אירוח בפורום - רותי פרגר מאור

mikilk

Active member
אירוח בפורום - רותי פרגר מאור

פורום הורים למחוננים שמח לארח את רותי פרגר מאור.
רותי היא פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה
מנהלת מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים.
בעלת ניסיון של כ-29 שנים, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי, מתוכן מעל 22 שנים בישראל.
מתמחה באבחון, טיפול וייעוץ בתחום ליקויי למידה וקשיי קשב וריכוז, הדרכת הורים ואנשי חינוך, אבחון, ייעוץ וטיפול בתחום הגיל הרך,
עבודה עם תלמידים מחוננים, הוריהם וצוותי בתי הספר.
מנחת סדנאות בנושא "מחוננים" ו-"מחוננים עם ליקויי למידה" במערכת החינוך ובמגזר הפרטי.
פסיכולוגית בכיתות מחוננים בתוכניות הקיימות ברמת גן ובחולון כ-19 שנים.

האירוח יתקיים ביום חמישי 14.3.13 בשעות 20:00 - 22:00
אתם מוזמנים להתחיל ולהעלות שאלות לשרשור זה.
מיקי
 

אימם

New member
שאלות

רותי שלום,
בני לומד בכיתה ז' בכיתת מצויינות בחט"ב. הוא התגלה כמחונן בכיתה ג' והלך ליום העשרה עד שנה שעברה. כיום הוא הולך לקידום בר-אילן וגם לחוג תכנות פרטי.
ללא מאמץ רב הוא מוציא ציונים 90-100 (זוכר את החומר בעל-פה) ולכן אינו מפתח כישורי למידה, חוץ מאשר במתמטיקה שאינו מצליח לסיים בזמן את הבחנים והמבחנים ומקבל ציון של 100% על מה שהספיק בלבד, כלומר בסביבות 70-80.
מאוד מתוסכל מזה שיודע את כל החומר אבל לא מספיק.
במתמטיקה זה יותר מבמקצועות אחרים, אם כי לטענתו תמיד נשאר בין האחרונים בכיתה לסיים.
החלטתי לקחת אותו לאבחון פסיכודידקטי שטוב ל-6 השנים הבאות, במכון פרטי הזול ביותר שמצאתי (אבל מוכר במשרד החינוך) למעשה כדי לקבל הארכת זמן נוספת.
בנוסף, בבית, מסרב להכין שיעורי בית ומקבל הערות במשוב על כך רבות. לטענתו הוא יודע את החומר (ורואים זאת במבחנים)
קשה לי להתווכח איתו בכל פעם מחדש על הנושא. אנחנו חוזרים מאוחר מהעבודה.
בנוסף, המורה לערבית אינה אוהבת אותו בלשון המעטה, ומצידה יש הרבה הערות בהתנהגות על פטפוטים. בני הפסיק לשתף פעולה בערבית, הלך ליועצת וביקש ללמוד גיאוגרפיה במקום ערבית. (מוזר שבכיתת מצויינות לא לומדים גיאגרפיה אבל בשאר הכיתות כן)
האם יש דבר כזה קבלת פטור מערבית?
כיצד כהורה, עליי לנהוג בענין שיעורי הבית? אני חושבת שלפחות במתמטיקה הילד נדרש לתרגולים...אני חוששת להשניא עליו את הלימודים כי אנחנו מנהלים כל הזמן מלחמות עלשיעורי בית...

אודה לתשובות
 
לאימם

אימם שלום,
התנהלות איטית במבחנים, אי הכנת שעורי בית ופטפוטים יכולים להצביע על קשיים במערך הקשב.
את כותבת שעבר אבחון פסיכודידקטי לאחרונה. מה עלה באבחון?
אין ספק שלא יחזיק מעמד בתוכנית בבר-אילן בלי להכין שעורי בית ולתרגל על בסיס יומיומי (בערך שעה ביום).
הדרישות בכיתת מצטיינים גבוהות יותר ואי אפשר להתנהל כמו בכתה רגילה בביה"ס היסודי. במידה
ובנך רוצה להישאר בכתה הנוכחית, יצטרך לקחת אחריות ולהתנהל אחרת. חבל על המלחמות המיותרות בבית,
הלימודים הם שלו והוא חייב להתמודד מול ביה"ס.
אשמח לדעת יותר על ממצאי האבחון. יתכן כי הבן שלך זקוק להקניית אסטרטגיות ללמידה יעילה יותר
ולהתארגנות נכונה בזמן מבחנים.
שיהיה לך המשך ערב טוב,
רותי פרגר מאור
 

