות הלימודים בקריאה, בלי קשר לאנטרופוסופי או לא..
 
למעלה