אימם

New member
חזרנו עכשיו מיום הורים

הוא טרם עבר אבחון אבל יש לנו תור לחודש הבא. לכן אין ממצאים
אני רוצה להוסיף שהייתי גם אצל המורה לאנגלית והיא דיווחה שלוקח לו המון זמן לכתוב מטלות ובחנים....הרבה מעבר לזמן שניתן בהארכת זמן של 15 דקות
מה שלוקח לאחרים שעה...לוקח לו זמן כמעט כפול.
אני יודעת שבאנגלית הוא ברמה מאוד גבוהה, יודע הכל וזה מתסכל אותו שהוא לא מסיים.
כשהיה קטן היו קשיי התארגנות וגם היפוטוניה,גם היום יש.
אם 15 דקות הארכת זמן גם אינן עוזרות, האם יש הקלות אחרות שהוא יכול לקבל אם בכלל? אשמח לדעת אלו פתרונות יכולים להתאים כאן (מלבד למידת אסטרטגיית למידה)
מודה לתשובתך.
 
לאימם

שלום אימם,
חשוב שהגורם המאבחן יהיה מנוסה הן בתחום ליקויי למידה והן בתחום תלמידים מחוננים.
קשיי ההתארגנות וההיפוטוניה אכן מעלים חדש לקיומם של קשיים במערך הקשב.
מעבר להארכת זמן במבחנים,יש התאמות שונות במבחנים בהתאם לסוג הקשיים שעולים מאבחון.
קודם כדאי להבין את התמונה ואז לחשוב על דרכי טיפול והיבחנות.
ערב טוב לך,
רותי פרגר מאור
 

moma422

New member
האם יש מחקרים משווים בנוגע למחוננים

למשל הצלחה של ילדים מחוננים באוניברסיטה לעומת שאר האוכלוסיה?
מאפיינים פסיכולוגיים יחודיים לילדים מחוננים לעומת אוכלוסית ילדים זהה בגיל?
השפעת כיתות יחודיות על הצלחה באקדמיה לעומת מחוננים שלא למדו בכיתות אלו?
מכל הדברים ששמעתי לא הצלחתי לראות במה שונה הקבוצה (למעט היכולות הספציפיות) משאר הילדים בגילם. ביחוד כשבאים לאפיין פסיכולוגית. אשמח לקבל מידע עם הפניות.
 

Koketka11

New member
שאלה ותודה מראש

הבת שלי מסיימת כיתה ג׳ ויוצאת ליום שליפה. ילדה מאוד חכמה ושאפתנית. כרגע נמצאת בכיתה רגילה, כיתה עם מרקם חברתי מעולה אבל שום רצון של מערכת לקדם ילדים מצטיינים.
מה לדעתך יתרונות וחסרונות של כיתת מחוננים מול כיתה רגילה?
אנחנו מתלבטים אם להעביר אותה להלל, אבל זאת הוחלטה לא פשוטה, לאור העובדה, שכאמור היא נמצאת כרגע בכיתה נפלאה, מצבה החברתי מעולה, אבל בשיעורים היא פשוט קוראת מתחת לשולחן, כי לטענתה יש חזרות רבות על החומר וזה משעמם אותה. כמובן שכל הציונים שלה הם 95+ וללא שום מאמץ. לא זכור לי שאי פעם למדה למבחן ( למעט האנגלית)
 

ligiligi

New member
שאלה

קודם כל תודה למיקמיק על יוזמת הארוח.
הבת הקטנה שלי לומדת בכיתה ה - כיתת מחוננים. מאובחנת כמחוננת עם הנמכות קשב.
עם הילדים הגדולים לא נתקלתי בבעיה כזו כך שאני לא יודעת איך לנהוג.
יש לנו המון מלחמות איתה על נושא השעורים. היא לא אוהבת לעשות שעורים , עושה רק כידי לצאת לידי חובה ואם אנו לא מכריחים אותה - לא עושה . קשה להניע אותה ללכת לעשות שעורים וכאשר כבר מתיישבת הבעיה העיקרית שלה שזה לוקח לה המון זמן . היא יכולה לשבת אח"הצ שלם על שלוש שאלות בחשבון (כאשר ביום טוב , כלומר אם יש לה סיבה טובה לסיים מהר , יכולה לסיים אותן בחמש דקות). אין לה בעיה קוגנטיבית , פשוט לא אוהבת לעשות , ובזמן הכנת שעורים עוסקת ב 101 דברים אחרים .
איך אפשר לעזור לה ? ואיך לא לריב איתה כל הזמן על הכנת שעורים, דבר שיוצר המון מתחים בבית ?
תודה
 
ל-ligiligi

ערב טוב לך,
את כותבת שבתך אובחנה כילדה מחוננת עם קשיי קשב. איזה סוג של אבחון עברה? דידקטי? פסיכודידקטי? בדיקת קשב ממוחשבת?
בחלק מהאבחונים ניתנות המלצות לביה"ס לגבי שעורים ומטלות הבית. יתכן כי אפשר לבקש מהגורם המאבחן התייחסות בכתב לנושא.
לריב איתה כל הזמן על הכנת שעורים לא תעזור ורק תעצים את ה"אנטי".
לא אוהבת לעשות כי קשה לה לשבת לאורך זמן והיא עוסקת ב101 דברים אחרים כי היא מוסחת בשל בעיית הקשב.
ללחוץ ולהתווכח לא יסייעו בפתרון הבעיה. יתכן ואפשר באמת להגיע לסיכומים עם צוות ביה"ס לגבי כמות השעורים.
אם הילדה מוכנה לקבל עזרה מקצועית, אפשר לפנות לאימון אישי (Coaching) אצל איש מקצוע שמתמחה בעבודה עם ילדים עם קשיי קשב.
רכיבה טיפולית או שחייה טיפולית גם יעזרו לה לשפר את תפקודי הקשב וההתארגנות.
המשך ערב טוב לך,
רותי פרגר מאור
 
ל-Koketka

שלום לך,
יום העשרה שבועי נחמד וזה מה שרוב הרשויות יכולות להציע לילד המחונן. יחד עם זאת, לא נותן מענה לשעמום של הילד/ה
אלא טעימה קטנה מתכנים מעניינים ומאתגרים.
כיתת מחוננים נותנת מענה מלא, הן לצרכים האינטלקטואליים והן לצרכים החברתיים של התלמיד המחונן.
גם המחקרים של השנים האחרונות מצביעים על כך שמסגרת כוללת ויומיומית הינה פתרון מוצלח יותר
לצרכיי הילד.
אני מכירה את בי"ס "הלל" מבפנים כמעט 20 שנה, תחילה כאשת מקצוע ואח"כ כהורה. הצוות ותיק ומיומן.
מאידךף אי אפשר להתעלם מהעובדה שבתך לומדת כרגע בכתה נפלאה, כדברייך, וזה לא פחות חשוב.
פנית לצוות ביה"ס? יכול להיות שאפשר לבנות עבורה תוכנית מאתגרת (למשל, עבודות מחקר, שילוב בכתה גבוהה יותר
במקצועות בהם היא חזקה יותר וכד).
מקווה שתמצאו את הפתרון הראוי ביותר לילדתך.
רותי פרגר מאור
 
ל-moma

שלום לך,
ההצלחה באוניברסיטה מושפעת מגורמים רבים ולא רק מרמת האינטליגנציה של הסטודנט, לדוגמא, מוטיבציה, פניות ללמידה,
יכולת התמדה, מצב סוציו-אקונומי של הלומד ותפקודים הנדרשים ללמידה (כגון, יכולת להקשיב ולהתרכז, זיכרון, יכולת הבעה וכו').
לעתים מחוננים לא מגיעים אפילו לאוניברסיטה ורוכשים ידע רב באופן עצמאי ובלתי פורמלי ולעתים אנשים עם אינטליגנציה ממוצעת מצטיינים בלימודים עקב
השקעה רבה וכישורי למידה תקינים.
לגבי המאפיינים הייחודיים לילדים מחוננים מבחינה רגשית, הנני מפנה אותך לדף קצר שכתבתי. מקווה שמותר מבחינת כללי הפורום, אם לא, מתנצלת מראש...
http://www.dror-psy.co.il/attribute.php
הכתות הייחודיות כמו גם תוכניות העשרה למחוננים שונות אמורות לסייע לילדים לפתח את כישוריהם ולא להשתעמם במסגרות הרגילות אך גם
נותנות מענה חברתי לתלמידים אשר לעתים קרובות לא מצליחים למצוא מכנה משותף עם חבריהם בכיתות הרגילות. בשל הדרישה הגבוהה יותר, הילדים בכתות
הייחודיות רוכשים הרגלי למידה שלא היו רוכשים בכתה הרגילה בה קל להם ואין להם כמעט צורך בהשקעה.
לשאלתך האחרונה : מעבר ליכולות האינטלקטואליות, תפיסת החיים שונה וקיימת רגישות יתר שלא קיימת באף קבוצה אחרת. חשוב ביותר להתייחס לצרכים הרגשיים
ולפגיעות יתר של הילד ובעיקר, של המתבגר המחונן, על מנת שיוכל להתפתח באופן תקין וכך למצות את הפוטנציאל האינטלקטואלי הגבוה.
שיהיה לך המשך ערב טוב,
רותי פרגר מאור
 
עוד שאלה

שאלה מאוד בסיסית:
איך בעצם מזהים שילד הוא מחונן, כאשר הוא לקוי למידה?
כלומר, במבחן האינטליגנציה עצמו -- איך הילד מצליח לבטא את האינטליגנציה שלו למרות הלקות?
ויותר מזה -- איך זה קורה כאשר לילד יש גם בעיית קשב?

תודה.
 
לעפרונית מהודרת

שלום לך,
במבחן אינטליגנציה יש תפקודים שמושפעים מלקויות למידה וכן מקשיי קשב.
הפערים בין תפקודים אלו לבין ההישגים בתחומים שאינם מושפעים מלקויות או רגישים פחות
לקשיים במערך הקשב מאפשרים לנו לראות מה הפוטנציאל האמיתי של הילד.
איש מקצוע מנוסה בעבודה עם ילדים מחוננים הסובלים מלקויות ו/או קשיים בקשב
ובריכוז יוכל לעשות אבחנה טובה.
שיהיה לך המשך ערב נעים,
רותי פרגר מאור
 

טובה53

New member
תגובות לא הולמות

תגובות לא הולמות / התפרצויות זעם / פרצוף זועף - אמרו שזה נובע מהפער בין האינטליגנציה המאוד גבוהה לבין האינטליגנציה הריגשית הממוצעת.
המחונן בן 10 והבעיה מלווה אותנו מאז גיל 3 עם שיפור מה אך לא מספיק טוב.
מה אפשר לעשות?
היו תקופות שהייתי משתדלת מראש לצפות את המצב השולח להתפרצות, מזהירה את הילד מראש וזה עבד די טוב. אבל זה תלוי בי ועכשיו שהילד גדול נראה לי לא מתאים. אולי להפך - דווקא לייצר מש"ה (מצב שולח להתפרצות) בבית בכוונה כדי לאמן? ניסינו גם חוג כישורים חברתיים עם פסיכולוגית, ובבי"ס היה לו ריפוי עם בע"ח איזה תקופה, דברים נחמדים אבל תכלס לא עוזרים.
מה אפשר לעשות?
תודה.
 
לטובה53

שלום לך טובה,
הפער בין התפתחות קוגניטיבית גבוהה לבין התפתחות רגשית ממוצעת (ולעתים אף פחות מזה)
לא מסביר את התגובות הלא הולמות וההתפרצויות שאת מתארת. האם בנך עבר אי פעם אבחון מסודר?
חשוב להבין את סיבות הקשיים ההתנהגותיים כדי שהוא יקבל את הטיפול המתאים ואתם, ההורים, תוכלו
לזכות להדרכה לגבי הדרך להתייחס להתנהגות שלו.
במידה ולא יזכה לטיפול הולם, המצב רק יחמיר כשיכנס לגיל ההתבגרות וחבל...
לרשותך,
רותי פרגר מאור
 

mikilk

Active member
סטיסטיקת נושרים ממערכת החינוך

רות שלום
האם יש קורלציה בין ילדים מחוננים לנשירתם ממערכת החינוך הרגילה?
מה ההסבר לילד מחונן שמסיים תיכון ובגרויות ברמה בינונית מאוד (פרט למקצועות המעניינים)?
 
ל-mikilk

מיקי שלום,
מערכת החינוך הרגילה משעממת. מאידך, החל מכתה ז' מתחילה לדרוש יותר.
מניסיוני עם ילדים בכלל ועם מחוננים בפרט, חלק ניכר מהילדים עם בעיות בביקור סדיר
החל מהכניסה לחטה"ב הינם ילדים עם אינטליגנציה מעולה ומעלה. ברוב המקרים,
למערכת אין תשובות הולמות לתופעה ולאט לאט אותם ילדים מפסיקים ללמוד ולהשקיע.
מדובר באוכלוסיה מאוד רגישה ומאוד פגיעה, עם ציפיות שצוות ביה"ס יספק מענה לצרכים
ולקשיים שלהם - מה שלא תמיד קורה. מאוכזבים מהמערכת, בד"כ מתמכרים לאינטרנט, הופכים
את סדר היום ובקושי מגיעים לביה"ס. חלקם מראה שיפור לקראת התיכון, חלקם מבקר בביה"ס
בלי מוטיבציה, על אף שחלק מהמורים והיועצות מנסים להתגייס ולהכיל את הילד. כתוצאה מהתהליך הזה,
חלק נושרים מהמערכת, חלק מגיעים לבתי ספר אקסטרניים ואף לפנימיות שונות ומסיימים בגרות חלקית
בלי להשקיע (בד"כ ניגשים למתמטיקה, לשון, אנגלית ומקצועות המגמה שבחרו ולא למקצועות רבי המלל הדורשים לשבת וללמוד).
מקווה שעניתי לשאלתך.
המשך ערב נעים,
רותי פרגר מאור
 

mikilk

Active member
שאלה נוספת - מיתוס או אמת?

בזמנו שמעתי קראתי על כך שבעצם ילד מחונן הוא ילד "רגיל" עם יכולות למידה ותפיסה מפותחות. הטענה היתה (שמעתי על זאת רבות מאנשים) שילד מחונן שלא הולך למסגרת מתאימה או שלא מפתחים לו את המחוננות כראוי ומספקים את סקרנותו ויכולתו הלימודית בעצם בגיל מסויים "מאבד" את מחוננתו ומשתווה לרמה הממוצעת - מה נסיונך מלמד?
 
למיקי

שוב שלום לך,
ילד מחונן אינו ילד "רגיל" עם יכולות למידה ותפיסה מפותחות. תפיסת העולם והחיים שונה, הוא ערני
לגירויים שאחרים לא קולטים (מה שלעתים גורם לסבל רב בשל היותו בעל רגישות יתר וחוש צדק מאוד מפותח)
ויכולותיו אמורות להתבטא לא רק בתחום הלמידה הפורמלית.
מחונן לא מאבד את "מחוננותו". גם כאשר אינו לומד במסגרת ייחודית, הערנות והסקרנות שלו יעזרו לו להתפתח,
אלא אם סביבתו מאוד דלה.
זה נכון שבמבחני אינטליגנציה לעתים רואים ירידה במנת המשכל ובתפקודים מסוימים המושפעים מלמידה
אך יכולות ההבנה והחשיבה אמורות להישאר גבוהות.

רותי פרגר מאור
 
למעלה